Cum deosebim un peruş pui de unul adult

Am fost adesea întrebată cum ne putem da seama, când cumpărăm un peruş, dacă luăm un pui sau un adult. Diferenţe există, iar pentru un ochi antrenat, ele sunt uşor de recunoscut. Va fi mai greu pentru cei lipsiţi de experienţă, dar cred că imaginile de mai jos vă vor ajuta.

diferente pui de adult

Iată cele 4 diferenţe marcante, menţionate de site-ul „just budgies”

A: uitaţi-vă cu atenţie la fruntea lor. La pui, dungile negre coboară mult spre nas, cu cât sunt mai aproape de ceră, cu atât puiul este mai micuţ, cam de 3 – 4 luni. La un adult, fruntea este complet albă, lipsită de dungi negre, care fie sunt acoperite de creastă (la masculi), fie încep de undeva din mijlocul creştetului (la femele). Şi peruşelele au un pic de creastă, dar mai micuţă, sub care se observă dungile negre specifice.

Excepţie de la această regulă fac varietăţile pied (pe care le poţi vedea pe blogul meu, la pagina VARIETĂŢI DE PERUŞI)

B: Priviţi cu atenţie ochii, mai bine zis irisul. Când sunt foarte mici, peruşii pui au irisul negru complet, astfel că ochii lor par mai mari. Pe măsură ce cresc şi îmbătrânesc, în jurul irisului se conturează un inel alb, care se îngroaşă cu vârsta.

Excepţie de la regulă fac varietăţile pied recesiv, care nu capătă în timp acel inel alb.

C: cera, porţiunea aflată deasupra ciocului, unde se observă nările. La pui, cera este rozalie, curată, lucioasă, aproape translucidă. Cu cât pare mai transparentă şi lucioasă, cu atât este mai tinerel (aproximativ 2 – 5 luni). Pe măsură ce cresc, cera devine opacă, mată, masculii capătă nuanţa albastru-marin, iar fetele capătă o ceră bejulie sau maronie în perioada de împerechere. Trebuie menţionat că la peruşele cera pare tot mai crustoasă cu vârsta, de parcă s-ar descuama. Deci, o peruşică a cărei ceră pare crăpată sau descuamată, are cu siguranţă peste 2 ani. Un peruş mascul, a cărui ceră este de un albastru intens, arată că este un adult viril de peste 1,5 ani. La bătrâneţe, peruşii masculi pierd din frumuseţea cerei şi albastrul se decolorează, culoarea intensificându-se doar în perioadele de împerechere.

Excepţiile de la regulă sunt varietăţile pied recesiv şi peruşii ino (albino şi lutino) la care masculii îşi păstrează cera rozalie toată viaţa, adică nu se face albastră.

D: bulinele sau colierul de la gât: peruşii pui au de obicei buline neregulate, mici, aproape şterse. Peruşii adulţi se gătesc cu buline perfect rotunde, mari, de o culoare neagră intensă. Bulinele acestea frumoase apar cam pe la 1,5 ani şi devin mai mari în următorul an.

Excepţia de la regulă sunt varietăţile pied sau ino care nu au deloc buline sau sunt atât de decolorate că abia le vedem.

Eu aş mai adăuga la cele de mai sus şi unghiuţele:

Un peruş pui are unghiuţe scurte, curate, fragile, cei mai mulţi le au rozalii sau de culoare deschisă, dar sunt şi varietăţi care au o uşoară nuanţă maronie spre vârful unghiei.

Peruşilor adulţi le cresc unghiuţele aproape de două ori mai mari faţă de perioada în care erau pui, încep să se exfolieze, astfel că par crăpate, mai ales la peruşii ţinuţi închişi, fără jucării din lemn sau băruţe sablate.

16 comentarii (+add yours?)

  1. Anne
    Feb 01, 2013 @ 15:01:57

    interesant ;-? .

    Răspunde

  2. Anny
    Feb 01, 2013 @ 20:27:09

    ff dragutz articolul:*:*:8

    Răspunde

  3. Luciana
    Feb 05, 2013 @ 14:57:28

    Frumos dar as vrea sa te intreb daca vreau un papagal sa se inmulteasca ce trebuie sa fac?

