Peruşul meu nu se întoarce în colivie

„I-am dat drumul, a zburat pe dulap şi nu mai vrea să se întoarcă în colivie!”. „Nu vreau să le dau drumul pentru că nu mai pot să-i prind şi ei nu se întorc singuri în colivie!”… de câte ori nu am citit şi nu am auzit replicile astea care mă întristează… Bieţii peruşi, condamnaţi la închisoare pe viaţă, pentru că stăpânul lor nu vrea să facă nici cel mai mic efort să îi înţeleagă şi să le ofere un strop de bucurie.

Fără supărare, dar de ce mai adoptaţi peruşi dacă îi ţineţi închişi? Nu sunt bibelouri să vă uitaţi la ei, nu sunt obiecte de decor. Dacă aţi lua o pisică, aţi ţine-o închisă într-o cutie de sticlă să o priviţi din când în când? Nu cred… Peruşii, toate păsările de colivie, au şi ei aceleaşi drepturi ca voi, ca pisicile care se tolănesc pe canapea şi se joacă prin toată casa, ca şi câinele pe care îl scoateţi la plimbare şi îl lăsaţi să alerge prin parc.

De ce vă e teamă să le daţi drumul peruşilor prin casă? Faptul că nu se întorc în colivie nu este un motiv suficient. Faptul că fac mizerie… nici acesta… găinaţul lor mic şi uscat nu pătează şi nu miroase, se curăţă imediat cu o lavetă umedă.

Dragi cititori ai blogului, dacă adoptaţi peruşi şi îi iubiţi, oferiţi-le cea mai mare bucurie: libertatea de a zbura prin casă şi de a se juca cu voi!!!

aaa0129

Să trecem la sfaturile practice, că poate aşa vă conving.

1. Peruşul a sosit acasă, este speriat, stă într-un colţ de colivie… lasă-l o săptămână să se acomodeze, nu deschide uşiţa decât dacă este un peruş deja dresat şi este obişnuit cu oamenii. Dacă este un sufleţel mic şi speriat, e nevoie de răbdare şi multă blândeţe.

2. După 4, 5 zile, petrece mai mult timp lângă colivia lui, să îi vorbeşti blând şi să îl alinţi când îi schimbi mâncarea şi apa. Aşa, va învăţa că eşti o fiinţă calmă şi blândă, care nu îi poate face rău şi va prinde curaj.

3. După câteva zile în care peruşul îţi arată că are încredere în tine şi nu se sperie când bagi mâna în colivie, întinde un deget sau un baton cu cereale sau o bară în dreptul lui, să se înveţe să urce pe ea. Repetă acest lucru zi de zi, fără să îl stresezi. Dacă îţi aude vocea, dacă simte că îl iubeşti şi îl alinţi, va învăţa să urce pe băţ sau pe degetul tău…

eu cu perusei2

4. După fiecare lecţie de ţopăit pe băţ sau pe degetul tău, timp în care îi spui cât este de isteţ şi îl încurajezi (NU RÂDE!!! Peruşul face diferenţa între tonalitatea vocii cu care îl încurajezi şi celelalte tonalităţi, el va atribui fiecărui sunet scos de tine o semnificaţie), deschide uşiţa şi invită-l afară cu o jucărie, un papagal de plastic sau o mingiuţă zornăitoare. Dacă are deja încredere în tine, probabil va veni pe mâna ta să se joace. Dacă este sperios, va zbura haotic prin cameră şi va refuza să se mai întoarcă în colivie…

Ce e bine să faci în această situaţie?

1. Lasă-l să zboare prin cameră şi să se aşeze unde crede el că este în siguranţă. Înainte de asta, ai grijă să astupi spaţiul dintre dulapuri şi perete cu obiecte grele (cărţi, cutii) să nu cadă după dulapuri. Ai grijă să acoperi ferestrele şi oglinzile mari, pentru că se va izbi de ele, crezând că poate ieşi afară.

2. Ai răbdare şi nu alerga după el, oriunde s-ar aşeza. Dacă alergi, ridici braţele sau ţipi la el, se sperie şi şansele să se întoarcă în colivie sunt şi mai mici. Lasă-l în pace să se liniştească. Stai pe un scaun şi vorbeşte calm cu el. După o vreme, mergi spre el şi întinde băţul sau mâna ta. Dacă nu vine la tine, întinde colivia să păşească pe acoperişul ei… încearcă aceste lucruri de mai multe ori, de obicei funcţionează. Dar dacă nu… lasă-l în pace până când i se va face foame!!!

