Cum trebuie tratat un peruș cu diaree

Perușica mea bolnăvioară este tot mai bine și sper să nu fie doar un efect de scurtă durată a tratamentului. Sper să se fi vindecat pentru totdeauna și să crească sănătoasă și frumoasă. Trecând prin aceste clipe grele cu ea, m-am gândit să revin cu un articol despre infecții și despre diareea la peruși. Iată cum trebuie să procedați când un peruș este bolnav și are găinațul moale, apos, verde, gălbui sau albicios.

găinaț apos, verde - gălbui indică probleme de sănătate

găinaț apos, verde – gălbui indică probleme de sănătate

găinațul unui peruș sănătos

găinațul unui peruș sănătos

Diareea este un simptom nu o boală, în spatele ei se ascunde o bacterie, un virus sau paraziți interni. Boala apare de cele mai multe ori din cauza mizeriei din colivie, a apei de robinet pe care nu o schimbi cu zilele precum și din cauza semințelor de proastă calitate cumpărate la kilogram din piețe… Atenție, nu le dați perușilor semințe vărsate, acestea sunt ținute în condiții mizerabile, în saci uzați, mucegăiți, în depozite unde colcăie șobolanii și gândacii. Perușii trebuie hrăniți cu un amestec de semințe de calitate, ambalat în pungi vidate și cu sigla unei companii care respectă standardele europene de calitate. Chiar dacă locuiți la țară, chiar dacă aveți mai puțini bani, nu vă zgârciți în ceea ce privește hrana perușilor, pentru că nu este deloc costisitoare.

hranaSpre exemplu, eu cumpăr cea mai bună hrană de pe piața românească, și anume Versele Laga Budgie Premium (http://www.versele-laga.com/nutri/nutrition/pages/Products/index.jsp?ran=203&pro=21456&fam=138&ani=149&rac=0), punga are 1 kg și mă ține în medie 3 luni, având doi peruși. De asemenea, nu le dați perușilor apă de la robinet, luați apă minerală plată sau apă bună de fântână, schimbați apa în fiecare dimineață iarna și de două ori pe zi vara.

De îndată ce apar semnele de boală, adică diareea, perușul bolnav trebuie izolat într-o colivie mai mică, de carantină, dacă mai ai și alții. Colivia în care a stat, toate lucrurile și jucăriile pe care le-a atins trebuie frecate bine cu un tampon îmbibat în spirt și spălate cu apă caldă. Dacă sunt prea deteriorate jucăriile, ar trebuie aruncate și cumpărate altele când perușul se însănătoșește. Trebuie dus imediat la un veterinar sau trebuie să mergi doar tu să îi explici veterinarului simptomele. De obicei, se dă un tratament solubil în apă împotriva unei game variate de bacterii, pe bază de antibiotice. Aplică tratamentul conform instrucțiunilor și ai mare grijă ca pasărea să stea în căldură, într-un spațiu liniștit, să aibă hrană de calitate și apă curată mereu. Câtă vreme are diaree, nu îi da ou fiert, dă-i numai legume fierte și orez fiert, ceai de gălbenele sau de mentă. Un tratament bun trebuie să aibă rezultate bune din primele 3, 4 zile, dacă nu se vede nicio îmbunătățire în acest timp, revii la veterinar pentru a primi o altă soluție. Ideal ar fi să se facă analiza găinațului și a salivei din gușiță pentru a determina exact cauza bolii.

sera-diropur-wUn prieten al paginii noastre de facebook (multumesc Mihai Daniel!) ne-a recomandat și soluția Sera Diropur W, un extract de plante pe bază de tuberculi de sclipeți sau scânteietoare, o plantă medicinală pe care o vedem adesea înflorind pe pășuni. Această plantă, de la care se folosesc rizomii, are certe calități terapeutice în combaterea infecțiilor gastrice, a enteritelor și a diareeii. Dacă nu găsiți soluția aceasta, puteți cumpăra pulbere de sclipeți de la plafar, puneți un vârf de cuțit în 100 ml de apă clocotită și lăsați câteva ore într-un vas acoperit. Apoi, din vas, luați o linguriță de soluție și puneți în 100 ml de apă în adăpătoarea perușului.

