Paraziţii externi la peruşi: acarienii care dau râia (1)

Peruşii, precum şi celelalte specii de papagali sau păsări de colivie, pot fi infestaţi cu paraziţi în crescătoriile de unde provin sau, mai degrabă, în magazinele de unde îi cumpăraţi. Vânzătorii nu menţin întotdeauna cum trebuie curăţenia volierelor în care sunt cazate păsările până la cumpărare. Este suficient să vină aici o singură pasăre cu paraziţi, ca aceştia să se împrăştie în toată voliera în 2, 3 zile. De aceea, este bine să cunoaşteţi semnele infestării cu paraziţi, să vă feriţi de păsările bolnave sau să le duceţi imediat la un veterinar pentru a le ajuta. Ştiu că toată lumea doreşte să cumpere un peruş sănătos şi vioi, dar îi apreciez foarte mult pe cei care adoptă un peruş bolnăvior şi fac tot posibilul să îl salveze şi să îi ofere o şansă la viaţă.

Mă opresc în acest articol la paraziţii externi şi insist pe simptomele bolilor. Dacă reuşeşti să îi descoperi rapid şi să intervii imediat cu tratament, peruşii se însănătoşesc foarte repede şi scapi de problemă pentru totdeauna. Voi începe cu râia şi vor urma articole despre păduchii penelor şi purici.

1. Râia (scaly face, leg mites, burrowing mites)

gherute cu raieSemnele bolii: Râia este o boală care se manifestă prin apariţia unor zone golaşe în jurul ciocului şi al ochilor, unde se pot observa cruste gălbui sau albicioase care se desprind la atingere. Aceleaşi cruste apar şi pe gheruţele şi picioarele peruşilor. Râia dă mâncărimi şi este un calvar pentru păsările de colivie care încep să se scarpine, devin stresate, nu mai mănâncă şi nu mai dorm bine. Cu timpul, pielea se umflă, devine roşiatică, crustele se îngroaşă, ciocul şi gheruţele se deformează, iar sistemul imunitar al păsării este atât de slăbit încât decesul este iminent, fără tratament şi îngrijiri atente. În faze avansate, cera şi ciocul sunt “mâncate” de acarieni până când ciocul cade… este o cruzime să laşi păsările pradă râiei.

semne de raie

Cauza bolii: râia este dată de nişte insecte parazite minuscule, pe care nu le putem vedea cu ochiul liber (au aproximativ un sfert de milimetru lungime). Aceste insecte, numite acarieni, sapă tunele prin piele şi se hrănesc cu fragmentele infime de piele moartă. Tot în piele, acarienii îşi depun ouăle şi reuşesc să se înmulţească rapid, în câteva lunii ajungând la câteva sute de exemplare. În acest stadiu avansat al bolii, tratamentul este mai dificil, de aceea trebuie intervenit imediat, de la primele simptome.

!!! Acarienii care dau râia se împart în două specii: Knemidokoptes mutans care afectează în principal picioarele şi Knemidokoptes pilae care afectează nu doar picioarele, ci şi ciocul, cera, ochii şi regiunea din jurul funduleţului. Cea de a doua specie de acarieni atacă la început ciocul, de aceea primul semn este apariţia unor cruste albicioase la comisura ciocului şi la marginea ciocului. În primul stadiu al bolii, peruşul este foarte puţin afectat, pare sănătos, cu excepţia acelor cruste pe care trebuie să le analizaţi cu atenţie şi să interveniţi de urgenţă. Starea generală a peruşului este neschimbată la început, de aceea râia este greu de depistat din primele săptămâni. De îndată ce observaţi cruste dubioase pe cioc sau pe picioare, mergeţi la veterinar pentru tratament adecvat.

