7 cele mai frecvente afecţiuni ale peruşilor

Peruşii, ca majoritatea păsărilor, fac tot posibilul să îşi ascundă durerea, când sunt bolnavi. O pasăre bolnavă devine imediat victima unui prădător în natură, astfel încât înaripaţii noştri mici ştiu cum să îi păcălească pe toţi din jur… cel puţin pentru o vreme. În primele zile sau chiar săptămâni de boală, ei vor încerca să se comporte normal, mai ales când eşti în preajma lor. De aceea, mulţi stăpâni îşi dau seama prea târziu că pasărea lor este bolnavă şi ajung prea târziu cu ea la un veterinar, într-un stadiu în care, poate, tratamentul nu mai are niciun efect. Cu atât mai gravă este situaţia în care peruşul are un stăpân nepăsător, un stăpân care petrece prea puţin timp cu el sau un stăpân de vârstă prea mică să înţeleagă că pasărea lui este bolnavă. Aşa că fiţi atenţi în fiecare zi la starea de sănătate a peruşului vostru!

Iată ce semne trebuie să urmăriţi:

–      Respiraţie greoaie

–      Balans accentuat al codiţei în sus şi în jos, mai mult decât de obicei

–      Le curge nasul sau le curg ochii

–      Penele de pe faţă se murdăresc, de la vomă şi seminţe nedigerate date afară

–      Vomă cu miros înţepător, acru

–      Excremente colorate diferit

–      Ochi umflaţi

–      Nu se mai pot ţine pe bară

–      Stau zgribuliţi, cu penajul umflat

–      Sunt lipsiţi de energie, nu se mai joacă, nu mai cântă

Cele mai frecvente afecţiuni

Tumorile: în joaca lor să obţină cât mai multe variaţii de culoare, crescătorii de elită uită că genetica poate produce şi numeroase anomalii. Tumorile sunt destul de frecvent întâlnite la peruşi din cauza împerecherii unor păsări cu defecte genetice necunoscute.

Afecţiuni ale guşiţei: deficienţa de iod din hrană duce la creşterea în volum a glandei tiroide şi, respectiv, la umflarea guşiţei. De aici, derivă şi alte afecţini, care trebuie corectate printr-un tratament adecvat. Afecţiunile guşiţei afectează vocea, astfel că le puteţi descoperi după cum sună ţipetele sau cântecul lor.

Febra papagalilor: afecţiune dată de bacteria Chlamydia psittaci, boală care se transmite şi la om.

Râia: dată de acarieni, mici insecte parazite din familia paianjenilor, care atacă pielea din jurul ciocului şi nasul, pielea de pe gheruţe, formând cojiţe albicioase şi umflături minuscule.

Boli ale ficatului: cel mai adesea asociate cu hrana de proastă calitate, lipsită de verdeţuri.

Infecţia cu virusul polyoma: omoară rapid puii de până la 5 luni. Peruşii adulţi infectaţi cu polyoma devin purtători, dar este posibil să nu aibă niciun semn evident de boală. În schimb, dacă au pui, îi vor îmbolnăvi imediat şi aceştia pot muri, fără un tratament rapid. Virusul polyoma nu se transmite la om. El atacă aproape toate organele păsării, slăbeşte sistemul imunitar, astfel încât pasărea se îmbolnăveşte uşor de alte afecţiuni, precum infecţiile cu bacterii sau alţi viruşi, scade în greutate, devine tot mai apatică,rinichii cedează şi moare.

Deficienţele de calciu, vitamina D şi vitamina A: apar frecvent la păsările care se hrănesc exclusiv cu seminţe şi sunt ţinute în încăperi umbroase, departe de soare.

56 comentarii (+add yours?)

  1. Anne
    Mai 28, 2012 @ 09:53:47

    Adina,am observat ca tu esti „experta”in perusi,si de aceea m-am gandit ca ar fi bine sa apelez la tine.Sper sa ma poti ajuta cu mici sfaturi.Am 2 probleme legate de baietelul meu(perusul,normal).
    1.Am observat in jurul ciocului si putin pe langa „nari”,mici basicute.Nu se scarpina,nu nimic..Nu pare sa il deranjeze cu ceva.Dar sunt ingrijorata..Ai tai au avut asa ceva?Ii afecteaza cu ceva sanatatea?
    2.Recent,lui Coco i-a zburat perusita..In fine,nu pare deloc afectat:]] Este la fel de vesel ca inainte.Dar,cum el este puiut,imi este teama ca se va plictisi singur in colivie:| Si ma gandeam ca in vara sa ii iau o perusica noua.Tatalui meu ii este indiferent,iar mama nu vrea caci „o sa o pierd si pe asta!”….Ai idee ce as putea face sa ii conving?Si perusii mor daca sunt singuri?:(( Te rog Adina,tin mult la baietelul meu.Foarte mult!si nu vreau sa il pierd:(

