Cum construiești o relație de încredere cu perușul tău (partea I)

Reguli cheie:

  1. Începe dresajul cu un singur peruș, va fi mai ușor!
  2. Înarmează-te cu răbdare, cu luni de zile de răbdare!
  3. Oferă-i dragoste… perușii sunt receptivi la afecțiune ca niște copii!
  4. Ai grijă să fie o atmosferă liniștită în casă!

Revin asupra acestui subiect cu noi sfaturi, mai detaliate, având în vedere că relația mea cu Pișcoțica a început cu stângul și trebuie să abordez altfel modul în care vom construi prietenia dintre noi două. Perușica mea micuță, care are acum aproximativ 5 luni, a fost bolnăvioară și am fost nevoită să o țin 5 zile închisă sub tratament. De o săptămână se simte bine, se pare că am învins boala, însă îi este grozav de teamă de mine, să nu o închid iar. Deocamdată, nu mă lasă să mă apropii de ea, în niciun caz nu pot ridica mâna spre ea că zboară imediat și țipă supărată. Va fi dificil, dar nu imposibil! Bobiță are încredere în mine, mă lasă să îl pup și să îl iau pe deget, ceea ce va contribui mult la relația mea cu Pișcoțica. Perușii mei sunt liberi tot timpul, nu consider că trebuie ținuți închiși ca să fie “dresați”. Cu afecțiune și răbdare, o pasăre se va apropia de tine și va prinde curaj chiar dacă este liberă să zboare prin camera. Eu recomand ca perușii să fie ținuți închiși doar în primele una sau două săptămâni de când sunt aduși acasă, pentru a se familiariza cu noua lor colivie și cu oamenii din jur… dar să o luăm cu începutul…

DSCF7947

  1. Ai adus un peruș acasă, nu este deja dresat, din contră, este speriat, ba chiar îngrozit de tot ceea ce i se întâmplă. Lasă-l să stea liniștit în colivie, în colțul unei camere pe unde nu trece chiar toată lumea și unde nu merge televizorul tare. E bine să pui colivia în colț și pe un postament înalt, astfel se va simți mai în siguranță…

!!! Imaginează-ți cum simte și gândește el: este terifiat, îi este frică de tot ce vede, tot felul de ființe uriașe vin la colivie, bat în gratii, scot sunete pe care nu le înțelege și se uită stăruitor la el ca niște animale de pradă. Dacă îl pui într-un colț liniștit al casei, dacă păstrezi distanța în primele zile și îi vorbești pe un ton blând și calm, se va liniști. Ba chiar se recomandă să acoperi 2 laturi ale coliviei cu un prosop, să nu mai stea cu ochii speriați în toate părțile și să se simtă cât mai în siguranță. Fă tot posibilul ca pasărea să se acomodeze și să uite de frică, altfel nu vei avea nicio șansă să te împrietenești cu ea. Un peruș nu este un pisoi pus pe joacă, este o ființă fragilă, a cărei singură apărare este zborul… dacă nu poate zbura, nu are cum să se apere și panica lui sporește!

  1. Perușul în colivie, tratat cu blândețe, cu hrană bună și cu vorbe de alint va începe să se acomodeze cu tine. Este bine ca, la început, să fie alături de el mai mult persoana care îl iubește și care vrea să se împrietenească cu el. Perușii se simt bine în grupuri mari, dar se atașează de o singură persoană, de un singur partener. Vorbește cu el cât de des poți, dar fără să ridici tonul, fără să țipi sau să bagi mâna prin colivie și să îl fugărești ca să îl prinzi.

!!! Iată cum gândește el: omul din fața lui este calm, îi aduce zilnic mâncare și apă proaspătă, îi face curat și vorbește cu el. Dacă nu este agresiv, “dacă îmi aduce mâncare și nu vrea nimic de la mine, înseamnă că pot avea puțină încredere în el“… astfel perușul se va simți tot mai bine de la o zi la alta, va căpăta curaj, va începe să cânte și să îți răspundă când îi vorbești.