Tratamentul:

  1. uleiul de parafină este indicat în stadiile incipiente ale bolii, se aplică cu ajutorul unui beţişor cu vată bine îmbibat în ulei pe zonele atacate de acarieni. Uleiul astupă canalele săpate de acarieni, îi împiedică să respire şi îi omoară în cele din urmă. Uleiul de parafină trebuie aplicat o dată pe zi în cantitate mică. Mare atenţie să nu fie înghiţit de peruşi pentru că le provoacă diaree!Tratamentul cu ulei de parafină trebuie susţinut timp de 4 – 6 săptămâni, deoarece ouăle depuse de insecte sunt rezistente şi, chiar dacă pasărea pare sănătoasă, după o vreme apar noi acarieni.

    Aşa poate arâta la început!

    Aşa poate arăta la început!

  2. soluţii pe bază de ivermectină: acestea sunt recomandate de veterinar în stadiile avansate şi grave ale bolii şi trebuie aplicate cu periodicitate, la sfatul veterinarului. Soluţiile cu ivermectină se aplică pe gât, în jurul ciocului, în jurul funduleţului şi de aici se răspândesc pe corpul păsării, la nivelul pielii, ucigând acarienii. Ivermectina este toxică, astfel că aplicarea acestui tratament trebuie făcută de un veterinar. În paralel, se poate folosi şi uleiul de parafină.
  3. dezinsecţie şi curăţenie: colivia şi toate obiectele folosite de peruşi trebuie tratate cu insecticide, trebuie spălate zilnic cu apă fierbinte, frecate cu spirt şi din nou clătite cu apă. Este important ca acarienii să nu se ascundă prin crăpăturile jucăriilor sau ale coliviei, pentru că vor ataca din nou păsările. Dezinsecţia completează tratamentul, una fără cealaltă nu se poate!!!
Nu lăsa râia să acţioneze. Mergi la veterinar de la primele semne!

Nu lăsa râia să acţioneze. Mergi la veterinar de la primele semne!

Ce trebuie să mai ştii:

– râia de la peruşi nu se ia la oameni, acarienii păsărilor nu trec pe pielea noastră.

– unele păsări sălbatice precum fingilidaele nu fac faţă tratamentului cu ivermectină, ele pot muri de la prima doză.

– unii veterinari le fac peruşilor sau păsărilor infestate cu râie în stadiu avansat injecţii cu ivermectină, dar acest lucru poate fi fatal.

– ciuperca ciocului poate fi confundată cu râia. În condiţii mizere şi cu un sistem imunitar slab, peruşii se pot îmbolnăvi de ciuperca ciocului, care face ca cera şi ciocul să capete un aspect spongios, ca de burete, şi apar cruste la suprafaţă. Această boală poate fi confundată cu râia, de aceea este foarte important ca veterinarul să dea un diagnostic corect.

sursa: birds-online.de

47 comentarii (+add yours?)

  1. Felix
    Feb 19, 2013 @ 18:18:29

    Si perusica mea Cici a avut acarieni deastia am tratato cuilei de parafina si s-a vindecat.
    Imi era frica sa nu se inbolnaveasca si Coco.

    Răspunde

    • Casa cu perusi
      Feb 20, 2013 @ 14:11:53

      Felix, urmareste cu mare atentie ambii perusi, dupa cum ai vazut in articol, ouale de acarieni pot supravietui si aceste insecte pot aparea din nou. Daca vezi niste urme dubioase pe nasul lor sau pe gherute, da+le la amandoi cu ulei de parafina in fiecare zi, cel putin 2 saptamani la rand.

      Răspunde

  2. Claudiu
    Feb 26, 2013 @ 12:38:54

    Salut ! Am 2 perusi si unu dintre ei cred ca are raie deoarece m-am uitat si are ciocul la fel cum are cel aratat de tine in imagine si nu am stat pe ganduri si am luat ulei de parafina acum astept sa imi spui cum il folosesc? cei de la farmacia veterinara au zis ca se foloseste pentru paraziti intestinali …dar am zis sa mi-l dea oricum pentru ca am incredere in tine si in experienta ta 😀