    Răspunde

    • Casa cu perusi
      Mai 28, 2012 @ 14:10:58

      Anna, basicutele de langa nari ar putea fi date de o infectie cu o bacterie sau de paraziti. Trebuie sa il duci la un veterinar imediat si sa incepi tratamentul. Dupa cum le spui tu basicute, inteleg ca sunt niste umflaturi mici, probabil cu lichid inauntru, adica puroi. Veterinarul se va uita cu o lupa sa vada exact ce e acolo. Daca ai si tu o lupa buna in casa, te poti uita cu atentie la ele, sa incerci sa iti dai seama ce e acolo, puroi sau urme de paraziti… ma gandesc ca ar putea fi raie. Dupa ce il vei trata si va fi complet sanatos, te poti gandi la alt perus sau perusica. Nu adopta acum un alt perus, cata vreme cel pe care il ai ar putea fi bolnav de ceva contagios.

      Răspunde

      • Anne
        Mai 28, 2012 @ 16:44:55

        Eu ti-am urmat sfatul si m-am uitat cu atentie la el..Unele dintre „basicute”au disparut..Mai are doar cateva mici mici..Si unele ceva mai maricele pe nari.Nu pare sa fie ceva grav,dar nu cred ca sunt raie..Nu are cum!L-am ingriit foarte bine..Si iritatiile cred ca au aparut de la altceva.O sa merg zilele urmatoare la un veterinar si daca este ceva minor,pot sta calma,nu?:-ss
        _________________________________________________________________
        Stiu ca probabil este ceva „contagios”..Dar ai ceva idei?:o3 Nu o sa o adopt acum,dar ca sa stiu..:d

      • Casa cu perusi
        Mai 29, 2012 @ 07:36:34

        Oricat de bine ai ingriji un perus, daca el era deja infectat cu raie sau cu alti paraziti de la crescator, trebuie neaparat sa ii descoperi rapid si sa faca tratament. Asa ca trebuie sa mergi cu el la veterinar, cu cat il tratezi mai repede, cu atat ai sanse mari sa se vindece imediat. Cu parazitii nu e de joaca, fac ravagii si consecintele se vad mai tarziu.

  2. Peruşii mei mici şi pufoşi
    Mai 28, 2012 @ 13:29:58

    Te rog descrie-mi si mie ce vezi si ce simti in mana cand pasezi un cacatel de-al perusilor tai , adica este o pasta omogena , omogena , de o singura culoare? , la micutii mei nu e vorba de bobite in cacatei , dar uneori (nu tot timpul!) vad in cacateii lor , niste particule galbene de marimea unui bobit de sare , una maxim doua , nu multe, dar parca nu cred ca este un bobit sfaramat si nedigerat bine , pentru ca am sfaramat cu rasnita cateva bobite de mei decojite , si au iesit chiar de acea marime , dar acestea erau grunjoase la palpare , pe cand ce vad eu in cacatel este moale , si parca il pot modela cum vreau , adica il pot intinde il pot rotunji , ori este doar o bucatica de cacatel care fiind mai tare se face asa in forma de cerculet si nu se mai intinde?pentru asta e important sa imi spui ce simti tu si ce vezi in cacateii micutilor tai

    Răspunde

    • Casa cu perusi
      Mai 28, 2012 @ 14:21:02

      Placintutele lasate de perusii mei sunt sub forma de colacel, cu un punct alb in mijloc care reprezinta ureea (urina) si cu marginea inchisa la culoare gri – verzuie. Se usuca repede si se curata usor de pe mobila, fara sa lase urme mari. Uneori, fetita mea mai face placintute apaose, imediat dupa ce bea apa sau mananca morcov suculent sau cand ii este cam frig. Nu imi dau seama ce observi tu in neregula la placintutele perusilor tai, probabil partea din mijloc care este alba, asa trebuie sa fie, alba si cremoasa, apoi tb sa se usuce.

      Răspunde

    • Anne
      Mai 29, 2012 @ 11:29:38

      Off..ma sperii:| dar daca urmez un tratament,siigur se va vindeca?:-ss :[[
      P.S:scuze daca pun atatea intrebari..

      Răspunde

      • Casa cu perusi
        Mai 29, 2012 @ 11:49:27

        Anne, indiferent de cauza basicutelor, trebuie consultat imediat un veterinar. Daca sunt paraziti, cu cat trece timpul, cu atat acestia se inmultesc si va fi mai greu sa scapi de ei, iar sanatatea perusului va fi grav afectata, ramanand sechele. Daca tu aveai nasul plin de basicute, cred ca te duceai imediat la un medic, nu?

  3. Peruşii mei mici şi pufoşi
    Mai 28, 2012 @ 14:35:38

    Nu! Cacateii sunt normali , exact asa cum ai descris tu , insa , daca ii iau sa ii pisez in mana , sunt niste chestii micute si galbene de marimea unui bobit de sare , dar nu cred ca e vorba de mancare nedigerata pentru ca sunt moi , ce ar putea fi?

    Răspunde

    • Casa cu perusi
      Mai 28, 2012 @ 14:39:32

      Nu ai de ce sa iti faci griji, probabil sunt mici fragmente de mei, dar daca sunt foarte mici, eu cred ca este in regula…important este sa nu fie boabe de mei intregi nedigerate. Iar daca sunt moi, chiar nu ai de ce sa te sperii. Miezul de mei se inmoaie in stomacelul lor, nu le poate face niciun rau.

      Răspunde

  4. Peruşii mei mici şi pufoşi
    Mai 28, 2012 @ 15:43:28

    Ai gasit ceva despre acel gest din cap al ei? Ma simt inutila , si vreau sa ii fie bine , ciudat e ca ea nu face asa cand are gusita super plina , seara adica , ci a doua zi cand e goala aproape , nu stiu ce sa mai cred , de exemplu ea are zile cand intra de multe ori sa manance , dar azi nu a intrat niciodata , sper ca o sa intre sa manance de seara , ieri si alarteri a intrat de 4 ori si a mancat , , uneori are pofta sa manance alte ori nu , de ce face asa? Adica nu sta nemancata , mananca zilnic , nu e nicio zi in care sa nu manance , dar inainte manca mai mult , iar seara manca pana ma plictiseam eu sa stau cu mana intinsa , mai fac si acum asta , inssa sunt seri in care ma rog de ea sa manance , mananaca , sa nu ma intelegi gresit cum ca nu ar manca , mananca si mananca bine , dar inainte manca altfel ,nu cred ca are ceva . sunt 4 saptamani de cand e in stadiul asta , , plus ca i-ar fi dat-o si baietelului ei isi dau seminte regulat , deci..
    ce spui? Oare niste vitamine sau ceva ar ajutao? ma ganddescsi eu , nu stiu ce sa zic , o sa ii pun si ceai de galbenle

    Răspunde

  5. Anne
    Mai 29, 2012 @ 11:51:26

    Ok..multumesc de sfat..o sa consult azi sau maine un veterinar..
    Multumesc inca o data:D

    Răspunde

  6. Peruşii mei mici şi pufoşi
    Mai 29, 2012 @ 12:08:28

    Si inca o intrebare , ea dupa ce mananca mult i se umfla gusulita , adica o simt in afara , am baietelul care intra de multe ori sa manance , inainte intrau amandoi sa manance , dar acum el intra si ea nici ca il baga in seama , mananca foarte mult seara in schimb , dar ziua de ce nu mai intra sa manance , nici ieri , nici azi , intra doar dimineata si mananca niste seminte , si seara pana umfla gusulita , de ce nu mananca si ea regulat ca baietelul , ca nici acumularea de seara din gusa nu cred ca e buna , semintele ingreunand gusa
    PS: citeste si mesajul anterior de la mine

    Răspunde

    • Casa cu perusi
      Mai 29, 2012 @ 14:33:45

      E ciudat ca perusica ta nu mai mananca ziua prea mult… dupa cum descrii tu comportamentul ei, cred ca are totusi o anumita problema de sanatate… insa, din pacate, eu nu te pot ajuta cu un diagnostic. Pana nu gasesti un veterinar priceput, probabil nu vei gasi un raspuns. Probabil este vorba de o afectiune digestiva, dar.. cine stie, poate totusi nu este nimic.

      Răspunde

  7. Peruşii mei mici şi pufoşi
    Mai 29, 2012 @ 15:15:09

    Stii vreunul in craiova?

    Răspunde

  8. Peruşii mei mici şi pufoşi
    Mai 29, 2012 @ 15:30:23

    Hmm , da intr-adevar unul priceput , dar mai greu , parerea mea , dat fiind faptul ca , abea gasesti unul in bucuresti , dar in craiova , voi cauta ma voi interesa , dar eu am fost la farmacia feterinara sa cer bronchipur si am fost intrebata ce este aia , la alta farmacie veterinara am cerut mei decojit si mi-au dat mei normal , si imi zicea ca pe punga scrie ca e pentru perusi , si ca e mei , dar daca venea cineva pentru caini sau pisici imediat aveau tratamentul , daca stie pe cineva priceput aici te rog spune-mi as merge in primul rand sa vorbesc cu el , sau daca stii si in bucuresti un veterinar priceput si mi-ai da adresa de email sau numarul de telefon ti-as fi recunoscatoare , chiar daca nu ar putea-o vedea macar si-ar da cu parerea
    Cu privire la ceaiul de galbenele , orice ar fi nu ii face rau , nu?

    Răspunde

    • Casa cu perusi
      Mai 30, 2012 @ 08:07:54

      Din pacate, nu stiu veterinari iscusiti si specializati in pasari. Daca as gasi peste noapte o comoara, as infiinta eu un spital pentru pasarile de colivie si as lua studenti de la medicina veterinara sa se specializeze pe acest sector. Pe de alta parte, ma feresc sa fac reclama pe blog la veterinari din Bucuresti despre care am mai auzit ca trateaza si papagali, stii cum e… tu il recomanzi, pentru ca ai auzit de bine de el, dar omul da un diagnostic gresit sau un tratament nepotrivit si tu te simti vinovat. Pentru cazuri mai grave, eu recomand Facultatea de Medicina Veterinara din Bucuresti, unde sunt profesori destul de bine informati si cu privire la pasari. Datele de contact le gasesti pe net. Sau incearca sa gasesti pe net o clinica veterinara din State si sa le scrii pe mail despre problema peruselei tale. Daca le explici ca in Romania nu te poate ajuta nimeni si ca ai nevoie de un sfat, cred ca vor fi amabili sa iti raspunda.

      Răspunde

  9. Peruşii mei mici şi pufoşi
    Mai 31, 2012 @ 13:36:34

    Se pare ca este mai bine , a inceput sa intre la mancare si zziua , nu am mai vazut-o dand din cap , decar odata cand vroia sa ii dea baietelului seminte
    Stii ca ti-am zis de cate o bucatica micuta de mei cat un bobit de sare in cacatelul lor , uneori? Am citit despre asta si scria ca prezenta mancarii in fecale nu este semn bun , si ca aduce foame cu ea si alte deastea , insa o bucatica asa micuta in cacatel oare afecteaza? Asta inseamna ca asimileaza 99,9% din bobitul respectiv , insa de ce apare? ti s-a intamplat vreodata sa gasesti ceva in cacatelul micutilor tai? Nu stiu daca inainte faceau asa pentru ca nu aveam obiceiul de a descompune cacatelul in palma , ti s-a intamplat vreodata , o fi vreo problema digestiva , sau e normal , ca si la noi de altfel se mai intampla uneori sa nu dogeram bine?

    Răspunde

    • Casa cu perusi
      Mai 31, 2012 @ 14:06:46

      Nu am analizat niciodata placintelele perusilor mei cu atata atentie cum faci tu, pentru ca in general sunt sanatosi si au un comportament vioi, curios, se joaca si mananca bine. Este adevarat ca fragmente de seminte nedigerate in placintele nu sunt un semn bun, dar, pe de alta parte, daca nu se intampla in fiecare zi, ci a fost doar un accident, nu cred ca ai de ce sa iti faci griji.

      Răspunde

  10. BuburuzaBia
    Iun 02, 2012 @ 18:16:46

    Am putina nevoie de ajutor, baietelul meu (perusul) cred ca are diaree, are scaunul foarte moale (partea de urina din scaun e foarte abundenta) si la fundulet au inceput sa-i cada penele, adica se scarpina si cred ca de aceea.Cand isi face nevoile o face foarte greu. Acest perus a avut mereu scaunul moale (mai moale decat perusita), dar acum, de cateva saptamani e din ce in ce mai apos. Din cauza lui in colivie se face mucegai, cand isi face nevoile, pe hartia din colivie se formeaza o balta… nu prea imi permit sa-l duc la vet. Acum incerc sa ii dau ceai de menta in loc de apa si fara fructe in dieta (doar seminte cateva zile). Si am spalat bine colivia si adapatorul. Incerc sa vad daca isi revine. De mancat mananca.Daca mai poti sa-mi dai si alt sfat, ce hrana as putea sa-i dau, ori ce fel de ceai, mi-ar fi de mare ajutor.

    Răspunde

    • Casa cu perusi
      Iun 04, 2012 @ 13:27:44

      BuburuzaBia, este evident ca perusul tau este bolnavior din ce scrii tu. Curatenia in colivie este utila dar nu inlocuieste tratamentul. Daca a avut mereu scaunul moale, este posibil sa fie o afectiune a unui organ intern, gen rinichii, si probabil nu se va mai insanatosi. Nu exista ceaiuri sau anumite seminte care sa il faca bine, trebuie descoperita cauza si facut un tratament adecvat. Din cate stiu eu, consultatiile si tratamentele sunt foarte ieftine, bineinteles, si in functie de substante. Veterinarul iti poate da in prima instanta un antibiotic in solutie lichida cu vitamine, ceea ce ar putea ajuta pasarea. De obicei, o seringa cu antibiotic si vitamine plus consultatia nu costa mai mult de 20 – 30 de lei.

      Răspunde

  11. BuburuzaBia
    Iun 04, 2012 @ 17:25:38

    Acuma pare ca e mai bine putin, adica e vioi, mananca, se joaca, exploreaza.Singurul lucru care ma nelinistea e scaunul.Poate ca asa e el….:)

    Răspunde

  12. marina
    Iun 09, 2012 @ 14:25:14

    Salut! am un papagala ceh in virsta de vreo 3 luni…am observat de vreo saptamina in coace in excrementele acestuia seminte nedigerate. pasarea arata bine, cu exceptia nasului, are o culoare cam palida de albastru si parca se jupoaie , plus la asta, penitele care cresc deasupra nasului (doar citeva,nu foarte multe) sunt acoperitea cu o substanta sura…in rest este vioi, ciripeste dar nu cine stie ce, cred ca e din cauza ca nu s-a acomodat bine cu noua locuinta. Singurul lucru este ca nu pot sa-l fac sa manince fructe, legume si alte lucruri bogate in vitamine, ar putea fi asta cauza ?

    Răspunde

    • Casa cu perusi
      Iun 11, 2012 @ 08:06:11

      Buna Marina, nu am inteles prea bine daca ai un papagal baiat sau o papagalita fetita. Ce inseamna papagala ceh? Banuiesc ca, daca ai ajuns pe blogul meu, este vorba totusi de un perus. Daca perusul tau are nasul bleu si se cojeste, poate fi fetita, pentru ca nasul la perusele se jupoaie aproape tot timpul. Penele noi, care abia apar din piele este normal sa fie acoperita de acea substanta, este vorba de teaca in care creste pana formata din cheratina. Perusica se curata tot timpul cu gherutele si indeparteaza singura teaca penelor, deci este ceva firesc. In schimb, nu prea e bine ca perusica ta elimina semintele nedigerate, asta inseamna ca are probleme cu stomacelul, probleme de digestie, o infectie sau poate chiar probleme cu ficatul. Daca nu vrea sa manance fructe si legume, incearca sa ii dai seminte incoltite, asa cum am scris eu de curand pe blog. Alea cred ca o sa ii placa si sunt foarte bune pentru el, sunt pline de vitamine.

      Răspunde

  13. marina
    Iun 13, 2012 @ 07:29:19

    Este baietel..papagalul ceh este o alta specie.Am hotarit sa ma adresez aici deoarece intre perusi si cehi nu este prea mare deosebire, la infatisare sunt la fel, doar ca papagalul ceh este de doua ori mai mare si mai linistit decit perusu si deasemenea penajul este mai bogat, indeposebi pe cap.Uite aici http://zooland.md/threads/exclusiv-in-moldova-papagali-cehi.423/…Deci daca ii dau seminte incoltite s-ar putea sa-l ajute ?

    Răspunde

    • Casa cu perusi
      Iun 13, 2012 @ 08:13:55

      Semintele incoltite sunt bune pentru orice pasare si chiar si pentru noi, in salata. Au o varietate mare de vitamine, sunt crocante si foarte bune la gust, asa ca ii poti da papagalului tau linistita. Important este sa il faci sa ii placa, punandu-i in mod constant seminte din astea in cutiuta cu hrana lui obisnuita.

      Răspunde

    • Casa cu perusi
      Iun 13, 2012 @ 08:20:25

      Marina, acum m-am lamurit si eu cu papagalul ceh, se pare ca la voi a fost adoptat numele acesta, la noi, in Romania, i se spune perusul englez standard. Este o varietate de perus obtinuta de crescatorii britanici prin selectia celor mai mari si mai pufoase exemplare, este un perus pentru concursurile de frumusete, de unde vine si numele de perus standard. Sunt mai mari, au penele mai lungi, unii dintre ei au si cate un mot stufos, ca abia le mai vezi ochii… sunt foarte frumosi si intr-adevar sunt mai putin galagiosi decat perusii comuni, de provenienta de la crescatorii americani. In pofida diferentelor fizice, are nevoie de aceleasi ingrijiri si de aceeasi hrana ca perusul comun. Sper ca vara asta sa reusesc sa fac pe blog o pagina speciala dedicata varietatilor de perusi, sunt cateva zeci, dar merita sa ii cunoastem pe toti.

