Ce înseamnă cântecul şi sunetele peruşilor

Ai adoptat un peruş, abia l-ai adus acasă de câteva zile şi eşti nelămurit că stă speriat, într-un colţ de colivie, uneori prea fricos să mănânce sau să bea apă. Eşti disperat că nu scoate niciun sunet şi nu ştii cum să îl ajuţi să depăşească panica din primele zile… Ai calculator şi boxe? Caută pe internet videoclipuri sau înregistrări audio cu peruşi care cântă fericiţi. Ai putea căuta pe google „happy budgie singing” şi pune-i să asculte ciripiturile vesele ale semenilor săi. Frica peruşului va dispărea ca prin minune. Este adevărat că îl păcăleşti şi că este frustrant pentru el că aude alţi peruşi, dar nu îi vede, dar şmecheria funcţionează.

Cum traducem limbajul peruşilor

+ ciripiturile vesele şi fluierăturile

Peruşii ciripesc melodios şi fluieră atunci când sunt veseli, mulţumiţi de viaţa lor şi sănătoşi. De obicei, cântă mai cu foc dimineaţa devreme şi după-masa, în jurul orelor 17 – 18, înainte de culcare. Masculii sunt cei care cântă cel mai mult şi pot avea câteva concerte lungi de-a lungul zilei. Astfel, ei îşi marchează teritoriul, se impun în faţa peruşelelor şi transmit toată bucuria cu care îşi trăiesc viaţa.

+ ţipetele stridente

Când peruşul tău ţipă strident, este un semn că se simte ameninţat, că îi este frică de ceva, că îl deranjează ceva sau că are nevoie de atenţia ta. Alte animale de companie sau păsări mai mari pot fi un factor de stres pentru peruş care va începe să ţipe ameninţător către ele, să se apere, să le spună că nu trebuie să se atingă de el. Mulţi iubitori de animale fac prostia de a ţine în aceeaşi cameră păsări cu pisici sau câini. Oricât de bine ar fi educaţi, câinii şi pisicile sunt un pericol constant pentru peruşi şi păsările de colivie. De asemenea, peruşul poate ţipa după tine, pentru că simte că eşti în casă, dar nu stai cu el, nu îi acorzi atenţie. El vrea să îţi spună poate că nu mai are mâncare, că apa este de ieri în cutiuţă şi că are nevoie de dragostea ta, să fii alături de el. Poate mai mult decât o pisică, peruşii şi papagalii, în general, au nevoie acută de dragostea şi de compania oamenilor.

+ pălăvrăgeala

Uneori, peruşii emit o serie de sunete rapide, pe un ton potolit, ca şi cum ar pălăvrăgi… de obicei, acest gen de ciripitură spune despre ei că sunt liniştiţi şi mulţumiţi şi vor doar să le spună celor din jur că este totul în regulă. Uneori, vocalizând pe un ton mai potolit, peruşii încearcă să reproducă sunete pe care le-au auzit şi care le-au plăcut în mod deosebit. Ei îşi compun astfel noi triluri şi cântece, pe care le vor repeta mai tare, mai târziu.

+ mârâituri ca torsul pisicii

Uimitor, dar adevărat! Cine este foarte apropiat de peruşi, ştie că aceştia scot adesea un sunet asemănător cu un mârâit dulceag, ca o pisică care toarce. Nu se ştie prea bine care este rolul acestui sunet, dar am observat la peruşica mea că face aşa când îi vorbesc şi o alint. Ea îmi răspunde cu acest sunet mârâit, mulţumită că stau cu ea şi că o iubesc. Peruşii mai scot aceste sunete când se pregătesc de culcare alături de semenii lor, dându-le de înţeles că este timpul să facă linişte şi să se odihnească. Este un sunet de alint, de liniştire şi de mulţumire, adesea destinat puilor sau stăpânului preferat. Între peruşii mei, doar Cipiţa îl scoate, pe Billy nu l-am auzit niciodată, poate pentru că fetiţa este mai alintată.

28 comentarii (+add yours?)

  1. Flory
    Apr 18, 2012 @ 16:14:47

    Ce sa ii fac lui Coco? dimineata la ora 8 plange ca un copil(a inregistrat sunetul de la un film). Deci plange ca un copil si nu se opreste decat dupa ce ii dau drumul din colivie. Am inteles. Face asa pt a ma trezi si a-l lasa liber. Cum pot sa il fac sa nu mai planga? Am incercat si cu colivia acoperita si face chiar mai rau. Plange si tipa in limba lui de ma zgaraie pe creieri. ma gandeam sa il las sa doarma cu usita deschisa dar mi-e teama ca el iese dimineata cand eu dorm si se pune langa mine( ca sa imi dea pupicul de buna dimineata,cum face de obicei) si sa nu cumva sa ma intorc si sa il storcesc. Ce sa ii fac. Odata obisnuit cu un program pot sa il dezvat? 🙂

    Răspunde

    • Casa cu perusi
      Apr 19, 2012 @ 07:26:59

      Flory, ai putea sa lasi usita libera tot timpul, chiar daca iese dimineata din colivie si vine la tine, va canta, va ciripi si vei auzi cand se apropie de tine si nu cred ca vei fi neatenta sa il strivesti. Cat despre plansul de copil, il poti dezvata usor, pune dimineata, cand incepe el sa faca asa, un cd cu muzica faina sau chiar cu ciripituri de pasari. Se gasesc de cumparat. Ciripiturile il vor atrage atat de mult ca va uita de plansetul acela de copil. Este adevarat ca va tb sa te trezesti dimineata ca sa faci asta, dar dupa aceea, vei avea parte de liniste… sper! Succes!

      Răspunde

      • Flory
        Apr 19, 2012 @ 13:34:48

        voi incerca cu muzica pt moment. cu usita ma mai gandesc.Eu dorm foarte profund si nu prea am incredere ca ma voi trezi. decat sa risc…

  2. anny
    Apr 18, 2012 @ 18:41:25

    ce dragutz:X:X:X:X:X:X:X:X place articolu*:*:*:

    Răspunde

  3. BuburuzaBia
    Apr 21, 2012 @ 22:28:48

    Bune informatii. Perusii folosesc mult si limbajul non-verbal, sau fara sunete. Limbajul corpului, cand perusul meu isi intinde aripile si un piciorus stiu ca ma saluta, cum am doi fac asta in tandem de multe ori si sunt adorabili. Dimineata sau dupa ce vin de la scoala sunt intampinata de doi perusi draguti, disciplinati, si un dezastru cu pene si coji de seminte in jurul coliviei… :))

    Răspunde

  4. Peruşii mei mici şi pufoşi
    Apr 23, 2012 @ 09:57:14

    buna!
    Am fost doua saptamani cu puiutii la tara , totul a fost bine , ei se culcau acolo pe la ora 10 seara , si dimineata se sculau la 6 , datorita pasarilor care se auzeau afara , si acum imi par umpic adormiti , sa fie oare o oboseala trecatoare , sau ar trebui sa ma impacientez? Ieri i-am scos umpic afara , iar apoi i-am luat cu masina inapoi acasa , s-au speriat foarte tare , iar eu am citit ca din cauza tulburarilor psihice poate aparea umpic de diaree , care a si aparut , dar a fost trecatoare si acum fecalele sunt normale , nu stiu de ce , