Peruşii – noi detalii despre limbajul trupului

Am scris deja un articol despre gesturile afective şi  agresive ale peruşilor, cum să le recunoşti şi cum să le interpretezi (articolul se află acum în pagina intitulată – Comportamentul peruşilor). Revin cu un articol nou despre comportamentul micilor noştri prieteni, despre gesturile lor obişnuite, de zi cu zi, care ne transmit mesaje complexe. Fiecare peruş este unic, fiecare are obiceiurile lui, cântecul lui şi gesturile lui preferate, care îl definesc. Urmărindu-l zi de zi, vei învăţa semnificaţia lor. Iată, însă, o serie de semnificaţii generale, care îţi vor fi de folos, mai ales dacă ai devenit de curând prieten cu un peruşel.

 

foto: wikipedia

Înclină capul într-o parte

Când peruşul tău înclină capul într-o parte, înseamnă că este deosebit de atent la ceva anume: fie ceva ce faci tu în acel moment, un obiect nou pe care îl aduci în preajma lui, o jucărie, ceva de mâncare ce nu a mai văzut. În acest moment, este bine să îi satisfaci curiozitatea, ridicând obiectul mai aproape de el şi vorbind cu el pe un ton calm. Astfel, va înţelege că ceea ce i-a atras atenţia nu reprezintă un pericol şi că nu are de ce să se teamă.

Îşi crănţăneşte ciocul

De obicei, crănţănitul apare seara, înainte de culcare şi este asociat cu o stare de moleşeală şi mulţumire. Peruşul vrea să adoarmă şi spune “noapte bună” celorlalţi.

 Stă relaxat într-un picior

Când peruşul stă de ceva vreme liniştit, într-un picior, şi îşi umflă penele este fie somnoros, fie obosit, fie plictisit. Plictiseala este un inamic îngrozitor pentru peruşii singuri, lipsiţi de jucării şi închişi toată ziua. Poate duce la deviaţii de comportament pe care niciun stăpân nu le doreşte. Aşa că, lasă-l liber, să zboare, adu-i jucării şi joacă-te cu el cât mai des în timpul zilei.    

 “Căldură mare!”

Păsările se răcoresc făcând baie, dar nu toţi peruşii sunt obişnuiţi cu aşa ceva. Când le este cald, stau moleşiţi, ţin cioculeţul deschis, îşi depărtează aripile de corp. Învaţă-l să facă baie, stropeşte-l cu apă, joacă-te cu degetele într-un vas cu apă să îl atragi.

 Zborul şi căţăratul

Peruşii au nevoie de zbor ca de aer. Zborul îi menţine în formă, sănătoşi şi voioşi. Le place, de asemenea, să se caţere prin colivie sau pe diverse obiecte de care se pot agăţa precum jucăriile, perdelele sau ramele de tablouri. Scăriţele din lemn şi din sfoară special concepute pentru papagali de talie mică sunt excelente pentru ei, să facă mişcare.

 Este deranjat de ceva

Când peruşul nu se simte în largul lui, când nu îţi înţelege intenţiile şi nu are încredere în tine, îşi va ridica aripioarele puţin şi le va aranja pe spate cu un sunet sec. Este o mişcare rapidă care se poate repeta de câteva ori. În acel moment, este bine să te îndepărtezi puţin, să îl laşi să se liniştească. De asemenea, dacă îşi schimbă poziţia de pe un picior pe altul, poţi înţelege că ceva îl supără.

 Este speriat

Un peruş speriat îşi strânge imediat penele pe lângă corp şi pare dintr-o dată mai slab şi mai subţirel. Dacă este speriat de tine, retrage-te la o distanţă la care pasărea să se simtă confortabil şi vorbeşte blând cu el. Încet, încet, se va linişti şi va prinde curaj.

 Îşi deschide coada în evantai

De obicei, acest gest este specific băieţilor în perioada de curtare. Le arată peruşelelor ce coadă frumoasă au ei!!! În unele situaţii, când este exclusă curtarea, deschiderea codiţei în evantai sugerează că pasărea este nervoasă.

 Voi reveni cu un nou material despre alte semnale şi gesturi făcute de peruşi, săptămâna viitoare. Voi pleca într-o scurtă excursie în Munţii Apuseni, sper să vă aduc poze frumoase cu părări de munte şi să ne revedem cu bine peste o săptămână!!!!

42 comentarii (+add yours?)

