Cât de inteligenţi sunt peruşii?!!!

Peruşii pot fi dresaţi să parcurgă curse complicate cu obstacole, să joace la circ, să manevreze jucării cu mecanisme ingenioase şi să răspundă la întrebările stăpânilor… unii chiar le răspund pe limba lor, fiind ştiută abilitatea acestor mici papagali de a imita aproape perfect cuvintele noastre. De altfel, papagalii sunt singurele fiinţe care ne pot imita vorbirea, dar, dintre toate speciile, peruşii sunt cei mai uşor de dresat… de ce?

Pentru că sunt inteligenţi şi curioşi, de îndată ce se acomodează cu stăpânii lor, vor să ştie totul despre viaţa lor, îi urmăresc, îi imită şi interacţionează cu uşurinţă.

invatam sa numaram

Este adevărat că sunt şi peruşi timizi, sperioşi, care stau departe de oameni şi se feresc de stăpâni. Nu este vina lor… întotdeauna este vina oamenilor cu care au venit în contact, iar traumele din primele luni de viaţă nu sunt uşor de îndepărtat. Totul ţine de modul în care stăpânul lui reuşeşte să construiască o relaţie bazată pe încredere şi afecţiune.

Toţi peruşii sunt dornici de companie, de veselie, de jocuri şi jucării. Au o fire sociabilă şi sunt atraşi de activităţile umane. Nu-i de mirare că vor dansa din cap, când aud o muzică ritmată, sau că vor ateriza în farfurie să vadă ce serveşti la micul dejun.

  1. Le place rutina

Poate că ai observat că peruşii învaţă rapid activităţile repetitive (şi aici mă refer la peruşii care reuşesc să aibă o relaţie apropiată cu stăpânul, care sunt liberi prin casă şi încurajaţi să fie independenţi). Învaţă repede că dimineaţa le dai drumul din colivie, iar seara îi închizi pentru binele lor. Dacă apare vreo schimbare de program, fac gălăgie cât zece. Faptul că învaţă activităţile pe care le repeţi, când mănânci, când pleci la serviciu, când te întorci… este un semn de inteligenţă.

  1. Te studiază

Îţi urmăresc reacţiile în diverse situaţii: dacă râzi când ei sunt veseli şi fac vreo şotie, dacă ţipi la ei când sunt obraznici, dacă eşti trist, dacă eşti vesel, dacă ţi-e teamă de ceva… şi ei reacţionează în consecinţă. Peruşii sunt capabili, la fel ca şi câinii, să recunoască anumite stări de spirit şi sentimentele pe care le avem.

aaa0105

  1. Te imită

Toată lumea ştie că peruşii sunt capabili să imite vocea umană, dar nu numai. Ei reuşesc să imite cuvintele noastre, dar şi intonaţia sau accentul cu care le pronunţăm. De aceea, un peruş care trăieşte în Japonia, va vorbi japoneză cu accentul specific acestei limbi. Un peruş care îşi imită stăpânul este un peruş frumos crescut, care are încredere în stăpânul lui şi care se ştie iubit. În plus, peruşul se ataşează de obicei de un singur stăpân, de cel care îi oferă mai multă atenţie şi afecţiune. Pe ceilalţi membri ai familiei îi acceptă, dar poate să nu aibă încredere în ei, el făcând foarte bine diferenţa între ei, după forma feţei, după gesturi şi miros.

  1. Au o memorie foarte bună

Peruşii se ataşează repede de un stăpân iubitor tocmai pentru că au o memorie bună. Ei nu uită cine îi îngrijeşte, cine le dă ceva bun de mâncare, cine le face curat. De asemenea, nu uită cine ţipă la ei, cine le face rău, cine îi ţine închişi. Când pleci de acasă în vacanţă sau numai pentru o noapte, îţi duc dorul şi devin bucuroşi şi agitaţi când te întorci. Iar, dacă sunt supăraţi pe tine că ai lipsit mult timp, sunt în stare să-ţi întoarcă spatele şi să te ignore o vreme, ca să te pedepsească.

perus mancand din mana mei

  1. Pot fi dresaţi…

pentru că vor ei, pentru că sunt curioşi să se apropie de noi, să participe la activităţile noastre, să afle mai multe despre noi. De aceea, dresajul unui peruş este haios şi îţi oferă multă satisfacţie. Micuţa pasăre, de îndată ce a prins puţină încredere în tine, comunică în diverse moduri şi este uimitor să descoperi că nu aveţi nevoie de o limbă comună pentru a deveni prieteni. Ştie să îţi arate ce îi place şi ce nu şi cum puteţi colabora pentru a învăţa cât mai repede să vină la tine pe deget. Unora le place mai întâi să fie mângâiaţi şi scărpinaţi pe cap, apoi te răsplătesc urcând pe degetul tău… Alţii preferă să fie „plătiţi” cu seminţe şi fructe delicioase, alţii vor să te joci cu ei şi cu jucăriile lor… după regula „oferă şi tu ceva şi îţi ofer şi eu”!