ricuta tutu

  1. În fiecare dimineață, trebuie să schimbi apa, să speli recipientul cu apă caldă și să pui apă proaspătă nouă. Atenție, apa să fie minerală plată sau apă bună de fântână. După ce schimbi apa, uită-te la cutia cu semințe. Dacă sunt multe coji deasupra, scutură puțin cutia de jos în sus ca semințele nemâncate de la fundul cutiei să vină la suprafață. Înainte să bagi cutia cu semințe la loc în colivie, ia în palmă sau pe două degete câteva semințe și du mâna spre peruș ușor, vorbindu-i blând. Nu vei avea succes din prima zi, dacă tot se teme de tine, dar peste câteva zile sau săptămâni va veni să ciugulească. Dacă nu vine perușul să mănânce de la tine, pune cutia cu semințe la loc și lasă-l să mănânce singurel.

!!!Cum gândește perușul tău: nu are încredere să ia semințe de la tine din mână din primele zile, dar te studiază cu atenție și cu timpul va prinde curaj. Dacă nu faci gesturi bruște, dacă nu îl grăbești, dacă îi vorbești blând și îl încurajezi cu vorbe de genul: hai la mine, hai la semințe! până la urmă va veni. În loc de semințe poți să folosești morcov ras sau salată verde sau orice altă legumă ai observat că îi place mult. Toată această acțiune nu trebuie să dureze mult, doar câteva minute, ca să nu stresezi pasărea.

… va continua….

27 comentarii (+add yours?)

  1. Andreea
    Feb 13, 2014 @ 16:34:13

    Imi place mult cum vorbesti despre perusi! La mine culmea, fetita e mai prietenoasa cu noi decat baiatul :)) abia dupa un an si jumatate a prins si el incredere sa vina pe deget… il „mituim” cu patrunjel si daca vede ca prietena lui sta pe deget, vine si el.

    Răspunde

  2. daniela
    Feb 13, 2014 @ 16:53:26

    buna !!! cred ca ii stii pe lola si coco . au inceput sa prinda incredere cat de cat de mine . in continuare tot lola e lai receptiva decat coco. le-am dat drumul prin casa … dar a trebuit sa ii prind inapoi … (si a fost cam greu ) de cand i-am prins nu mai sunt asa de receptivi .. cred la le e frica de mine . cand le dau drumul stau la inaltime . dar totusi cand le-am dat drumul ultima data au venit amandoi (intai lola apoi coco ) pe patul bunicii (nu la mine chiar daca eu le dau mancare , le fac curatenie etc ) . si tot la ultimul zbor (adica acum 3 zile ) cand i-am prins si i-am bagat in colivie am observat ca lola avea o pata de rosu -inchis pe aripa dreapta . nu stiu unde s-a lovit dar dupa nu am mai vazut sa ii mai curga sange . de multe ori se cearta si se ciupesc , se bat . cateodata (dafapt mai mereu) le spun cu un ton mai aspru ca nu e voie . lola e complet alba , dar in ultimul timp am observat ca varfurile penelor de pe aripi se fac gri . nu stiu , de fapt nu am cum sa le fac baie . dar cred ca asa e ea , si nu e gri fiindca e murdara . o alta mare problema e ca nu mananca decat seminte . de ma fac ?????????????????????????????????????????????????????????????????????

    Răspunde

  3. Amaya
    Feb 14, 2014 @ 11:16:20

    Piscotica are o culoare foarte frumoasa. Si pare asa dragalasa:x
    Seamana cu Ricki al meu, doar ca el are albastru mai intens.
    Btw, sfaturile sunt inr-adevar utile. Uneori mai uit ca pentru perusi oamenii sunt ca niste uriasi….

    Răspunde

  4. mitapisica
    Feb 22, 2014 @ 13:02:57

    Iti doresc multa sanatate si tie si lui Biluta si papusicii tale frumoase. 🙂

    Răspunde

  5. cercelarucristian
    Mar 07, 2014 @ 14:34:22

    cum v-ati pus fotografia de coperta?

