Primul meu peruş!

Sfaturi noi pentru începători, dar şi pentru cei care nu au reuşit să cucerească prietenia micului lor peruş

1. Adoptă un peruş doar dacă iubeşti cu adevărat păsările, dacă îl poţi lăsa liber prin casă să zboare şi dacă ai suficient timp pentru el în fiecare zi. Nu “cumpăra” un peruş doar pentru că este mai ieftin decât o pisică, hrana lui este ieftină şi îl poţi ţine în colivie.

2. Papagalii, inclusiv speciile mici precum peruşii, sunt mult mai evoluaţi decât am crede noi. Respectă-i şi iubeşte-i ca pe nişte prieteni. Sunt inteligenţi, te studiază şi îţi învaţă programul de viaţă, reţin gesturile şi învaţă să le interpreteze, iar în scurt timp învaţă şi semnificaţia unor cuvinte pe care le rosteşti adesea.

3. Alege un peruş de la crescătorii dedicaţi, deja dresat să vină pe deget şi să mănânce din mână. Un asemenea peruş are mai mare încredere în oameni şi te vei împrieteni repede cu el, important este ca tu să meriţi prietenia lui şi afecţiunea lui necondiţionată.

4. Dacă este foarte speriat la început, nu îţi fă griji! Arată-i că îl iubeşti, poartă-te blând, vorbeşte mult cu el, dar stai la distanţă până se învaţă cu tine şi spaţiul nou din jur.

5. Acoperă partea din spate a coliviei cu un şal, ca peruşul să se simtă mai în siguranţă. Dacă este spaţiu liber de jur împrejur, se va teme de diverse pericole care pot veni din toate direcţiile. Protejat cu un şal, va prefera să se retragă într-un colţ când se simte ameninţat, unde trebuie lăsat să se liniştească.

6. Nu băga mâna în colivie după el, să îl fugăreşti, să încerci să îl prinzi. Schimbă mâncarea şi apa şi vorbeşte cu el, până când vei simţi că s-a obişnuit cu tine şi că te acceptă fără rezerve. Abia atunci, poţi încerca să apropii mâna de el, eventual un singur deget, să îl înveţi să se urce pe deget sau să ia o sămânţă de pe degetul tău.

7. Fă gesturi blânde în jurul peruşului, nu ţipa, nu da muzica sau televizorul tare, nu îl brusca, nu scutura colivia, nu lăsa căţelul sau pisica să se apropie de colivia lui. Animalele de companie sunt mereu un pericol pentru păsări.

8. De îndată ce peruşul învaţă să se urce pe degetul tău, nu te grăbi să aduci mâna spre tine, spre faţa ta… este indicat să duci degetul spre o bară din colivie, să se urce pe ea…. Şi tot aşa, câteva zile, până învaţă mişcarea şi prinde curaj, să fie el convins că nu îi faci nimic rău. Când va fi pe deplin încredinţat că nu îi faci niciun rău dacă stă pe degetul tău, atunci îl poţi ridica spre faţa ta, să îi vorbeşti calm.

24 comentarii (+add yours?)

  1. Diana
    Noi 28, 2012 @ 16:35:51

    Foarte interesant!

    Răspunde

  2. Alexa
    Noi 28, 2012 @ 20:02:52

    Mda! Acum am inteles de ce sta intr-un colt !! 😐

    Răspunde

  3. Mariana
    Noi 29, 2012 @ 08:56:33

    De 2 zile am luat si eu un perus. Ideea e ca mi-a scapat din cusca dupa cateva ore cand am ajuns acasa si s-a speriat pt ca am tot incerca sa il prind. Nici mancare nu pot sa ii pun pt ca se zbate cand ma vede in preajma lui. Sper sa se obisnuieasca si sa isi dea seama ca defapt nu ii fac nimic rau. Il tin cu mine in camera pt k stau la tara si e frig in celelalte camere. Daca ai putea sa ma ajuti cu un sfat as fi foarte recunoscatoare.