Peruşii sunt inteligenţi şi se apropie cu uşurinţă de oameni. Ei te pot iubi şi pot fi alături de tine oricând, dar nu uita să oferi şi tu: afecţiune, grijă şi atenţie!!!

Peruşii au suflet mare şi imaginaţie bogată. Nu confunda valoarea lor cu preţul mic la care sunt vânduţi prin pieţe. Tratează-i ca pe prietenii tăi şi te vei bucura de clipe minunate alături de ei! 

22 comentarii (+add yours?)

  1. floryflory
    Oct 28, 2013 @ 16:50:32

    Pentru punctul 3: Eu am obiceiul sa dau din picior atunci cand stau la calculator sau intinsa in pat, iar Coco mi-a copiat acest tic nervos, numai ca el il foloseste doar cand sta la oglinda. Bataie din picior si misca leaganul care este agatat de marginea oglinzii. Uneori este tare haios, fiinda ma nimeresc sa batai din picior in acelasi timp cu el, dar uneori este enervant, pentru ca, atunci cand leaganul loveste oglinda, se aude un ciocanit cam nasol.
    Pentru punctul 4: Am lipsit o saptamana de acasa ( in acest timp Coco a stat cu mama si cu tata) iar cand ma intors, Coco nu mai venea la mine, il strigam si chiar fugea de mine cand voiam sa ma apropii de el, dar dupa doua ore(cred) in care nu l-am lasat in pace, il tot rugam sa vina la mine, i-a trecut „supararea” si a venit el sa ma pupe.

    Răspunde

    • Casa cu perusi
      Noi 05, 2013 @ 15:33:15

      Frumos Flory, Coco e atasat de tine si e firesc sa fie suparat cand pleci mai mult timp. Cand plecam de acasa cateva zile, ei se simt abandonati de persoanele dragi, de fiintele de care se simt legati, isi inchipuie ca nu se mai intorc niciodata, ca s-a intamplat ceva grav, reactioneaza ca si copiii mici si e nevoie de multa delicatete pt a le alunga supararea.

      Răspunde

  2. Beea.
    Oct 28, 2013 @ 19:36:42

    Ce pot sa fac eu cu Kirra? E o nazdravana ; mananca mult si se joaca in continu. Dar cand ma vede face urat… Ori se da la mine , ori ma ciupe, ori doar pleaca. Cel mai nasol e ca atunci cand se da la mine, ma urmareste cu ciocul deschis venind spre degetul meu intins [sincer, doare. -.-] , sau daca imi iau degetul din calea ei in timp ce alearga spre mine, isi ia viteza mai mare si, tot spre acea directie zboara-.. Eu nu mai stiu ce sa fac.. Ii dau drumul toata ziua , cand vin de la scoala, dimineata,.. Mai nou, fuge de mine sau ma ignora. -.- #help.

    Răspunde

    • Casa cu perusi
      Noi 05, 2013 @ 15:31:08

      Hm… Kira o face pe sefa si e clar ca ai suparat-o cu ceva, faptul ca sta in anumite parti ale zilei inchisa nu ii convine deloc si pt ca tu o inchizi, se cearta cu tine si te ciupeste… eu banuiesc ca acesta e motivul, incearca sa o lasi libera toata ziua, nu doar cand esti tu acasa, eu cred ca isi va schimba atitudinea. cui ii place sa stea inchis? nu-i asa?

      Răspunde

  3. brustii
    Oct 29, 2013 @ 17:01:13

    Coco si fifi au momente cand vad ca mananc si atunci vin la mine in mana , sa le dau ceva de mancare bun , e mai gustos din mana , ei stiu bine ca ii iubesc si ca ii las afara , si cand nu ii las ei ma lingusesc cu pupicuri . Lor le place mult sa se urce pe geam si sa vorbeasca cu pasarile iar cand vorbim vor si ei sa isi exprime parerea prin cantec .