    Răspunde

  6. mitapisica
    Mar 11, 2014 @ 13:34:37

    Buna ziua am si eu o intrebare. Perusul meu s-a corentat azi la lustra , nu a murit insa acum este foarte speriat i s-a ars putin puf de la cercei si as vrea sa va intreb daca trebuie sa-l duc la veterinar. Mi-e frica sa nu moara

    Răspunde

    • Casa cu perusi
      Mar 17, 2014 @ 16:14:23

      Daca perusul s-a curentat atat de grav, e posibil sa fie unele leziuni interne…. daca limba a fost afectata si nu poate manca, e f grav, pt ca va muri de foame, incearca sa ii faci amestecuri moi de legume tocate marunt la robot, poate pe acestea le poate manca, si da-i apa minerala plata cu varf de cutit de miere si ceai de galbenele tot cu un strop de miere

      Răspunde

      • silvia
        Mar 21, 2014 @ 17:57:23

        Va multumesc. L-am sus la veterinar si i-a dat medicamente si deja se vad rezultatele :A inceput sa cante si sa manance

  7. mitapisica
    Mar 11, 2014 @ 14:42:02

    Si stiu ca pun o intrebare cam ciudata dar se poate sa fi ramas fara limba? I-am deschis ciocul si mi se pare ca nu i se mai vede.

    Răspunde

  8. mitapisica
    Mar 12, 2014 @ 12:55:50

    Buna ziua1 Coco a trecut cu bine peste intamplarea nefericita dar acum are limba ars si nu mai poate manca. Ce asi putea sa ii dau pana i se vindeca?

    Răspunde

  9. mihaela
    Mar 14, 2014 @ 20:11:49

    Buna,
    Am o intrebare, am impresia ca lui Ricuta al meui i-au cam crescut gherutele, din experienta ta este bine sa i le tai sau nu? Ma gandeam sa merg cu el la cab.veterinar , imi este teama sa i le tai eu.

    Răspunde

    • Casa cu perusi
      Mar 17, 2014 @ 15:58:40

      Mihaela, sincer, nu cred ca e necesara taierea gherutelor, daca le oferi perusilor bare din lemn si din material sablat si le tocesc singuri. daca, totusi, ajung prea lungi e bine sa fie taiate de un vet cu experienta

      Răspunde

  10. mihaela
    Mar 17, 2014 @ 19:39:14

    Multumesc mult pt raspuns.Ricuta are bara sablata in colivie si leganus de lemn.
    Multumesc inca o data.

    Răspunde

  11. Andreea
    Mar 18, 2014 @ 15:42:19

    Buna. Nu am mai trecut de ceva timp pe blogul tau si tin sa cred ca am pierdut foarte multe noutati.Piscotica e foarte draguta si vreau sa cred ca va fi cuminte,nu? :)) Multa bafta cu ea.Sper sa reusesti sa o dresezi .
    Cat despre peruseii mei ,chiar am nevoie de un sfat . Nu stiu daca mai tii minte povestea ,dar e vorba despre un perus mai batranel(5-6 ani,nu am tinut socoteala) si o fetita(care acum are 1-2 ani).Ma ingrijoreaza faptul ca , desi a trecut un an, perusica nu e blanda (dar pare sa se fi acomodat foarte bine cu locul) si de fiecare data cand baiatul merge langa ea ,ii vorbeste si da sa o pupe ,ea ii da cu ciocul agresiv si el se sperie si fuge.Apoi incearca iar. Si tot asa. Are unele momente in care mie imi da impresia ca ea vrea sa il respinga,iar altele in care se impaca foarte bine(spre exemplu,ca ea accepta sa ii dea mancare din gusita lui). Ba mai mult, ea nu il lasa pe el singur ,il urmareste peste tot si saracu’ ,fiind batran, nu poate sa tina pasul si uneori cade din zbor pe jos. In ultima vreme i-am tinut inchisi fiindca am scoala,dar problema aceasta persista de mult si nu stiu ce sa fac.Intrebarea e: Ar trebui sa o dau pe perusica ca sa nu il mai chinui pe el cu aceasta ‘povara’?Iar daca o dau,el nu va fi depresiv? Am incercat sa ii pun in 2 camere,liberi fiind, dar nu merge..se striga si fac galagie.Iar el imi pare de la o vreme trist si nu mai vorbeste cu mine asa cum o facea. Posibil oare sa imi dea ‘o lectie’? :)) Si ce metode as putea folosi ca ea sa nu ma mai ciupeasca cand vreau sa o pup sau sa sara prin colivie cand ii schimb apa?
    Multumesc.