    Răspunde

    • Casa cu perusi
      Noi 29, 2012 @ 13:24:00

      Mariana, pe blogul meu gasesti sfaturi o multime, deja vad ca ai citit articolul despre ingrijirea primului perus si mai sunt si altele care te vor ajuta. Daca ai putina rabdare sa le citesti si sa mergi inapoi pe postarile mai vechi, sigur vei gasi idei care te vor ajuta.

      Răspunde

  4. Alina
    Noi 30, 2012 @ 13:04:56

    Buna Casa cu perusi,imi place mult blogul tau si ma bucur ca mai sunt oameni care au suflet si care au incredere in aceste animalute mici pt ca ele nu sunt numai animalute ci au un suflet mare si chiar inteleg tot ceea ce le spunem ca si cum ar fii niste copilasi mici si vreau sa spun ca am avut un perus de care m-am atasat atat de mult ca nu credeam ca o sa ma afecteze asa de tare ziua in care l-am pierdut dar asa a fost sa fie si nu am putut sa dau timpul inapoi,acum am doi perusi si ii iubesc la fel de mult dar nu prea pot sa-i imblanzesc.Ei asculta cand le vorbesc dar cand vreau sa ma apropii sa-i ating si sa-i tin in palma se sperie si fug,am ineles ca dk ai doi nu prea exista sanse sa-i imblanzesti,poate imi dai anumite indicii ca sa pot sa-i tin aproape si dk pot sa trimit filmare cu ei si poze.Multumesc si toate cele bune va urez!!! Alina

    Răspunde

    • Casa cu perusi
      Dec 01, 2012 @ 20:49:55

      Buna Alina, multumesc pentru aprecierile referitoare la blog, incerc sa ofer cat mai multe informatii utile!!! Este putin mai greu sa imblanzesti 2 perusi pentru ca isi transmit unul altuia temerea fata de om si de obiectele de jur, dar nu este imposibil. Cred ca ar fi bine sa fii perseverenta, sa incerci sa ii faci sa vina sa manance seminte din palma ta si restul va fi mai usor… dar in primul rand iti trebuie multa rabdare, sa stai cu ei cateva ore pe zi si sa repeti de zeci de ori lectiile de dresaj cu ei. Pe blogul meu vei gasi cateva articole despre dresaj daca te uiti in postarile mai vechi.

      Răspunde

  5. Mariana
    Noi 30, 2012 @ 19:32:10

    Multumesc frumos pt sfaturi ! Le-am citit, sper ca Deizy sa se obisnuiasca cu mine. Azi am vazut ca daca intru in camera si nu ii vorbesc incepe sa cipireasca pt ai spune ceva. Vad ca ii place foarte mult sa ii vorbesti si sa asculte muzica . E tare dragalasi il iubesc din ce in ce mai mult.

    Răspunde

  6. Gabriel
    Noi 30, 2012 @ 19:55:16

    Adina ti-am trimis pe e-mail cateva poze si un text :P..debea astept sa vaz cum iesie.

    Răspunde

  7. Andreea
    Dec 01, 2012 @ 10:43:21

    Buna! 😦 crezi ca perusii fac amnezie daca se lovesc la cap?
    perusului meu ia cazut o oglinda in cap si nu mai stie pe ce lume
    este…ma tem pt el…cam schoapata…sper sa fac bn :((

    Răspunde

    • Casa cu perusi
      Dec 01, 2012 @ 20:24:50

      Andreea, nu stiu daca fac amnezie… si nu cred ca asta ar fi acum cea mai mare problema, ci un hematom care poate provoca un atac cerebral, sa ca nu mai mentionez pierderea echilibrului, auzului sau altor simturi, in functie de regiunea creierului afectata. Imi pare rau ca perusul tau a avut un accident atat de dramatic… cu siguranta ceva il doare, daca schioapata… sper totusi ca origanismul lui sa lupte si sa isi revina… multa bafta!!!

      Răspunde

  8. Andreea
    Dec 04, 2012 @ 15:30:28

    Hey,multumesc pentru sfaturii….dar am vazut niste chestii ciudate as putea sa fac poza si sa ti le arat ?
    M-ai putea ajuta ?

