Secrete să recunoşti sexul puilor de peruş

Vrei fetiţă sau vrei băieţel? Este o adevărată loterie să nimereşti peruşul pe care ţi-l doreşti din mulţimea de pui din magazin. Cei mai mulţi dintre noi trebuie să aşteptăm câteva luni, până când peruşul trece de vârsta de 6 luni, pentru a descoperi sexul. Iar asta, dacă avem noroc ca nasul lui să se facă albastru, semnul distinctiv al băieţilor, sau ca nasul ei să devină bej-maroniu, semnul fetelor. Ce ne facem însă cu albinoşii, gălbiorii şi alte varietăţi de culoare, cu cera în nuanţe de roz, violaceu sau alb?

 Trucuri de la crescători de elită

Este o adevărată „artă” să poţi depista sexul unui pui de peruş până la împlinirea vârstei de 4 luni. Crescătorii cu multă experienţă găsesc indicii de aur în comportamentul puilor şi în anumite trăsături fizice pe care noi, ceilalţi amatori, nu le băgăm în seamă.

Iată ce trebuie să urmăriţi:

Cât de mult se dilată pupila: dacă pupila (deschiderea irisului prin care intră lumina) este largă, puiul este fetiţă, dacă este îngustă, este băieţel. Trebuie să observi pupila când puiul este liniştit şi nu este nici nervos, nici bucuros că te vede.  

Semnele cerei: cera este nasul peruşilor, regiunea care înconjoară nările. Masculii au cera mai rotundă, mai proeminentă. Fetiţele au cera mai plată, mai micuţă şi au nişte cercuri albe foarte fine în jurul nărilor. Nu sunt uşor de observat aceste cerculeţe albe, trebuie să te uiţi cu mare atenţie, când pasărea stă liniştită şi te lasă să o examinezi.

Culoarea cerei la pui: fetiţele în jur de o lună sau 2 pot avea cera perlată, uşor rozalie sau chiar bleu sidefat. Băieţeii au cera roz când sunt foarte mici, în jur de o lună.  

 Culorile deosebite

Sexul varietăţilor de peruşi albinoşi, galbeni sau recesiv pied (cei care au pete de culoare pe spate, pe aripi sau pe burtică) este greu de depistat. Dar masculii din aceste varietăţi tind să aibă o ceră mai degrabă roz decât albastră la maturitate. Iar femelele au cera crem, maronie sau rozalie.
Albinoşii: fetiţa complet albă cu ochii roşii are cera de culoarea pielii, în loc să fie roz, iar băiatul are cera roz.  

 Detalii ajutătoare

Masculii au penele de pe gât mai mari, mai rotunde, ca atare gâtul lor pare mai gros.  Fetiţele au gâtul mai subţirel.

Masculii au capul mai rotund, fetiţele au capul mai plat.

19 comentarii (+add yours?)

  1. Peruşii mei mici şi pufoşi
    Iun 02, 2012 @ 05:36:12

    Ce inseamna la perusi un piuit accentuat , adica piuie uneori foarte mult si ma intreb ce au , eu acest „piu” nu prea il consider un semn de veselie , ba din contra , mi se par nelinistiti cand piuie , inainte nu faceau asa ., de doua zile am observat asta , si mai ales diminetata , nu e acel strigat , e acel piuit , care il mai fac ei noaptea daca il deranjezi sau ii lasi cu lumina deschisa , piu , piu , piu , de multe ori , oare de ce?

    Răspunde

  2. Anne
    Iun 03, 2012 @ 09:41:31

    1.Ododo<3<3 sunt asa de scumpii puiutii:o3
    2.il mai tii minte pe Coco?:]]] I-am luat o solutie special pentru "iritatiile"lui,si se simte mai bine:] unele dintre ele au inceput sa si dispara.Pfiuu,mersi mult de avertizare:x Asa,acum trebuie sa iti spun(probabil ti-am mai zis..in fine)ca fosta "iubitica"a lui Coco a decis sa ne paraseasca:-< Dupa ce termin cu tratamentul pentru Coco,ma gandeam:sa ii iau o "alta"?o va accepta?sau cum…?ei mor fara partener/a?O__O

    Răspunde

    • Casa cu perusi
      Iun 04, 2012 @ 13:31:48

      Niciun perus nu moare daca sta singur, cu conditia ca stapanii lui sa ii acorde mult timp, multa dragoste si sa se joaca cu el. Daca il lasi singur ore intregi ziua, e binevenita o noua partenera. Sigur o va accepta. Scie si pe blog ce solutie ai luat pentru iritatii, poate ii ajuta si pe altii, daca la perusul tau a avut efecte benefice.

      Răspunde

      • Anne
        Iun 04, 2012 @ 15:02:03

        Eu lui Coco ii acord foarte multa atentie:] dar totusi,ma gandeam ca sta asa singurel in colivie si…:(
        Nu mai stiu exact numele.era mai lung si mai ciudat:| Iar acea „hartiuta”pe care era scris numele solutiei si lipit de sticluta s-a dezlipit..oricum,daca cineva se duce la o farmacie veterinara si cere solutii pentru „raie”,atunci sigur ii va da ceva care ii va ajuta perusul:]

  3. Peruşii mei mici şi pufoşi
    Iun 04, 2012 @ 12:43:37

    Ceaiul de galbenele ar ajuta-o pe mititica mea chiar daca nu ar avea nimic la gusita? Adica nu ar face nici un rau , nu? In ultimele zile s-a simtit mai bine , adica nu prea a mai dat din cap , nu a mai regurgitat , dar astazi din nou , a fost vesela s-a jucat nu a facut din cap , insa a stranutat , si din stranutat a dat in regurgitat , si a dat un bol de mancare de data sta afara , semintele nu miroaseau a absolut nimic , erau curate , insa asta clar nu e semn de dragosteala nici pentru baietel nici pentru nimeni , am citit ca neghina este toxica , oare acele bobte mici si negre or fi neghina ? eu incerc pe cat posibil sa le dau la o parte insa fetita mea cum le vede cum pe ele ca au alta culoare decat restul , se poate ca de la primele regurgitari sa se fi iritat gusita sau gatutul si sa fi devenit o obisnuinta ?

    Răspunde

    • Casa cu perusi
      Iun 04, 2012 @ 13:38:44

      Semintele mici si negre pot fi de canepa, care este buna, nu cred ca este neghina, daca ii cumperi hrana de calitate ambalata, si sunt convinsa ca din asta cumperi. Iata ce am gasit mentionat intr-o carte despre ingrijirea perusilor editata in SUA: uneori, perusii se supraalimenteaza, mananca mai multe seminte odata, fara sa isi dea seama, de pofta sau din lacomie. Gusita se supraincarca si incep sa dea din cap fie ca sa ajute surplusul de seminte sa se duca in stomacel, fie ca sa le dea afara. Probabil ca perusica ta este doar putin mai lacoma, nu prea ai ce sa faci in acest sens, dar nu cred ca e ceva grav. A regurgitat semintele ca mancase prea multe, poate ca in timp isi va da seama si nu va mai manca asa mult.

      Răspunde

  4. Peruşii mei mici şi pufoşi
    Iun 04, 2012 @ 14:20:00

    Da asa este , este mai lacoma , mai ales seara , ziua mananca normal , insa seara uneori mananca pana nu mai poate , eu le dau din mana , iar uneori o mai opresc eu pentru ca pur si simplu ea nu s-ar mai opri , nu am incercat niciodata sa ii las sa manance singurei seara , pentru ca atunci e momentul in care pot sa stau cu ei mai mult sa ma joc cu ei , ea isi mananca din hranitoare pe la 6 , 7 asa , insa mananca si nu se umple gusita , , iar cand apar eu cu mana cu morcovior , iar apoi cu seminte , parca ar fi masa de Craciun ea mananca , poate ca ii place sa manance din mana mea , Cred ca de multe ori le trimite in stomacel , caci face gestul din cap si cand gusita este umpic cam goala , , azi am vazut-o ca a mancat grabita , nu stiu de ce ori sa mearga la joaca , nu stiu , iar apoi a iesit si a inceput sa dea afara , poate s-a innecat . Ma intreb oare de ce inainte nu facea asa , de cand o stiu eu este o lacoma si jumatate , ieri m-a vazut mancand budinca de gris , nu s-a lasat pana nu a gustat o firimitura , s-a convins ca nu prea ii place si a plecat

