Vrei un peruș? Uite ce nu îți spune nimeni înainte să îl adopți

Blogul Casa cu peruși a adunat mii de comentarii, povești și prieteni în cei trei ani de când a fost deschis. (apropos, pe 8 ianuarie 2016 ar trebui să împlinim 5 ani… dar mai e până atunci!)

Nu de puține ori, în acești trei ani, am citit comentarii despre peruși care au fost duși înapoi la magazin pentru că erau prea gălăgioși sau pentru că nu voiau să se joace cu stăpânii lor… Unii dintre noi au luat peruși doar pentru că erau frumos colorați, costau cel mai puțin dintre toate animalele din petshop și nu cereau prea mult de mâncare. Apoi, ceva nu le-a mai convenit și au încercat să scape de ei… De aceea, aș vrea să vă scriu mai jos ce nu vă spune nimeni înainte să adoptați un peruș!

 

 

Ricuta in stanga, Bobita in dreapta

Piscotica in stanga, Bobita in dreapta, perusii din Casa cu perusi

  1. Cu excepția perușilor deja dresați și luați de la un crescător de încredere, perușii din magazine sunt speriați și traumatizați, se tem de oameni și frica lor sporește când ajung într-o casă necunoscută, printre ființe străine și periculoase (căci așa arătăm noi, oamenii, pentru ei la început). Este firesc ca, în primele zile, să fie retrași și fricoși, să refuze hrana și apa sau, din contră, să țipe de teamă și durere că nu înțeleg ce li se întâmplă.

De aceeaau nevoie de multă dragoste și răbdare din partea voastră. Un peruș nu este o jucărie colorată, este un suflet de copil speriat, care are nevoie de liniște, de un colț de casă primitor și de o colivie adecvată, în care să se simtă protejat. Nu adoptați peruși să aibă copiii voștri cu cine să se joace! Spre deosebire de căței sau pisicuțe, perușii și păsările de colivie, în general, nu suportă să fie atinși, luați în mână sau mângâiați… decât de stăpânul preferat în care au cea mai mare încredere.

  1. Perușii sunt foarte gălăgioși. Când se acomodează cu casa și cu oamenii din jur, când încep să se simtă în largul lor, perușii masculi încep să cânte, iar unii dintre ei sunt capabili să cânte ore în șir scoțând tot felul de sunete care mai ascuțite și metalice, care mai sâcâitoare, dar și ciripituri vesele. NU sunt privighetori, de aceea unii stăpâni se plâng de ei, că sunt gălăgioși, de la prima rază de soare până seara târziu, cât văd lumină afară.

bobita pe jucarie

De aceeatrebuie să știi dinainte că vocalizele perușilor pot fi foarte obositoare. Trebuie să fii sigur că îți place să auzi ciripitul lor zi de zi, ore în șir, trebuie să fii sigur că îi poți suporta și că îi vei iubi indiferent cât de gălăgioși sunt! Dacă nu crezi că poți face acestui lucru, ar fi bine să cauți o specie de papagali mai tăcută și mai liniștită.

  1. Perușii fac mizerie! Ei bine, da, ca orice pasăre de mici dimensiuni se găinățează foarte des, unii de vreo 2 , 3 ori într-o oră. Noroc că găinațul lor nu miroase și este un fel de bilă compactă, care se întărește imediat și nu pătează. Perușii care fac găinaț moale și apos au anumite probleme de sănătate și trebuie consultați de un veterinar priceput.

De aceeatrebuie să te gândești bine înainte să iei peruși, pentru că trebuie să le faci des curat în colivie și în jurul ei. Vei avea nevoie de o colivie cu fund detașabil pe care trebuie să îl cureți și să îl speli măcar din două în două zile, dacă nu zilnic. În al doilea rând, perușii nu trebuie ținuți închiși ca niște infractori după gratii. Trebuie să îi lași liberi prin cameră și vor mai murdări și alte zone în afara coliviei. Soluția mea: cumpără o bucată de linoleum, să protejezi covorul sau parchetul de sub colivie și fă-le la o oarecare distanță de colivie un spațiu de joacă. Perușii vor petrece mult timp la colivie și în spațiul de joacă, acolo vor face mizerie și vei găsi foarte rar găinaț prin alte părți. Reține: perușii fac mizerie acolo unde petrec mai mult timp!