  1. Flory
    Iul 03, 2012 @ 14:39:46

    1. Iti urez o vacanta placuta.
    2. La „Este deranjat de ceva” : in legatura cu aripioarele(cand si le ridica si scoate un sunet ciudat) . Coco face asa cand ii dau drumul si ma apropii de el. Scoate un sunet de parca ti-ar zice Shhh(vorbeste mai incet-acel sunet) . Dupa , el zice „pupic” , iar eu ma aplec sa i-l dau. Scoate un sunet ca atunci cand te pupa si se relaxeaza. Sa inteleg ca la el nu este ceva ce il sperie. Eu iau asta un gest de afectiune. Poate gresesc? 😀

    Răspunde

    • Casa cu perusi
      Iul 03, 2012 @ 14:59:13

      Cum spuneam in introducerea articolului, fiecare perus are propriile gesturi, al tau a invatat sa te imite pe tine cand il pupi, el stie ca asta iti face placere si cere pupic cand te apropii de el. In general, insa, acest gest de aranjare si foire a aripioarelor, rapid si zgomotos, este un gest de usoara nervozitate. Poate nu gresesti daca tu il iei ca gest de afectiune sau poate ca il deranjeaza, dar tolereaza gesturile invatate de la tine, pentru ca stie ca nu ii faci nimic rau.

      Răspunde

  2. Bianca
    Iul 04, 2012 @ 19:07:51

    Vacanta placuta si multumim pentru acest articol util!

    Răspunde

  3. anny
    Iul 08, 2012 @ 17:56:51

    vacanta placuta adina:X:XX:, si yo am fost la tara azi am venit pwp si miss you

    Răspunde

  4. Carly
    Iul 10, 2012 @ 18:37:43

    Buna din nou,
    de cateva zile, la mine in birou (la serviciu) se afla temporar o colivie cu o perusica cuminte si dulce, pe care am botezat-o Papusa (sau Pusa) 🙂 Apartine unei colege care a plecat in concediu, si care nu avea in grija cui sa o lase, asa ca m-am oferit eu.
    Sunt insa un pic ingrijorata, cred ca Pusa e bolnavioara: codita ei are o miscare permanenta sus-jos, pe ritmul respiratiei (ar putea fi o problema renala?). …In plus, de cand a adus-o, am observat ca manifesta si diaree.
    Nu prea stiu ce sa fac, sau ce sa ii dau, mai ales ca diareea inseamna deshidratrare…
    I-am spalat si i-am dezinfectat bine colivia si cutiutele pentru mancare, pe cea de apa i-am inlocuit-o ca era uzata, i-am luat batoane de cereale cu vitamine (ii plac mult, a mancat cu mare pofta 🙂 I-am cumparat si cateva jucarii (nu avea niciuna si m-am gandit ca sigur se plictiseste) si astazi, cine era cocotata pe scarita, jucandu-se cu bilele colorate? Pusa! 🙂 🙂
    Am avut si eu perus, dar nu am experienta cu boli sau cu veterinari care sa se priceapa la pasari mici…O sugestie ar fi mai mult decat binevenita; din cate am vazut, stapanii nu prea au grija de Pusa. Mi-e asa de mila de ea… 😦

    Răspunde

    • Casa cu perusi
      Iul 11, 2012 @ 09:47:44

      Buna Carly, diareea de la inceput poate fi pusa pe seama fricii, a schimbat locatia, oamenii, mirosuri noi, sunete nescunoscute… asa ca de frica, a avut diaree. Daca acum mananca bine, bea apa curata si se joaca, inseamna ca s-a mai adaptat putin si a trecut peste teama. Daca nu avea nicio jucarie, inseamna ca nu prea se ingrijesc de ea… pacat, nu inteleg oamenii care adopta animale doar ca sa aiba pe cineva in casa si pentru ca este mai ieftin decat sa faci un copil. Stiu ca suna rautacios, dar trebuie sa fii responsabil fata de un animal, asa cum ai fi cu un copil. Cumpara-i seminte de calitate de la Vitakraft sau Versele Laga, da-i patrunjel, morcov bine spalat si dat pe razatoare, fructe, cateva firimite din ce mananci tu… daca iti este draga, poate o adopti si poate ii oferi o viata mai frumoasa si libertate. Mi se strange inima cand aud ca sunt oameni care tin perusii in colivii si orice alta pasare… apropos de apa… tb schimbata in fiecare dimineata si chiar de doua ori pe zi acum cand e super cald.