    Răspunde

  5. Adrian
    Aug 02, 2012 @ 19:31:05

    In primul rand as vrea sa spun tuturor buna seara si in al doilea rand sa te felicit pentru toate informatiile pe care le pui la dispozitia tuturor iubitorilor de pasari.
    Referitor la acest articol legat de stabilirea sexului la perusi, eu unul sunt putin in ceata la cei doi perusi ai mei. Ii am cam de 4 luni iar la momentul respectiv vanzatorul spunea ca au undeva la 2-3 luni, deci ar avea cam jumatate de an. Tinand cont ca avea toti cam aceari varsta m-am gandit sa cumpar pereche. Eram convins ca va fi o adevarata loterie sa nimeresc baiat si fetita dar am luat 2 pana la urma (baietelul, asa a spus vanzatorul ca este are culoarea bleu, cam ca al tau, iar fetita este galbena cu usoare pete verzi inchise; imi pare rau ca nu am ceva poze dar acum scriu de pe tel). La inceput culoarea cerei era asemanatoare la amandoi, dar acum sunt total diferite si anume: la baietel este un alb spre bleu dar culoarea este foarte pala, iar la fetita este un bleumarin. Din ce am mai observat, la el la exteriorul pupilei are un cerculet alb iar la ea este maroniu. In cele 4 luni de cand ii am li s-a schimbat radical si comportamentul; la inceput el era cam blegut iar ea era autoritara si il cam ciupea, iar acum e pe dos, ea este linistita iar el o cam ciupeste. Are totusi momente cand ma ciupeste si pe mine, si daca ciupeste si fetita la fel atunci inteleg de ce fuge micuta. De cateva zile incoace am inceput sa ii separ la culcare pt ca desi au 2 leagane, acolo unde vrea sa doarma fetita vine si el si o da la o parte Din scurta descriera pe care am facut-o, tu ce parere ai? Ce sexe ar avea?

    Răspunde

    • Casa cu perusi
      Aug 03, 2012 @ 11:29:12

      Buna Adrian, daca au trecut de 6 luni si culoarea cerei pare sa se fi stabilizat, eu cred ca perusul cu cera alb/bleu este fetita, iar perusul cu cera bleumarin este clar baietel. Cred ca e exact invers de cum stiai tu ca sunt sexele lor, nu-i asa? Eu ma bazez pe faptul ca fetitele nu au absolut niciodata nasul bleumarin, il mai pot avea movuliu, roz si maron, dar bleumarin niciodata, de aceea, cred ca perusul galben cu verde este baietel. In plus, comportamentul fetitei, care cred eu ca este cea cu nasul alb-bleu (asa il avea si Cipita mea cand era mica, apoi s-a facut bej), este tipic pentru o perusica care preia conducerea. Peruseii masculi se potolesc pe masura ce cresc, majoritatea devin docili, canta, se joaca si sunt cumintei, in schimb peruselele devin mai obraznicute, vor sa fie sefe, acapareaza toate jucariile. Ea ciupeste, dar fara sa te stranga si sa te doara, sunt convinsa, ca vrea sa iti arate ca este sefa.

      Răspunde

  6. luiza
    Ian 03, 2013 @ 16:37:25

    am 2 perusi de 5 ani si ceva. cel albastru cand era pui m-i s-a spus ca e fata si cel galben baiat, dar acum eu cum stiam astea pt ca cel albastu are un maro pe nas am zis ca e fata si cineva mi-a spus ca e baiat…pana la urma ce e daca are un maroniu la nas , iar pana acum nu a facut nici un ou ca celalalt e baiat?