  1. Perușii se îmbolnăvesc și au nevoie de îngrijiri medicale. Când adopți un peruș, caută în zona ta un cabinet veterinar cu specialiști competenți să îngrijească păsări exotice. Urmărește-le evoluția și starea de sănătate, iar la primele semne de boală mergi la vet. Ai grijă să trăiască în curățenie, să aibă apă curată și proaspătă în fiecare dimineață și să aibă hrană special concepută pentru ei de la firme de încredere (Versele Laga, Vitakraft, Lolo etc). Cei mai mulți peruși se îmbolnăvesc din cauza condițiilor de trai, de la apa murdară pe care stăpânii nu o schimbă, de la meiul cumpărat la kil din piață, plin de gunoaie, în care mișună gângănii și șoareci…

De aceeanu adopta un peruș pentru că este ieftin! Trebuie să îi oferi ce se poate mai bun, să fie sănătos și vesel. Din fericire, hrana de calitate, coliviile și accesoriile sunt totuși ieftine, în comparație cu cele destinate pisicilor sau câinilor… nu e cazul să fii zgârcit!

 

În concluzie

Nu adopta peruși doar pentru că sunt frumos colorați și te amuză!!! Odată ce te-ai hotărât să adopți un peruș și cunoști toate aspectele, și mai bune și mai puțin bune, îți asumi o responsabilitate: să ai grijă de un suflet, să îl iubești și să îi oferi o viață frumoasă!!!

12 comentarii (+add yours?)

  1. mihaela
    Mai 09, 2014 @ 18:38:48

    Buna,
    Eu am numai cuvinte de multumire la adresa blogului tau, de cand l-am descoperit este ca o carte de capatai pt mine,sfaturile pe care mi le-ai dat si totae informatiile de ingrijire ale perusilor mi-au facut numai bine mie si lui Rica, perusal meu iubit.
    Perusii sunt niste pasarele uimitoare este incredibil ca o pasare de 40 de grame este atat de afectuoasa si intligenta, nici nu am cuvinte sa imi exprim dragostea pentru acesata fiinta dragalasa care de aproape un an imi face viata frumoasa.
    Multumesc din suflet inca odata ca iti faci timp pt acest blog atat de folositor celor ce iubesc perusii!

    Răspunde

  2. Luiza
    Mai 10, 2014 @ 08:12:01

    Am citit ,,Vrei sa adopti un perus?”si eu cumpar meiul din piata,pentru ca nu stiu alt magazin pentru perusi mai bun in VALCEA 😦 .Sti un magazin in Valcea?

    Răspunde

  3. Andrei
    Mai 12, 2014 @ 15:43:45

    perusii mei nici nu vor sa sa pun mana pe colivie ca se sperie si baiatul musca rau si acum amandoi ma musca

    Răspunde

  4. manuela
    Mai 12, 2014 @ 16:31:34

    Eu cresc perusi de 25 de ani si nu mai pot exista fara ei.Le ador zgomotul de dimineata si toate nazbatiile lor.Casa mea ar fi pustie fara ei.