Nu lăsați niciun peruș cu probleme de sănătate netratat!!! Când adoptați peruși și orice alt papagal, asigurați-vă că aveți în apropiere un veterinar competent, cu experiență la păsările exotice. Și nu uitați să le oferiți condiții exemplare de igienă, hrană de calitate și apă bună proaspătă.

39 comentarii (+add yours?)

  1. stefan
    Feb 03, 2014 @ 17:31:16

    Tu de unde iti iei mancarea pentru perusi si jucariile?

    Răspunde

  2. raluca
    Feb 03, 2014 @ 17:52:12

    multumim de sfaturi! sunt foarte bine-venite la nevoie!

    Răspunde

  3. mihaela
    Feb 03, 2014 @ 18:22:14

    Multumim mult pentru toate sfaturile bune pe care ni le oferi.Ma bucur mult pt perusica ta ca este mai bine.Semintele pe care ni le recomanzi cum le comanzi?As vrea sa cumpar si eu pt Ricuta.

    Răspunde

  4. Campean Adrian Si Cristina
    Feb 03, 2014 @ 19:05:27

    Si eu am avut probleme cu un perusel , Bobita.L-am tratat cu Enteroguard , a fost foarte foarte bolnav , dormea toata ziua si statea zburlit , nu mai canta si nu mai zbura.Sunt foarte fericita ca si-a revenit , cred ca a contat mult ca m-am ocupat de el , i-am dat regulat tratamentul si l-am tinut la caldurica .De asemenea am dezinfectat zilnic colivia iar de atunci mi-a intrat in reflex sa le verific zilnic gainatul , modificarea acestuia a fost primul semn de boala.Acum canta fericit alaturi de Bella , e cel mai dragut si zgomotos perusel.

    Răspunde

  5. silvia
    Feb 04, 2014 @ 10:42:14

    Multumim si multa sanatate fetitei tale 🙂

    Răspunde

  6. leo
    Feb 05, 2014 @ 12:33:56

    imi pare bine ca perusa ta se simte mai bine .Dar pot sa te intreb ceva
    eu ii iau perusului meu un mix de cereale care se numeste COCORITE GRANDMIX si nu stiu daca sunt bune

    Răspunde

  7. leo
    Feb 06, 2014 @ 16:44:29

    Multumesc pentru raspuns si o sa incerc sa le schimb nu as vrea sa se intample ceva rau cu perusul meusi iti multumescu din nou sper ca si perusa ta sa se faca bine

    Răspunde

  8. mihaela
    Feb 07, 2014 @ 17:48:45

    Ce face perusica, sper ca e bine.Numai ganduri bune pentu ea!

    Răspunde

    • Casa cu perusi
      Feb 08, 2014 @ 10:54:18

      Buna Mihaela, perusica mea a mai facut de cateva ori moale dupa tratamentul cu antibiotice, dar acum am ales sa ii dau diropur si vitamine. pare sa fie mult mai bine, recuperarea va dura probabil vreo 2 sapt. sper sa creasca viguroasa si sanatoasa!

      Răspunde

  9. Bianca
    Feb 08, 2014 @ 13:44:30

    Buna!Am 2 perusi si am aceeasi probleme cu perusica mea ca si a ta -ziua face moale si noaptea normal. am incercat cu o gramada si cu Diropur dar nimic.Si am observat ca ai incercat LINCOSPECTIN si as vrea sa stiu daca a avut vreun efect .Multumesc!