Dacă au un spaţiu de joacă lângă colivie, cu jucăriile preferate şi un baton cu seminţe, peruşii se vor ataşa de el şi nu vor mai sta ore întregi pe dulapuri sau uşir

Dacă au un spaţiu de joacă lângă colivie, cu jucăriile preferate şi un baton cu seminţe, peruşii se vor ataşa de el şi nu vor mai sta ore întregi pe dulapuri sau uşi

Colivia e spaţiul cu mâncare şi apă, niciun peruş nu va rezista prea mult de foame şi va fi nevoit să se întoarcă în colivie. Nu sta lângă colivie, îndepărtează-te să vadă că se poate întoarce în siguranţă. Poate să dureze câteva ore bune până când se întoarce, poate să vină seara şi să se facă întuneric… în această situaţie, aprinde becuş şi du iar colivia spre el sau ia seminţe în palmă şi du mâna spre el. Va fi înfometat după o zi de stat pe dulapuri şi va veni fie in colivie, fie în mâna ta. Dar nu va veni din prima secunda, insistă, stai lângă, el vorbeşte-i blând şi încearcă să imiţi sunetele scoase de el.

Pot să îl prind pe întuneric?

Nu este recomandat să stingi luminile şi să îl prinzi pe întuneric, decât în cazuri extreme şi cu mare precauţie. Mulţi dintre voi aţi făcut asta, i-aţi prins în mână, le-aţi rupt penele din codiţă şi i-aţi înspăământat. Ei bine, iată cum se face acest lucru astfel încât peruşul să fie cât mai protejat.

–         nu aprinde becul din cameră, aprinde o lumină pe hol sau în camera alăturată, suficient cât să vezi peruşul, dar el să nu te vadă prea bine (apropos, pe semiîntuneric peruşii nu văd mare lucru).

–         Apropie-te de el cu mişcări lente şi, de la distanţă, aruncă un prosop uşor peste el (un prosop mic, de faţă, să nu fie prea greu).

–         Apucă uşor mogâldeaţa de sub prosop, îndepărtează prosopul de pe capul lui să poată respira şi deschide lumina.

–         Vorbeşte cu el blând când îl duci la colivie şi bagă-l înăuntru, fără să te mai joci cu el sau să îl mângâi, pentru că este foarte speriat şi nu înţelege ce vrei să faci, te priveşte ca pe o ameninţare.

30 comentarii (+add yours?)

  1. Pasari Romania (T.O.)
    Apr 26, 2013 @ 13:15:07

    Ce frumusei sunt perusii tai! Si eu am avut tot un perus azuriu, imi pare a fi cea mai frumoasa culoare. Obisnuiam sa-l iau pe vara in natura, sau la tara, ii placeau mult puisorii de gaina si ciripea ca ei. Am uitat cumva usita slabita si dus a fost. Ne-a privit dintr-un copac dupa care a inceput sa zboare in padurice ca la el acasa, fara gand de intoarcere,desi l-am asteptat pana la caderea noptii .Imi place sa cred ca a supravietuit ( cel putin cateva luni bune de libertate) dar nu stiu..Cred ca ai un talent cu totul special in relatia cu aceste pasari.

    Răspunde

    • Casa cu perusi
      Apr 26, 2013 @ 13:30:43

      Multumesc, TO, din pacate, micutii mei dragi nu mai traiesc, i-am pierdut anul trecut pe amandoi, de boala si de batranete… au fost langa mine 6 ani frumosi, plini de veselie si ciripeli si… cel mai important, ei m-au invatat sa iubesc pasarile, datorita lor exista acest blog si datorita lor pasiunea mea, birdwatching+ul, imi aduce cele mai fericite momente.

      Răspunde

  2. Anny
    Apr 26, 2013 @ 19:18:16

    :*:*:*

    Răspunde

  3. Georgiana
    Apr 27, 2013 @ 04:25:03

    Am cateva intrebari despre o perusica… Am primit-o cadou acum 7 luni. Era foarte micuta… nici nu stiu daca era normal sa o scoata la vanzare la varsta aceea.. Inca nu avea peste tot pene. Practic acum ar trebui sa aiba 7~8 luni. Sunt curioasa cand ar trebui sa invete sa zboare. O scot afara din colivie des, dar nu stie sa zboare inca, si mereu se intoarce repede inapoi in colivie. As vrea sa ste mai mult pe afara, dar mereu se intoarce rapid la casuta ei…
    Inca nu s-a obisnuit cu mine… nu mai este asa sperioasa, cum era cand am primit-o, dar tot se sperie cand ma apropii prea mult cu mana… Vorbesc cu ea in fiecare zi, ii pun muzica(cand o aude deja incepe recitalul de cantat :)) ).
    Stiu ca trebuie sa am multa rabdare, dar au trecut atatea luni…. 😦