      Răspunde

      • Carly
        Iul 11, 2012 @ 20:57:42

        Multumesc pentru raspuns (la asta nu ma gandisem). Intr-adevar, cand a fost adusa nu era doar speriata, ci de-a dreptul panicata…iar daca voiam sa bag mana in colivie incepea pur si simplu sa tipe…Am stat multe minute pe langa colivie, vorbind cu ea incetisor, ca sa se obisnuiasca cu mine si sa se linisteasca…
        Cred ca am facut progrese, pentru ca acum e mai relaxata, iar azi, cand am bagat mana in colivie, a venit pe degetul meu 🙂 (cu destule ezitari ce-i drept, dar comparativ cu starea in care era vinerea trecuta, e un mare pas inainte).
        Oricum, o sa fiu atenta in continuare, sa vad daca e ceva in neregula.
        Nu stiu daca stapanii mi-o vor da, au luat-o la dorinta baietelului lor, care are 5 ani si care nu e deloc cel mai indicat companion pentru o pasare asa de mica 😦

      • Casa cu perusi
        Iul 12, 2012 @ 07:47:19

        Buna Carly, intr-adevar pasarile nu trebuie adoptate de familiile cu copii mici. Cand le spui, se supara. In general, oricum, animalele pot fi un pericol pentru copiii mici, inclusiv papagalii si viceversa… Copilul reprezinta principala preocupare a parintilor, asa ca pasarea este neglijata, iar papagalii au nevoie de ingrijiri atente, nu sunt la fel de rezistenti ca o pisica sau un catel. Daca iti este draga perusica, incearca sa ii faci macar zilele astea mai frumoase, cat sta cu tine. Mi-e mila de ea ca se va intoarce intr-o casa in care e tinuta inchisa, banuiesc, si unde nu are parte de afectiune. Pacat ca prea multi oameni adopta animale din capriciu, capriciul unui copil sau, mai rau, capriciul de a vedea cum e…

  5. iulia
    Iul 11, 2012 @ 06:26:37

    Buna! Am si eu nevoie de ajutor in legatura cu perusul meu. se numeste Riri(Rurutza cum il alint eu:) ), are aproape un an(cei de la care l-am luat nu au putut preciza cu exactitate) , il am de aproxiamtiv 4-5saptamani si in general e cumintel. Cea mai mare „problema” pe care mi-o creaza este aceea ca dimineata, pe la aprox ora 7 incepe si scoate niste sunete foarte deranjante, care ma trezesc…uneori chiar mai devreme. Sunt niste sunete foarte inalte..un fel de „cra-cra..”..ca si cum ar fi suparat…si se prinde si cu cherutele de gratiile coliviei. Noaptea il las pe pervazul interior al ferestrei de la sufragerie, fereastra care da spre balcon. Ziua fie il las pe acelasi pervaz insa deschid larg fereastra dinspre balcon, fie il pun chiar pe grilajul balconului, „la aer”. La orele pranzului il pun iar pe pervaz si inchid fereastra pt a nu ii fi cald. Revenind la „problema” mea..dupa cum spuneam in fata balconului exista copaci cu vrabiute care ciripesc. Sa se fi obisnuit sa le auda, iar dimineata sa „ceara” sa i se deschida fereastra pt a le auzi? Si in timpul zilei daca ii inchid fereastra se agita putin la inceput, apoi sta cumnte. de asemenea cand este pe balcon si trec pasari in zbor pare sa se fereasca…parca s-ar teme putin.. Uneori cand vrabiutele se aseaza pe grilaj pare „interesat” de ele:P si incepe sa ciripeasca frumos.E oare cazul sa-l tin doar in casa si astfel sa-l dezobisnuiesc? E ok sa auda alte pasari sau mai mult ii fac rau? Nu stiu cum sa fac…:( Eu i-am deschis fereastra larg si l-am pus si pe balcon din dorinta de a nu se simti singur, avand in vedere ca nu imi pot petrece atat de mult timp cu el pe cat ar trebui si pe cat mi-as dori…
    O a doua problema, insa mai mica, este aceea ca face foarte multa mizerie in jurul custii aruncand semintele. As putea sa ii pun ceva pe gratiile din jurul cutiei cu seminte astfel incat sa nu mai cada pe langa? Folie alimentara ar fi ok? sau exista riscul sa o ciuguleasca?
    Multumesc mult pentru rabdarea de a-mi citi mesajul. Daca nu este vreo problema o sa mai revin cu niste intrebari pe parcurs ce mi le amintesc. Oricum blogul este extraordinar! In prima zi dupa ce l-am luat pe Rutza aici am citit informatiile de care aveam nevoie pentru a nu intra in panica:P(nu mai avusesem perus/alte pasari) Multumesc anticipat! O zi buna!

