Libertatea unui peruş înseamnă fericire şi sănătate

Vă scriu mereu în comentarii să nu ţineţi peruşii prizonieri în colivii. O pasăre captivă nu poate fi fericită, chiar dacă ţie ţi se pare că ea se simte bine. Închisoarea are consecinţe foarte grave asupra micuţilor peruşi:
– dacă nu zboară şi nu fac mişcare, peruşii încep să aibă diverse probleme de sănătate începând cu problemele digestive, obezitatea, slăbirea articulaţiilor de la picioare şi aripi, afecţiuni ale unor organe interne;
– consecinţele asupra psihicului păsărilor nu sunt nici ele de neglijat, mai ales dacă sunt singuri şi închişi toată ziua: devin apatici sau, din contră, nervoşi, ţipând într-una în speranţa că cineva le va auzi durerea şi le va da drumul din închisoare; pot căpăta gesturi automate îngrijorătoare sau se pot răni singuri.

Ai o casă potrivită pentru peruşi?

Peruşii, ca şi tine, ca toate fiinţele vii, au nevoie de libertate ca de aer. Liberi prin casă, peruşii sunt vioi, dinamici, jucăuşi şi cântă cu bucurie. Înainte de a adopta un peruş, gândeşte-te foarte bine dacă îi poţi oferi toate condiţiile în casa ta să se simtă bine, să fie liber şi fericit.
1. În primul rând, trebuie să ţii cont de faptul că este îndrăgostit de soare şi de lumină. Ca atare, trebuie să îi găseşti un loc în casă în apropierea unei ferestre, unde să fie ferit de curenţii de aer, să îi fie cald iarna şi răcoare vara.
2. Îndepărtează din camera în care îl ţii şi din zonele din casă unde poate ajunge orice obiect periculos: plante toxice, oglinzi, cuţite, vaze sau alte recipiente în care poate cădea, fire electrice care ies din pereţi şi se poate curenta. Peruşii sunt fiinţe deosebit de curioase şi va explora totul în jur.
3. Nu adopta peruşi, papagali sau orice altă pasăre dacă ai căţel sau pisică. Este adevărat că este plin internetul de poveşti frumoase de prietenie între căţei şi papagali, dar acestea sunt rarităţi. Pentru carnivorele cu coadă şi colţi, peruşii sunt o jucărie şi o pradă suculentă. Apariţia lor îi invită la vânătoare!
4. Peruşii liberi au o speranţă de viaţă mai mare, decât cei închişi.

Când şi cum le dăm drumul?
Majoritatea stăpânilor le dau drumul peruşilor cu porţia şi se miră că se refugiază pe dulapurile înalte sau pe lustră. Odată liber, niciun peruş nu vrea să mai fie prizonier şi nu se va întoarce de bună voie în colivia pe care o priveşte ca pe o ÎNCHISOARE ODIOASĂ.
Dar, dacă sunt tot timpul liberi, dacă se simt în siguranţă în preajma oamenilor, ei vor privi colivia ca pe CĂSUŢA CU MÂNCARE. Colivia va deveni locul de odihnă şi de hrană, locul în care pot trage un pui de somn la prânz şi în care se refugiază să îşi cureţe penele sau să se joace cu vreun obiect preferat.
Când vor ieşi prima dată din colivie, vor zbura haotic prin casă, de aceea este bine să:
– acoperi geamurile şi oglinzile
– astupi golurile dintre dulapuri şi pereţi cu nişte cărţi sau cutii, să nu cadă după dulapuri
– să stai calm în cameră, să nu alergi după ei sau să dai din mâini
– să le vorbeşti calm ca să îi linişteşti
– să aştepţi să coboare singuri la colivie după mâncare, chiar dacă acest lucru se va întâmpla a doua zi… la un moment dat tot li se face foame şi sete.
– Cu timpul, vor învăţa că trebuie să mănânce şi să doarmă în colivie, nu le subestima inteligenţa. Dar, dacă tu te porţi brutal cu ei, ţipi şi îi închizi tot timpul, vor fugi mereu de tine şi de colivie.

O oră sau două pe zi de libertate nu sunt suficiente. Peruşul trebuie să se simtă liber tot timpul, să se simtă egalul şi prietenul tău. Pune-i la dispoziţie, lângă colivie sau în alt colţ al casei un loc de joacă, cu jucării, crengi de pomi fructiferi, scăriţe şi obiecte mici şi colorate care să îl atragă. Peruşii mei, deşi sunt trecuţi de tinereţe, tot se mai joacă cu mingiuţele şi caruselele colorate. Sunt liberi prin toată casa, dar preferă balconul sau camera în care au coliviile, astfel că, în restul casei, nu fac mizerie. Sunt doi, sunt liberi, fac ce vor toată ziua, şi cu toate acestea, casa mea este curată şi ordonată. Peruşii fac mizerie doar în locurile preferate, în care stau mai mult timp, deci este simplu să cureţi după ei.

