Limbajul peruşilor: gesturile afective sau nervoase

Gesturile de dragoste

Ciocnirea ciocurilor: ciocnirea rapidă şi uşoară a ciocurilor, între doi peruşei pereche, este un gest prin care îşi arată afecţiunea şi nevoia de dragoste. Masculul pare că îi cere voie peruşelei să o sărute şi să îi ofere seminţe.

Sărutul: cei doi peruşei îşi ating cioculeţele, ca într-o joacă, de obicei scoţând sunete dulci, de alint.

Hrănirea: masculii hrănesc adesea peruşelele, regurgitează seminţe nedigerate, curate, acoperite de un mucus transparent. Nu confundaţi acest gest de afecţiune cu vomitarea.

Scărpinatul pe cap: de obicei, peruşeii sunt cei care le scarpină pe cap cu ciocul pe fetiţe sau se scarpină reciproc. Este un gest de deosebită afecţiune, care spune “te iubesc” şi care implică tandreţe şi sentimente profunde.

Dansul de împerechere: poate începe cu mişcări rapide din cap, de sus în jos, ca rock-erii, sărituri rapide pe barele coliviei, mers rapid de la stânga la dreapta pe o bară, în dreptul peruşelei, se învârte în jurul ei, îşi înfoaie creasta şi îşi dilată pupilele.  

Afecţiunea faţă de stăpân

Îşi întinde aripile şi picioarele: peruşii fac adesea exerciţii de întindere, după o perioadă mai lungă de inactivitate, dar şi când stăpânul se duce spre ei. Este un fel de salut.

Mişcare rapidă din cap, de sus în jos: este fericit că te vede, că ai venit acasă şi vrea să comunici cu el, să îl iei pe mână, să îi vorbeşti.

Îţi ciuguleşte degetul sau obrajii: îţi spune că ţine la tine, aşa cum ciuguleşte şi capul partenerei lui, şi îţi cere ceva bun. Este unul dintre gesturile cele mai frumoase pe care le face un peruş pentru stăpânul lui, care arată cu adevărat un ataşament profund.

Vorbeşte pe limba ta: peruşul ataşat de stăpân îl imită vorbind ca el. Vrea să se facă înţeles, să îi atragă atenţia şi mai ales să îi spună că îi este drag şi că abia aştepta să îl vadă.

Gesturile agresive sau de avertizare

Este defensiv: peruşul stă încordat, cu picioruşele flexate, corpul lăsat şi ciocul deschis. Emite sunete evidente de avertizare, să nu te apropii. Este bine să îi respecţi avertismentul şi să îl laşi în pace. Dacă te încăpăţânezi să te joci cu el şi să îl necăjeşti, te va percepe întotdeauna ca pe un inamic.

Este nervos: pupile dilatate, pene înfoiate, se înalţă pe picioruşe să fie mai mare, pune o gheruţă în pieptul adversarului. În aceste momente, în care doi masculi sau două peruşele se ceartă este bine să intervii şi să îi desparţi în două colivii până se liniştesc.

Ciupeşte: peruşii ciupesc destul de tare, au suficientă forţă să îţi dea sângele. Dacă te ciupesc, înseamnă că tu eşti agresiv cu ei, că îi necăjeşti, că ai făcut ceva care i-a determinat să le fie frică de tine. Un stăpân blând şi calm, care se apropie treptat de păsări şi nu le impune să se joace când are el chef, nu va fi niciodată ciupit sau tratat cu agresivitate.

(Sursa foto: littlefeatheredbuddies.com)

23 comentarii (+add yours?)

  1. cezaara
    Iun 01, 2012 @ 11:21:40

    perusul meu are ca un fel de cos langa unul din ochisori:(( ce poate fi ?

    Răspunde

    • Casa cu perusi
      Iun 01, 2012 @ 11:35:30

      Daca in centrul cosului este puroi, infectia poate fi data de o bacterie sau de paraziti. Du-te cu el la un veterinar sa iti dea tratament. Fiind la ochisor, nu trebuie sa incerci tu sa il cureti, sa nu il lasi orb. Cauta un veterinar bun si mergi de indata, sa nu se intinda infectia mai mult.