    Răspunde

    • Casa cu perusi
      Iul 11, 2012 @ 10:24:00

      Buna Iulia, din cate imi dau seama din mesajul tau, tu tii perusul inchis, iar eu as vrea sa te rog din tot sufletul sa ii dai drumul prin casa… Pune plasa de insecte la geamuri si da+i drumul prin casa sa zboare, sa faca miscare… va fi mult mai fericit, se va atasa mai repede de tine si vei fi amuzata de giumbuslucurile pe care le face. Problemele tale: galagia de dimineata este fireasca si nu vei scapa de ea, este pasare, se bucura de sosirea diminetii si canta sau tipa cum stie el mai bine sa salute o noua zi, 2. mizeria: si cu asta va trebui sa te obisnuitesti, cojile de seminte sunt usoare si zboara in jurul hranitoarei cand perusul da din aripi. Eu le tin coliviile pe scaune inalte de bar sau pe o etajara din balcon iar sub scaune am pus o bucata mare de linoleum in nuanta parchetului pe care o curat foarte usor cu o laveta. Astfel, nu imi distrug nici covoarele, nici parchetul. Perusii si papagalii, in general, sunt pasari galagioase, fac mizerie tot timpul si nu prea ai cum sa ii dresezi sa faca intr+un singur loc sau sa manance fara sa imprastie semintele. In plus, in perioadele de naparlire, vei avea pene prin toata camera… asa cum o pisica ti+ar lasa par peste tot. Doar ca penele sunt mai usor de tolerat si sigur nu le inhalezi. Este foarte bine sa il tii in balcon, dar sa il tii la umbra sau sa il lasi liber sa zboare si sa aleaga el locurile care ii plac mai mult. In plus, faptul ca aude vrabiutele il bucura, il distreaza, incearca si el sa le raspunda si nu se mai simte singur. Sper sa il iubesti si sa il ingrijesti, pentru ca are mare nevoie de afectiunea ta si de prietenia celor din jur.

      Răspunde

  6. iulia
    Iul 11, 2012 @ 12:30:49

    Iti multumesc mult pentru raspunsul rapid si util! 🙂 O sa incerc sa il las liber prin camera, insa avandu-l de putin timp..si nefiind obisnuit cu mine imi e teama ca nu cumva sa nu-l mai pot prinde…desi imi amintesc ca tu spuneai ca se va intoarce singur in colivie pentru ca acolo are mancare si apa….In cele cateva saptamani de cand il am am reusit sa-l invat sa manance morcov/patrunjel tinut de mine printre gratii, fiindca altfel se sperie de mana mea… Totusi seara, cand devine somnoros, pot sa pun mana in cusca si sa il mangai pe burtica:) imi urmareste mana si nu se sperie:) Abia astept momentul in care sa il pot lasa liber sa zboare prin casa pentru ca stiu cat de mult le place..insa nu am facut asta pana acum de teama ca se va speria de mine si va zbura haotic..se va lovi… Deci e ok sa il las liber de acum? Si cum procedez in cazul in care nu se va mai intoarce la colivie? Il pot pune seara cand ma lasa sa il ating? Sau chiar va veni el singur pentru a manca? :S Tin tare mult la el si toti imi spun ca imi fac foarte multe griji pentru el. Insa pentru ca nu am mai avut perus uneori simt k vrea sa „spuna” ceva..insa eu nu il inteleg…aici de multe ori mi-a fost util blogul tau 🙂 Multumesc inca o data! Deci pot sa il las liber de acum? Si daca da..cum e corect sa fac pasul acesta? Multumesc! O zi buna!

    Răspunde

    • Casa cu perusi
      Iul 11, 2012 @ 14:42:54

      Buna Iulia, eu cred ca pot sa il lasi liber. Acopera oglinzile din camera, ca il deruteaza suprafata lucioasa / daca ai asa ceva/ si deschide usita. Asaza-te comod pe un scaun langa el si vorbeste-i calm. Va iesi probabil in viteza, va zbura cam haotic, dar putini sunt prostuti si se lovesc atat de tare incat sa pateasca ceva. Pentru inceput, e bine sa ai perdele la geam, sa nu se loveasca de geam… peste cateva zile, cand va invata dimensiunile camerei, poti trage perdeaua deoparte. Eu zic sa nu iti bati capul daca nu vine imediat la colivie inapoi, el stie ca acolo e mancarea si apa, lasa-l sa se simta liber si sa aleaga singur colivia. Seara, daca nu se duce singurel inapoi, poti sa il iei usurel in mana alintandu-l in momentul in care este aproape intuneric in camera si el nu mai zboara speriat. Daca il duci in colivie sa se culce seara de seara, va invata ca acela e locul de dormit si se va duce singur apoi. Mult succes si sa imi povestesti cum a decurs prima zi de libertate!