    Răspunde

  4. Iustina
    Feb 07, 2013 @ 18:22:43

    Va multumesc foarte mult ca ati raspuns prompt intrebarii mele!

    Răspunde

  5. olivia
    Aug 26, 2013 @ 13:29:32

    …acasa mi am dat seama ca…e cam maricel papagalul care l am luat…se poate imblanzi ?

    Răspunde

  6. olivia
    Aug 26, 2013 @ 20:08:51

    multumesc de raspuns 😀

    Răspunde

  7. erikaandreea2000
    Sep 10, 2013 @ 14:33:40

    Buna! Mi-am cumparat azi 2 perusi,mi se pare ca unul este tanar iar celalalt este matur, iar cel matur de cand am ajuns acasa sta zgribulit,si este umflat in pene si tremura,nu face nimic si sta singur,nici nu mananca nici apa nu bea,de fapt amandoi nu mananca,nu stiu ce sa fac,sunt primii mei perusi si deja vad ca nu am noroc de ei 😦

    Răspunde

    • Casa cu perusi
      Sep 10, 2013 @ 14:53:47

      Erika, este firesc sa fie speriati in prima zi, peste cateva ore le va fi foame si vor manca sau vor manca maine dimineata… lasa-i sa stea linistiti, intr-un colt de camera, sa nu ii deranjeze nimeni, sa nu te apropii prea des de ei, lasa-i sa se linisteasca si sa se obisnuiasca cu noua locuinta. Nu este usor pt niste pasari firave si mici sa schimbe locatia des si sa ajunga in spatii necunoscute cu o multime de pericole in jur – ei asa vad toata situatia, ei nu pot avea incredere in tine din prima zi, tb sa se obisnuiasca cu tine treptat, sa prinda curaj… ca atare rabdare si multa blandete. cat despre cel matur, nu este exclus sa fie bolnavior daca tremura si sta intr-un colt, daca situatia nu se schimba maine, urmareste sa vezi daca el face diaree sau refuza sa manance. In mod normal, era bine sa ai inca o colivie, sa separi perusul bolnav de cel sanatos, dar urmareste-i inca o zi si daca incep amandoi sa manance si sa se simta mai bine, daca incep sa ciripeasca e semn bun.

      Răspunde

  8. erikaandreea2000
    Sep 10, 2013 @ 15:42:36

    Da,i-am urmarit pana acum cel tanar am observat ca a baut putina apa si face galagie,iar cat despre celalalt,nu mult dupa ce am lasat comentariul a murit 😦 acum sper sa reusesc sa am grija sa il invat pe „Toto” (perusul) sa aive incredere in mine si sa fim prieteni buni,pana va veni celalalt nou perus ,sper sa am noroc si cei de la pet-shop sa nu imi mai dea tot unul bolnav,deci se pare ca daca nu prea ai experienta cu pasarile,iti iei teapa de la cei care vand animalele…off:( asa rau ma simt ca am pierdut-o pe „Fifi” 😦

    Răspunde

  9. violetta
    Noi 06, 2013 @ 08:56:53

    am si eu un perus nu stiu daca este fata sau baiat?Ajutatimaaa

    Răspunde

  10. Loredana
    Mai 01, 2014 @ 13:27:42

    Buna, sunt Loredana
    Am cumparat un perus fetita si am observat ca parca ar avea cioc dublu. Este normal? Adica ii „naparleste” ciocul? Ea ar avea putin peste un an, inca nu are inelul alb in jurul ochilor.

    Răspunde

    • Loredana
      Mai 01, 2014 @ 13:29:39

      De mancat, mananca foarte bine si ciupeste chiar si mai bine, Deci de folosit, il foloseste fara frica… Nu cred ca o doare sau sa fie rupt, am incercat sa o prind sa verific si in concluzie cred ca ciocul nu o doare ca ciupeste foarte bine cu el. 🙂

      Răspunde

    • Casa cu perusi
      Mai 05, 2014 @ 14:27:17

      Loredana, imi pare rau, nu imi dau seama ce inseamna cand spui tu ca parca ar avea cioc dublu. La perusi, ciocul se toceste in permanenta si este tot timpul crapat pe margini.

      Răspunde

Lasă un răspuns

