Ziua internaţională a păsărilor migratoare

Luncile, apele, pădurile, zăvoaiele şi parcurile s-au umplut de păsări cântătoare, care s-au întors acasă din lungul lor pelerinaj spre Asia şi Africa. Să ne bucurăm de cântecul lor şi să le sărbătorim, dăruindu-le seminţe şi firimituri de pâine pe marginea ferestrelor sau montând căsuţe pentru cuibărit, dacă avem copaci viguroşi prin grădini.

În cel de al doilea weekend din luna mai sărbătorim PĂSĂRILE MIGRATOARE, un eveniment instaurat în anul 2006 la nivel mondial. De-a lungul anilor, păsările au fost pentru noi mesagerii bucuriei şi ai primăverii, surse de inspiraţie în inginerie sau artă, prieteni folositori în stârpirea insectelor şi rozătoarelor… adevărate nestemate ale naturii pe care trebuie să le protejăm şi să le ajutăm.  

Păsările migratoare sunt indicatorii schimbărilor climatice şi ale unui spaţiu verde sănătos. Acolo unde păsările îşi cresc puii, şi noi ne putem creşte copiii, în aer curat şi într-un mediu mai puţin poluat. Peste 500 de milioane de păsări migrează în fiecare an între Europa şi Asia, dar încălzirea vremii împinge multe specii să aleagă regiunile mai răcoroase din nordul Europei. România beneficiază încă de o diversitate uluitoare de păsări care se întorc pe lângă casele noastre în fiecare an. Să ne bucurăm de ele şi de cântecul lor şi să le octrotim! Până şi în Bucureştiul murdar şi poluat, sufocat de praf şi de betoane, mai rezistă un spaţiu verde care atrage în fiecare primăvară mii de păsări: groapa Văcăreşti. Fotografi pasionaţi de natură şi iubitori de păsări au descoperit aici specii rare, iar revista National Geographic ne oferă luna aceasta un reportaj de excepţie http://www.natgeo.ro/natura/habitat-conservare/9586-delta-dintre-blocuri

12 comentarii (+add yours?)

  1. Peruşii mei mici şi pufoşi
    Mai 10, 2012 @ 16:02:47

    Te rog ajuta-ma cu un sfat , am fetita care este vioaie , mananca , are cacatelul bun , dar ti-am zis ca mi-a regurgitat atunci , problema este ca azi am vazut-o din nou cum dadea din cap asa cum dau ei cand vror sa regurgiteze , de data asta nu a dat nimic afara , dar nu imi place deloc acest gest al ei , nu il mai facea inainte , nu imi dau seama ce ar putea fi , chiar nu stiu , adica face ” piu ” apoi face gestul acela din cap si mai apoi crontane din cioc , face asta de cateva ori iar apoi se opreste , ce sa il fac , sa le las o zi ceai de musetel in loc de apa , te rog spune-mi , nu am veterinari priceputi in oras , si nu stiu ce ar putea fi , ma gandesc ca poate a mancat ceva ce nu ii prieste , nu stiu , pe de alta parte am observat ca nasucul ei isi schimba culoarea din bleo on maroniu , oare face asta din cauza schimbarilor , eu asociez asta cu intrarea in perioada de imperechere , o fi din cauza schimbarilor hormonale

    Răspunde

    • Casa cu perusi
      Mai 11, 2012 @ 07:27:16

      BUna, este posibil ca perusica ta sa aiba ceva probleme cu gusita, ori mananca prea mult, ori nu sparge toate cojitele de pe seminte… ceva cred ca o deranjeaza la gusita. Si perusica mea face din cap ca si cum ar vrea sa vomite, de obicei dimineata… apoi bea apa, mananca mai mult si ii trece. Cred ca raman peste noapte seminte in gusita si incep usor sa fermenteze, ceea ce o deranjeaza, dar dimineata dupa ce mananca le trimite in stomacel. Daca are placintelele ok si nu este bleaga, nu cred ca ai de ce sa iti faci griji, deocamdata. Trebuie doar sa o urmaresti. Poti pune si ceai de musetel sau de galbenele in colivie, alaturi de apa, dar ceaiul trebuie schimbat si el in fiecare dimineata, ca si apa. Cat despre nas, daca se face maro, este evident ca intra in perioada de imperechere.

