Obiceiuri sănătoase pentru îngrijirea zilnică a peruşilor

Crescând şi îngrijind peruşi de aproape 7 ani, mi-am format un adevărat ritual care mă ajută să le ofer condiţii bune de viaţă şi un mediu sănătos. Citiţi şi voi şi alegeţi ceea ce consideraţi că vine în ajutorul vostru şi al peruşilor voştri.

  1. Dimineaţa devreme, primul lucru pe care îl fac este să controlez cantitatea de seminţe pe care o mai are peruşul meu în cutie. Dacă sunt mai multe coji decât seminţe întregi, schimb hrana cu o porţie nouă. Astfel, ajung să îi schimb seminţele la 2 zile. În condiţiile în care aveţi mai mulţi peruşi, cred că este indicat să le schimbaţi zilnic.
  2. Al doilea obicei obligatoriu dimineaţa este schimbarea apei. Mă spăl pe mâini cu apă şi săpun, golesc adăpătorul şi îl spăl bine cu degetele cu apă caldă, fără detergent. În timpul zilei, pe fundul adăpătorului se depun diverse impurităţi şi bacteriile se înmulţesc, astfel că recipientul trebuie spălat zilnic, aşa cum ne spălăm şi noi paharele. Îi pun peruşului meu apă minerală plată, cu conţinut scăzut de sare (Borsec, Dorna). Nu recomand apa de la robinet, care este plină de clor şi reziduuri de pe ţevi, toxice pentru ficatul lui.

bobita pe jucarie3. Curăţ tava coliviei de „plăcintuţele” adunate în ziua precedentă şi, cu această ocazie, verific dacă peruşul meu are sau nu diaree sau dacă a făcut la fel de multe „plăcintuţe” peste noapte. O schimbare în cantitatea de găinaţ poate arăta probleme, fie este prea puţin, ceea ce înseamnă că peruşul este constipat sau nu a mâncat suficient, fie este prea mult şi se ridică un semn de întrebare de ce pasărea a mâncat mai mult decât de obicei, ceea ce mă duce tot cu gândul la o problemă de sănătate. Cum scriam mai demult, o pasăre bolnavă are tendinţa de a mânca mai mult. Instinctul îi spune că, dacă se hrăneşte bine, poate învinge boala.

4. Mă spăl din nou pe mâini, după ce am curăţat tăviţa, şi deschid uşiţa coliviei ca peruşul meu să iasă la zbor. Mişcarea este esenţială pentru sănătatea lui, dar şi pentru tonusul lui general. Un peruş liber, care poate zbura şi interacţiona cu stăpânii este mult mai fericit!

5. În timpul zilei, verific cutia cu seminţe şi o scutur puţin ca să sară la suprafaţă boabele întregi. Mulţi peruşi fac foamea pentru că la suprafaţa cutiei se adună cojile şi nu văd că sub ele mai sunt multe seminţe bune de mâncat.

bobita la joaca

6. Vorbesc foarte des cu peruşul şi îl alint, îl mângâi sau îl scarpin pe gât cât pot de des. Astfel, am reuşit să mi-l apropii şi să îi câştig încrederea. În timp, a învăţat şi el cuvintele pe care i le adresez, le recunoaşte şi, când le aude, ridică din aripioare sau îşi întinde gheruţele. Este un mod de a-mi spune că ştie că vorbesc cu el.

7. Seara, după o zi de zbor şi joacă, închid uşiţa înainte de culcare să nu se sperie peste noapte şi să zboare pe întuneric. Riscul de accident este foarte mare, deoarece peruşii nu văd pe întuneric şi se pot lovi grav.

Curăţenia coliviei te ajută să-ţi păstrezi peruşul sănătos, dar nu uita să te speli şi tu pe mâini, ori de câte ori cureţi colivia!!!! 

23 comentarii (+add yours?)

  1. floryflory
    oct. 01, 2013 @ 16:00:48

    Buna 🙂 Eu ii dau lui Coco apa fiarta si racita, nu apa plata. UIte si de ce :”apa imbuteliata nu e intotdeauna mai curata sau mai sanatoasa decat apa de la robinet, se arata intr-un studiu realizat de americani. Potrivit cercetarii, 25 la suta din apa imbuteliata este, in realitate, apa de la robinet, ambalata in sticle. De asemenea, un test realizat pe 103 branduri de apa imbuteliata a aratat ca in 22 la suta din cazuri, apa contine substante chimice fabricate de om, bacterii si arsenic, nefiind ferita de riscul contaminarii.” http://www.9am.ro/stiri-revista-presei/2007-04-11/apa-plata-nu-este-mai-sanatoasa-decat-apa-de-la-robinet.html

    Nu stiu cat de real este articolul…tu ce zici? 🙂

    Răspunde

    • Casa cu perusi
      oct. 17, 2013 @ 15:12:09

      Buna Flory, scuze ca iti raspund tarziu, dar mesajul tau se dusese in spamuri si abia acum l-am recuperat. In primul rand, studiul facut de americani e facut pe apa imbuteliata de la ei, adica asa numita apa de masa, cum i se spune si la noi. aceasta apa nu e minerala din sursa naturala, intra+adevar e apa de robinet filtrata si dezinfectata si plina de tot felul de substante. Eu recomand apa plata minerala, dorna sau borsec pt ca are un continut scazut de sare in primul rand pt ca am mare incredere in aceste branduri, ca jurnalist am avut ocazia sa vad sursele de apa, sa vizitez fabricile si iti spun sigur ca ei nu imbuteliaza apa de robinet. Romania e a doua sursa de ape minerale din europa, avem resurse inepuizabile, deci nu e nevoie pt niste companii uriase sa ne pacaleasca. sunt norocosi fata de alte tari ca nu au o asemenea comoara si inca e ieftina. in al doilea rand, apa de la robinet, daca este fiarta pierde din hidrogen si oxigen si devine mai concentrata in saruri, sodiu si clor si alte substante nocive care se strecoara prin tevi… adica devine, stiu ca pare greu de crezut!, mai periculoasa decat daca nu ar fi fiarta – e o chestiune de chimie pe care o poti discuta cu orice pasionat de chimie sau cu un prof. Fierberea nu elimina mineralele si substantele nocive, doar face ca o buna parte din apa sa se evapore si reziduurile se concentreaza pe fundul vasului.

      Răspunde

      • floryflory
        nov. 21, 2013 @ 08:27:06

        Sa fiu sincera…m-ai socat. Chiar nu ma gandeam la asa ceva!! Dar te cred cand zici ca apa fiarta este mai nociva decat cea plata. Am baut si eu si nu-mi place ce gust are (poate din aceasta cauza? Ca apa este mai concentrata in saruri si alte alea?) Daca eu simt asta, imi imaginez ce simte Coco, care are simturile mai dezvoltate. Poate si din aceasta cauza el nu prea bea apa din recipientul lui ci vine la noi si bea direct din pahar. Iti multumesc ca m-ai lamurit si acum ma duc la magazin sa cumpar o sticla de apa plata. Imi vine sa-mi dau cu ceva in cap cand ma gandesc ca mai mult il imbolnavesc decat sa-l tin sanatos…

    • Dobre Diana-Ioana
      ian. 14, 2014 @ 19:27:48

      Inafara de apa , ce trebuie sa mai fac?

      Răspunde

    • Dobre Diana-Ioana
      ian. 14, 2014 @ 19:34:47

      Va spun despre apa fiinca am avut si eu doi papagali si le-am dat apa de la robinet.Au murit. Este din cauza apei?

      Răspunde

  2. Stefan Dragomir
    oct. 05, 2013 @ 12:52:08

    Buna. as avea o dilema. Azi mi-am luat o perusica si i-am dat drumul prin casa.Dar eu deja aveam un perus mascul si cum a gasit-o a vrut sa se imperecheze cu ea. Ea nu vrea si il ciupeste. Dar el nu o lasa. Ce sa fac?

    Răspunde

    • Casa cu perusi
      oct. 07, 2013 @ 15:09:03

      Ar fi bine, pana se acomodeaza unul cu altul, sa ii tii separat in 2 colivii, una langa alta. Peste 1 sau 2 saptamani le poti da drumul, cat despre imperechere, e un proces natural si se descurca singuri, e indicat sa intervii numai daca unul din ei devine agresiv si il ciupeste tare pe celalalt.

      Răspunde

    • Dragomir Stefan
      oct. 07, 2013 @ 19:16:35

      Multumesc. Acum se inteleg mult mai bine.

      Răspunde

  3. denii
    oct. 08, 2013 @ 15:16:54

    Deci vreau sa-ti spun prima oara ca ador blogul tau . Faci o treaba minunata care trebuie apreciata . Si vreau sa intreb daca cutiuta cu mancare sa le-o pun plina sau cam cat ? am doi perusi care au pofta mare de mancare din cate am vazut eu si doua adaptoare de mancare.

    Răspunde

    • Casa cu perusi
      oct. 17, 2013 @ 14:58:33

      Denii, multumesc pentru aprecieri si sper ca blogul meu ajuta cat de cat stapanii de papagali. Eu ii pun perusului meu seminte aproape pana sus in cutie, sa nu se aplece prea mult dupa ele… daca tu ai doi si sunt mancaciosi, tb sa le pui mereu cutia plina.

      Răspunde

  4. Yz Minzateanu
    oct. 08, 2013 @ 16:31:35

    BUNA! SI EU AM O DILEMA.AM O COLIVIE MARE UNDE STA ROKO SI EL/ MA PUPA II DAU SAMANTA PRIN GRATII MA PUPA SI MA IUBESTE DAR SE SPERIE DE MN. AJUTATIMA VAROG FRUMOS!! SI ,, PLACINTUTELE ” LUI SUNT CAM VERZI SI NU MANANCA INAFARA DE FRUNZE DE PAPADIE LEGUME SAUFRUCTE. PUTETI SA MA AJUTATI CU TOT???

    Răspunde

    • Casa cu perusi
      oct. 17, 2013 @ 14:56:00

      Din cate inteleg, tu nu ii dai drumul prin casa sa faca si el miscare, sa zboare? Daca il tii inchis nu vei reusi sa te imprietenesti cu el, lasa-l liber si aplica sfaturile de dresaj cand el este liber, astfel vei reusi sa te apropii mai mult de el. Placintutele verzi pot fi de la legume. Sa inteleg ca nu mananca seminte? Cumpara seminte de calitate cu aroma de fructe, poate o sa ii placa.

      Răspunde

  5. Al Treilea Ochi
    oct. 17, 2013 @ 13:22:08

    Am avut o pereche de perusi si a murit unul dinte ei acum o saptamana.M-am simtit foarte rau.Acum ii caut o pereche noua perusici.Cum pot preveni depresia?

    Răspunde

  6. Andree Andreea
    oct. 19, 2013 @ 06:26:21

    In acest mod imi ingrijesc si eu perusii. Referitor la postul 5. Si eu ii scutur putin recipientul pentru mancare insa nu doar ca sa aiba mancarea la suprafata, micutii mei daca vad ca sunt coji arunca cojile din recipient gasind alte bobite insa din cauza asta fac o mizerie foartee mare:)

    Răspunde

  7. Dragomir Stefan
    oct. 20, 2013 @ 15:35:54

    Eu cred ca ai putea sa te joci cu el mai mult. Daca se intelege bine cu tine.

    Răspunde

  8. silvia
    oct. 22, 2013 @ 13:02:36

    Buna ziua! Este normal ca perusii sa doarma dupa amiaza 2-3 ore. Coco al meu este foare somnoros dupa-amiaza, dar cand se trezeste ii revine cheful de joaca. Si este normal sa faca gainat verde inchis si dupa aceea sa se innegreasca?

    Răspunde

  9. silvia
    oct. 22, 2013 @ 14:55:17

    Daca perusii dau din codita inseamna ca sunt fericiti?

    Răspunde

  10. Gabriel
    oct. 24, 2013 @ 13:35:17

    Buna Adina,ce mai face perushelul tau 🙂 ? Eu am inceput facultatea de o luna si vin la sfarsit de saptamana acasa,iar in cursul saptamanii stau la camin. Pe cipi l-am lasat in grija bunicilor 😛 . Este foarte greu fara cipi :P..fara sa imi zica in fiecare dimineata . 😛

    Răspunde

    • Casa cu perusi
      oct. 28, 2013 @ 16:09:14

      Buna Gabriel, mult succes la facultate, cred ca iti e greu fara Cipi si cred ca iti e dor de el, si lui ii e foarte dor de tine, te asigur… Bobita al meu este f cuminte si atasat de jucariile lui, facem progrese lente pt ca stau mult la birou si ma vede putin pe acasa. dar e bine sanatos si asta ma face fericita.

      Răspunde

  11. Oana
    nov. 01, 2013 @ 20:27:45

    Eu le-am dat perusilor apa minerala Borsec….pana acum tot plata le-am dat…am observat ca pe asta minerala au baut-o si le-a placut mai mult ca aia plata…oare e rau daca le dau apa minerala Borsec?

    Răspunde

    • Casa cu perusi
      nov. 05, 2013 @ 15:17:41

      Buna Oana, nu e chiar asa de rau sa le dai apa minerala, daca o lasi in pahar vreo ora sa mai iasa acidul. Acidul acela le poate da dureri de stomac, dar daca lor le place, le poti da in continuare, insa dezacidulata usor. Important este ca apa minerala aleasa sa aiba cat mai putina sare, adica Natriu sau Sodiu in compozitie.

      Răspunde

Lasă un comentariu