      Răspunde

  14. Andrada
    Noi 22, 2012 @ 16:52:30

    ce se intampla daca sta zgribulita si nu se mai joaca si se ascunde? te roooog raspunde-mi.

    Răspunde

  15. amariei alina
    Ian 09, 2013 @ 17:49:20

    buna seara.mi-am luat si eu acum vreo 3 sapt o pereche dr perusi….si au inceput problemele…cum ar fi:unul dintre ei masculul are excrementele alcatuite din seminte de miei nedigerat…..in prima faza am zis ca regurgiteaza ptr partenera dar de vrfeo 2 zile gasesc cantitati mari de excremente ciudate.si azi am vazut ca nu vomita si iese cu scaunul asa ciudat….oare ce sa aiba.?ast rsp

    Răspunde

    • Casa cu perusi
      Ian 10, 2013 @ 15:17:59

      Alina, situatia este f grava, perusul a venit la tine bolnav, poate avea paraziti si probelem grave de digestie, poate chiar probleme si cu alte organe interne. Imi pare nespus de rau pt bietul perusel, boala este grava si este nevoie de un veterinar f priceput sa il puna pe picioare. Ar fi bine sa il izolezi de celalalt, sa cumperi o colivie sanitara, in care sa stea cel bolnav, sa nu se transmita boala. mult succes!

      Răspunde

      • amariei alina
        Ian 10, 2013 @ 19:06:26

        offfffffffffff.ce rau imi pare .nu am nici un veterinar prin zona……bun.toti se ocupa numai de vaci si atat.

  16. Oana
    Ian 17, 2013 @ 16:23:45

    perusul meu se scarpina intru-una in zona gatului si parca tot incearca sa isi smulga cate o pana…ce sa fac? ar trebui sa ma ingrijorez?

    Răspunde

    • Casa cu perusi
      Ian 18, 2013 @ 13:56:37

      Oana, incearca sa tii pasarea imobila in mana si sa te uiti cu atentie la piele si la baza penelor din zona respectiva. Foloseste o lupa, daca ai in casa. Poate fi vorba de paraziti (sa speram ca nu!!!) sau de pene noi care cresc acum si il mananca. In primul caz, revino cu un mesaj sa descrii cat mai exact parazitii sau cum arata pielea, in al doilea caz e ok… ii poti pune o farfurioara cu apa calda sa faca baita, sa inmoaie teaca penelor noi sa nu il mai manance.

      Răspunde

  17. Oana
    Ian 18, 2013 @ 16:29:13

    eu m-as uita, dar il am abia de o saptamana si nu stiu daca ma va lasa sa-l iau in mana…cum sa procedez?

    Răspunde

    • Casa cu perusi
      Ian 20, 2013 @ 07:25:44

      Oana, pasarilor nu le place deloc sa fie prinse in mana, categoric. Nu le place sa le tinem prizoniere si sa nu isi poata folosi aripile, dar cand este vorba sa le verificam starea de sanatate tb sa le luam in mana cu delicatete, sa tinem aripioarele stranse pe langa corp sa nu le rupem vreun oscior si sa verificam pe unde ar putea fi o problema…. este musai…

      Răspunde

      • Oana
        Ian 21, 2013 @ 17:06:59

        nu se mai scarpina asa de mult deci cred ca e de la pene. Insa mi se pare ciudat ca se scarpina doar seara.

  18. lazarioana
    Mar 12, 2013 @ 00:01:23

    Buna,
    Am nevoie de un pic de ajutor. Papagalul meu are ceva la un ochisor. Nu este umflat, nu este descoamat, nu nimic vizibil doar ca uneori il inchide treptat ca si cum ar fi dureros. Am vazut ca in ultimele 2 zile nu mai face asa si pare ca este mai bine. Sunt motive sa fiu ingrijorata? Nu vreau sa trec nimic cu vederea.
    Este un baietel mic(nu cred sa aiba mai mult de 6 luni, eu il am de o luna jumatate) si dragalas. Sta mai toata ziua in colivie dar iese cel putin de 3 ori pe zi sa dea cate o roata camerei timp in care imi aterizeaza si pe degete cand tastez 🙂 s-a obisnuit deja sa il iau pe deget si sa il mangai pe pene sau sa il scarpin la gusita. Are momente in care este totusi foarte tacut. Sta pe baruta si nu zice nici past chiar daca vorbesc cu el sau ii pun muzica, alternate cu momente foarte zgomotoase dar nu neaparat active, de joaca. Am citit undeva pe blogul tau ca si asta ar putea fi un semn. Sunt motive de ingrijorare?
    Placintutele lui sunt normale foarte rar mai apoase decat normal dar revin repede la normal.
    Multumesc anticipat,
    Ioana