    Răspunde

    • Casa cu perusi
      Feb 27, 2013 @ 11:38:23

      Claudiu, daca raia este in faza incipienta, adica nasul si ciocul perusului nu sunt decat putin afectate de crustele albe, uleiul de parafina poate fi solutia cea mai buna. Eu iti recomand sa iei cat mai repede si vitamina A suspensie uleioasa, adica sub forma lichida si sa dai pe zonele afectate de raie cu ulei de parafina dimineata si seara, si cu vitamina A la pranz. Aplica solutiile cu un tampon foarte mic de vata sau cu un betisor de urechi care are vata la capete. Inmoaie tamponul cu o picatura de ulei si aplica pe nas si pe cioc fara sa atingi gaurile narilor si sa fara sa lasi sa se prelinga ulei in ciocul deschis al perusului. Asa cum am scris in articol, uleiul de parafina astupa canalele unde traiesc acarienii si acestia mor din lipsa de oxigen, iar vitamina A uleioasa ajuta la acelasi lucru, dar in plus ajuta la refacerea tesuturilor. Incepe tratamentul imediat si continua vreo 6 saptamani. Daca raia este mai avansata, ar fi bine sa mergi si la un veterinar sa aplice substante speciale impotriva acestor acarieni… oricum, uleiul de parafina si vitamina A nu pot dauna perusului, decat daca le inghite si atunci este posibil sa aiba diaree. Substantele antiparazitare sunt mai periculoase pt ca sunt toxice pt pasare, de aceea ar fi bine sa incepi cu ulei si sa vezi cam ce se intampla in urmatoarele 2 saptamani. Dar tb sa fii perseverent si sa aplici de 2 ori pe zi uleiul de parafina si sa faci curatenie luna in colivie, sa o dezinfectezi periodic, impreuna cu toate jucariile perusului si cutiutele lui.

      Răspunde

  3. Claudiu
    Feb 27, 2013 @ 14:02:23

    Salut ok am sa aplic de 2 ori pe zi uleiul pe picioruse pe cioc si in jurul ciocului si pe gat cat pot dar e foarte neastampara nu sta loculoui cand il fac ma musca face tot felul de nazbatii…si mai merge si in gurita la el nu ii poate fi fatal nu ? am inteles ca face diaree dar fatal nu ii poate fi ? adica pe prospect zice ca se utilizeaza in atonii gastrointestinali,constipatii pentru evacuare continutului gastrointestinal fermentat,toxic. deci banuiesc ca fatal nu ii poate fi nu ? si inca ceva ti-am mai scris eu mai demult ca am 2 perusi bla bla si ca unul e neastamparat ei bine asta neastamparat are raie si de ieri cand l-am facut dupa ce l-am facut a devenit mai bland… 😀 l-am luat in mana l-am pus pe colivie si nu a zburat a stat acolo pana cand a venit celalalt dracusor(ea) si l-a muscat de codita si abia atunci a zburat 🙂 o fi posibil ca „neastampararea” lui sa fie din cauza raiei ? si inca ceva 😀 cand il fac mai merge ulei si pe pene iar penele raman uleioase si se strang si in loc ca penajul sa fie aranjat penele sunt asa stranse si se vad portiuni din pielea lui ar putea sa ii fie frig sau sa il afecteze cu ceva penajul in starea asta?

    Răspunde

    • Casa cu perusi
      Feb 28, 2013 @ 12:19:06

      Claudiu, nu ar trebuie sa se prelinga ulei pe pene sau pe cioc, de aceea iti recomandam sa inmoi un tampon mic de vata (cat o boaba de fasole de mic) intr-o picatura, doua de ulei. Astfel, nu mai are cum sa se scurga, probabil ai pus mai mult pe tampon… dar incet, incet te vei obisnui sa folosesti cantitatea potrivita. Uleiul de parafina da diaree, este posibil sa dea si durere de burtica, plus ca diareea duce la deshidratare… ai totusi grija sa nu inghita. Mult succes! Sigur vei scapa de raie, important este sa aplici bine uleiul, vitamina A… apropos, incearca sa chemi pe cineva sa te ajute, sa tina alta persoana cu doua maini pasarea imobila si tu sa tamponezi cu grija nasul, ciocul si piciorusele. Este posibil ca din cauza acarienilor sa fi fost mai neastamparat, bietul de el iti dai seama ce mancarimi puternice avea si nu putea sa scape de ele… ai mare grija de el!!!

