Povestea unui ţiclean năpăstuit de soartă

Am plecat la „vânătoare” de păsări cu aparatul foto la Olăneşti. E imposibil să ajungi în staţiune şi să nu auzi din toate părţile piţigoi de toate felurile, mierle, cinteze şi multe alte zburătoare… pădurile din jurul staţiunii sunt locuri prielnice pentru birdwatching.

L-am văzut pe nişte trepte, uitându-se curios la oamenii care treceau pe trotuar spre izvoare. Părea să ţină o crenguţă sau un viermişor în cioc şi m-am apropiat bucuroasă că pot să îi fac o poză…


Sigur că părea ciudat să vezi un ţiclean pe trotuar… de obicei, aceste păsări se caţără în sus şi în jos pe scoarţa copacilor, unde scormonesc cu cioculeţele lor puternice după viermişori. M-am apropiat şi a fugit pe un copac din apropiere. Am reuşit să îl văd mai aproape şi mi se părea ceva ciudat cu el, dar nu mă lămuream…

Nu îmi venea să cred… m-am uitat mai de aproape, iar pasărea m-a lăsat să ma apropii…

Cu o strângere de inimă, am văzut că avea ciocul strâmb. Ambele părţi ale ciocului crescuseră prea mult, aproape dublu decât trebuia şi se îndoiseră, una la stânga, alta la dreapta, partea de jos fiind răsucită şi în sus.

Mi se rupea sufletul de mila lui… o biată pasăre cu un handicap imens, care abia se putea hrăni. Probabil, pui din primăvara asta. I-am aruncat o mulţime de mieji de floarea soarelui decojiţi în jurul copacului şi a început să îi culeagă. Se chinuia câteva minute bune să apuce un miez de sămânţă cu cioculeţul strâmb, dar reuşea până la urmă şi mânca repede, mulţumit că dăduse de hrană uşor de obţinut. Mă privea curios, dar şi recunoscător cumva că îi dădeam seminţe şi nu se ferea de aparatul de fotografiat.

Cu greu m-am desprins de locul ţicleanului, am stat lângă el până s-a săturat bine şi mi-am luat la revedere cu mâhnire… Peste iarnă, nu cred că mai are şanse de supravieţuire, cu ciocul strâmb care nu îl ajută deloc să scobească scoarţa îngheţată a copacilor şi să tragă afară insectele… sau să caute prin pământ seminţe ascunse. Biet ţiclean, poate găseşti un alt suflet bun să îţi mai dea seminţe…

12 comentarii (+add yours?)

  1. floryflory
    Oct 02, 2012 @ 05:45:07

    Vai de mine! De ce este natura asta atat de cruda cu bietele pasari? Ce au facut ele de sunt pedepsite atat de aspru? Saracutul, sper sa traiasca…Ce-as fi vrut sa-l prind sa-l duc la veterinar…M-a atins profund articolul tau.Asta imi aduce aminte de porumbelul meu, Ari , pe care l-am crescut ,cu multa dragoste, doi ani in balcon(nu avea o aripa -avea gaura in locul unde trebuia sa fie umarul).

    Răspunde

  2. Anne
    Oct 03, 2012 @ 15:45:26

    Of Doamne , sărăcuţul ! Îmi este aşa de milă de el .. sper ca Dumnezeu să îl mai ţină în viaţă . este păcat ..mare mare păcat .
    dar Adina , de ce nu ai încercat cumva să îl prinzi şi să îl duci la un veterinar ? nu o spun cu răutate , doar din curiozitate . din moment ce nu s-a speriat când te-ai apropiat de el (şi cu aparatul de fotografiat ) cred că , puteai totuşi să îl iei , nu ?

    Răspunde

    • Casa cu perusi
      Oct 04, 2012 @ 07:45:48

      Nu puteam sa il prind, pentru ca as fi facut asta si as fi incercat sa ii tai ciocul crescut aiurea, dar zbura imediat ce ma apropiam mai mult. Lasa intotdeauna o distanta intre noi, il puteam fotografia dar zbura daca incercam sa intind mana spre el. Ar fi trebuit sa construiesc o capcana cu seminte si sa stau prin Olanesti cateva zile bune ca sa il ademenesc…

      Răspunde

  3. Maria
    Oct 04, 2012 @ 06:31:47

    Trista povestea, dar din pacate asa este in viata….
    Legat de ticlean (pana sa vad poza ta nu stiam ce pasare este), toamna trecuta eram la munte la cabana si (ca de fiecare data) am umplut hranitoarea pasarilor cu nuca sfaramata; pe langa pitigoi, si alte pasarele pe care nu le cunosc s-a invitat si un ticlean. De la un timp vazand ca nuca apare in fiecare zi am observat ca a inceput sa o indese prin gaurile pe care le gasea in scoarta copacului, dupa ce le-a umplut s-a dat si la cabana, prin crapaturi, gauri mici…. si in primavara am mai gasit simbure, cred ca a uitat pe unde a indesat.