    Răspunde

    • LoveBudgie
      Feb 16, 2014 @ 13:09:18

      Bianca,

      Te sfatuiesc sa nu administrezi medicament dupa ureche. Antibioticele ar trebui sa fie ultimul recurs dupa ce ai incercat probioticele. Medicamentele distrug flora bacteriana buna din gusa si cauzeaza alte probleme. O metoda f buna este sa pui o lingurita de Otet de cidru de mere (Appple Cider Vinegar) la un litru de apa si sa pui acest amestec in locul apei de baut ( in adapatoare). Incearca asta cateva zile si tine-ma la curent. Si poti sa iei un cantar micut sa vezi daca este sau nu o schimbare de greutate. Un perus normal standard intre 35-41grame.

      Răspunde

      • Bianca
        Mai 03, 2014 @ 17:32:06

        buna acum am vazut mesajul tau deoarece nu am prea intrat pe site.vreau sa te intreb cum se administreaza Enteroguard M (pastile) la perusi deoarece perusica mea nu si-a revenit si nu avem vet specializati iar ceilalti nu stiu ce sa ii faca.

      • Casa cu perusi
        Mai 05, 2014 @ 14:16:19

        Nu prea se dau pastile la pasari, se da tratament solubil in apa care se amesteca in solutie de vitamine. Imi pare rau, dar nefiind veterinar, nu te pot ajuta sa iti spun ce are si ce tratament sa ii dai. Orice tratament cu antibiotice poate grabi moartea pasarii daca este dat gresit.

  10. Peruşii mei mici şi pufoşi
    Feb 09, 2014 @ 18:13:04

    Am si eu o problema cu fetita mea…de ceva vreme tine o aripioara lasata…de zburat zboara bine, nu are probleme, ranita nu este la ea , dar o tine lasata si nu imi dau seama de ce…
    Ai idee ce ar putea fi?

    Răspunde

    • Casa cu perusi
      Feb 10, 2014 @ 21:37:18

      Chiar daca nu se arata o rana evidenta, probabil s-a lovit si o doare, sa speram ca isi va reveni, daca nu inseamna ca e o problema cu osul sau cu articualtiile

      Răspunde

    • LoveBudgie
      Feb 16, 2014 @ 13:04:24

      O aripioara lasata poate insemna:ori o problema la ea( o pana care creste aiurea), sau o durere in interiorul abdomenului ( depinde pe ce parte e).Eu iti recomand sa cumperi un cantar de bucatarie micut,si sa o cantaresti. Masurarea greutatii zilnice si gainatul sunt cei mai buni indicatori daca perusul are sau nu ceva. Perusul meu era la fel de activ,manca dar pierdea in greutate ,si am reusit sa ii dau tratamentul adecvat inainte ca simptomele de boala sa apara…Sunt maestrii in ascunderea simptomelor,

      Răspunde

  11. Maria
    Feb 14, 2014 @ 20:01:43

    Buna,as dori sa imi dai un sfat perusul meu este cam racit si dupa cum numai canta parca ar fi ragusit,daca ai putea sa imi spui ce trebuie sa ii dau pt ca am vb cu cativa medici veterinari dar se pare ca nu se pricep atat de bine la pasari exotice

    Răspunde

    • Casa cu perusi
      Feb 20, 2014 @ 14:56:19

      perusul ragusit care nu mai canta poate avea probleme cu gusita sau poate avea o probl de sanatate mai grava… pune otet de mere 2 picaturi la 300 ml de apa, fa-i ceai de galbenele cu putin bicarbonat de sodiu, un varf de scobitoare la 100 ml de ceai. si incearca sa gasesti un vet sa te ajute daca situatia devine mai grava

      Răspunde

  12. mihaela
    Feb 15, 2014 @ 21:51:30

    Buna, am o a mica problema cu Ricuta al meu si as vrea un sfat. Am observant azi mai mult ca in alte zile ca face ca sa zic asa pipi.Stiu ca partea alba din fecalele lor este uree si nu am mai observant pana asta seara sa faca asa apa.Dimineata i-am dat morcov ras, poate fi de la asta? Azi i-am cumparat semintele pe care le dai si tu perusilor tai, vad ca nu prea se duce la ele, nu stiu ce sa zic…sunt ingrijorata, il tot urmaresc sa vad cum face….tonusul lui e bun….poate m-am ingrijorat degeaba….
    Poate te-ai intalnit cu problema asta si imi poti da un sfat. Multumesc.