      Răspunde

  2. anny
    Iun 01, 2012 @ 16:41:10

    suuuper interesant articolul:X:X:X, chiar ma interesa sa stiu asta:X, esti suuuper tare adina:X, vroiam sa te intreb ceva, i-am luat lui kiki mancare ca de obicei de la Vita Kraft cu miere la punga de 1 kg si am vazut niste bobite negre asa, o culoare inchisa…e normal????mereu ii iau de la vita Kfrat si am mai vazut boabe de astea, yo i le dadeam jos, le alegeam da am zis sa te intreb si pe tine. msik mult pwp

    Răspunde

  3. Flory
    Iun 01, 2012 @ 17:37:51

    Peruseii din prima fotografie sunt baieti amandoi? Si inca ceva, referitor la Coco: cand am unghiile facute cu negru sau cu rosu , el se urca pe deget si isi baga ciocul sub unghie,trage …si doare atat de rau ca imi dau si lacrimile. Daca nu sunt atenta imi da si sangele (sub unghie).La alte culori nu face asa. Si inca ceva: seara , cand ma uit la un film , el trebuie sa stea pe degetul meu , iar eu sa il pun la gura si sa ii soptesc chestii. nu conteaza daca sunt cuvinte sau doar litere/sunete. Sta acolo , infoiat, si adoarme/motaie. Daca ma opresc isi mareste creasta , si da cu gheruta in buze. nu da tare. As crede ca face asa sa ii mai „cant” .Dar tu ai scris ca este un semn de agresiune… 😦

    Răspunde

    • Casa cu perusi
      Iun 04, 2012 @ 13:07:52

      In articolul meu sunt cuprinse cele mai frecvente gesturi, tipologia generala, intalnita la aproape toti perusii. Bineinteles, ca fiecare perus, in functie de personalitatea lui si de modul in care a fost crescut sau alintat deprinde anumite gesturi specifice prin care incearca sa transmita anumite mesaje. Daca perusul tau s-a obisnuit sa fie alintat asa seara, sa stea pe degetul si sa ii vorbesti pana adoarme, normal ca se supara cand vrei sa scapi de el sau cand taci. Pe degetul tau se simte in siguranta, este caldurica si rasuflarea ta aduce un strop de caldurica, numai buna pentru somn. Culoarea rosie inseamna pericol pentru pasari, in lumea lor, o alta pasare marcata cu rosu este considerata periculoasa, de aceea te ataca cand ai rosu pe unghii.

      Răspunde

      • Flory
        Iun 05, 2012 @ 10:57:26

        cum poti sa iti dai seama ce simt ei? adica tu ai scris ceva iar Coco face acelasi lucru , dar cu alt inteles. de unde stii ce vrea sa zica sau ce simte? 🙂

      • Casa cu perusi
        Iun 05, 2012 @ 12:23:18

        Articolul meu despre semnificatia gesturilor este bazat pe observatiile generale ale unor crescatori de elita, deci cuprinde semnificatiile cele mai generale si mai raspandite printre perusi. Asta nu inseamna ca perusii nu dezvolta anumite gesturi sau ciripituri speciale, prin care transmit alte mesaje. Depinde de stapan sa le descifreze corect, daca este atent la pasarea lui si o urmareste. Eu nu am cum sa stiu ce face in mod particular perusul tau, eu am scris doar niste indicatii generale, care te pot ajuta sa descifrezi limbajul lui. Tu esti cea mai in masura sa stii ce anume vrea sa iti spuna perusul tau. Cu cat citesti mai mult despre comportamentul lor, cu atat vei stii mai bine cum sa il traduci.

  4. anny
    Iun 02, 2012 @ 09:09:30

    Buna adina vroiam sa te mai intreb ceva, am observat la kiki ca ii s-a cojit o parte din nasuk, pe o parte unde s-a cojit e spre maro asa iar pe partea cealalta e alb…ce ins asta? i se schimba cul nasucului??? si daca stii cat trebuie sa stea osul de sepie in colivie? yo il am de anu trecut, a expirat?kiki nu prea s-a omorat cu el, din cand in cand mai da cu ciocul? sa ii iau altu???msik muuult poopici:*:*:*

    Răspunde

    • Casa cu perusi
      Iun 04, 2012 @ 13:16:25

      Descuamarea nasului la perusele este ceva firesc, nu trebuie sa te ingrijorezi. Faptul ca nasul incepe sa se coloreze in maron, inseamna ca este apta pentru reproducere. Dupa cateva saptamani, o sa isi piarda culoarea maron si o sa fie iar bej. Cat despre osul de sepie, nu iti bate capul, nu toti perusii il indragesc. Mai degraba le place sa roada lemn si cartoane.

      Răspunde

  5. Anne
    Iun 03, 2012 @ 09:43:16

    Aww:]] 😡 ce draguti sunt!