    Răspunde

    • Casa cu perusi
      Apr 29, 2013 @ 13:30:24

      Georgiana, daca perusica nu avea penele mari complet crescute cand a fost despartita de parinti, ea nu a avut de la cine si cum sa invete sa zboare, ca atare se simte cel mai bine in colivie, ii este teama sa iasa. Nu stiu cum se poate remedia o asemenea tara, un asemenea handicap din copilarie, probabil, cel mai simplu, cu ajutorul altor perusi mai mari, sa ii aduci acasa la tine cateva ore sa o invete si pe ea sa zboare.

      Răspunde

  4. KOS
    Apr 27, 2013 @ 20:12:17

    mi-a placut informatiile date mai sus .sunt perfect deacord cu tot ce e scris. dar eu cred ca daca ii iubesti cu adevarat si esti atasat de ei cu siguranta ai face la fel chiar daca nu ai sti aceste sfatururi de mai sus.din iubire pentru ei i-ai trata exact astfel,LE-AI ACORDA LIBERTATE SI I-AI TRATA CU BLANDETE SI RABDARE este adevarat ca la inceput avem nevoie de informatii inainte de a ne lua o pasare. ne putem lua o carte ,putem cauta pe net .Sa nu uitam ,va trebui sa ii tratam ca pe un membru al familiei SI CU SIGURANTA NE VA FI RECUNOSCATOR SI NE VA INCANTA !

    Răspunde

  5. Malina Maly
    Apr 28, 2013 @ 13:56:40

    Răspunde

  6. Georgi
    Apr 29, 2013 @ 02:40:37

    Buna,in primul rand este foarte folositor post-ul tau.In al doilea rand ,as avea si eu o intrebare: mama mea va pleca cateva zile in vacanta si vrea sa isi lase perusii la mine.Perusii mei au la dispozitie (de acnd a venit caldura) tot balconul.Este numai al lor (ca am 2 balcoane..deci am sacrificat unul haha).Daca eu aduc perusii mamei la noi,voi putea sa le dau drumu in balcon langa ai mei? Sau sa ii tin in casa? Perusii mamei sunt un pic mai marisori decat ai mei (nu neaparat la varsta..doar ca ai mei au ramas micuti..chair daca ii am de 2 ani si au crescut) si imi este frica sa nu se bata sau alte minunatii…
    Ce ma sfatuiesti sa fac?Prin casa nu prea le-as da drumul,pentru ca eu sunt plecata mai toata ziua la servici si ,cum ei nu cunosc casa,pot ajunge pe dupa mobila..si nu am cum sa o astup chiar pe toata(vor sta o saptamana…deci nu cred ca au timpm sa se acomodeze)…Asa,balconul e gol,cu exceptia jucariilor si a coliviei..nu ar avea de ce sa se loveasca ..

    Răspunde

    • Casa cu perusi
      Apr 29, 2013 @ 13:48:26

      Georgi, lasa+i in balcon pe toti si, daca nu se bat, daca nu ies scantei intre masculi, ii poti lasa impreuna. Daca apar probleme, amenajeaza celalalt balcon pt musafiri si tine-i acolo pentru o saptamana… nu e mult, sigur te vei descurca cu ei.

      Răspunde

  7. Peruşii mei mici şi pufoşi
    Apr 29, 2013 @ 18:21:58

    Buna,
    De cateva saptamani am observat la tavita coliviei ca marginile incep sa se crape umpic, nu stiu care este cauza, dar cert este ca azi au cedat. Am tot tras de ea pentru ca eram sigura ca o noua colivie nu le-ar surade prea tare, dat fiind faptul ca in actuala colivie se vedea ca se simt protejati , se simteau bine si ori de cate ori se speriau de ceva intrau in „casuta lor” . Astazi m.am dus si am cumparat o noua colivie. Am incercat sa o iau cam asemanatoare, caci la fel nu am mai gasit, dar cea noua e ceva mai maricica , usita e pusa diferit , oricum , cert este ca nu sunt acelasi model. Dupa ce am spalat-o am incercat sa ii pun pe acoperisul ei , dar , dupa cum ma si asteptam, nici nu au vrut sa o vada. Nici eu nu i.am fortat prea tare, pentru ca nu vreau sa ii sperii cu ea, vreau sa ii fac cumva sa o cunoasca drept casa lor. Pana o sa ii obisnuiesc cu ea, o sa ii las fara tavita, nu.i bai , o sa curat mobila in urma lor , ca nu fac mizerie mare . Ce m.ai sfatui sa fac pt a.i obisnui? Pt ale arata ca nu au de ce sa le fie teama, maine am sa incerc sa le mut si jucariile, nu vreau sa ii fortez sau sa ii sperii.

