Locul cel mai potrivit pentru colivie

Întotdeauna voi încuraja stăpânii de peruşi să îi lase liberi prin casă, să îşi astupe geamurile cu plase de ţânţari şi să le ofere libertate păsărilor. Zborul şi libertatea te apropie de peruşi, te ajută să te împrieteneşti mai repede cu ei şi au numeroase avantaje asupra stării lor de sănătate. Colivia trebuie să fie doar dormitor şi bucătărie… adică spaţiul pentru somn şi pentru cutiuţele cu mâncare. Nu trebuie să fie o închisoare!

Chiar dacă peruşii sunt liberi tot timpul, locul în care amplasăm colivia trebuie ales cu grijă, să le oferim păsărilor un spaţiu cât mai adecvat cu nevoile şi cu preferinţele lor. Mediul din jurul coliviei este deosebit de important. Iată câteva sfaturi care ne vor ajuta să facem alegerea corectă.

  1. Nivelul coliviei

Termenul de comparaţie este un om de înălţime medie: colivia nu trebuie pusă nici prea sus, nici prea jos, la nivelul pieptului este cel mai bine. Păsările sunt nervoase, se sperie şi sunt stresate toată ziua, dacă stau prea jos. Dacă stau mai sus de nivelul ochilor tăi, vor crede că îţi sunt superioare, iar dacă sunt mult mai sus, vor pierde contactul cu oamenii. De aceea, colivia amplasată pe un postament la nivelul pieptului este la înălţimea potrivită. Poţi folosi două scaune obişnuite puse unul peste altul, un scaun de bar sau un postament special pentru colivii, fabricat la înălţimea potrivită.

  1. Interacţiunea cu oamenii

Alege un loc în casă unde păsările să fie cea mai mare parte din zi în raza ta vizuală, să le poţi veni repede în ajutor, dacă se întâmplă ceva, să vezi imediat dacă au nevoie de seminţe noi şi de apă. Păsărilor le place să interacţioneze cu oamenii, mai ales dacă sunt ţinute singure, fără partener. Cu toate acestea, nu pune colivia în locul cel mai zgomotos şi populat din casă. Deşi le place să vadă tot ce se întâmplă şi să vorbească cu oamenii, prea mult zgomot produce teamă şi anxietate, lucru care va dăuna în timp stării lor de sănătate.

  1. Pereţi şi ferestre

Păsărilor nu le place să stea în câmp deschis, se simt tot timpul ameninţate şi vulnerabile unui prădător (ele nu ştiu că în casă nu pot intra şoimi sau animale de pradă, iar instinctul le spune că spaţiile deschise sunt un pericol). De aceea, cel mai bine ar fi ca mica lor casă să stea aproape de un perete, sau chiar într-un colţ, protejată de doi pereţi. Dacă în apropiere, se află o fereastră prin care văd soarele, copacii şi alte păsări de afară, este grozav. Dar, ai grijă să nu fie curent unde stă colivia, pentru că peruşii răcesc foarte repede de la curenţii de aer.     

  1. Schimbările de temperatură

Ai grijă ca păsările tale să nu stea în dreptul aerului condiţionat şi nici prea aproape de o sursă de căldură, precum cuptorul, soba sau vreun calorifer fierbinte. Sunt sensibile la schimbările mari de temperatură şi pot avea probleme de sănătate.

  1. Spaţiile interzise

Bucătăria e pe primul loc. Ştiu că, din comoditate, mulţi stăpâni îşi ţin peruşii în bucătărie unde au gresie pe jos care poate fi curăţată uşor de pene şi găinaţ. Dar aburii, fumul şi căldura de la aragaz sunt periculoase pentru peruşi. În plus, se pot accidenta uşor în cuţite şi furculiţe, se pot arde la flacăra gazului sau pot ateriza în ciorba fierbinte!!!

Baia este un loc total nepotrivit, nu numai din cauza umidităţii, dar şi a cosmeticelor şi detergenţilor pe care îi folosim.

Holul este una din zonele casei cu trafic intens, ceea ce produce anxietate şi stres.

Camera în care se fumează nu trebuie să găzduiască păsări, fumul de ţigară este deosebit de toxic pentru ele şi provoacă tot felul de probleme de sănătate. Ţine departe de ei plantele toxice, lumânările parfumate, beţişoarele aromate, spray-urile, aparatele contra ţânţarilor care emit substanţe toxice… peruşii sunt uşor de crescut, dar numai dacă le oferim condiţiile potrivite!

21 comentarii (+add yours?)