      Răspunde

  4. Claudiu
    Feb 28, 2013 @ 12:32:24

    Da ok asa am sa fac doar ca imi e si mila de el sa il tin imobilizat de cioc ca se zbate foarte tare si ma tem sa nu il strang prea tare ..:(

    Răspunde

    • Casa cu perusi
      Feb 28, 2013 @ 12:38:30

      Mda, stiu cat de tare se zbat, asa e la inceput pana se prind ca nu le faci nimic dureros… tine+l bine, pune pe cineva sa tina pasarea in causul palmelor si tu tine doar capusorul, ca sa poti aplica solutia. Vorbeste bland cu el tot timpul, cum ii alinti tu si, dupa ce termini da-i ceva bun de mancare, din hrana lui preferata…

      Răspunde

  5. Claudiu
    Feb 28, 2013 @ 12:49:45

    Chiar acum am aplicat solutia l-am tinut destul de bine si sa zicem ca a mers ai vreo idee cum sa ii refac penajul ? ii dau un „dush” si inca o intrebare daca doamne fereste merge in ochi pateste ceva ( in ochii lui ) ?

    Răspunde

    • Casa cu perusi
      Mar 01, 2013 @ 15:47:42

      Mare atentie sa nu dai in ochi, ii poti provoca o iritatie de toata frumusetea si probleme de vedere… Cat despre penaj, cea mai buna solutie ar fi sa inmoi penele cu apa calda cu ajutorul unui tampon cu vata si apoi sa tamponezi usor cu un servetel moale de hartie, apoi inmoi iar cu apa grasimea de pe pene si tamponezi din nou cu un servetel uscat sa cureti si apa si uleiul… daca repeti acest lucru de cateva ori, sigur vei reusi sa cureti penele. Sa nu folosesti nimic cu sapun sau detergent.

      Răspunde

  6. Claudiu
    Mar 04, 2013 @ 13:27:31

    Buna ….. am revenit… cam asa arata peruselul http://prntscr.com/uzk0b …schimbari in comportament nu a avut de cand l-am facut cu ulei de parafina doar ca daca il prind si il pun sus pe cusca nu mai zboara… ce e drept perusica a zburat sus pe perdea si a vrut si el iar cand sa zboare a zburat umpic si dupa a aterizat pe covor nu cred ca poate zbura… o fi din cauza raiei?… nu am ideei ce sa fac…cat despre cioc s-au dus crustele acelea… dar tot mi se pare ca m-ai are.. si mananca destul de putin… mai ai ceva ideei ? eu sa fiu sincer sunt foarte suparat cand il vad asa gandindu-ma ca il pot pierde… chiar daca e el mai „salbatic” …l-am facut cu vata cu apa calduta nu a mers… i-am facut si un mini-dush nici asa nu merge.. ce pot face sa isi revina in cel mai rapid mod?.. medici veterinari nu sunt buni in acest oras doar de caini si pisici atat…singuru ajutor esti tu as putea sa ii schimb semintele cu ceva mai bun pentru a-l hidrata? apa ar trebui schimbata cu ceai de menta ? ar trebui separat de perusica?… chiar nu am ideei…