    Răspunde

  9. Mariana
    Dec 04, 2012 @ 16:47:40

    Buna Adina! Te rog frumos sa ma sfatuiesti si pe mine ce sa fac. Perusul meu este de o saptamana si ceva la mine. De cand l-am luat nu sta decat intr-un colt si refuza si sa manance, nu canta nu face nimic doar sta acolo. Am observat ca de cateva zile are o respiratie ciudata, cand inspira parca e o jucarie gonflabila care se umfla si se desumfla exact asa se vede. Nu stiu ce sa fac. Nici placintute nu face (am vazut ca asa le spui ).Sunt disperata nu as vrea sa pateasca ceva.

    Răspunde

    • Casa cu perusi
      Dec 07, 2012 @ 15:43:53

      Mariana, este evident ca este grav bolnav daca este atat de constipat si nu poate face placintutele… mi-e teama ca il vei pierde curand, tb intervenit si mers cu el la veterinar din timp!!! Imi pare sincer rau!!!!

      Răspunde

  10. Andreea
    Dec 06, 2012 @ 19:13:23

    Mie chiar azi mi-a murit perusul :((……erau niste chestii albe ca niste coji dar erau destul de mari nu erau de la mancare ……daca mai vad prin cusca fac poza si iti arata
    Crezi ca ma poti ajuta ?

    Răspunde

  11. Andreea
    Dec 11, 2012 @ 17:17:56

    Hey Adina…… iarasi am gasit cojitele despre care iti vorbeam mai sus si le-am facut poze…..cum pot sa ti le trimit ???

    Răspunde

  12. Aura
    Dec 13, 2012 @ 16:53:06

    Cam la ce varsta perusul trece prin prima naparlire? Puiutului meu a inceput sa ii cada cate o pana pe zi, din aripioare si codita, se scarpina, isi aranjaza penele des si e plin de „matreata”. Ar putea avea legatura cu faptul ca de o saptamana ii dau vitamine Vitakraft Multivitamin?

    Răspunde

    • Casa cu perusi
      Dec 14, 2012 @ 13:42:48

      Aura, prima naparlire puternica a unui perus mic se petrece cam dupa luna 4 sau 5, schimbarea conditiilor meteo de afara si schimbarea atmosferei din casa (aer mai uscat, ca deschidem geamurile mai rar si facem caldura) declanseaza automat naparlirea pe timp de iarna.

      Răspunde

  13. liviu trandafir
    Dec 24, 2012 @ 09:55:05

    perusiul meu sa lovit la cap coco si cicica sau lovit amundoi

    Răspunde

  14. Alexandra Denisa
    Mar 24, 2013 @ 08:50:06

    buna!am 12 ani si as vrea un prieten papagal.Am citit informatii despre ei si nu stiu un lucru.Pot sa cumpar un papagal din magazinele din mall.Acolo e mai multa harmalaie si m-am gandit ca le afecteaza sanatatea:PLS!! raspunde-mi!

    Răspunde

    • Casa cu perusi
      Mar 25, 2013 @ 09:51:16

      Alexandra, cel mai bine ar fi sa cauti un crescator de papagali sau perusi (depinde ce specie vrei) si sa iei un perusel tanar deja dresat sa manance din mana si sa aiba incredere in oameni. Perusii din magazine pot avea probleme de sanatate din cauza conditiilor in care sunt tinuti. Daca mergi la un magazin bun, unde voliere sunt foarte curate, perusii sunt voiosi si plini de viata, si vezi ca sunt hraniti bine, poti avea incredere sa iei unul de acolo, dar ideal ar fi sa iei unul deja dresat de la un crescator.

      Răspunde

  15. stefanache vlad andrei
    Sep 01, 2013 @ 15:40:28

    buna .ma numesc vlad sunt din iasi .astazi am schimbat o femela perus cu un mascul dar el sta intrun colt si nu canta nu zboara.ce am de facut

    Răspunde

    • Casa cu perusi
      Sep 02, 2013 @ 14:07:50

      Daca abia ai luat perusul, e firesc sa fie speriat la inceput. Ai rabdare si lucrurile se vor indrepta. Daca perusul continua sa fie timorat cateva zile si nu mananca, atunci e caz de mers la vet, poate are o probl de sanatate.

      Răspunde

Lasă un răspuns

