Penele de sânge la peruşi

Ce sunt?

Penele de sânge sunt pene „fragede”, noi, aflate în plin proces de creştere, prin teaca cărora curge sânge. Ele apar spre finalul perioadei în care peruşul năpârleşte şi în care începe să se formeze noul penaj. Printre penele noi, există întotdeauna câteva care au şi sânge. Dacă sunt foarte mici, precum penele de pe cap sau din obraji, nici nu vei observa că sunt pene cu sânge în ele. Dacă sunt mari, din cele care acoperă aripile sau dacă sunt chiar penele din coadă, cu siguranţă vei observa teaca lor închisă la culoare, în care pulsează sângele.  

Penele, ca şi firele noastre de păr, se dezvoltă din foliculi speciali, îngropaţi în piele. În timp ce penele se dezvoltă, ele sunt hrănite din sânge. De îndată ce procesul de creştere a luat sfârşit, foliculul din care se dezvoltă pana „se închide” şi pune capăt fluxului de sânge spre teacă. Pana va fi seacă în interior, rezistentă şi dură. O pană de sânge este mai moale şi, ca atare, mai uşor de rupt în timp ce pasărea se zbate în colivie sau dacă se bate cu altă pasăre.

Ce se întâmplă când se rup penele de sânge?

Dacă peruşul îşi rupe una din penele mari de sânge, este posibil să sângereze mult, lucru ce ar atrage infecţia şi, în unele situaţii dramatice, chiar leşinul sau moartea. Cazurile extreme sunt, totuşi, foarte rare şi, de obicei, accidentele apar noaptea, când pasărea se zbate în colivie. O pană de sânge ruptă este foarte dureroasă, aşa că trebuie să acţionezi ferm:

pana de sange rupta

  1. roagă pe cineva să ţină pasărea cu grijă, dar ferm, astfel încât să poţi găsi pana de sânge.
  2. dacă nu îţi este uşor să găseşti locul în care s-a rupt, udă pana cu apă călduţă, să cureţi sângele, şi vei găsi rana.
  3. foloseşte o pensetă dreaptă (nu din aceea tip foarfecă), apucă pana sub ruptură, cât mai aproape de piele şi trage drept, în sensul de creştere al penei. Încearcă să faci acest lucru cât mai iute şi să menţii traiectul pensetei drept. Dacă tragi de pană la dreapta sau la stânga, durerea va fi mai mare, iar sângerarea mai abundentă.
  4. de îndată ce ai reuşit să smulgi cu bine pana, fără să chinui pasărea prea mult, apasă locul cu un beţişor de vată înmuiat în betadină şi aplică puţină pudră de talc să se oprească sângerarea. Nu da drumul păsării să zboare liberă, până când sângerarea nu este oprită de-a binelea.

!!! Atenţie: în tot acest timp, pasărea se va zbate să scape, va scoate sunete înduioşătoare sau ţipete puternice. Nu trebuie să te laşi intimidat şi trebuie să te asiguri că persoana care ţine pasărea, se va menţine ferm pe poziţii, să nu o scape din mâini.

!!! Mergi la veterinar: dacă eşti singur acasă şi nu are cine să te ajute, dacă nu te descurci să smulgi uşor pana de sânge ruptă, ar fi bine să duci pasărea la cel mai apropiat cabinet veterinar, unde va primi toate îngrijirile şi va fi în siguranţă. Dacă accidentul apare noaptea, când cabinetele sunt închise, trebuie să acţionezi de urgenţă, să nu laşi pasărea să sângereze până dimineaţa.

42 comentarii (+add yours?)

  1. anny
    Iun 21, 2012 @ 16:15:43

    hmmm.ce interesant nu stiam asta:*

    Răspunde

  2. Georgi
    Iun 21, 2012 @ 16:41:02

    Buna :D:D:D
    Am si eu o intrebare! Am voie sa le dau la perusi pepene galben/rosu?ma gandeam sa le las coaja cu putin miez pe ea sa o ciuguleasca ei,si daca le place,sa le pun bucatele pe o farfurie sau tot asa,sa le las un strat de pepene sa il ciuguleasca ei de pe coaja.

    Răspunde

    • Casa cu perusi
      Iun 22, 2012 @ 07:42:48

      Pepenele este bun pentru ei, le poti da, lasa-la o felie subtire cu miez la indemana si poate vor manca.

      Răspunde

      • Georgi
        Iun 23, 2012 @ 05:46:56

        Multumesc mult de raspuns 🙂 asa am sa fac!
        Sa vezi ce am patit cu papagalii acum 2 seri:
        Eu ,acum de cand a venit caldura,gatesc numai seara tarziu,ca dimineata devreme nu am timp,ca e mai racoare.Si cum puii mei (asa le zic eu,puii,chiar dcaa nu mai sunt ) vroiau sa stea cu mine in bucatarie ca nu aveau somn,nu am avut de ales decat sa ii inchid in colivie si sa ii tin pe geam afara,ca nu puteam sa ii las liberi ca nu ii mai vedeam (la geamul de la bucatarie am un mic grilaj care vine asa cu aparatoare,sa nu cada nimic de pe el, pe care de regula pun oalele cu mancare fierbinte,iar acolo incape perfect colivia).Asa,si cum gateam eu,m-am dus pana la frigider sa iau ceva,si cand ma intorc,o ditamai bufnita incerca sa fuga cu colivia(incerca sa isi bage ghearele printre gratii.Deci,nu vrei sa stii cum am tipat,s-a trezit al meu instantaneu din pat, ca doarmea (era vreo 2 noaptea) si a alungat bufnita.Maaama da’ ce m-am speriat..puii,saracii,nu mai zic ca prima data au tipat cand s-a pus aia pe colivia lor,iar dupa ce a fugit bufnita,au inceput sa vorbeasca asa usor.Ori se puseserala barfa gen „maama ce era aia?” ,ori vorbeau cu mine :))
        Am avut noroc ca aia avea ghearele groase si nu prea ii intrau prin grilaj sa il apuce.Si norocul si mai mare este ca,colivia, nu a avut manerul ala de deasupra de care apuci cand o transporti,ridicat,ca altfel il lua cu o gheara si dusa era….

      • Casa cu perusi
        Iun 25, 2012 @ 08:44:07

        Uau…. nu imi vine sa cred, ca tupeu pe bufnita, sa atace la geamul luminat al unei case…. Georgi, ce bine ca era colivia inchisa si ca nu a reusit sa o apuce. Eu iubesc bufnitele, toate pasarile imi sunt dragi… dar au destui soricei si brotacei sa manance pe afara… Cred ca a fost atrasa de culorile din penajul perusilor. Stii ca ei au unele pene irizate, care se vad in infrarosu ca si cum ar straluci, iar majoritatea pasarilor de prada de noapte vad aceste pene stralucitoare de la mare distanta. Ma bucur mult ca nu s-a intamplat o tragedie!!!!

  3. Peruşii mei mici şi pufoşi
    Iun 22, 2012 @ 11:40:53

    are ceva daca am maruntit mai multa coaja de ou si am pastrat-o intr-o punga? Nu cred ca se strica sau ceva , adica este anorganica , nu?
    Multa lume cand le-am spus despre asta mi-a recomandat cu tarie nisipul , sustinand faptul ca pasarile , orice ar manca au nevoie de nisip , pe bog am citit ca nu au , insa nu mai stiu cum sa fac sa o ajut la digestie , ea asimileaza hrana , dar de ce nu pe toata? ai idee cauza? am gasit si o faramita de morcov , in momentul ala am crezut ca o iau razna , nu stiu

    Răspunde

    • Casa cu perusi
      Iun 22, 2012 @ 11:50:10

      Sunt convinsa ca perusica ta asimileaza substantele nutritive din hrana, dar scapa de la macerare si digerare bucati mici de alimente si seminte. Aici, ar putea fi o problema de secretii sau de activitate a pipotei. Cum nu sunt veterinar, nu iti pot da alte sfaturi competente. De aceea, te sfatuisem sa le scrii medicilor de la Facultatea de Medicina Veterinara din Bucuresti sau unui veterinar specializat pe pasari din strainatate care sa aiba blog sau site. De obicei, sunt amabili si raspund. Astfel, vei primi o opinie avizata si poate o solutie. In al doilea rand, coaja de ou nu este anorganica, din contra, este organica, este produsa de un organism, ca si cochilia melcului sau carapacea scoicilor. Daca ai spalat bine cojile de ou, nu au de ce sa se strice, chiar daca le-ai tinut o vreme intr-o punga. Miroase-le sa fie in regula, piseaza-le bine de tot si amesteca-le cu semintele sau pune-le separat intr-un recipient mic… poate este tentata sa le rontaie si ajuta pipota sa faramiteze bine toate semintele inghitite.

      Răspunde

  4. Peruşii mei mici şi pufoşi
    Iun 22, 2012 @ 12:34:59

    le-am tinut in jur de 24 de ore intr-o punga , in camera , dar nu cred ca se strica, am maruntit-o de atunci , si am pastrat-o , vreun blog al unui veterinar strain cunosti?

    Răspunde

  5. BuburuzaBia
    Iun 23, 2012 @ 20:40:34

    Am taiat din greseala doua pene cu sange din aripile perusitei mele, dar din fericire n-a patit nimic.Si-a murdarit putin aripioarele cu sange, dar dupa cateva minute acesta s-a coagulat, iar perusita e ok. Daca nu se intampla asta, ma pregateam sa strang pana ca sa opresc sangerarea, dar n-a fost nevoie! 🙂

    Răspunde

    • Casa cu perusi
      Iun 25, 2012 @ 08:37:55

      Bia, de ce ai taiat penele? Penele cu sange in ele cresc si, treptat, sangele se retrage, nu este nevoie sa le taiem sau sa le smulgem. Ai taiat cumva aripile, sa nu zboare? – cu acest lucru nu sunt de acord, fiecare face cum crede, dar taiatul aripilor este traumatizant pentru pasari. Tu stii ca eu militez pe blogul meu pentru libertatea lor deplina, pentru zbor si joaca. Cu aripile taiate, nu mai pot zbura prea bine si nu cred ca se simt deloc bine.

      Răspunde

  6. BuburuzaBia
    Iun 25, 2012 @ 10:02:08

    Le-am taiat primele 4 pene din aripi ca sa nu poata zbura in sus (sa nu ajunga pe dulapuri, sa nu se loveasca, murdaeasca etc), eu vad un beneficiu in asta, perusii nu mai zboara pe dulapuri, sunt mai usor de prins si de obisnuit cu mana omului.E mai bine decat daca zboara haotic prin camera,darama tot in cale si se lovesc, cand te apropii de ei. Daca as avea o camera goala in care sa nu existe obiecte contondente ar fi mai simplu, dar cum nu am… Pe langa asta, dupa ce stiu ca nu mai pot zbura pe dulapuri se vor obisnui cu asta si dupa o vreme nici nu vor mai incerca (chiar daca penele vor fi crescute la loc). Plus ca in felul acesta riscul de a zbura afara e diminuat iar perusii invata sa stea mai mult pe langa stapan,se joaca la locul lor special si isi mananca gustarele pe care le pregatesc pentru ei cand sunt afara din colivie, altfel ar sta doar pe dulap si ar zbura cand ma apropii. Oricum, parerile sunt impartite, iar eu am taiat din greseala acele doua pene cu sange, mi-am dat seama destul de tarziu ca aveau sange in ele, dar din fericire nu a fost nimic grav.

    Răspunde

    • Casa cu perusi
      Iun 25, 2012 @ 12:58:14

      Bia, daca ai taiat acele pene si acum au ramas cioturile, ar fi bine sa mergi la un veterinar sa le smulga, ca sa creasca altele. Cioturile de la penele de sange nu trebuie lasate in piele, din cate stiu, e bine sa fie eliminate. Stiu ca sunt dureroase si mai bine sa le smulgi si sa se vindece locul repede, decat sa se loveasca si sa ii doara de fiecare data cand isi ating aripioarele in acel loc. Cat despre taierea aripilor…. indiferent de avantajele pe care acest lucru il are pentru stapani, pentru pasari sunt numai dezavantaje si frustrari. Probabil am eu niste perusi super cuminti, ai mei niciodata nu s-au ascuns pe dulapuri, chiar din prima zi in care au zburat afara s-au invartit in jurul coliviei si s-au intors in colivie. Sunt atasati de locurile lor de joaca si nu imi fac griji ca se pot rani prin casa. Poate, cu timpul, vor deveni si perusii tai mai putin curiosi sa exploreze dulapurile si vei renunta sa le tai aripioarele.

      Răspunde

  7. BuburuzaBia
    Iun 25, 2012 @ 20:30:28

    Multumesc de raspuns. Ei se refugiau sus pe dulapuri pentru ca stiau ca acolo imi e mai greu sa ajung la ei.Pe langa asta, am citit ca pasarilor le place sa fie pozitionate cat mai sus pentru ca asa se simt superioare celorlalti si pot observa tot teritoriul sau asa ceva.E vorba de ierarhia din stoluri, ma gandesc (pasaroii asezati sus pe crengi erau superiori iar cei de jos inferiori, sau asa ceva).Oricum, nu cred ca o sa le mai tai penele prea repde, cat despre penele cu sange taiate, perusica nu da semne ca ar durea-o, adica taiatul penei normale in sine nu ar trebui sa fie dureroasa, iar ramasitele ei cad dupa o vreme singure (stiu fiindca am mai vazut pene taiate sau rupte prin colivie). N-as vrea sa o chinui mai rau.

    Răspunde

  8. Alexa
    Iul 07, 2012 @ 15:12:07

    Buna ,Adina.Si Cocko al meu a avut o pana de sange.Si cand am vazut am udat putin acolo unde curgea sangele.M-am uitat pe internet de pene de sange ,dar nu-mi arata nimic (doar sa-l duc la veterinar).A doua zi nu avea nimic.Bine ,doar rana.Peste doua saptamani a revenit.

    Răspunde

    • Casa cu perusi
      Iul 09, 2012 @ 07:54:44

      Buna Alexa, mai este pana de sange? Sa stii ca sangele se retrage singur si teaca penei se usuca. In mod normal, penele de sange nu reprezinta un pericol decat daca le taiem noi din greseala sau daca pasarea se loveste si se rup si curge mult sange. O pana de sange se inchide de la sine dupa cateva zile.

      Răspunde

  9. Alexa
    Aug 01, 2012 @ 12:54:59

    Nu,nu mai este.Din pacate, mama mea a bagat-o in spirator din greseala.

    Răspunde

  10. Alexa
    Aug 01, 2012 @ 12:56:26

    Si scuze ca nu am raspuns la intrebare mai repede. Nu prea mai am timp sa intru pe calculator.

    Răspunde

  11. floryflory
    Sep 25, 2012 @ 08:56:49

    Buna,Adina. De ceva timp , Coco are la amandoua aripile cate o pana cu sange. La dreapta, pana incepe sa creasca, dar la stanga este doar „ciotul”(adica inca nu a crescut). Am crezut ca-i vor creste si sangele se va retrage , dar le are de ceva timp si ele au ramas in acelasi stadiu,nu mai cresc. Pe el nu il deranjeaza, dar mie imi este frica sa nu se rupa cand zboara. Am uitat sa spun ca penele cu sange sunt exact in primul rand (adica la varf…)

    Răspunde

    • Casa cu perusi
      Sep 25, 2012 @ 10:06:57

      Flory, eu recomand fie sa mergi la un veterinar cu experienta sa smulga penele de sange si sa il trateze adecvat, fie sa astepti. Este periculos ca sunt in varful aripilor, dar sa speram ca sangele se va retrage in timp.

      Răspunde

      • floryflory
        Sep 25, 2012 @ 15:56:53

        Mai astept, nu vreau sa-l fac sa sufere scotandu-i-le daca exista posibilitatea sa treaca singure. Asa, cam in cat timp trec? 😀

      • Casa cu perusi
        Sep 26, 2012 @ 08:34:36

        Flory, in mod normal in vreo 3 saptamani, o pana mare ar trebui sa fie complet dezvoltata, deci asteapta sa vezi daca sangele nu se retrage singur.

      • floryflory
        Sep 26, 2012 @ 08:58:50

        3 saptamani?! :O :O :O Coco le are cam de 1 luna – 1 luna jumatate. Si aseara am observat ca mai are inca trei in puful de pe cap(pe care nu le avea). Nu stiu, sunt cam speriata de ele. Adica …daca se rup poate sangera pana la moarte? :(( Si sta singur in jur de 4 ore pe zi …

      • Casa cu perusi
        Sep 26, 2012 @ 15:00:57

        Cam multe pene cu sange pentru un perus… ele pot fi indepartate fara riscuri, dar trebuie sa fii foarte, foarte atenta, sa opresti sangerarea rapid si sa dezinfectezi cu mare grija locul. Iti dai seama ca in momentul in care vei trage de pana cu o penseta, sangele va tasni si trebuie oprit in cateva secunde… daca stii ca are cine sa te ajute, sa tina pasarea ferm si sa actionati rapid, ar fi bine sa indepartezi macar pana cea mare, de unde ar putea curge mai mult sange… penele de pe cap nu cred ca sunt un pericol, sunt mult prea mici.

      • floryflory
        Sep 26, 2012 @ 15:47:19

        Si cu ce dezinfectez? Cum procedez? Adica pasii care trebuie urmati… Dupa ce o smulg pun direct dezinfectant sau trebuie sa opresc sangerarea?Si cu ce o opresc? Doar presez pe rana? Si am certitudinea ca se va opri?Adica ma gandesc ca pe acolo circula sangele dintr-un vas de sange si daca vasul se rupe/sparge, nu se va inchide foarte usor. La veterinar nu ma duc ca nu vreau sa mi-l lase „olog” si sa nu mai poata zbura. Chiar nu mai am incredere in ei. Gherutele i le tai eu …de cand i-a taiat fostei mele perusice gheara din carne( nu i-a mai crescut)… 😦 Si scuze ca te bombardez cu atatea intrebari dar sunt speriata rau. Nu am mai patit asa ceva si totul este nou …si e normal sa fiu ingrijorata 😀

        Deci sa i le rup pe cele de la aripi?

      • Casa cu perusi
        Sep 27, 2012 @ 08:02:28

        Flory, nu te grabi, nu incerca sa smulgi penele… in principiu nu e treaba complicata, dar presupune multa atentie si trebuie sa lucrezi cu o penseta sterila si sa fii in stare sa dezinfectezi repede rana… Eu zic sa mai astepti… totusi, daca vrei sa indepartezi pana mare cu sange din aripa perusului, iata pasii corecti:
        1. cineva trebuie sa tina pasarea ferm in maini, eventual intr+un prosop si sa aiba grija sa nu apese pe pieptul ei sau pe nas, sa poata respira.
        2. dezinfecteaza o penseta in spirt, intinde aripa usor si prinde pana cu sange in penseta.
        3. asteapta ca pasarea sa se linisteasca, cat de cat, pentru ca se va zbate sa scape
        4. trage pana cu o miscare ferma si rapida din aripa, in sensul ei de crestere, sa nu tragi cu penseta la stanga sau la dreapta… o va durea mai tare si va sangera mai mult, deci tragi pana in sensul de crestere si cu o miscare rapida sa termini in mai putin de o secunda.
        5. sa ai pregatit langa tine un mic tampon de vata imbibat in betadina si apasa repede cu tamponul in locul de unde ai smuls pana sa opresti sangerarea, tine apasat aproximativ 2 minute si ridica putin tamponul sa vezi daca mai curge sange sau nu.
        6. cat tii apasat tamponul, ai grija sa nu exerciti o presiune prea mare, sa nu ii rupi aripa.
        7. dupa ce se opreste sangerarea, aplica pudra pentru bebelusi sa se inchida mai repede rana.
        dupa cum vezi, treaba nu e usoara… risti sa sufoci pasarea, sa ii rupi aripa, daca nu esti atenta… asa ca mai bine astepti si, daca trece timpul si sangele inca pulseaza in pana, cere sprijinul unui veterinar sau al unui adult care ar putea sa respecta pasii de mai sus sa te ajute.

      • floryflory
        Sep 27, 2012 @ 08:24:58

        Mersi pentru sfat. Bine, voi astepta si te voi anunta cum au evoluat penele.Nu ar fi chiar atat de complicat daca nu s-ar zbate. Poate reusesc sa-l invat sa ridice si aripile (cu gherutele ne este foarte usor, sta pe birou si ridica piciorusul;totusi, cand ii tai gherutele il prind de deget dar el nu spune nimic, asteapta sa termin ca sa poata zbura- este atat de scump…nu-mi puteam imagina ca va fi atat de destept si de intelegator 🙂 )

      • Casa cu perusi
        Sep 27, 2012 @ 08:30:00

        Uau, ce scumpic e!!! sta cumintel sa ii tai gherutele? ai avut noroc ca l-ai invatat de mic sa accepte acest lucru si el si-a dat seama ca ii faci un bine. Este foarte istet!!! Mai asteapta cu penele si daca vezi ca nu se retrage sangele deloc, incearca sa elimini pana de la aripa, care cred ca e cea mai mare.

      • floryflory
        Sep 27, 2012 @ 08:43:36

        Mersi. Da, sta cumintel si se uita la ce fac. Desigur, asteapta sa fie rasplatit cu o foaie mare de salata proaspata dupa sedinta de pedichiura =)) .
        Asa este, pana de la aripa dreapta este cea mai mare, apoi de la stanga si dupa cele de pe cap (care mai sunt doar 2) . Cred ca se vor duce si celelalte daca cea de pe cap s-a vindecat. Mai astept o saptamana apoi i le scot daca nu s-ar retras nici un pic. Aaa si am uitat sa spun ca cea de la stanga(care nu crescuse) a inceput sa creasca si ea. Cred ca totul se va sfarsi cu bine . 🙂

      • floryflory
        Oct 03, 2012 @ 06:41:04

        Da da da! Uraa!!! Penele din cap i-au disparut iar pana de la aripa stanga este pe sfert umpluta cu sange. Cea de la dreapta inca este neschimbata. Inca are sange, darca a crescut. Cred ca vom scapa si de ea cat de curand 🙂 🙂 🙂

      • Casa cu perusi
        Oct 03, 2012 @ 07:44:01

        Ma bucur, Flory, si eu cred ca va scapa de ele, adica sangele se va retrage complet.

  12. vycky
    Dec 10, 2012 @ 17:18:20

    I-am rupt din greseala cateva pene din coada la papagalul nimfa
    Si a sangerat,ce sa ii fac? e grav?

    Răspunde

    • Casa cu perusi
      Dec 11, 2012 @ 13:53:49

      Of, Of, cum din greseala?!!! rana trebuie dezinfectata cu betadina, care nu ustura, si trebuie pus un strop de pudra pentru bebelusi, dupa ce se opreste sangerarea. Penele noi in locul acela vor creste mai greu, dar vor creste.

      Răspunde

  13. Maria
    Aug 22, 2013 @ 16:23:08

    Perusitei mele ii curge sange dintr-o pana a aripii mai dinspre exteriorul aripii(care cred ca e de sange) de fiecare data cand..nu stiu..se atinge,se loveste..mai mereu,aripa aia arata ca a doua din prima imagine(vinetie,maronie) iar cateodata ii curge sange. Azi,de exemplu ,m-a murdarit putin pe deget cand statea pe mine.Nu e nimic grav,corect? Se va retrage de la sine sangele?

    Răspunde

  14. geanina
    Oct 30, 2013 @ 18:19:34

    am si eu un papagal cantator si azi am incercat sa il pind sa il bag in colivie si i sa smuls toata coada, ii va mai creste la loc?( deobicei il las liber in casa)

    Răspunde

    • Casa cu perusi
      Oct 31, 2013 @ 15:56:57

      Geanina, de ce ai facut un asemenea gest? Tb sa astepti cu rabdare sa se duca singur la colivie cand ii era foame, coada va creste, dar este posibil ca gestul tau brutal sa fi produs o rana la locul respectiv. Tb sa te uiti cu atentie in urmatoarele zile sa nu se infecteze si sa tratezi rana, daca exista.

      Răspunde

  15. Marin
    Apr 18, 2014 @ 10:09:32

    buna . am si eu doi perusi . am vazut aici intrebari privind penele smulse din coada si raspuns ceva de genul „cresc la loc dar dureaza ceva timp…” . cam cat ?va multumesc anticipat . mentionez ca nu a sangerat

    Răspunde

  16. marinpop2001buna
    Apr 19, 2014 @ 06:38:30

    Buna . am mai postat o intrebare dar am fost trimis sa imi fac ceva cont….acum sper ca e ok . Vad raspunsuri de genul „penele smulse din coada cresc la loc dar trece ceva timp” . Cat anume , aprox ? Va multumesc anticipat

    Răspunde

  17. marinpop2001
    Apr 21, 2014 @ 07:22:00

    buna . oare cum se posteaza aici?

    Răspunde

Lasă un răspuns

