Hipertrofia ceromului la perușele

Pișcoțica, perușica mea frumoasă, trasă în penel, a împlinit de curând un an de când se află la noi acasă. Am avut vremuri grele în 2014 și am crezut că le-am depășit. Când au dispărut toate simptomele de infecție și perușica mea a devenit vioaie și a început să zboare din nou, eram fericită! Eram convinsă că am o pasăre sănătoasă, după ce am luat-o bolnăvioară de pui și am făcut tratamente timp de aproape 5 luni. Din păcate, au apărut probleme noi și, pentru că unii dintre voi se confruntă cu ele, m-am hotărât să scriu un articol cât mai cuprinzător.

 

Nas deformat la perușei

Nas deformat la perușei

După prima ei perioadă de împerechere, în care ceromul (cera sau nasul) a căpătat nuanța maronie specifică perușelelor, nasul s-a umflat și s-a deformat. În câteva săptămâni, nuanța maronie a dispărut, dar nasul a crescut în volum, nările s-au îngustat (una dintre ele aproape până la acoperirea completă) și perușica mea a început să respire foarte greu. Bineînțeles, am consultat mai mulți veterinari, am făcut teste pentru ciuperci și paraziți, dar nu am rezolvat mare lucru. Nu este infecție, nu sunt paraziți, s-ar putea să fie un simptom al unei boli cronice denumit ”hipertrofia maronie a ceromului”. Nasul este acoperit cu straturi succesive de keratină, grăsime și celule epiteliale moarte, crește în volum și se deformează. Boala afectează cu preponderență perușelele, dar poate apărea uneori și la masculi. Cauza acestei boli poate fi o tumoră, infecția cu paraziți sau o altă afecțiune internă, cronicizată. În Occident, există veterinari care pot îndepărta straturile cornoase crescute în plus și care tratează regiunea bolnavă a nasului cu substanțe antimicotice, antibacteriene și cu vitamina A uleioasă. Sunt cazuri în care această afecțiune este determinată tocmai de carența de vitamina A din meniul obișnuit al păsărilor.

 

Și eu o tratez acum pe Pișcoțica cu vitamina A uleioasă, sperând ca zona deformată a nasului să se îndrepte suficient ca pasărea să respire mai bine. Cauzele bolii cu siguranță sunt mai profunde, având în vedere că a fost bolnăvioară de când a ieșit din ou. Eu sper totuși să o ajutăm cu noul tratament și să îi fie mai bine. Micuța noastră este o luptătoare, a ieșit învingătoare în situații mai grele, și-a pierdut la un moment dat și curajul de a zbura, dar și-a revenit singurică… Cine mai are informații pertinente și verificate asupra acestei afecțiuni, îl rugăm să le scrie aici, pe blog, pentru folosul tuturor…

5 comentarii (+add yours?)

  1. stefania
    Feb 02, 2015 @ 08:22:06

    Cand a facut Albastrica mea coaja pe nas am crezut ca asa e normal, ca naparleste ca si penele, inca o bucatica i am luato eu cu mana ca era urata, arata ca in poza (ca un corn) . Noul nas era mult mai deschis la culoare, dar intr o luna a fost ca nou. Totul s a intamplat dupa ce a crescut puii ,la o luna jumate sau doua, si imediat dupa asta a iceput sa schimbe si penele
    Sper sa fie bine si Piscotica

    Răspunde

  2. Carly
    Feb 02, 2015 @ 19:31:55

    Aceeasi afectiune o are si Papusica, de aproximativ un an (probabil reminiscenta a infectiei cu care ne-am luptat mult timp), dar am remarcat ca stie sa-si elibereze singura nara obstructionata, scarpinandu-se foarte usor cu gheruta. Pentru moment, nu pare sa aiba dificultati de respiratie, asa ca nu mi-am facut probleme, dar o urmaresc cu atentie in continuare…

    Răspunde

  3. Bianca
    Feb 04, 2015 @ 12:14:39

    Buna Casa cu perusi!Dupa cum am mai spus ,de ceva vreme i-am cumparat lui Coco al meu o perusica Cipi.infine toate bune si frumoase.La inceput Coco s-a speriat de ea si se bateau…. asta a durat vreo cateva zile, dar acum se pupa ,isi regurgiteaza unul altuia, se scarpina ,zboara impreuna dintr-astea 🙂 .Dar am observat ca Cipi face cateodata niste zgomote ascutite gen „piu” dar doar daca Coco nu o baga in seama.Oare asta e sau e alta cauza?Ce spuneti ?

    Răspunde

  4. Bianca
    Feb 06, 2015 @ 15:28:44

    Hwy casa cu perusi ! Am o problema cu Cipi a mea.Cred ca are vierme traheal si as vrea sa imi dati cateva sfaturi, tratamente orice.. caci aici in Baia Mare nu sunt vet specializati doar de caini si pisici.Va rog sa ma ajutati URGENT .

    Răspunde

  5. Dicu Cristina
    Noi 06, 2015 @ 18:44:44

    Buna Adina,

    Am mare nevoie de un sfat din partea ta. Am si eu o perusica de 3 ani. de vreo 6 sapt este bolnavioara…am facut carari pe la dr Tudor Laurentiu de la Tetravet.el spune ca are o infectie la burtica…cumva s-a infestat de undeva.probl este ca desi I-am dat ba antibiotic ba vitamine..are cateva zile in care pare ok,apoi incepe si vomita si sta umflata in penite….astazi am crezut ca moare…nu mai stiu ce sa fac…nu cunosc alt medic veterinar…mi se rupe sufletul cand vad cum se chinuie :-(. ma poti ajuta cu vreun sfat?
    iti multumesc din suflet

    Răspunde

Lasă un răspuns