    Răspunde

    • Casa cu perusi
      Mar 12, 2013 @ 15:36:29

      Ioana, perusul este micut si, probabil, cand ii este somn inchide cate un ochisor, asa fac ei incercand sa ramana totusi vigilenti, daca sunt alte fiinte in jur. Daca nu sunt semne evidente de vreo afectiune, nu cred ca ai de ce sa te temi. Ca si la noi, orice afectiune a ochiului produce inflamatie imediat, e una din zonele cele mai sensibile si nu exista boala lipsita de simptome in afara de cataracta. Cat despre faptul ca este destul de tacut… el de fapt asculta cu mare atentie tot ce e in jur si mai ales vocea ta, incearca sa inteleaga, sa te descifreze. Continua sa vorbesti cu el la fel de mult si la un moment dat va incepe sa iti raspunda… pe limba ta. Daca placintutele sunt mai apoase dupa ce bea apa sau mananca legume-fructe suculente, este ok.

      Răspunde

      • lazarioana
        Mar 12, 2013 @ 16:43:55

        Multumesc mult pentru raspuns.
        Am mai avut un perus care mi-a trait aproape 12 ani si pe care l-am iubit foarte mult. Acela nu a avut mari probleme la viata sa si a fost foarte fericit si vorbea cu noi toata ziua. Dar dupa atata timp am uitat cum reactioneaza un puisor (eu il tin minte cum era deja matur). Dar totusi cand ma duc spre el de ce cu un ochi sta perfect deschis si rotund iar celalalt e mai … umh … oval, si il inchide uneori ca si cum ar fi dureros? stiu cum face cand este somnoros si vrea sa doarma (de obicei cand e in starea asta baga intr-un final capul sub pene si sta intr-un picior).

      • Casa cu perusi
        Mar 13, 2013 @ 10:27:44

        Ioana, daca forma ochisorului pe care il tot inchide este diferita de celalalt, este posibil sa se fi nascut cu o malformatie si sa nu vada prea bine cu ochiul acela. Poate vede doar lumini si umbre, poate vede doar niste pete de culoare… cine stie… tb sa il urmaresti si sa verifici cat de bine vede cu ochiul acela aratandu-i in partea respectiva a capului mici obiecte colorate. Daca ochiul le urmareste, inseamna ca vede totusi, doar ca nu stim cat de bine… Important este sa fie el sanatos in rest, problema de vedere poate fi un risc cand zboara prin casa… tb sa fii tu vigilenta si sa vezi ce se intampla cand zboara…

      • lazarioana
        Mar 13, 2013 @ 11:56:36

        O sa fiu cu ochii pe el 🙂 Multumesc pentru sfaturi esti o scumpa!

  19. Andreea
    Mai 06, 2013 @ 09:48:02

    Hei, eu mi-am cumparat perusul acum 3 saptamani iar execrementul acestuia era normal, insa de cateva zile elimina seminte nedigerate in excrement…ar putea fi oare de la faptul ca s-a lovit cand i-am dat drumul prin casa sau pentru ca mananca seminte mai mult decat trebuie…la inceput era perfect normal dar acum a aparut aceasta problema, isi poate reveni de la sine sau daca ramane netratat ar putea muri? Merci!

    Răspunde

    • Casa cu perusi
      Mai 06, 2013 @ 18:16:25

      Andreea, imi pare rau sa aud ca perusul tau s-a lovit, aici ar putea fi cauza semintelor nedigerate si a faptului ca mananca foarte mult. Nu este exclus sa aiba o problema la un organ intern care ii mai da dureri, ameteli… nu e ok sa apara seminte nedigerate, sunt semn sigur ca ceva e in neregula. Nu stiu in ce masura sa poate trata daca este o contuzie grava… tb sa iei legatura cu un vet priceput.

      Răspunde

  20. roxana
    Oct 25, 2013 @ 14:03:52

    Salut , am o pereche de perusi , si baiatul e bolnav, de ceva vreme tuseste, si des ,mult, da din coada(sus,jos)puternic, are respiratie ingreunata , dar in general se simte bine . Iam pus in apa un antibiotic care mia fost recomandat , de 2 zile .. credeti ca o sa ajute ? ce sa mai fac, e racit oare ?