    Răspunde

    • Casa cu perusi
      Oct 04, 2012 @ 07:54:10

      Buna Maria, asa fac ticlenii, isi fac provizii ca veveritele toamna. Indeasa seminte si mieji prin crapaturi. E o pasare foarte frumoasa si cu un comportament aparte. Poti sa te uiti pe paginile cu pasarile Romaniei de pe blogul meu sa descoperi si alte pasari care vin la tine la cabana. Familia micilor pasari cantatoare este prezentata in intregime, corvidele, pasarile de prada la fel… urmeaza pasarile de apa pe care sper sa reusesc sa le prezint in iarna asta pe blog.

      Răspunde

  4. BuburuzaBia
    Oct 04, 2012 @ 14:37:57

    Desi are un handicap, pare sanatos. Oamenii si animalele se obisnuiesc in aproape orice circumstante pentru a supravietui.

    Răspunde

  5. Peruşii mei mici şi pufoşi
    Oct 04, 2012 @ 18:43:01

    Adina , vreau sa te intreb ceva , odata la ceva vreme perusica mea face un gainat apos , adica face doar urina si partea alba , asta se intampla cam la doua luni , insa treaba asta are si anumite asa zise simptome daca pot sa zic ceva , adica inainte de a se intampla asta mananca ceva mai putin ca de obicei , pe cand dupa ce face chestia asta , in perioada de timp care urmeaza mananca chiar foarte bine , parca ar fi o usurare , si totusi nu pot gasi cauza , gainatul ei eate atunci format doar din urina si uree „, ai idee despre ce e vorba ??

    Răspunde

  6. Peruşii mei mici şi pufodi
    Oct 05, 2012 @ 10:30:37

    Pai nu prea inteleg , treaba asta se intampla de cam multa vreme , primele dati am zis ca este o intamplare si nu am luat in calcul , insa asta se intampla destul de rar ca sa zic asa adica na cam odata la doua luni , si de destul de multa vreme se intampla , cam din primavara , nu m-am impacientat deoarece o vedeam vesela si plina de viata mai mereu , canta si se juca la fel ca inainte , adica a fost mereu jucausa , si vesele , m-am gandit la faptul ca stii ca iti ziceam inainte despre faptul ca a ros si a inghitit partea aceea din zid , sticloasa si tare , si ma gandeam ca inca nu a dat afara toate acele particule , deoarece dupa ce se intampla asta si face primul cacatel inchegat gasesc in el particule dintr-acelea de plastic si ma gandesc la faptul ca blocheaza calea de la stomacel , spre pipotica , , dar totusi daca ar fi fost o infectie nu ar fi evoluat rapid? Mie nu imi place antibioticul distruge flora intestinala si face in unele cazuri mai mult rau si sper sa nu fie nevoie , ce parere ai? si in rest are un gainat perfect ,

    Răspunde

    • Casa cu perusi
      Oct 05, 2012 @ 11:27:02

      Ceva este in neregula cu digestia ei, asta e clar… sa inteleg ca are momente in care elimina mai mult uree lichida, iar in rest are gainatul normal… totusi, nu e bine sa aibe gainatul albicios si lichid, chiar daca se intampla rar, asta inseamna ca undeva exista o problema, la unul din organele responsabile de digestie si eliminare. cred ca ar fi bun acum un tratament naturist, pentru inceput, poti cauta pe net plante care ajuta la digestie in cazul perusilor.

      Răspunde

  7. Peruşii mei mici şi pufoşi
    Oct 05, 2012 @ 11:30:02

    ma gandeam sa incep o cura cu ceai de galbenele , stiu sigur ca acesta restabileste digestia si flora intestinala , deci are momente de o , ora doua , odata la doua luni cand face asa , iar apoi isi revine si nu mai sunt probleme , am sa caut

    Răspunde

Lasă un răspuns