17 comentarii (+add yours?)

  1. Flory
    Apr 27, 2012 @ 17:55:07

    Am vazut ca tu le cumperi mereu cate ceva. o casuta de lemn, o hranitoare (tot de lemn) , carusele colorate , cuib(in cazul meu nu este nevoie…deocamdata). Si eu i-am cumparat lui Coco un carusel si un papagal legat de un lant si un clopot in loc de picioare. Ma gandeam sa ii cumpar si o casuta de lemn. Dar marea problema este ca el nu se joaca cu ele. Sta doar pe capul nostru , pe umar…se joaca doar cu noi. Nu da atentie lucrurilor din jur(de jucariile lui nici nu s-a atins de cand le-am cumparat. Cand i le-am pus in colivie a intrat fara frica sa manance de parca nici nu le-a vazut) .El sta si pe birou(dar casuta nu pot sa o pun pe birou deoarece este cam mic si nu am loc 😀 ) Ce zici , sa ii cumpar casuta? Sau ce jucarii crezi ca as putea sa-i iau? Dar sa-i trezeasca si interesul 🙂

    Răspunde

    • Casa cu perusi
      Apr 30, 2012 @ 07:38:58

      Flory, din cate am vazut, perusii mei sunt incantati de jucariile pe care le pot manevra singuri si de cele care zornaie, carusele, mingiute, clopotei, mici pasarele legate de lant. Eu le iau periodic cate ceva pentru ca Cipita este foarte jucausa si ii place sa descopere lucruri noi tot timpul. Daca perusul tau s-a obisnuit sa se joace cu voi, e super!!! Oricum, voi sunteti cele mai „interesante” jucarii, pentru ca interactionati cu el, spre deosebire de niste obiecte care nu raspund… In privinta casutelor de lemn, ele sunt atractive mai mult pentru perusele, pentru ca le trezeste instinctul de cuibarire. Perusii sunt mai putin interesati, dar ii poti lua una, nu cutie de cuibarit, ci o casuta simpatica… Eu am in plan sa cumpar in curand o mica fantana arteziana de masa, sa vad daca sunt tentati sa se joace cu apa…

      Răspunde

  2. Peruşii mei mici şi pufoşi
    Apr 28, 2012 @ 11:40:55

    De ce perusica mea uneori cand mananca parca se inneaca? nu da seminte afara , nu vomita , dar parca este neatenta si gata sa inghita cojile , iar cand isi da seama de asta scutura din cap si da coaja afara , face asta deobicei nu cand ii este foame , ci din contra fie cand este mult prea activa si o stresez eu cu mancarea pentru ca mi se pare ca a facut moale , sau cand este foarte adormita si eu le dau sa manance

    Răspunde

    • Casa cu perusi
      Apr 30, 2012 @ 07:49:12

      Ti-ai raspuns singura la intrebare… recunosti ca o stresezi pe perusica… las-o in pace sa manance cand vrea, sa doarma cand vrea… Nici tie nu ti-ar placea sa iti bage cineva mancare pe gat, daca nu ti-e foame, sau sa nu te lase sa dormi, nu? Daca nu o mai stresezi, va manca linistita si corect. Poate face mai moale uneori tocmai pentru ca o stresezi… poarta-te firesc cu ea, ca si cum ti-ar fi prietena. Nu confunda perusii cu niste bebelusi care trebuie indopati.

      Răspunde

  3. Peruşii mei mici şi pufoşi
    Apr 30, 2012 @ 08:27:08

    Stiu ca uneori mai exagerez , si na incerc si eu sa corectez unele chestii , numai ca pentru faptul ca iubesc pe cineva foarte mult incerc sa il protejez si sa ii fac numai bine , ea fiind blanda observ totul la ea , pe cand baietelul e mai rece si nu ma lasa sa ma apropii

    Răspunde

  4. Peruşii mei mici şi pufoşi
    Apr 30, 2012 @ 08:28:53

    Ultimul lucru de pe lume pe care as vrea sa il fac ar fi sa o supar pe ea , doar ca e asa mica si prietenoasa si vreau sa ii ofer totul , iar faptul ca sunt primii mei perusi si nu am experienta ma face sa devin asa