    Răspunde

  21. roxana
    Oct 28, 2013 @ 19:05:24

    merci , dar acum perusa ,(fata) cit sta face din piciare se apuca de creaga si isi da drumul ..nu inteleg de ce ? nu stii > imi fac griji , cu ambii . veterinar nu este in oras din pacate . multumesc inca o data .

    Răspunde

  22. Florin
    Ian 31, 2014 @ 13:46:22

    Salut ! Am o perusica de 4 ani . In ultimele 4 zile a inceput sa nu manance , dar a baut umpic de apa , este trista si doarme mereu . Ieri i-am cumparat niste vitamine de bagat in apa VITA – PLUS pentru pasari exotice , iar astazi am mers la veterinar si iam spus ce are si mi-a dat ENTEROGUARD M – pulbere . A zis sa cumpar o pipeta si cu solutia sa-i deschid ciocul si sa-i bag solutia aceea cu pipeta in gura . Este bun ENTEROGUAR M – pulbere pentru ea ?

    Răspunde

    • Casa cu perusi
      Ian 31, 2014 @ 14:54:38

      In primul rand, tb facuta analiza gainatului sa vada clar de ce sufera. enteroguardul este un antimicrobian de spectru larg, dar tb dizolvat de catre veterinar in solutie sterila impreuna si cu niste vitamine, solutie din care tu puneai in apa de baut un anumit nr de picaturi sau ii dadeai pe cioc. Problema este ca, la o fiinta atat de fragila ca un perus, daca nu e facut corect dozajul medicamentului ii poate face mai mult rau decat bine. N-ar fi rau sa mai mergi si la alt vet.

      Răspunde

  23. Florin
    Ian 31, 2014 @ 15:22:25

    Ce ar trebui sa ii dau ? Ce este bun pentru un perus care a vomitat , si nu mananca ? Este doar un veterinar in oras ..

    Răspunde

  24. catalina
    Feb 20, 2014 @ 06:23:45

    Buna,am un perus de 1 an si 3 luni si de cateva zile am observat ca ii curge nasul. El se comporta normal, se joaca, vorbeste, mananca dar e tot timpul umed in jurul narilor…si penele din aceasta zona sunt diferite. Ce pot sa fac?

    Răspunde

    • Casa cu perusi
      Feb 20, 2014 @ 14:33:10

      ar putea fi racit, ai grija sa ii faci caldura, mai ales noaptea, acopera jumatate de colivie cu ceva calduros si pune in apa cateva picaturi de lamaie si vitamine, atata cat sa nu fie acra.

      Răspunde

  25. Paduraru alexandru
    Feb 22, 2014 @ 15:19:44

    Buna ziua…am si eu un perus si de ieri am observat un miros urat din colivia ei. Am observat ca face cacareze moi,si foarte urat mirositoare,si e mai obosita ca niciodata,ar vrea sa doarma tot timpu. Ajutati ma si pe mine cu un sfat ceva, ce ash putea face acum avand in vedere faptul ca e weekend…luni oricum ash vrea sa ma duc cu el la veterinar. Va multumesc.

    Răspunde

  26. Dinu Pantea
    Apr 22, 2014 @ 17:05:26

    Buna! Am si eu o problema. Persusul meu, mascul sta cu penele umflate, cu ochii aproape tot timpul inchisi si are diaree. Saptamana trecuta a murit femela 😦 nu stiu exact din ce cauza pt ca nu am depistat`o la timp, iar acum mi-e frica sa nu moara si el! Cand a murit femela, i-am adus imediat pe altcineva ca sa nu fie suparat si sa nu se simta singur! Am fost la medicul veterinar, i-am explicat despre ce e vorba si mi-a dat niste antibiotice! Stiti o solutie buna pentru diaree? Sau are cineva o poveste asemanatoare ca sa pot sa inteleg mai bine ce se intampla cu el? Mentionez ca are aproximativ 3 anisori!

    Răspunde

  27. Ioana
    Mar 28, 2015 @ 21:21:42

    Buna! Intampin si eu o problema cu micutul meu
    Cred ca are o afectiune de vedere. De ceva timp are probleme de aterizare, am crezut ca din cauza penelor, care sunt putin ciufulite la varful aripioarei. Dar privit in lumina, unul din ochisori pare putin opac, ceea ce ma duce cu gandul la cataracta. Peruselul are cam 5 anisori, si e vesel, vorbaret, totul bine.
    Stii ceva despre afectiunea asta?
    Multumesc mult!

    Răspunde

Lasă un răspuns