      Răspunde

  2. Peruşii mei mici şi pufoşi
    Mai 11, 2012 @ 10:59:15

    Le-am facut ceai de musetel , le-am pus si in colivie sa bea , le-am facut si infuzie cu ceai pentru ca mi s-a parut mie ca e cam forfaita , adica uneori parca isi trage nasucul , am observat-o azi de dimineata , a cantat si a strigat mai mult ca baietelul , era foarte vesela , bine ca ea intotdeauna a fost asa , dimineata pana la 3 dupamasa e foarte vioaie , iar apoi se molesesc umpic amandoi , pe la 5 , 6 isi revin si ia iar la joaca , la mine chestia asta se intampla deobicei seara , adica pe la 6 , 7 o vad facand asa , nu dimineata , si oricum sunt pasaje scurte adica face de cateva opri , iar apoi isi revine

    Răspunde

  3. Peruşii mei mici şi pufoşi
    Mai 14, 2012 @ 11:21:39

    am gasit acum ceva vreme in cacatelul fetitei mele un bobit de mei , nu l-am prea luat in seama si nu m-am impacientat pentru simplul fapt ca nu s-a mai repetat de atunci , dar azidimineata am luat in mana un cacatel si am inceput sa il pisez cu degetul in palma , in ell am gasit ceva portocaliu care nu avea nici macar o jumatate de milimetru lungime , eu ma gandesc ca era morcov , nu avea ce altceva , dar nu cred ca e ok ca sistemul ei digestiv sa nu poate marunti nici morcovul in totalitate , si inca ceva , acum cand a facut caca am gasit in el coji de mei , care stiu ca nu sunt digerabile , si ma gandesc ca si din cauza ca le inghite are uneori si adcea stare de voma , ma gandesc , oare in cazul acesta ar fi necesar nisipul? sa o ajute la digestie , dar nu stiu ce a apuct-o acum cu inghititul cojilor , nu mai stiu ce sa mai fac , in schimb comportamentul ei este mirobolant , toata ziua canta , se joaca se catara , e vioaie si se joaca , un singur fapt mi-a atras atentia si anume faptul ca aseara cand dormea , parca facea din nasuc un sunet , ca si cum ar avea mucisori , dar i-a trecut
    Intotdeauna cand ma duc cu ei la tara , acolo se simt mai bine ca niciodata , nu au nici o problema , iar cand vin acasa dau toate peste ei , la un moment dat m-am gandit ca e pe baza de stres si psihic .Ce zici? Ai gasit vreodata ceva in cacateii micutilor tai?

    Răspunde

    • Casa cu perusi
      Mai 14, 2012 @ 12:19:18

      Nisipul nu este nici pe departe o solutie pentru digestia papagalilor. Tu stii ca eu am mai scris pe blog articole impotriva nisipului si a scoicilor maruntite… papagalii nu au nevoie de nisip ca sa digere mai bine, din contra, particulele de nisip pot provoca rani interne, daca le inghit. Se pare ca perusica ta inghite semintele de mei cu coaja cu tot, ceea ce nu este bine, dar nici periculos. Spre deosebire de bobitele de nisip, cojile sunt totusi moi si nu provoaca leziuni. Incearca sa le dai dupa masa, in loc de semintele obisnuite, un amestec din urmatoarele: mei decojit inmuiat in apa calda timp de 2 ore, morcov ras, telina rasa, frunze de patrunjel tocate si jumatate de galbenus de ou fiert cu cateva bucatele de coaja de la oul fiert pisate marunt, marunt, sa fie mici ca bobitele de sare. Inlocuieste semintele de seara cu acest amestec din 2 in 2 zile. Dimineata, indeparteaza amestecul, pentru ca incepe sa se strice oul. Eu sper ca oul si coaja maruntita sa o ajute la digestie. Incearca sa faci acest lucru vreo 2 saptamani si controleaza „placintelele”… sper sa nu mai gasesti cojite nedigerate.