      Răspunde

  7. iulia
    Iul 11, 2012 @ 15:34:52

    I-am deschis usita mai devreme insa nu a vrut sa iasa:) i-am pus langa morcovi si patrunjel(preferatele lui) insa tot nu s-a apropiat de zona respectiva. Dupa aproximativ 2 ore am deschis partea superioara a custii si a zburat imediat. Insa destul de haotic. Sa fie probabil de la faptul ca una dintre aripioare i-a naparlit si acum sunt inegale? Sau nu stie sa zboare pentru ca nu a fost niciodata liber? A zburat putin aproape de sol si s-a ascuns sub masutza TV, pe un cablu. desi l-am mangaiat pe burtica, nu a vrut sa se prinda de degetul meu. I-am pus alaturi scarita pe care sta in cusca, iar acum sta pe ea. E destul de speriat. O sa mai vorbesc cu el si o sa-i pun si mancare alaturi. La culcare o sa incerc sa-l pun in colivie. Imi e teama doar sa nu intre dupa dulapuri, desi am pus niste obiecte astfel incat sa nu ajunga acolo… Sper sa se obisnuiasca repede cu libertatea:)

    Răspunde

    • Casa cu perusi
      Iul 12, 2012 @ 07:41:42

      Buna Iulia, se vede ca nu a fost liber niciodata, nici nu stia ca daca se deschide usita poate sa iasa pe acolo. Dar, stai linistita, se va obisnui foarte repede, vei vedea. Lasa usita deschisa in fiecare zi si va invata drumul corect. Daca ai astupat zonele de dupa dulapuri, nu are cum sa cada. Deocamdata, zboara haotic pentru ca nu are incredere in aripioarele si puterea lui. Cu timpul, va prinde curaj si va zbura frumos… mult succes!

      Răspunde

  8. iulia
    Iul 12, 2012 @ 14:40:44

    Multumesc pentru sfaturi! L-am lasat liber si azi, insa se ascunde in compartimentele de jos ale bibliotecii. Am incercat sa vorbesc cu el si sa ma apropii incet insa e destul de speriat. Asa ca o sa-l las sa exploreze singurel camera…desi nu pare foarte dornic..e in acelasi loc.. Sper sa facem progrese! O zi buna!

    Răspunde

    • Casa cu perusi
      Iul 13, 2012 @ 08:13:00

      Iulia, vorbeste mult cu perusul, arata-i jucarii colorate si micute, in cateva zile atitudinea lui se va schimba, nu va mai fi asa de speriat, vei vedea… trebuie sa ai putina rabdare cu el, in curand va fi destul de indraznet incat sa zboare prin camera si sa se duca si in alte locuri.

      Răspunde

  9. Iulian
    Iul 17, 2012 @ 13:38:01

    Aj avea mare nevoie de ajutorul vostru!!Papagalita mea a zburat,dar acum sta pe colivia lui Ciky(sunt un cuplu de fix 4 luni).Sunt sanse sa stea acolo pina se face intuneric?Mereu sunt impreuna,si doar el o tine aici.(sunt la tara daca ceva).Ne temem sa actionam acum,ca daca o speriem….ma indoiesc ca o sa o mai vedem.Am planuit ca cind se va face intuneric sa o prindem.Doar papagaii nu vad prea bine in intuneric,si sunt sanse mai mari sa o prindem.Eu nu prea am mare experienta,dar va rog nespus de mult sa ma ajutati.Scuzati-mi atitudinea ,pur si simplu sunt foarte speriata si chiar n-am idee ce sa fac.

    Răspunde

    • Casa cu perusi
      Iul 17, 2012 @ 14:55:46

      Iulian, perusica ta este cumva pe o colivie aflata in aer liber sau in casa? Daca e in casa, nu e nicio problema. O vei prinde usor cand se face intuneric si o bagi in colivie. Daca este afara, sper sa ai acelasi noroc si sa nu zboare pana sa intuneca. Pune in apropiere de colivie un bol cu apa si unul cu seminte sa manance, dar nu te apropia de ea. Daca ai o colivie in plus, scoate-i capacul si pune inauntru hrana si apa… poate intra. Iti tin pumnii sa reusesti sa o prinzi.