    Răspunde

    • Casa cu perusi
      Apr 30, 2013 @ 11:29:34

      Buna, muta jucariile si mancarea in colivia noua si o vor adopta, o poti face treptat cu o jucarie sau 2, pt inceput. Si eu am trecut peste aceasta etapa, am mutat totul dintr-o data si perusul meu a intrat imediat in colivia noua, i-a placut mult ca era dubla ca suprafata….

      Răspunde

  8. Ina
    Apr 30, 2013 @ 11:51:50

    Buna Adina,

    Iti scriu in primul rand pentru a-ti ura Paste fericit, binecuvantat si zile frumoase in aceasta minivacanta.
    In al doilea rand, as vrea sa impartasesc cu tine bucuria pe care o simt de cateva luni, cand am primit de la niste prieteni sufletisti un puiut de perusel , pe care l-am botezat Norisor, si care mi-a inseninat iarasi viata. Vreau sa-ti multumesc din tot sufletul pentru sfaturile pe care le-am gasit pe blogul tau despre ingrijirea perusilor. Multumita tie, am stiut cum sa procedez cu Norisor si… deja suntem prieteni buni. Este liber sa zboare unde vrea , ne jucam, ne alintam si am grija sa nu se plictiseasca. Are deja multe jucarele care il bucura nespus ,este foarte vesel si iubitor.
    Iti doresc numai bine si o primavara senina.

    Cu drag,

    Ina

    Răspunde

    • Casa cu perusi
      Apr 30, 2013 @ 13:18:32

      Multumesc mult Ina, ma bucur mult ca ti-a fost de folos blogul si ma bucur ca nu muncesc in zadar, ca sunt oameni care il apreciaza. Astept cu interes poze cu Norisor, pe mail sau pe pagina de facebook sa il vedem si noi pe frumusel. Peste fericit si tie si o vacanta frumoasa!!!!

      Răspunde

  9. anne
    Mai 02, 2013 @ 08:24:56

    ; – În primul rând,Adina,aş vrea să-ţi urez Paşte Fericit,şi multe bucurii 🙂 !!! Chiar le meriţi,având în vedere prin câte ai trecut..Şi nu cred că ar trebui să te întreb chiar asta,adică nu ştiu dacă e momentul,dar sunt chiar curioasă..După..ştii tu… ai de gând să-ţi cumperi altă pereche de peruşi ? De obicei,se spune că luarea unui alt animăluţ îţi mai duce din dorul celuilalt,şi te face fericit/ă. Poate ar fi şi cazul tău. Ştiu şi eu,mai ales acum,că vin sărbătorile..Te rog,poţi răspunde şi la asta ? :o3 Cred că mulţi fani,ca să zic aşa :)),ai blogului tău sunt curioşi .

    Răspunde

    • Casa cu perusi
      Mai 06, 2013 @ 18:48:34

      Buna Anne, multumesc mult de tot pentru urari si sper ca ti-a adus si tie Pastele si iepurasul o vacanta frumoasa si surprize placute. Casa cu perusi va avea in curand un nou locatar, dar tb mai intai sa trec peste o etapa putin mai grea din viata mea si sa ma bucur de mai mult timp liber.

      Răspunde

  10. George
    Iun 03, 2013 @ 18:57:22

    Buna am si eu o problema cu perusii mei ei nu vor sa iasa din colivie si ii prind cu mana ca sa ii scot {stiu ca nu e bine} dupa 3 ore de stat in camera liberi ei tot nu vroiau sa intre am curatat cusca si am pus jucarii in ea apa mancare poate ca vor intra dar fara folos ce sa fac vreau sa imi explici orice trebuie sa fac sa iasa singuri din colivie si ce sa le fac sa se joace langa ea cu jucariile{ un carusel o inimioara cu chei 2 leagane o oglinda..] le pot cumpara ceva ca sa se joace langa colivie? SPUNEMI TE ROG CUM II POT FACE SA IASA SINGURI SI SA SE JOACE LANGA LANGA COLIVIE SI CUM II FAC SA INTRE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Răspunde

    • Sanda
      Oct 06, 2013 @ 11:04:22

      George, eu am fix asa o problema, dar nun te pot ajuta cu nimic, singura sunt in cautare de raspuns, deci il astept si eu

      Răspunde

  11. George
    Iun 07, 2013 @ 15:31:00

    Ce imi poti spune casa cu perusi? Dami un raspuns te rog!!!! Vreau sa fie util cam cat timp dureaza sa il fac sa intre in colivie si sa iasa!!!!