    Răspunde

    • Casa cu perusi
      Mar 04, 2013 @ 16:02:53

      Claudiu, penajul este intr-o stare foarte proasta, penele sunt lipite, unsuroase… de aceea nici nu poate zbura. Daca nu ai reusit sa le cureti cu apa simpla calda, tb sa trecem la masuri mai drastice. Mergi la o farmacie umana sa iti dea cel mai bun sampon pentru bebelusi, cel mai putin toxic, care sa nu usture deloc daca ii intra in ochisori. Dizolva o bobita de sampon cad un bob de fasole in apa calda si tine pasarea usurel intr-o mana, iar cu cealalta mana incearca sa speli penele grav afectate cu solutia de sampon. Fa miscari usoare, sa nu il bruschezi, spala cat poti de bine si clateste cat mai mult cu apa calda. Sa speram ca samponul va ajuta penajul si vei scapa de grasimea din pene. Repeta operatiunea cu maxima delicatete si rabdare pana reusesti sa cureti toate penele. daca pasarea se zbate si pare inspaimantata fa numai o portiune din corp la inceput, spre exemplu burtica, apoi, a doua zi, treci la alta portiune. Sper din tot sufletul sa functioneze ca nu stiu ce idei sa iti mai dau. Daca e raie, e foarte important sa continui tratamentul cu ulei de parafina, dar ai mare grija sa nu mai dai pe pene. Daca isi va recapata penajul pufos se va simti mai bine si va manca mai bine, sper…

      Răspunde

  7. Claudiu
    Mar 06, 2013 @ 18:14:24

    Buna …da grasime este…saracu penele de pe el sunt intepenite ca atunci cand isi muta capu i se vede pielea deci penele nu raman mulate dupa corp… acum seara am facut fooooc sa fie cald l-am luat in mana si am mers cu el si am pus apa cu seringa pe corp bineinteles am avut grija la nas si ochi sa nu ii intre apa i-am masat penele cu degetu si dupa ce am terminat l-am invelit intr-un prosop si a stat vreo 10 min asa iar acum e pe picior la tatal meu 😀 :)) asteapta sa se usuce sper ca sa fi mers grasimea … 😀

    Răspunde

  8. Claudiu
    Mar 09, 2013 @ 11:07:51

    Salut!!!:D Vin cu vesti bune 😀 In privinta comportamentului s-a mai linistit acum vine si pe deget cu greu dar vine si il scot afara din colivie si il pun sus cu fetita pe ea.. 😀 in privinta penajului e mai bine dar tot uratel e o sa ii mai fac azi o baita.. iar in privinta raielor e mai ok dar bineinteles ca in continuare continuu tratamentul 😀

    Răspunde

    • Casa cu perusi
      Mar 11, 2013 @ 10:03:54

      Claudiu, sper din tot sufletul ca perusul tau sa se insanatoaseasca. Incearca sa mai faci o baita calda cu un strop mic de sampon pt bebelusi si sa il tamponezi cu hartie igienica moale, apoi sa il tii intr-o camera bine incalzita. Incet, incet tb sa scapi de grasimea din pene si sa ai mare grija cand aplici tratamentul pt raie, sa nu mai picuri ulei pe penaj.

      Răspunde

  9. Felicia Cojocaru
    Mai 09, 2013 @ 08:46:32

    buna!am un perus de 1 an. ieri am observat ca are ceva alb pe picioare si pe cioc.dupa ce am citit cite ceva pe net am ajuns la concluzia ca are rie . nu stiu de cit timp dar este exact ca cel din imaginile de mai sus. Imi e mila de el si nu stiu ce sa fac. Sta mai tot timpul cu ochii inchisi si are si pe la ochi deasemenea ceva alb. nu stiu ce sa fac ca sa il scap de rie .
    va rog ajutati-ma.

    Răspunde

    • Casa cu perusi
      Mai 09, 2013 @ 12:09:56

      Buna Felicia, daca ai citit deja articolul de pe blog, inseamnna ca ai vazut si tratamentul adecvat: ulei de parafina si vitamina A tot ulei. Aplica tratamentul de 2 ori pe zi cel putin o luna de acum incolo sau chiar 2 daca persista cojitele si ai mare graji sa aplici o picatura mica de ulei doar pe zonele afectate, nu si pe pene, ochi sau sa ii dai in nari, ca sa nu mai poata respira…

      Răspunde

  10. Felicia Cojocaru
    Mai 09, 2013 @ 13:32:59

    dar de la ce au aparut acesti daunatori?
    ii fac curatenie in colivie la 2-3 zile.