    Răspunde

  4. Ina
    Oct 30, 2013 @ 08:22:46

    Buna Adina,
    Ma bucur ca ne scrii din nou lucruri frumoase si atat de adevarate despre perusi, aceste pasarele mici dar cu un suflet foarte mare.Sper ca Bobita este bine, vesel si ca s-a obisnuit deja in noul mediu.Norisor al meu ar vrea sa ma joc toata ziua cu el, sa invartim la rotite , sa ne jucam cu clopoteii si sa stea pe capul meu(la propriu).Nu ma lasa, in schimb, deloc sa il mangai, desi vine pe mana mea; am inteles ca nu ii place si ii respect intimitatea.
    Salutari calde tie si lui Bobita.
    Cu drag,
    Ina

    Răspunde

  5. stefan
    Noi 06, 2013 @ 05:43:25

    Perusica mea care cand a cumpara-o avea cera complet maro, acum caetva zile avea jumatate de culoarea alb-turcoaz si cealalala maro. Iar azi dimineata o avea pe oata alb_turcoaz. Va rog ajutati-ma. Eu acum caut si un veterinar dar inca n-am gasi

    Răspunde

    • Casa cu perusi
      Noi 12, 2013 @ 16:14:25

      Stefan, nu trebuie sa te impacientezi. Este firesc ca peruselele sa aiba cera maronie de 2 , 3 ori pe an, dupa care revine la culoarea bejulie sau usor bleu. Cera maronie este semn ca se poate imperechea.

      Răspunde

  6. Felecan Dorian
    Noi 11, 2013 @ 13:31:48

    Buna ziua. Am o problema cu perusul meu. De catva timp nu mai vrea sa se joace, nu mai mananca la fel de mmult cat manca, nu mai canta, si e foarte agresiv, si sta umflat intr-un colt si nu face nimic. Ce poate sa aiba, fiindca toata ziua il las liber prin casa si are tot ce ii trebuie. Ce poate sa aiba?

    Răspunde

  7. Patricia .
    Noi 11, 2013 @ 16:53:37

    Buna 🙂 tocmai mi-am luat un perus foarte frumos…dar ma ingrijoriaza ca e prea linistit si m-a lasat din prima zi sa il mangai si sta pe deget… ar fi acesta un motiv de ingrijore ?:)

    Răspunde

    • Casa cu perusi
      Noi 12, 2013 @ 15:44:21

      Patricia, nu e deloc motiv de ingrijorare, asta inseamna ca a fost hranit de mana de mic, de cand a iesit din ou si pt el mainile oamenilor sunt surse de hrana si rasfat. esti norocoasa ca ai luat un perus deja obisnuit cu oamenii, sa nu il tii inchis, sa il lasi mereu liber sa se ataseze de tine si sa fie fericit!

      Răspunde

  8. silvia
    Noi 14, 2013 @ 15:31:54

    Poate fi o problema faptul ca perusului meu ii ies seminte in gainat?

    Răspunde

  9. silvia
    Noi 14, 2013 @ 15:35:57

    Ele sunt micila fel ca cele pe care le reglugiteaza

    Răspunde

  10. Beea
    Noi 14, 2013 @ 23:58:27

    Buna,am un persu de 2 ani care se numeste Figo ! Peruselul meu are o poveste interesanta,il am de la un baiat care l-a prins in gradina casei sale si mi la facut cadou,la acel moment mai avusem o perusica(a murit in primavara aceasta) ! Eu l-am accetat cu bucurie,la inceput era agresiv si nu dadea semne ca ar vrea sa fim prieteni ! De fiecare data cand incercam sa ma apropi de el tipa si se pregatea de atac ! Timpul a trecut iar perusica mea pe care o aveam atunci a murit,Figo a ramas singur si am inceput sa ne imprietenim ! Am citit pe bloog ca nu e bine sa iti fortezi perusul sa iasa din colivie daca nu vrea iar eu din pacate il fortam lundul in mana ! Peruselul meu e destul de sanatos nu da semne de boala dar are un gest care ma cam pus pa ganduri,de fiecare data cand iese din cusca lui si zboar pe o distanta de minim un metru si se aseaza apoi pe ceva isi ridica aripile pe langa corp foaprte putin ca si cum ar vrea sa se intinda dar are retineri ! Ar trebui sa ma ingrijorez ? Eu cred ca peruselul meu ma considera o prietena deoarece mananca din mana mea sta pe umarul meu,intra singur in scusa lui,incearca sa ma imite si adesea seara cand sting becul in camera incepe si scoate un sunet timid pe care eu il interpretez ca un „Noapte Buna” ! Nu pot sa zic ca petrec prea mult timp cu el insa in ultimul timp de cand am vazut ca da semne ca ma place si de cand mi-am invins teama de a ma ciupi pot sa zic ca mam atasat foarte tare de el ! Insa as vrea sa il determin sa vina singur la mine si nu prea stiu cum ! Nu vrea sa manance fruce sau verdeturi ! Cum sa icerc sa il determin sa o faca,are nevoie de vitamine ?! Acum mam hotarat sa ii cumpar o partenera si sa vad daca ii voi putea imperechea deja am o cusca separat in care o voi tine pe viitoarea perusica pentru a se cunoaste inainte de a o introduce in cusca lui ! Daca se vor placea si vor da semne ca se plac o voi introduce in cusca peruselului meu ! Imi va afecta relatia apropiata dintre mine si peruselul meu aparitia unei noi partenere ??? Cum sa il fac pe peruseulul meu sa nu mai fuga de mana mea si sa vina singur pe degetul meu ? Cred ca are frica de mana de cand a fost prins ! Are cam 3 ani deoarece nu pare batran si este foarte vioi ! Ar fi bine sa ii aduc o noua partenera ? Astept sfaturi ! 😀