    Răspunde

    • Casa cu perusi
      Feb 20, 2014 @ 14:51:45

      Perusii elimina apa, adica acel pipi de care zici tu, imediat dupa ce mananca fructe prea zemoase si dulci sau dupa ce beau multa apa… daca problema persista 2 , 3 zile, ia diropur, fa ceai de menta cu lamaie si morcov fiert, nu crud.

      Răspunde

  13. LoveBudgie
    Feb 16, 2014 @ 12:56:03

    Buna Mihalela

    La tine pare a fii diarre…Daca a mancat morcov, te sfatuiesc sa il lasi o zi sa ii dai numai mei, si daca intr-o zi nu i se leaga e clar ca e o infectie bacteriana…eu iti recomand sa cumperi un cantar micut gen de bucatarie si sa il cantaresti zilnic…daca pierde greutate 1gr la o zi la alta, nu mai astepta poti sa ii dai Enteroguard M ( pulbere sau pastille)…tine-ma la curent cum e..

    Răspunde

    • Bianca
      Apr 28, 2014 @ 15:17:24

      buna acum am vazut mesajul tau deoarece nu am prea intrat pe site.vreau sa te intreb cum se administreaza Enteroguard M (pastile) la perusi deoarece perusica mea nu si-a revenit si nu avem vet specializati iar ceilalti nu stiu ce sa ii faca.

      Răspunde

  14. mihaela
    Feb 20, 2014 @ 18:23:04

    Multumesc pt raspunsuri.Ricuta si-a revenit, I-am dat numai mei si acum nu mai are nimic.Am tras o sperietura, dar multumesc lui Dumnezeu a fost probabil doar din cauza morcovului.Acum imi este si frica sa-i mai dau.
    Va multumesc frumos!

    Răspunde

  15. Dana
    Mar 04, 2014 @ 08:05:55

    Buna perusul meu face moale dar nu este suparat din potriva CE pot sa ii dau

    Răspunde

  16. Radu
    Mar 21, 2014 @ 20:29:33

    Buna ziua.
    Am citit cu atentie blogul tau si am invatat de la tine cum sa-mi cresc perusii sanatosi. Cu toate ca le-am luat hrana de calitate, le-am schimbat apa de doua ori pe zi si am curatat cusca zilnic, unul din cei 4 perusi ai mei s-a inbolnavit destul de rau. Sintomele erau diaree, nu mai manca, era zburlit tot si avea aspect de pasare uda.
    Primul pas a fost sa-l izolez de restul grupului si sa-l duc la medicul veterinar. Medicul mi-a dat un tratament pentru el pe baza de antibiotic si se pare ca acum este pe drumul cel bun. Inca nu i-a trecut diareea dar mananca si arata mai bine.
    Amuzant este ca un perus costa 30 lei iar pe mine, doctorul, tratamentul, analize etc, m-au costat 200 lei, dar un suflet nu se poate cumpara cu bani, nu !?!
    O singura gresala cred ca fac in ingrijirea lor !
    Te rog sa-mi spui cum e mai bine sa-i hranesc cu seminte ?

    Răspunde

  17. Radu
    Mar 21, 2014 @ 20:36:54

    Te intreb asta pentru ca, cusca lor, este dotata cu doua recipiente de mancare pe care eu le curat si realimentez o data pe saptamana. Deci ei au mancare la discretie si pot manca cand vor ei. Oare nu tin mancarea prea mult in recipiente ?
    Ar trebui sa le dau seminte doar dimineata si seara ?