      Răspunde

      • Iulian
        Iul 17, 2012 @ 15:04:20

        Mersi mult,apreciez foarte mult ajutorul.Pacat ca a zburat acum 10 minute in urma(cusca e afara pentru ca sunt la tara).Poate va reveni,caci baietelul striga ca nebun dupa ea,dar ma indoiesc foarte tare.Si cind ma gindeam ca am fost atit de aproape sa o prindem,a rezistat mai mult de jumatate de zi.Insa inca o data multumesc,macar te-ai oferit sa ma ajuti.

      • Casa cu perusi
        Iul 17, 2012 @ 15:07:54

        Nu dispera, au fost multe cazuri in care, de foame, s-au intors. Si ei isi dau seama ca nu gasesc hrana asa usor in libertate, decat in compania omului. Este foarte tentant sa tinem coliviile afara, in aer curat, dar toate usitele trebuie legate cu sarma, sa nu le ridice. Eu sper din tot sufletul sa se intoarca, pregateste o alte colivie cu hrana in ea, poate vine si intra singurica acolo, la mancare.

  10. Iulian
    Iul 17, 2012 @ 15:12:21

    Multumesc pentru sfaturi.O sa incerc.Poate daca eu si Ciky incercam impreuna,va veni.Inca o data multumesc,mi-ati fost de mare folos 🙂

    Răspunde

  11. Iulian
    Iul 17, 2012 @ 15:15:50

    Schimbare radicala de traseu: A revenit la Ciky(doar sint un cuplu de fix 4 luni) deci as vrea sa intreb ce sa fac:daca sa iau si sa ii pun in alta colivie mincare si apa, ma tem sa ma apropii,dar daca sa astept sa se intunece,mi-e frica sa nu zboare din nou.Ce m-ati sfatui sa fac?

    Răspunde

  12. Iulian
    Iul 17, 2012 @ 17:53:12

    Imi pare rau ca v-am deranjat.Nici o grija,am prins-o pe perusica nazdravana 🙂 Multumesc de sfaturi,mi-au fost de folos ^^.

    Răspunde

    • Casa cu perusi
      Iul 18, 2012 @ 07:46:28

      Iulian, nu m-ai deranjat deloc. Ma bucur mult ca ai reusit, ca ai recuperat perusica, ai salvat-o de la moarte singura ca o ataca vreo pisica sau vreo pasare rapitoare. Bravoooo!!!! Sa mai vii pe blog sa ne mai povestesti de peruseii tai. Ar fi grozav daca ai reusi sa le faci o voliera cu o plasa de sarma, sub un copac la umbra. Esti norocos ca ii poti tine la tara, la aer curat, dar ori ii tii in casa sa nu mai zboare afara, ori le faci o voliera frumoasa si le pui acolo jucarii si crengi de pomi fructiferi. Inca o data, bravooo!!

      Răspunde

      • Iulian
        Iul 18, 2012 @ 17:14:25

        Multumesc ,dar e mai mult meritul lui Ciky ,el a tinut-o toata ziua pe loc,de nu, sunt sigura ca ar fi fugit de mult. Eu n-am facut decit sa gonesc o pisica,sai rotesc compartimentul cu mincare in afara coliviei,si sa o prind cit nu era atenta.
        Va voi povesti cu cea mai mare placere despre peruseii mei . Citesc blogul in fiecare zi,mi-a fost de mare folos.
        De acum promit ca voi fi cu mult mai atent.Nu voi mai permite ca Cikita mea sa mai iasa inca o data afara.Dar am o mica intrebare: Este buna colivia din metal?Iata cum arata colivia lor http://www.profipet.ro/pasari/colivii-si-standuri/colivie-rekord-1-alba-ferplast .Papagalita nu a iesit pe usa,dar prin compartimentul cu mincare.