    Răspunde

    • Casa cu perusi
      Noi 15, 2013 @ 12:16:32

      Bea, in primul rand casuta unui perus se numeste colivie, nu cusca. Cusca este pt catei. In al doilea rand, la toate intrebarile legate de modul in care te poti imprieteni cu el gasesti sfaturi si articole speciale pe blog, te rog sa le citesti pt ca imi este imposibil sa repet pt fiecare in parte. In al doilea rand, daca perusul a inceput sa se ataseze de tine, nu te grabi sa ii iei o partenera. Mai asteapta pana la primavara, sa deveniti buni prieteni, sa vina la tine fara teama si apoi poti lua o perusica in varsta de aproape 2 ani, avand in vedere ca si el are 3 sau 4 ani. Cat despre faptul ca nu mananca fructe si legume, e foarte grav pt ca vitaminele si mineralele sunt esentiale pt sanatatea lui. Cum il poti convinge? gasesti tot pe blog un articol pe tema asta, tb doar sa te uiti la postarile mai vechi.

      Răspunde

  11. Sorina
    Noi 15, 2013 @ 05:52:46

    Miki al meu e un nazdravan, e albastru, are 4 anisori nu ii mai tace cioculetul, zice ,,da di ci musti” ,,maaaaaaaaaaa vin la mama sa ti pupe ” ,,copii lui mama” ,,baiatu” ,, papa mama” odata a zis defata cu toti din casa ,,hai deasupra ..hai hai” e un nazdravan, e un pofticios , e in stare sa se bage si in gura sa guste ce mananc, asa reusesc sa il pacalesc cu legumele si fructele ,cand imi fac parul sta atent pe umarul meu, cand ma machiez sta pe oglinda, cand plec din camera efectiv se izbeste de usa ca vrea sa vina dupa mine, am o perusita care de 3 ani decand e la mine inca e serioasa, nu ma ciupeste, rar vine pe deget,dar niciodata nu ciupeste, norocul meu e ca ii plac legumele mult,mananca fara sa o pacalesc, e de ajuns sa vada un fruct sau o leguma ca imediat se duce la degustat, prefetaul ei este morvovul dat prin razatoare, abia dupa 2 ani jumate a invatat sa isi accepte partenerul, am avut oferte de la crescator sa mi-o schimbe pentru ca desi nu il bata pe Miki efectiv nu il accepta, dar nu m-a lasat sufeltul sa o dau, imi era teama ca poate intra pe alte maini,la mine ei sunt liberi toata ziua, nu sunt liberi in toata casa,ci doar in camera unde e colivia, mai sunt moemente din zi cand ii tin inchisi si in general atunci cand aerisesc, sau daca dau cu aspiratorul,ii mut din camera, dar macar 2 ore pe zi cel putin tot au alocat pentru zborul lor, fac mizerie dar nu miroase urat,si au anumite locuri, deobicei cand sunt liber, dau doua-trei ture de zbor apoi stau pe pat ,pe colivie si uneori pe ,pervas, nu prea umbla ei in multe locuri, de intrat intra singuri cand aproape se intuneca, fac si amiaza daca e liniste, fac si scandal daca e tv-ul deschis pana tarziu noaptea,nu prea am avut probeleme cu ei de sanatate, de 4 ani decand il am pe Miki o singura data maxim de 2 mi-a facut diaree, fetita o singura data, sunt dragalasi foc, eu nu ii tratez ca pe animalute de companie ci ca pe membrii casei, uneori ii mai cert alteori ii rasfat, ii las liberi si le dau voie sa faca ce vor ei,..doar sunti ,,copii” lui mama cum zice Miki :))

    Răspunde

    • Casa cu perusi
      Noi 15, 2013 @ 12:18:30

      Felicitari Sorina, ca stii sa ii cresti atat de frumos, ca ii rasfeti si ca le oferi libertatea atat de necesara pt dezvoltarea si fericirea lor! Sa iti traiasca si sa ai parte numai de sanatate!!!