    Răspunde

  5. anny
    Apr 30, 2012 @ 17:01:10

    hey adina u ai colivie k a mea:X:X:X i-am luat si yo una lui kiki mai mare k a ta pe verde:X:X:X:X si i-am lua to jucarie noua:D de la munte un pinokio de lemn:X:X:X:, da se cam sperie de el:D pwp

    Răspunde

  6. Alexandra
    Mai 01, 2012 @ 13:25:44

    Eu am la geam ca un fer de carlig micut, si in fiecare an agat colivia acolo vara. Crezi ca e bine daca ii dau acum ? E destul de cald afara, iar ei adora sa simta aerul proaspat 🙂

    Răspunde

    • Casa cu perusi
      Mai 02, 2012 @ 07:35:05

      Alexa, e suficient de cald afara sa tii perusii in balcon sau la geam, atentie numai sa nu se faca curent cu alte geamuri din casa. Sa stii, insa, ca, in locul geamului, ar prefera sa fie liberi prin casa sa zboare… sper ca le mai dai si drumul din colivie.

      Răspunde

      • Alexandra
        Mai 04, 2012 @ 10:13:32

        Sigur ca le dau drumul prin casa, doar ca nu ies intotdeauna, doar cand vor ei 🙂

  7. Andreea
    Mai 02, 2012 @ 13:50:37

    Biluta al tau vorbeste….???? eu de cand am inceput sa stau mai mult timp cu perusul meu el sa atasat mai mult de mine si a inceput sa vorbeasca ….. spune diverse cuvinte si canta toata ziua de la 5:30 pana pe la 9 seara :D:D:D

    Răspunde

    • Casa cu perusi
      Mai 02, 2012 @ 15:04:27

      Da, Biluta al meu vorbeste mult cu mine, mai ales cand ma vede dupa cateva ore in care lispesc de acasa. Dar pronunta cuvintele in mare viteza si nu prea intelegi. In orice caz, se straduieste sa ma imite si a preluat cuvintele cu care ii alint eu. Si perusul meu are recitaluri lungi, lungi, de cateva ore uneori… le place mult sa cante, sa fie ascultati si laudati, sa isi marcheze teritoriul. Biluta, cand aude vreo pasare de afara care canta mai aproape de balconul nostru, face un scandal nemaipomenit si canta tare, sa se stie ca el e stapan acolo…

      Răspunde

  8. Alexandra
    Mai 08, 2012 @ 17:40:14

    Cum l-ai invatat sa vorbeasca? Mi-ar placea ca si ai mei sa spuna macar cateva cuvinte 🙂

    Răspunde

    • Casa cu perusi
      Mai 09, 2012 @ 12:39:12

      Ca sa convingi un perus sa repete dupa tine niste cuvinte sau propozitii scurte, trebuie sa repeti de sute, de mii de ori acele cuvinte, zi de zi, cand pasarea este linistita, sa uita la tine si este atenta la tine… Daca nu este atenta la tine, nu va retine sunetele. Pe de alta parte, multi perusi repeta spontan dupa stapanii lor, daca le plac respectivele sunete si daca sunt atasati de stapani. Repetand cuvintele, ei incearca sa comunice cu stapanul preferat, sa ii atraga atentia. Poti avea surpriza ca perusul tau sa repete singur un cuvant, sau poti incepe lectiile de vorbire, zi de zi, repetand pe un ton calm cuvintele.

      Răspunde

  9. Suzi
    Oct 17, 2013 @ 09:45:45

    Cand e indicat sa dai drumu primi perusi? unii zic dupa o saptamana…

    Răspunde

    • Casa cu perusi
      Oct 17, 2013 @ 14:22:28

      Nu este o perioada standard, un perus deja dresat poate fi liber din prima zi in care ajunge la noua casa, unul fricos e bine sa mai stea o vreme in colivie, sa se simta acolo in siguranta pana se acomodeaza.

      Răspunde

  10. perusii mei
    Mar 22, 2014 @ 08:56:26

    buna am 2 perusi, Paco si Cocolina. Cocolina a avut inainte pe altcineva (pe Coco care a murit)ea este dresata, vine pe deget raspunde cand o strigi dar de cand l-am adus pe Paco acasa ea s-a salbaticit. Pe Paco il am cam de un an si inca nu sa acomodat. Le dau drumul in fiecare zi, le dau apa proaspata, mancare (mere, morcov, salata, ou fiert bine, painita,) si mancare de perusi. Vorbesc bland cu el.
    Cum pot ca Paco sa imi castige increderea ? Iar Cocolina de ce sa distantat de mine?

    Răspunde

Lasă un răspuns