      • Casa cu perusi
        Iul 19, 2012 @ 11:40:54

        Colivia arata super, este dreptunghiulara si destul de mare pentru doi perusi… dar faptul ca perusica a reusit sa iasa pe langa cutiuta cu mancare inseamna ca exista un risc si pe viitor. Ar fi bine sa iei in calcul schimbarea coliviei, daca crezi ca se poate repeta accidentul. Din cate inteleg, tu ii tii mult pe afara, in colivie… dar ar fi bine sa ii mai lasi si intr-una din camerele din casa liberi, sa mai zboare si ei putin. Nu ii tine inchisi tot timpul, iti dai seama ca sufera foarte mult si ca le dauneaza din multe puncte de vedere…

  13. Iulian
    Iul 20, 2012 @ 09:06:54

    Fostul meu perus zbura foarte mult prin casa,n-am nimic impotriva sa zboare.Dar cu astia doi indragostiti am probleme: Ciky tot nu poate napirli(l-am dus la veterinar,mi-a dat vitamine ca sa-l ajute sa napirleasca,dar a terminat mincarea de mult,si pene noi nu i-au aparut,trebuie sa il duc din nou la vet cind revin acasa),penele de zbor nu-i cresc,si zboara de parca e pui,mi se pare ca se chinuie :(.Iar cu Cikita…Iese fara probleme,dar sa intre nu vrea in fel si chip de una singura.Dupa ce zboara,poate sa se stea pe dulap si sa doarma,sa exploreze acolo toata ziua,iar eu nu vreau sa o prind cu forta.O sa incerc sa o invat sa-mi vina pe deget,dar ma indoisc ca voi reusi.Ce m-ati sfatui sa fac?
    Si oare ce pot sa fac in privinta peruselului meu?Parca nu i-am facut ceva rau,dar deja de un an ma tot musca.Cum pot sa ma imprietenesc cu el?
    Multumesc mult 🙂

    Răspunde

    • Casa cu perusi
      Iul 20, 2012 @ 12:34:40

      Iulian, ce varsta are Ciky, stii exact in ce luna s-a nascut? Daca are mai putin de un an, probabil va naparli dupa ce va implini un an, cat despre penele mari din aripi, remigenele, ar trebui sa fie complet dezvoltate la 6 luni… daca nu cresc la perusul tau, poate fi vorba de o anomalie sau poate doar de o intarziere. Cauta un veterinar strain pe net si cere-i parerea. Cat despre dresaj, gasesti un articol in posturile mele mai vechi… important este sa incepi treptat sa apropii mana de ei si, eventual, sa lucrezi cu fiecare pe rand. Fiind doi, daca se sperie unul, sare si celalalt in sus si nu reusesti nimic.

      Răspunde

  14. Iulian
    Iul 20, 2012 @ 14:24:36

    Nu stiu exact in ce luna s-a nascut,dar are deja un an cu siguranta.Penele de zbor le-a avut,dar cum am spus,dupa ce le-a pierdut,nu mai cresc…Dar o sa ma interesez despre ce poate fi vorba.
    In legatura cu dresarea,sa inteleg ca trebuie sa-i tin in colivii diferite,sau se poate sa-i tin impreuna?

    Răspunde

  15. Dobromir Mirabela
    Apr 08, 2013 @ 14:06:21

    buna am si eu doi perusi un baiat pe nume roco si o fetita pe nume twiti iam lasat si eu odata sa zboare prin camera dar miau zburat f haotic si sa facut seara si tot nu au intrat in colivie sau lovit si de bec as mai vrea sai las liberi prin camera dar mie frica sa nu se raneasca nu as vrea sa pateasca ceva .ce ma sfatuiti sa fac?

    Răspunde

    • Casa cu perusi
      Apr 08, 2013 @ 14:40:39

      Mirabela, este normal sa zboare haotic prin camera, la inceput, incercand sa scape, sa iasa pe fereastra… de aceea tb sa indepartezi orice obiect taios, sa acoperi ferestrele si oglinzile, sa astupi spatiile dintre dulapuri si pereti sa nu cada dupa mobila… Cand le dai drumul, stai linisita pe un scaun departe de colivie si nu fa gesturi bruste. Tb sa le mai dai drumul pentru a se obisnui cu camera, daca tragi draperia si acoperi suprafetele lucioase la inceput nu e pericol sa se loveasca de ele. Dupa vreo 2 , 3 sedinte de zbor vor invata cum sa se fereasca de suprafetele tari si le vor ocoli. Ai incredere in ei, nu sunt fraieri! Este firesc ca seara sa nu mai intre in colivie, pt ca nu le place sa stea inchisi, de aceea, e bine sa duci usor colivia spre ei, sa le vorbesti bland si sa ii faci sa vina pe colivie. In principiu, cand le e foame si sete vin singurei in colivie, nu tb sa te agiti si sa te superi, pur si simplu lasa+i sa se descurce singuri. Vei vedea ca vor invata drumul.