    Răspunde

  5. Alina Ion
    Mai 12, 2014 @ 17:06:49

    Astea sunt lucruri de bun simt pe care orice om ar trebui sa le constientizeze in momentul in care adopta un perus…..dar sunt si multe alte chestiuni de care nu te anunta nimeni ca ti se vor intampla…..puiul meu Jaquen a murit in martie….cand am luat-o, am luat-o pt ca m-am indragostit de fatuca ei,….ce-i drept avea un defect la picioruse, le tinea strambe…..nu credeam ca acest defect ii va lua viata, desi au fost 2 intamplari care „m-au prevenit” de acest fapt…..prima oara era pe biblioteca si s-a aruncat, a aterizat in pat…cand m-am apropiat am vazut ca avea gheruta prinsa in „nara” cerei….a 2-a oara era in colivie si cand s-a scarpinat si-a perforat pleoapa cu gheruta….dupa o saptamana de picaturi in ochi si frecat ochisorul pe bete si-a revenit f frumos….de atunci mereu a avut pedichiura facuta cu unghiutele taiate pe cat posibil astfel incat sa nu ii tai si din venusoarele ce vascularizeaza gherutele. Din pacate a 3-a oara nu mi-a mai supravietuit….nu stiu nici pana acum exact ce s-a intamplat desi eram in camera cu ea….stiu doar ca din nou s-a aruncat de pe biblioteca, iar in cadere s-a lovit f tare la cap si in 15 sec nu mai era (avand in vedere experientele anterioare, ma gandesc ca poate iar s-a scarpinat si a ramas cu gheruta blocata in „nasuc” si in incercarea de a se elibera a cazut de pe biblioteca)…..cand adopti un perus nu iti spune nimeni ca un lucru banal ca niste picioruse strambe, poate provoca asemenea intamplari tragice…. si ma doare ca nu m-am bucurat de ea nici macar un an, dar oricum intr-un timp atat de scurt a stiut sa-si lase amprenta in inima mea. De curand am mai adoptat o perusica Belize, (care nu o va inlocui niciodata pe Jaquen, pt ca fiecare perus are locul lui aparte in sufletul meu), iar cand am luat-o, m-am uitat special sa vad daca e curata la cloaca, daca tine piciorusele corect….si parea sa nu aiba nici un defect, dar cand am ajuns acasa si i-am dat drumul sa zboare, n-a putut sa se ridice prea mult de la sol…Motivul? probabil in cusca in care a fost tinuta a fost batuta de alti perusei pt ca se vede ca penele de la aripi sunt ciupite si vad ca spre deosebire de ceilalti 3 nebunatici ai mei, Belize nu are prea multe pene lungi la aripi……inca un lucru de care nu m-a anuntat nimeni din pet-shopul din care am luat-o (si nu prea se poate verifica daca un perus poate sa zboare atunci in magazin, cand il iei)…. Oricum eu cu Belize asteptam cu nerabdare perioada de naparlire, ca sa-i creasca pene lungi si frumoase, sa se ia la intrecere cu Noa, Blu si Arya……In concluzie, atunci cand adoptam un perus trebuie sa ne asumam aceasta responsabilitate, pt ca personal perusii mei sunt ca si copiii mei, iar daca inevitabilul se intampla, macar am constiinta impacata ca le-am oferit toata grija, dragostea si libertatea de care au avut nevoie.

    Răspunde

  6. Viorica
    Mai 12, 2014 @ 17:18:35

    Eu, am primit intr-o zi doi perusei… nu stiam nimic despre ei, in fine m-am informat. Cert este ca m-am atasat de ei ca de propriul copil. I-am pierdut pe rand la diferenta de un an. Asa am suferit, ca am simtit ca nu mai pot sta fara perus 🙂 De data asta am decis sa cumpar eu, ce cred eu nu ce-mi ofera cineva… asa am contactat un tip care am vazut ca, creste perusi, a trebuit sa astept vreo 3 luni pana s-au „nascut”. Mi-a zis ca mi va da unul imediat ce incepe sa se hraneasca singur.A venit ziua cu pricina, m-am dus la el la colivii sa-mi aleg… mi-am spus dinainte ca o sa-l iau pe cel care vine la mana. Cand am vazut cati erau , m-am derutat, i-as fi vrut pe toti, ceea ce nu se putea. Am ales unul dupa colorit, pe care l-am scapat de 3 ori prin incapere. In final am renuntat la el, si-am ales unul care a stat la mangaiat. Am venit acasa cam dezamagita de penaj. Vreau sa spun ca in ziua aceea mi-a dormit in palma, primele 3 zile l-am hranit numai din palma. Il scarpinam in jurul gatului, mama ce-i placea, si-i mai placea sa se lipeasca de gatul meu, simtea pielea calda si se incalzea si el. Nu era invatat sa zboare, am inceput sa-l asez pe diverse locuri ca sa se obisnuiasca cu ele, sa stie ca se poate aseza acolo. i-am asezat in fata oglinzii un cos, si statea pe toarta lui. l-am obisnuit cu geamul sa stie ca nu poate trece prin el, pt ca ei se duc spre lumina si se lovesc cu capul de geam, in cateva zile si-a luat zborul prin camera si se intorcea la cos, sau pe colivie. A descoperit zborul, si cum il bagam in colivie facea rau, mi se rupea sufletul ca trebuia sa plec si nu-l puteam lasa de capul lui ca ma temeam sa nu cada pe undeva. La o luna dupa ce l-am luat, l-am auzit zicand „ma cipicu”… acela a fost inceputul, .. acum nu-i mai tace gura imi spune deja fraze. Mereu am stat de vb cu el in timp ce-l mangaiam, ceea ce fac si acum. Cipicul are liber prin camera, intra in colivie cand vrea iese cand vrea. Il las inchis in colivie doar lipsesc peste noapte de acasa.. Are comportamentul unui copil. Cipicul meu papa, ce am considerat ca ar fi papat in salbaticie. fructe, seminte speciale pt perusi, verdeata, marar , patrunjel, salata, morcov, nisip special pt perusi. .Odata pe luna cateva zile ii pun picaturi cu vitamine in apa, (4 picaturi la masura de apa) , Foarte rar ii dau ou fier foarte mult. Oul il las doar cat mananca din el atunci cand i=l dau. Apoi imediat il arunc. Greselile pe care le-am facut cu ceilalti, nu vreau sa le repet . Adica celor pe care i-am avut, le-am dat si iaurt si br de vaci si miere si biscuiti, oul statea cu ei cate-o zi, au stat si pe geam de i-a luat curentul … .