      Răspunde

    • Casa cu perusi
      Mai 14, 2012 @ 12:21:47

      Si apropos de sunetul de aseara, de parca ar fi avut nasul infundat, cred ca sforaia…. cand dorm profund, unii papagali mai si sforaie, sunt super simpatici!!! se intampla sa li se mai infunde si lor nasul de la praful din pene si de la alti alergeni din locuinta si sforaie…

      Răspunde

  4. Peruşii mei mici şi pufoşi
    Mai 14, 2012 @ 12:37:02

    Cu privire la meiul decojit…se gaseste la magazne , sau cum l-as putea decoji?
    Si merge out atat de des ? eu am citot ca trebuie o data , maxim de 2 ori pe saptamana apoi o mica pauza . Am sa incerc acest amestec , sper si eu sa functioneze , nu inghite toate semintele cu coaja cu tot , dar unele dintre ele le inghite si am vazut si rezultatele , despre firimitura de morcov din cacatel ce spui? Daca nu se mai repeta e ok? Multumesc foarte mult pentru raspunsuri si am sa incerc sa vedem ce iese .

    Răspunde

    • Casa cu perusi
      Mai 14, 2012 @ 13:54:48

      Meiul se poate decoji in proportie de 60 – 70% daca il farami intr-un mojar si sufli cojile. Galbenusul de ou dat regulat, dar pe o perioada scurta, maxim 2 sapt, nu este periculos pentru ficat. Ei oricum vor manca putin din acest amestec, asa ca daca il faci o data la 2 sau 3 zile, nu este o problema. Important este sa manance! Firimitura de morcov nu avea ce sa caute in placintutele ei, trebuia sa fie complet digerata si descompusa… daca nu se mai repeta este bine… Daca se repeta ar putea fi o problema, sa speram ca nu se mai repeta. Poate ca amestecul de care ti-am scris mai devreme cu coaja de ou pisata marunt stimuleaza digestia.

      Răspunde

  5. Peruşii mei mici şi pufoşi
    Mai 14, 2012 @ 17:30:22

    Mersi
    Si cat despre zgomotul de noaptea nu era sforait , adica nu era un suntet continuu si nu dormea profund cand il facea , ci deschdea gurita iar apoi facea zgomotul acela pe care il facem si noi cand ne tragem nasul ca sa zic asa , nu stiu cum sa explic , nu era chiar asta zgomotul , ceva asemanator , , nustiu dar imi e sa nu vina si asta tot din cauza gusitei , ca practic il facea cam din gat zgomotul , este vreo problema daca o inregistrez umpic si iti trimit filmuletele pe mail? Ca sa iti poti da mai usor cu parerea?

    Răspunde

    • Casa cu perusi
      Mai 15, 2012 @ 10:23:14

      Ai o lupa prin casa? Incearca sa te uiti cu lupa la nasul ei si in jurul ciocului. Atat dimineata cat si seara tarziu… sa nu fie cumva paraziti, adica acarieni, care sa atace zona respectiva si sa provoace probleme de respiratie. Daca esti ingrijorata, poate ar fi bine sa ajungi la un veterinar.

      Răspunde

  6. Peruşii mei mici şi pufoşi
    Mai 15, 2012 @ 13:19:28

    Poate in Bucuresti sunt veterinari specializati in domeniu , dar la noi in Craiova nu se gasesc , toate cabinetele veterinare au pe ele poze cu caini si pisici , imagineaza-ti ca la noi in pet shopuri nu gasesti in toate mancare de perusi , o mai las sa mai vad cum ii este dupa ce ii fac acel amestec de care mi-ai spus , sa ajute cumva la digestie , sa o faca s a nu mai faca acel gest din cap care nu imi place deloc , cacateii sunt buni , e vioaie , nu imi dau seama ce ar putea fi ,
    Nu crezi ca din cauza schimbarilor hormonale care au loc in corpul ei si intrarea in perioada de imperechere pot cauza aceste mici tulburari? Adica asta e o perioada usoara pentru ei , nu are loc nicio schimbare in corp , in comportament , mai ales ca este si prima oara pentru ea

    Răspunde

    • Casa cu perusi
      Mai 15, 2012 @ 13:27:38

      Nu cred ca gestul acela din cap, ca si cum i-ar fi ramas ceva in gusita, are legatura cu perioada de imperechere si cu modificarile hormonale. Hormonii dicteaza de obicei schimbari de atitudine si modificarea culorii penajului si a nasului (cerei). Faptul ca ei ii mai raman in gusita seminte si da din cap pentru a le ajuta sa alunece spre stomacel, nu cred ca este o problema… Bineinteles, ramane sa o urmaresti si sa incerci sa ii dai seara amestec din acela moale, sa vedem daca o ajuta hrana moale. In principiu, eu nu cred ca este nimic grav… dar sa o urmaresti!

      Răspunde

Lasă un răspuns