    Răspunde

    • Casa cu perusi
      Mai 09, 2013 @ 13:40:17

      Felicia, nu stiu de cand ai tu perusul la tine acasa… daca l-ai adoptat recent, de vreo cateva luni, probabil era deja infestat, dar inca nu aparusera cojitele specifice. Daca ai perusul de mai multa vreme, e posibil sa nu fie raie, totusi, ci o alta boala de piele, o ciuperca. Sau, poate a luat contact cu un perus infectat, daca ai avut in vizita alti perusi.

      Răspunde

  11. Felicia Cojocaru
    Mai 09, 2013 @ 15:48:48

    de unde pot face rost de ulei de parafina de la orice farmacie sau de la veterinar?

    Răspunde

  12. Anusca Ilinca
    Iun 09, 2013 @ 16:06:06

    Buna eu am 2 perusi pe fata o am de o luna iar pe baiat de cateva zile .Am observat ca ea are raie dar inca nu i-au aparut cojile .Am citit blogul si de unde pot lua tratamentele?

    Răspunde

  13. Costin
    Iul 19, 2013 @ 14:08:50

    De unde pot cumpara ulei de parafina ? Ajutatima va rog :((

    Răspunde

  14. Costin
    Iul 19, 2013 @ 18:16:53

    Ai mei nu arata ca cel din poza la inceput baietelu are cateva cojite pe nari in rest nimic

    Răspunde

  15. Costin
    Iul 19, 2013 @ 18:18:46

    Poti sa imi zici daca au raie ? Te rog Adina! :((

    Răspunde

    • Casa cu perusi
      Iul 25, 2013 @ 13:59:30

      Costin, fara sa vad perusul nu pot sa stiu daca are raie sau nu. Incearca sa imi trimiti pe facebook sau pe mail o poza foarte clara si de aproape cu nasul lui sa vad si eu cojitele. Uleiul de parafina se gaseste la farmacie sau plafar.

      Răspunde

  16. Costin
    Aug 02, 2013 @ 11:15:29

    Din fericire nu au raie dar tot am dat cu o solutie contra acarienilor pentru a fi sigur. Oricum Adina multumesc pentru raspuns! 🙂 :* 😉 😡

    Răspunde

  17. Andreea
    Sep 02, 2013 @ 13:25:52

    am 2 perusi si unul din ei a facut raie dua 5 luni. L-am tratat astfel: cu o vata imbibata in ceai de musetel i-am frecat labutele si ciocul, deoarece avea cruste, apoi am tamponat cu un betisot inmuiat in albastru de metilen zonele afectate. a-2a zi labutele erau perfect curate, dupa ce l-am sters iar cu o vata inmuiata in ceai de musetel. se maseaza bine pana se decojesc acele cruste. dupa o luna pielea de pe picioare arata perfect ca si cum nu a avut nimic.

    Răspunde

    • Casa cu perusi
      Sep 02, 2013 @ 14:28:40

      Andreea, un asemenea tratament si sfat este util pt cineva care stie sa manevreze cu delicatete gherutele perusilor. Eu nu as recomanda niciodata unor persoane lipsite de experienta sa frece bine gherutele cu albastru de metil, gherutele lor sunt firave si sensibile, poti apasa tare si le poti rupe osisoarele alea subtirele. Tratamemtul cu ulei, care se aplica prin tamponare delicata este eficient si la indemana oricui, fara risc sa rupa ghrutele sau sa astupe narile, daca raia este si la nas.

      Răspunde

      • Andreea
        Sep 03, 2013 @ 15:05:25

        Eu am frecat pielea dar nu gherutele, iar cu un betisor cu vata pentru urechi inmuiat in albastru de metilen doar am tamponat. am frecat pielea, pana s-a dus orice crusta, iar gherutele nu s-au rupt.doar pe piele am apasat dar nu atat de tare cat sa-i produc fracturi.

  18. Andreea
    Sep 02, 2013 @ 13:30:16

    Pentru a imobiliza un perus, eu am facut astfel. se pune perusul intr-un prosop moale cu capul scos in afara prosopului si il tinem lejer in acel prosopel. astfel nu il vom rani si el se va relaxa daca ii vorbim, si nu ne va zgaria sau ciupi. asa ii vom putea aplica tratamentul

    Răspunde

    • Andreea
      Sep 03, 2013 @ 15:08:38

      Deci pe nari nu am ajuns, doar am tamponat pe cera unde erau crustele. nu se varsa substanta, se aplica controlat cu un betisor cu vata. dupa ce s-a luat orice crusta pe pielea de la picioare am uns picioarele cu unguent de galbenele si nu i-a mai aparut nimic.