      Răspunde

  12. Sorina
    Noi 16, 2013 @ 07:47:04

    Acum perusii mei se pregatesc sa devina parinti, am pus un cuibar atasat la colivie si ea mititca isi cara singura in cuibar asternutul, mananca mai des din osul de sepie,are cloaca putin umflata, sunt sigura ca va face un ou, am vb deja cu, crescatorul ca in momentul in care imi face puiuti sa vina sa ma ajute sa ii deosebesc, m-am gandit deja ce sa fac cu,puii, o sa pastrez eu unul, iar un mascul ii voi da verisoarei mele deoarece are o femela si o rasfata toata ziua cu toate bunatatile de 2 ani incoace, restul nu ii dau asa de poimana la altii deorece e posibil sa nu ii ingrijeasca corespunzator si sa isi bata joc de ei, o sa ii dau crescatorului deoarece el ii ingrijeste bine, vorbeste cu fiecare in parte si pune mult suflet pentru perusi, mereu gasesc curatenie la el, tot timpul vad ca are si o tavita cu legume date prin razatoare sau tocate marunt, le pune si vitamine in apa, iar cei mai blanzi ii tine in casa lui liberi si unii chiar si vorbesc, cand e frig iarna in piata nu iese cu perusii afara ca ceilalti crescatori ci cheama cumparatorul la el acasa ca sa isi aleaga singur ce perus vrea, am observat ca desi sunt multi , el tine maxim 4 perusi intr-o colivie mare, si niciodata nu isi vinde puii la petshop deoarece zice ca acei oameni isi bat joc de pasari si ii ingramadesc in colivii mici,, acum sper sa fie bine si sa ma pot alege si eu cu un puiut, am avut ocazii sa mai aduc acasa puiuti crescuti de mana de maxim 4 luni,dar nu am vrut sa le stric echilibrul celor doi perusei, si nici nu vroiam sa ii neglijez ,sper ca peruseii mei sa nu fie suparati cand nu vor mai avea puiutii, multa lume mi-a zis ca sa le tai aripile de mici la pui ca sa ii fac sa devina dependenti de mine, dar niciodata nu as face asa ceva, pana si crescatorul a zis ca daca simte un om ca ar face una ca asta sau daca il vede ca isi ia un perus doar din moftul de a avea o jucarie el evita sa ii mai vanda un perus, eu mi-am luat si un pui de nimfa dar imi stresa perusii cu zgomotele ei puternice si intra in colivia lor ziua si nu ii lasa sa manance , de multe ori am vazut ca ii si batea,asa ca ,desi m-am atasat de ea,am dato inapoi de pomana la crescator, apoi am adus o veverita de chinchila si desi l-a inceput se intelegea bine cu perusii mei, dupa un timp….noaptea le rodea colivia si peruseii mei tresarea speriati, iar ziua cand ea vroia sa doarma,peruseii mei faceau galagie si ea mii ataca , asa ca am ajuns sa ma rog iar de alti oameni sa mio primeasca de pomana si sa o ingrijeasca corespunzator, iubesc mult animalutele , foarte mult si ma atasez rapid de ele, dar sincer la peruseii mei nu as renunta pentru nimic in lume, poate multi ma cred nebuna, dar din cauza ca nu aveam pe absolut nimeni de incredere cu,care sa imi las perusii am refuzat excursia de o saptamana la mare…excursie de o vara in italia, chiar nu ma lasa sufletul sa ii las pe mana nimanui, mie teama sa nu pateasca ceva,mie teama sa nu zboare pe fereastra ,si de asta nu ma risc, acum ma pregatesc de puiuti, sper sa fie sanatosi si frumosi si sa am norocul sa ma bucur de puiuti blanzi si inteligenti, chiar daca nu o sa mai reusesc sa il invat sa vorbeasca pe urmatorul puiut ,eu nu o sa ma supar, pentru ca ii voi iubi neconditionat, multumesc frumos pentru aprecieri, si imi cer scuze ca am scris asa mult, dar sincer as scrie si romane despre nazdravanii mei, am trecut prin multe amintiri frumoase in 4 ani si nici nu stiu ce m-as face daca nu i-as vedea macar 3 zile, o zi frumoasa va doresc tuturor 🙂

    Răspunde

  13. aninnim
    Dec 05, 2013 @ 15:07:39

    dar cum pot convinge parintii????

    Răspunde

Lasă un răspuns