    Răspunde

    • Casa cu perusi
      Ian 04, 2013 @ 10:05:46

      Luiza, daca niciunul dintre cei doi perusi nu a facut oua pana acum, daca nu i-ai vazut pupandu-se si imperechindu-se, este posibil ca amandoi sa fie masculi. In mod normal, nas maroniu au doar fetele in perioada de imperechere. Dar se intampla sa se faca nasul maroniu si la baieti, numai ca acest lucru este semn ca sufera de o boala legata de sistemul reproducator.

      Răspunde

      • luiza
        Ian 06, 2013 @ 22:15:20

        pupandu-se sau cel verde sa mai sara pe cel albastru sa zic asa am vazut, dar de oua nimic si de aia ma gandeam ce o fi.oricum ii iubesc si asa ca nu vreau sa ii chinui cu clocitul de oua si pui mici pentru ca am inteles ca femela este hranita de mascul si ce se mai poate intampla

  7. Daiana
    Iul 28, 2013 @ 09:32:02

    Buna ^^ Ummm, am si eu o nelamurire in legatura cu sexul papagalului… Pana acum am crezut ca e baiat(cera lui ere albastru-alb), insa acum, are o pata bej in zona dintre nari, apoi un albastru mai deschis si pe margini alb… Ah, da, perusul meu e mov cu alb, gri si negru. Canta mult. Foarte mult. Incerc de ceva vreme sa-l imblanzesc si nu prea pot. Se sperie usor. Nu vrea sa stea pe deget, dar am reusit sa-l scarpin pe cap si in jurul urechilor. Si chiar daca ma musca de cateva ori inainte, cand il/o ating acolo, „moare”, inchide ochii si se ciufuleste tot.

    Răspunde

    • Casa cu perusi
      Iul 29, 2013 @ 12:54:50

      Daiana, un perus mascul, daca nu e ino sau o varietate aparte, nu stiu ce ar putea fi al tau daca nu il vad, ar tb sa aiba nasul albastru. Daca incepe sa se decoloreze din centru, si mai ales, daca incepe sa se faca maroniu, vestile sunt f proaste, poate fi un cancer al sistemului reproducator… sa speram totusi ca nu. Faptul ca ii place sa cante mult, e semn ca e baiat. Nu stiu la ce te referi cand spui ca il atingi „acolo”, adica la codita sau sub burtica? Incearca sa nu mai faci asta si nici nu il mai prinde in mana pt ca nu le place deloc, doar mangaie-l si invata-l sa vina pe mana ta.

      Răspunde

      • Daiana
        Iul 30, 2013 @ 09:40:33

        Ma refeream ca ii place sa-l mangai pe langa urechi, pe cap 😀 Nasul lui nu a fost niciodata complet albastru, avea pete albe si inca are. In legatura cu cancerul… Nu pare bolnav, are o energie in el incredibila. Danseaza si canta toata ziua. L-as duce la un veterinar, dar am mai fost cu el acum cateva luni, pentru ca facuse diaree, si mi-au dat tot felul de prafuri de pus in mancare si nu au mers deloc.. Pana la urma mi-a zis cineva sa-i dau orez si i-a trecut. Nu prea mai am incredere in ei. Cum as putea sa trimit o poza aici?

  8. Adelin
    Sep 23, 2013 @ 18:20:52

    Am luat si eu astazi 2 perusi pui si nu stiu cum sa imi dau seama care e care(baiatul de la care i-am luat este o cunistiinta si mi-a zis ca sunt fata si baiat,care e care)dar m-am uitat la narile lor si amandoi au aceasi culoare(un ROZ) dar unul din ei are niste cerculete albe fine in jurul narilor. Dupa 30minute dupa ce i-am bagat impreuna cel mai mare l-a lovit cu ciocul in cap pe al mai mic si as vrea sa stiu daca (dupa acest semn) au sexe opuse sau nu. Multumesc!!!

    Răspunde

  9. Mihai
    Mai 04, 2014 @ 18:25:07

    Am si eu un perus…si la inceput narile erau de culoare albastra..iar acum sunt maro…. inseamna ca perusul meu e de sex feminin ? ?? ?

    Răspunde

Lasă un răspuns