    Răspunde

  7. Mario Andrei
    Mai 13, 2014 @ 18:06:25

    Salut, am doi perusi ii am de o luna de zile, dar dintr-o neatentie mi-a zburat fetita pe nume Kiki. Nu am crezut ca o sa se intoarca acasa, dar am scot colivia cu baietelul afara, si baiatul a stigat-o.A aparut cand nici nu ma asteptam,dupa 3-4 ore. Am agatat colivia de pervazul geamului si ea a venit pe cablurile de electricitate, dar tot nu a venit la colivie, apoi s-a inoptat si a fugit.Am crezut ca numai vine, dar a doua zi de dimineta cum s-a luminat am vazut-o din nou pe cabluri.Am pus colivia din nou pe un scaun in balcon, si am deschis geamul.Dupa o ora am vazut-o pe colivie, am incercat sa inchid geamul, dar a fugit apoi a venit din nou pe colivie si am putut sa inchid geamul.A venit in colivie murdara si rupta de foame.Deci sunt sanse ca perusii sa se intoarca, eu am avut noroc.

    Răspunde

  8. Andrada
    Mai 14, 2014 @ 19:29:37

    Ai un blog minunat dar am si eu nevoie de un sfat.Papagalul meu Roni nu se poate desparti de cusca.Sta numai acolo si cand ii dau drumul afara de multe ori fuge de mine.De rare ori se aproprie de mine…

    Răspunde

  9. Ralukutza XRalu
    Mai 15, 2014 @ 12:12:03

    Buna ziua,ador mult blogul tau,sunt sfaturi foarte utile,ma poti ajuta si pe mine cu ceva?,mai precis acum 7 zile am primis un perus,iar eu nu vorbeste deloc cu mine,decat da din cioc ca si cum ar ciripi. nu prea bea apa(o schimb zilnic)
    As vrea sa stiu ce as putea face,prima data cand l-am luat ciripea daca vroiam sa il ating,acum ma lasa sa ii pun degetul pe burtica,se urca pe degetul meu,nu ma ciupeste,sii,nu prea are pofta de joaca!!
    Un sfat,te rog ?

    Răspunde

  10. cristina
    Iun 05, 2014 @ 08:19:43

    buna , imi place foarte mult blogul tau.Este foarte interesant.Am cautat prin toate blogurile altora sa caut informatii despre perusi, dar al tau e cel mai bun.Totul e mai desfasurat.Am si eu 2 papagali care îi cheama kiki si kesha îi iubesc foarte mult. Dar am citeva întrebari: 1.Cum dresezi 2 papagali? 2.Cum stii daca se plac?
    Si a 3 întrebare: Dacă puii au eșit din ou dar perusica nu vrea sa mai aiba grijă de ei, cum poti sa-i ingrijesti? si cum poti sa tii temperatura sa fie de 22 de grade pentru ei?

    Răspunde

Lasă un răspuns