      Răspunde

  19. alex
    Noi 05, 2013 @ 17:59:36

    ulei de floarea soarelui nu ii bun pentru acarieni in loc de ulei de parafina?

    Răspunde

  20. Mihaela
    Ian 03, 2014 @ 14:53:37

    Buna! Perusul meu nu are cruste pe picioruse. Pilea de pe acestea pare ca se exfoliaza, ca pielea oamenilor de pe calcaie. Il am de un an si jumatate si asa l-am luat (pe cand era pui) de la magazin-locul nu se poate mandrii cu o curatenie exemplara…dar este cat de cat curat. Nu se scarpina, manasca bine, ciripeste toata ziua, se joaca…nu pare sa fie bolnav.
    Este tot raie sau ii lipseste o anumita vitamina?…

    Răspunde

    • Casa cu perusi
      Ian 07, 2014 @ 09:21:55

      Mihaela, nu cred ca e raie, in general pielea de pe piciorusele perusilor se mai cojeste, se descuameaza pentru a se regenera, pentru a creste alta. Dar, ca sa fii sigura, mergi la un vet cu el, un vet cu experienta la pasarile exotice.

      Răspunde

  21. mihaela
    Ian 04, 2014 @ 21:21:39

    buna sut mihaela am un papacal are boala cu paraziti

    Răspunde

  22. mihaela
    Ian 04, 2014 @ 21:22:35

    azi am fost la doctor

    Răspunde

  23. mihaela
    Ian 04, 2014 @ 21:29:04

    papagaul e rasa de perus

    Răspunde

  24. Sanda
    Mar 03, 2014 @ 14:39:04

    cam cit costa uleiul de parafina?

    Răspunde

  25. floryflory
    Mai 09, 2014 @ 07:35:33

    Buna, Adina, am si eu cateva intrebari:
    Este perioada de naparlire acum, la perusi? Ca in fiecare zi strang un pumnisor de pene din tava coliviei, iar Coco cand zboara catapulteaza cate o pana din cand in cand. Ce ma ingrijoreaza e ca, desi Coco are tepi in cap(semn ca ii cresc alte pene noi) si pene micute la aripi si coada, desupra cerei, in stanga lui se vede pielea, semn ca acolo nu a mai crescut nici o pana. Nu este foarte mare locul acela dar nici trecut cu vederea. Are momente cand se scarpina de gratiile coliviei sau de umarul meu, de parca ar avea ceva pe cioc si il deranjeaza. Uneori se mai scarpina si cu gheruta. Poate fi raie? Am avut perusi cu raie si Coco nu arata ca ar avea si el. Cera si gherutele celorlalti perusi deveneau albicioase si parca era scoarta de copac; Coco nu are deloc asa ceva. Pot sa iti trimit doua poze cu cioculetul lui? Daca da, care-i mailul? 🙂

    Răspunde

    • Casa cu perusi
      Mai 09, 2014 @ 13:32:15

      Eu cred ca e vorba doar de naparlirea obisnuita, mai asteapta o saptamana si daca in zona de langa cioc nu apar tulee noi, atunci mergi la un vet sa il consulte. Uneori, poate dura 2 sau chiar 3 sapt pana apar tulee noi

      Răspunde

  26. Alexandra
    Iun 11, 2014 @ 13:05:51

    Ti-am scris anterior,am fost la farmacie si am cumparat o solutie pentru paraziti interni si externi ROMVAC endectocid- solutie spot on si am incercat cu greu sa ii pun in regiunea dorsala a gatului. Pot sa ii pun si in apa? Si pentru cat timp sa fac tratamentul? In prescriptie scria doar 1-2 picaturi

    Răspunde

Lasă un răspuns