    Răspunde

    • Casa cu perusi
      Apr 01, 2014 @ 19:00:01

      Buna Andreea, asa cum descrii tu relatia dintre cei 2 perusi, sa stii ca este tipica intre pasarile cu diferente mari de varsta. Perusica ta este sefa si se poarta ca atare, il tine pe baiat la respect, este agresiva si cu tine si vrea sa domine, ca o sefa…… este o atitudine tipica despre care am mai scris pe blog, nu cred ca e ok sa ii desparti acum, deja s-a creat o legatura si perusul va suferi, tb doar sa aiba parte de mult spatiu liber si de multe atractii, jucarii, de mai multe cutiute cu mancare sa nu se certe……. sper sa reusesti sa te descurci cu amandoi

      Răspunde

  12. Alex
    Mar 19, 2014 @ 15:12:58

    Buna!Tocmai am cumpărat un peruș de la un Pet Shop.Cand l-am adus acasa, era speriat(ceva normal) si cand respira codita i se misca in sus si in jos.Dupa 2 zile inca nu e receptiv.Vorbesc bland cu el, mananca doar seminte.Ce as putea face sa devina receptiv sau e bolnav?

    Răspunde

  13. mihaela
    Mar 26, 2014 @ 19:34:49

    Buna,
    Ma tot framanta o intrebare.Tinand cont de faptul ca Rica nu mananca prea variat, oare ar fi cazul sa-i dau niste vitamine? Si daca da, ce ar fi mai recomandat?
    Nu ne-ai mai povestit nimic de Piscotica, sper ca e bine…
    Multumesc.

    Răspunde

    • Casa cu perusi
      Apr 01, 2014 @ 18:53:03

      Da, Mihaela, daca perusul tau nu prea mananca legume, ar fi bine sa ii dai vitamine si batoane cu seminte care au si vitamine, chiar daca sunt sintetice, tot e ceva decat nimic. Sa cumperi numai de firma si sa iei si apa vitaminizata daca gasesti. Mai poti pune 2 picaturi de lamaie in apa lui de baut, o picatura de calciu si una de vitamina A de la farmacie

      Răspunde

  14. Felecan Dorian
    Mar 30, 2014 @ 14:03:41

    Buna,
    Am un perus, baiat, de aproximativ un an si vreau sa ii iau pereche si nu stiu ce sa aleg, fata sau baiat? Imi puteti spune niste avantaje si dezavantaje daca iau fata sau baiat pentu el? Multumesc anticipat 🙂

    Răspunde

  15. teodoara
    Apr 18, 2014 @ 11:00:19

    Buna,eu sunt un mare fan al blogului tau.Am invatat multe despre perusi.Ma bucur extrem de mult ca in lumea asta mare mai exista si alti oameni care tin la fel de mult la perusi ca la membri familiei.Nu vreau sa mi imaginez cand imi vor muri perusi.

    Răspunde

  16. adrian 23
    Mai 10, 2014 @ 19:16:47

    buna eu am doi perusi si sunt intrun internat de copii cum as putea sa pot sa tin lectii cu ei si plus de asta eu sunt la sc 8 pana la 14

    Răspunde

    • Casa cu perusi
      Mai 12, 2014 @ 14:04:54

      Adrian, nu inteleg mare lucru din mesajul tau, spui ca locuiesti intr-un internat pentru copii? Nu este locul cel mai bun sa cresti perusi, din pacate, doar daca ai camera ta si esti sigur ca poti avea grija de ei, fara sa ii necajesti nici tu si nici alti copii din internat

      Răspunde

  17. Eduard Nita
    Aug 01, 2014 @ 08:36:18

    Eu am doi perusi,o fata si un baiat.Baiatul este mai speriat,desi este primul meu perus(intr-o zi si-a prins aripa prin gratiile coliviei si eu am incercat sa o scot,dar voia sa ma ciupeasca.)Fetita am primit-o acum 4 zile si este mai blanda(tin in mana o frunza de patrunjel si ea la inceput se indeparteaza,dar imediat vine si mananca.)Vreau sa ii dresez,dar nu prea am ocazii sa ii las liberi prin camera.As vrea sa ma ajutati.

    Răspunde

Lasă un răspuns