    Răspunde

    • Casa cu perusi
      Mar 26, 2014 @ 16:02:34

      Buna Radu, nu se tin semintele o saptamana, e prea mult, bacteriile se inmultesc si se imbolnavesc usor perusii. Eu folosesc recipiente mici pt seminte si le schimb la 2 zile, chiar daca perusii le-au mancat sau nu pe toate. e bine sa previi si sa nu lasi hrana lor sa fie infestat cu microbi si bacterii

      Răspunde

  18. teodoara
    Apr 18, 2014 @ 10:45:26

    Buna ,eu cumpar amestcul de seminte vogel.Este inregula?

    Răspunde

  19. Bianca
    Mai 08, 2014 @ 16:38:00

    buna.Vreau sa va multumesc din suflet tuturor pentru sfaturile pe care mi le-ati dat dar din pacate boala a invis si a luat-o cu ea pe Bella a mea.Aseara totul a fost extraordinar:pentru prima oara in 1 an si jumatate de cand are boala scaunul ii era perfect sanatos, iar azi dimineata a inceput sa vomite credeam ca e ceva trecator si ca totul o sa fie bine ca are scaun normal dar NU.mia-a povestit mama caci eu am fost la scoala , ca a observat-o ca ar vrea sa coboare din cusca si a pus-o pe pat dupa care a inceput sa planga si sa urle de durere.Mama a luat-o in mana si ii spunea ca o iubeste si sa nu ne paraseasca dar inzadar.Inainte sa moara a urlat cu toata puterea si …. a murit ;( .nici acum nu ne revenim din soc.Cine va mai canta cu noi…..cine ma va trezi dimineata…cine ????? Am ingropato in cuibul ei de lemn pe care il iubea si l-am pus intr-o punga pe care am sigilat-o.Dar nici Coco nu e mai bune o striga intruna si o cauta….. Nimani si nimic nu o va inlocuii.
    TE IUBIM BELLA!!!!!!

    Răspunde

    • Casa cu perusi
      Mai 09, 2014 @ 13:34:52

      Bianca, imi pare nespus de rau ca ai pierdut-o pe Bella, stiu cat este de dureros si as vrea sa te ajut sa treci peste acest moment……. cu timpul, durerea se atenueaza si trebuie sa fii alturi de perusel, sa il ajuti si pe el sa se linisteasca!

      Răspunde

    • mihaela
      Mai 09, 2014 @ 18:43:07

      Buna,
      Citind mesajul tau m-am intrisat foarte tare si m-am pus pt o secunda in locul tau, mi-au dat lacrimile ca nu stiu cat de tare as suferi daca Rica al meu ar patii ceva.
      Imi pare tare rau pt perusica ta.Indreapta-ti dragostea si atentia catre Coco si ajuta-l sa uite.

      Răspunde

  20. Cîmpan Rareş
    Iul 15, 2014 @ 19:54:43

    salut! imi poti spune si mie… de ce papagalul meu isi face „treburile” lichide?
    (adica… verde si apos)

    Răspunde

  21. Alina
    Ian 20, 2015 @ 17:05:26

    Buna , perusul meu are putina diaree , sta zgribulit si doarme mereu. Am fost la veterinar si mi a dat niste pastile care sunt la bucata au zis ca altceva nu mai au daca nu ii trece sa ii fac injectie. Sa ii fac injectie? Multumesc

    Răspunde

  22. elisa
    Ian 17, 2016 @ 13:06:33

    Peruselul meu are un gainat in genul acesta: un strop de apa aproape galbui cu o bobita de verde iar acum de curand i-au aparut niste firicele albe cu varf negru pe capsor si cateva pene pe lateral , mai jos de ochisori. Ma gandeam ca a imbaranit dar are doar 2 ani

    Răspunde

Lasă un răspuns