    Răspunde

  6. anny
    Iun 04, 2012 @ 16:41:46

    msik ptr toate raspunsurile adina, esti o dulce, ok atun ci o sa ii las acolo in cont.osul de sepie…pwp:*:*:*

    Răspunde

  7. BuburuzaBia
    Iun 16, 2012 @ 22:08:50

    Ai vreo idee cum as putea sa-l fac pe perusul Oli sa vorbeasca?Am vreo sansa daca are pereche? E un pasaroi atat de cuminte si linistit ca ma ingrijoreaza uneori, perusita CoCo are 6 ani si e mai agitata decat el (desi Oli are abia un an si ceva). O cunostinta mi-a recomandat sa-i cumpar vitamine pentru vorbit, acum incerc sa il duc in alta camera cand ii vorbesc ca sa ma bage in seama, cand e Coco prin preajma se tine tot dupa ea. Cand e vorba de povesti perusita pare mai receptiva decat el, desi de la ea nu mai am asteptari in a vorbi, parca isi spune numele cand e obosita.

    Răspunde

    • Casa cu perusi
      Iun 18, 2012 @ 07:49:52

      Exista destule cazuri in care si peruselele au invatat sa reproduca cuvintele stapanilor lor. Daca incepi lectiile de vorbire – am scris un alt articol pe blog despre asta, in posturile mai vechi – poti avea surpriza ca si el si ea sa inceapa sa imite putin sunetele tale. Dar, trebuie sa fii consecventa si rabdatoare si sa repeti mereu, cand ei sunt atenti la tine.

      Răspunde

  8. Silvia
    Ian 02, 2013 @ 12:57:00

    ce inseamna atunci cand perusul meu incepe sa tipe si sa dea din aripi ca si cum ar zbura ,dar eu nu ii fac nimic??????

    Răspunde

  9. Elfen
    Iun 23, 2013 @ 07:23:25

    am 2 perusi si fata nu il lasa deloc pe baiat sa manance,il da mereu la o parte,am intervenit de cateva ori,am mangaiato si am tinut-o departe de el,uneori ma ciupea de deget putin cam tare cand nu o lasam sa se aproprie de el,am procedat bine?

    Răspunde

  10. adina
    Aug 23, 2013 @ 12:06:07

    eu am 2 perusi o fata si un baiat iar amandoi ma ciupesc in truna de deget cand iii iau in mana am incercat toate metodele si niciuna nu e buna putin ajutor?

    Răspunde

    • Casa cu perusi
      Aug 26, 2013 @ 14:42:17

      Adina, este firesc sa te ciupeasca cand ii iei fortat in mana, tb sa ii dresezi sa vina singuri la tine, nu sa ii fortezi sa faca ceva ce nu le place… mereu va sfatuiesc sa aveti rabdare, rabdare multa, saptamani si luni in sir… din pacate, tu ai fost grabita sa te joci cu ei, i-ai luat in mana ca pe niste jucarii… perusii sunt sensibili si speriosi, nu sunt ca puii de catei gata sa se joace cu tine. perusii au nevoie de mult timp sa se apropie de oameni.

      Răspunde

  11. Amy
    Aug 31, 2013 @ 13:33:40

    Buna,nu stiu ce este perusul meu baiat sau fetita deasupra ciocului culoarea este mov deschis ….eu l-am lasat sa zboare prin casa si sa murdarit pe pene ce sa ii fac sa ii pun apa nu cred ca ar intra sa se spele:))il am numai de 2 saptamani l-am primit cadou sa obisnuit cu mine cat de cat cateodata cand indrept degetu spre el vine cateodata nu si este foarte tacut si apa nu l-am vazut se bea mananca destul de mult ar trebui sa ii masor cantitatea ..pe care o dau ?coltul ciocului il are putin spart are os de sepie dar nu o foloseste …

    Răspunde

    • Casa cu perusi
      Sep 02, 2013 @ 14:20:06

      orice perus care se murdareste, stie sa se curete. daca e pui, e mai neglijent, dar se va curata singur. acum, depinde si cu ce s-a murdarit pe pene, e propriul gainat sau vreo substanta din casa?

      Răspunde

      • Amy
        Sep 03, 2013 @ 14:20:16

        este gainatul lui ….si imi puteti spune ce este baiatel sau fetita am mentionat in comentariul anterior ce culoare este deasupra ciocului..

      • Casa cu perusi
        Sep 03, 2013 @ 14:56:47

        Perusul tau este inca pui si de aceea are culoarea nasului mov deschis, nu te pot ajuta cu sexul lui daca nu imi trimiti o poza foarte clara… si cand scriu foarte clara, ma refer la poze facute de aproape, clare, cu un aparat foto cu functia macro, nu cu tf mobil.

Lasă un răspuns