    Răspunde

  12. Sanda
    Oct 06, 2013 @ 10:52:38

    Salut, as dori sa intreb ceva:
    Trebuie sa traiasca in odaie zi si noapte? dar daca nu are o camera aparte?
    si inca o intrebare:
    Cum sa inveti papagalul sa intre singur in colivie?
    astept raspuns

    Răspunde

  13. Riki
    Oct 06, 2013 @ 11:14:21

    Informatie foarte utila! multumesc!

    Răspunde

  14. Ana M.
    Oct 20, 2013 @ 10:59:26

    Buna! mi-am luat si eu 2 perusi,cred ca ii am de aproximativ o saptamana,mi-e tare frica ca i.am speriat ,deoarece am incercat sa ma apropii de ei …si in fine…Au invatat sa manance fructe din mana la mine si uneori chiar se urca pe ele…Bag mana in colivie ,si stau langa ea ,dar cand incerc sa ii ating zboara si se agata de gratiile coliviei…Parinti mei nu imi dau voie sa le dau drumul prin casa pentru ca se tem ca nu se vor intoarce ,dar le voi arata aceste sfaturi,si poate se razgandesc,desi as vrea sa fie mai apropiati de mine…:D

    Răspunde

    • Casa cu perusi
      Oct 28, 2013 @ 15:46:41

      Buna Ana, e un progres important ca perusii vin la mana ta sa mananca bucati de fructe, continua sa faci asta si te ve imprieteni cu ei. Cat despre cum te poti apropia, ca sa ii mangai, tb sa apropii mana foarte incet, lent de tot, si mai intai sa ii atingi usor pe burtica, sub cioculet, fara sa ii impingi pe spate. Daca ai plase de insecte la geam si tii usa inchisa la camera, perusii nu au cum sa scape de acolo, poti incepe sa le dai drumul treptat prin camera ta. Sunt pasari si au mare nevoie de zbor.

      Răspunde

  15. Lucian
    Noi 12, 2013 @ 17:23:27

    Buna. Sunt Lucian. Ma stiti, cel cu Perry. a inceput sa iasa din colivie, dar nu stie unde este aceasta, pentru a se intoarce. Ce as putea face in aceasta situatie?

    Răspunde

  16. Alexandra
    Noi 18, 2013 @ 16:59:05

    Buna.De obicei,cat merg la scoala imi las perusul liber,dar de data aceasta nu l-am mai gasit 😦 nu mi sa m-ai intamplat asta niciodata 😦 sunt ingrijorata P.S.NU AM GEAMUR IN CAMERA IN CARE IL TIN IAR USA ERA INCHISA

    Răspunde

    • Casa cu perusi
      Noi 19, 2013 @ 16:03:00

      Alexandra, ai gasit perusul? Mi se pare ciudat sa spui ca il tii intr-o camera fara geamuri, perusii au nevoie de lumina si de soare… cine stie cine a intrat in camera in lipsa ta…

      Răspunde

  17. Alexandra
    Noi 20, 2013 @ 13:23:21

    Nu am stiut! Am gasit perusul,se duse in camera mea! Acolo am un geam foarte mare,cred ca i-a placut!Nu stiu cum a deschis sau cum s-a deschis usa! infine,macar acum l-am gasit!De acum il voi tine in camera mea 🙂

    Răspunde

  18. antonio
    Dec 09, 2013 @ 13:16:18

    nu stiu daca sa mai iau un perus ca m unu si l cheama tedy este baiat si sunt plecat ceva vreme dar nu stiu daca se bat sau nu

    Răspunde

  19. Vickyy
    Apr 13, 2014 @ 13:56:42

    Eu, tot am un perus, azi a implinit 1 saptamina cu familia mea, si nu de mult lam certat ca a zburat!de fiecare data cind il iau in mina ,ma musca si se zbenguie!!acum am inteles!o sami fac timp liber si voi face cum spui tu!!!Mersi de sfaturi!!!A si foarte frumosi papagai ai!

    Răspunde

  20. Vickyy
    Apr 13, 2014 @ 14:28:25

    Dar daca am incercat totul dar tot se teme de mine?????

    Răspunde

Lasă un răspuns