      Răspunde

  16. Dobromir Mirabela
    Apr 08, 2013 @ 19:48:32

    iti multumesc din suflet,miai dat curaj.maine promit cai las din nou sa zboare,numi place sai vad inchisi.iti voi spune cum a decurs ora de zbor ,sper sa fie mai bine ca data trecuta 🙂

    Răspunde

  17. Oachi
    Apr 09, 2013 @ 12:29:15

    Buna, am cumparat doi perusei acum 4 saptamani, Soni si Beni. Unul era pui, dar nu stiu exact varsta, de la magazin nu m-au lamurit. Oricum, are ochii negri si liniute negre pana la cioc, pe puful de pe cap. De la o vreme ii cad penele, iar pe cap am observat ca ii cresc altele fara dungi langa cioc. Asta e semn de maturizare, asa am inteles.

    Am doua intrebari, daca ai timp sa imi dai un sfat:
    Cand trece de la stadiul de pui la adult are loc si o naparlire ?
    Cand e pui, are unghiutele inchise la culoare ?

    Multumesc

    Răspunde

  18. Oachi
    Apr 09, 2013 @ 18:22:44

    Si mai am de fapt o intrebare … Ce inseamna respiratie normala la un perus ? pentru ca Soni si Beni uneori parca respira mai vizibil, mai ales daca ma apropii de cusca, li se vede pieptul si coada cum se misca ceva mai accentuat pe ritmul respiratiei, iar Beni uneori deschide si ciocul un pic … Nu imi dau seama daca e din cauza unei probleme sau doar se sperie …

    Răspunde

    • Casa cu perusi
      Apr 10, 2013 @ 12:11:06

      Oachi, cand te apropii de ei este posibil sa se accelereze putin ritmul respiratiei pentru ca nu stiu ce intentii ai si sunt usor stresati, se intreaba ce vei face, cum te vei purta cu ei… este ceva firesc, mai ales daca intre voi nu exista inca o relatie de incredere deplina.

      Răspunde

  19. alin
    Aug 28, 2013 @ 07:30:59

    vara trecuta am cumparat un perus verde pe nume coco. am fost la mare o sapt si i-am lasat perusul in grija la matusica mea . cand m-am intors matusica a luat o papagalita alba.
    ei au stat juma de an impreuna pana perusica dragutika a zburat pe geam . juma de an a trecut de cand a zburat pe geam . lui coco toto ii e unpic de frica de mine .. e sperit ,candma apropii de ell de isi apropie penele de corp pana arata slab rau , sta pe deget in colivie si cand ii dau drumu in casa nu vrea sa se aseze fuge de mine si nu vrea sa vorbeasca seara si diimineata cate 15 minute vorbesc cu ell si tot nu vrea doar se uita atat. cum pot sa il mai dresez?

    Răspunde

    • Casa cu perusi
      Aug 28, 2013 @ 14:47:42

      Ca sa te imprietenesti cu perusul, totul tine de tine si de atitudinea pe care o ai in fata lui. Nu trebuie niciodata sa il sperii, sa faci gesturi bruste, sa ridici vocea, sa pui muzica tare sau sa il chinui in vreun fel. Tb sa fii foarte calm, rabdator si sa ii vorbesti bland. Citeste articolele de pe blog si vei gasi cateva sfaturi utile.

      Răspunde

  20. alin
    Aug 28, 2013 @ 08:07:18

    cum ma imprietenesc cu el?

    Răspunde

    • Casa cu perusi
      Aug 28, 2013 @ 14:45:39

      Alin, încearca te rog sa citesti articolele de la pagina Sfaturi sa te imprietenesti cu perusul tau… acolo am scris cam tot ce stiu despre construirea unei relatii, periodic mai fac si alte articole noi.

      Răspunde

  21. alin
    Aug 30, 2013 @ 06:50:46

    si daca il am de un an si a fost pereche?

    Răspunde

    • Casa cu perusi
      Aug 30, 2013 @ 10:15:48

      Alin, chiar daca perusul a trait in pereche pana acum, cu multa rabdare si afectiune vei reusi sa te imprietenesti cu el. Perusii au tendinta de a se atasa de stapani, dar si stapanii tb sa se poarte cu grija, sa fie rabdatori, calmi si sa le arate afectiune.

      Răspunde

  22. alin
    Aug 30, 2013 @ 14:10:09

    multumescu mult!

    Răspunde

Lasă un răspuns