  1. anny
    Iul 19, 2012 @ 12:50:33

    fff interesant articolul adina, eu cred k indeplinesc toate conditiile ptr ca, kikuletzul meu sa se simta bine:X:X:X

    Răspunde

  2. Anne
    Iul 19, 2012 @ 20:29:18

    De când l-am luat pe Coco,el stă într-un singur loc.(mă refer la colivie).Şi anume:holul.Ştiu că e pe lista „interzişilor”dar are şi nişte lucruri care,după cum spui tu,sunt pe „lista albă”.
    -locul unde este pusă colivia e perfect.colivia lui ajunge până la pieptul meu.;)
    -este aproape de fereastră,şi mereu ciripeşte când aude alte păsări 🙂
    -când este frig,închid geamul şi am grijă să nu se facă curent în casă,pentru că ştiu că ei răcesc uşor
    -este un loc luminos.eu ştiu că dacă papagalii sunt ţinuţi în întuneric nu pot vedea prea bine,şi se sperie de orice zgomot.
    Deci,este ok dacă îl mai ţin în hol ? sau ar trebui să îl mut?menţionez că el este fericit să ne audă ziua vorbind,ba chiar ne imită unele sunete :)) şi,seara,vorbesc cu părinţii mei să nu facă un zgomot îngrozitor de mare când se mai trezesc sau chestii de genul..şi văd că seara nu e deranjat şi doarme liniştit.
    Deci,este bine??

    Răspunde

    • Casa cu perusi
      Iul 20, 2012 @ 07:22:22

      Buna Anne, daca perusul are acces la lumina, este foarte bine… de obicei holurile sunt spatii inguste si intunecoase, de aceea nu sunt recomandate, si mai sunt si zgomotoase ca toata lumea trece pe acolo spre diverse camere. Daca tu stii ca el se simte bine acolo, ca are lumina si ca este totusi un spatiu linistit, nu cred ca trebuie sa ii schimbi locul. Importante sunt lumina, caldurica pe timp de iarna si un coltisor linistit.

      Răspunde

  3. Peruşii mei mici şi pufoşi
    Iul 20, 2012 @ 05:17:18

    Buna , am pus colivia in pat in ultimul timp pentru ca m-am gandit ca aratarile alea nu au curaj sa vina langa mine in pat , numai ca eu seara , tot din cauza lor le iau hranitorile si adapatoarea ca sa fiu sigura , iar in josul coliviei ramane un spatiu gol , azinoapte m-am trezit din cauza ca baietelul se zbatea foarte puternic in colivie , dar nu am vazut fetita , cand colo ea iesisse prin gaurile acelea si cazuse dupa dulap , fix traseul gongilor , am luat-o imediat si am puso la culacare , am mangaiat-o umpic ca sa nu ii mai fie frica si i-am spus noapte bune , pana dimineata nu au mai fost incidente , de obicei nu ma sperii cand cad dupa duplap sau ceva , insa acum nici nu stiu sigur cat a stat si mi-e groaza cand ma gandesc pe unde a mers , adica a impartit culoarul cu aratarile alea , mititica mea frumoasa , crezi ca are ceva?M-am hotarat ma duc si iau prafuri si dau ca nu se mai poate , vroiam sa astept inca o saptamana sa dau cu ceva puternic , dar na , o sa dau si atunci , dar si acum. Ce crezi ca ar trebui sa fac ? Oare are ceva daca a cazut acolo ? nu stiu daca sa mai curat colivia , ma gandesc ca cine stie ce a adus de acolo pe picioruse , mititica de ea , te rog spune-mi ce sa fca

    Răspunde

    • Casa cu perusi
      Iul 20, 2012 @ 07:39:54

      In primul rand, perusica ta a fugit din colivie noaptea pt ca ai schimbat locul coliviei. Perusilor nu le plac schimbarile bruste si mutarea coliviei intr-un alt loc, mai ales noaptea cand lor oricum le este teama de intuneric. Schimband locul coliviei, ii stresezi. Lasa-i sa stea la locul lor obisnuit, cu mancarea si apa asa cum stiu eu… nu cred ca ai o colonie mare de gandaci in casa sa reprezinte un pericol deocamdata. Izoleaza locurile din baie si din bucatarie prin care intra gandacii si da pe acolo cu solutie si pe holul casei. Cand vei pleca la mare, da in toata casa cu solutie si ai grija sa aduci perusii inapoi dupa ce speli bine solutia, cand te intorci.

      Răspunde

  4. Peruşii mei mici şi pufoşi
    Iul 20, 2012 @ 08:06:03

    Am sa izolez , si am sa dau si cu ceva mai usor , adica , sa putem st a in casa de el , msi apropos de spirt , mi se pare ca nu prea se duce mirosul cand dau cu el , trebuie sa astept sa se avapore , sau sa clatesc mult mai bine?

    Răspunde

  5. Maricica
    Iul 20, 2012 @ 08:26:09

    buna ziua pe perusul meu il tin linga usa ear seara in pun liga patul meu crezi ca ar trebui sal mut

    Răspunde

  6. Peruşii mei mici şi pufoşi
    Iul 20, 2012 @ 11:04:41

    Si inca ceva , crezi ca are ceva daca a cazut acolo? Oare ar ajuta-o o baie , sau se curata asa , cum e mai bine ? Nu stiu sigur cat a stat acolo ,

    Răspunde

  7. Alexa
    Iul 22, 2012 @ 14:01:06

    De unde pot lua un suport pentru Cocko ,ca cel din a III-a imagine?

    Răspunde

    • Casa cu perusi
      Iul 23, 2012 @ 10:52:10

      In pet-shop-urile mai bine aprovizionate se gasesc suporturi de colivii, doar ca sunt destul de scumpe… Ai putea sa improvizezi dintr-un cuier cu trei picioare si un lant cu carlig…. daca gasesti un astfel de curier, sunt cam demodate si am vazut ca nu se mai gasesc peste tot.

      Răspunde

  8. Deea
    Aug 23, 2012 @ 17:17:58

    buna..am dat din intamplare de blogul tau, cautand pe google un loc pentru Coco al meu..si l-am dus in balcon..balconul e aproape de bucatarie, gatim si mai auzisem ca tigaile emana nu stiu ce substanta cand se incalzesc si substanta aia e periculoasa pentru el..totusi el sta in balcon, unde are lumina, e aerisit,are vedere afara..crezi ca ar trebui sa-l mut in camera la mine? ma gandesc sa nu ii faca rau cand gatim…multumesc! 😀

    Răspunde

    • Casa cu perusi
      Aug 28, 2012 @ 05:40:24

      Doar tigaile din teflon emana o substanta toxica la incalzire, dar nu cred ca il afecteaza pe perus, el stand in balcon unde aerul e tot timpul bine ventilat. Poti sa il lasi in balcon pe timpul verii, iar la toamna, la tine in camera. Oricum, in bucatarie nu prea e bine pentru pasari, si din cauza aburilor si a mirosurilor…

      Răspunde

      • Deea
        Aug 28, 2012 @ 14:39:19

        te rog frumos, lasa-mi mail-ul tau..as vrea sa te intreb mai multe…multumesc frumos >:D< :*

  9. marius
    Mai 26, 2013 @ 16:25:10

    Eu imi tin perusi intr-o bucatarie in care mama nu gateste au vedere la geam si sunt fericiti .

    Răspunde

  10. Suzi
    Oct 15, 2013 @ 15:52:12

    Buna. Am perusii mei de 3 zile, prima data cand tin perusi si locul unde iam gasit este in bucatarie, la mine in camera nush unde sa le pun si nu vreau sa dezvolt alergie pentru ei. La hol nu am lumina,deci acolo categoric nu le pun. Nu am balcon inchis,deci nici acolo. Singurul loc ar fi camera parintiilor mei, dar nu stiu daca l-ar conveni acest lucru, sa schimb mediul lor, si inca nu stiu cat de deranjanti pot fi.Si la ei in camera pot cadea in spatele dulapurilor, deoarece exista spatiu intre dulap si perete pentru aerisire. Asi putea pune niste haine eventual sa acoper golul?,si nu stiu cat de periculos sunt bibelourile,floriile din camera acea. Te rog da-mi cateva sfaturi mai exact, si cand ar trebuii s-ai dau drumu, inca mie frica sa-i speriu, sa-i stresez cu provocarea asta.

    Răspunde

    • Casa cu perusi
      Oct 17, 2013 @ 14:40:06

      Suzi, pe blog, daca ai rabdarea sa citesti articolele cu sfaturi gasesti raspuns la toate intrebarile. Oricum, bucataria nu este deloc spatiul potrivit pt perusi. Se gateste, sunt aburi, cand e prea cald, cand e prea frig, se deschide mereu usa si geamul si se face curent. Iar daca nu ai sita la geam, risti sa zboare pe fereastra… in plus, perusii au si ei nevoie de libertate si de spatiu de zbor… pe care nu prea il au in bucatariile de bloc. Eu tin perusul in sufragerie, iar cand am musafiri, il mut in dormitor. poate gasesti si tu o solutie.

      Răspunde

  11. Luiza
    Ian 12, 2014 @ 09:28:01

    Deci nu este in regula sa ii tin in bucatarie,pt ca eu ii tin acolo.Unde pot sa ii duc?????????????

    Răspunde

    • Casa cu perusi
      Ian 13, 2014 @ 16:10:49

      Cel mai potrivit loc este coltul linistit al unui dormitor, adapostit de curent si aproape de o fereastra pe unde poate vedea copaci, pasari, soare… bucataria nu e deloc indicata

      Răspunde

Lasă un răspuns

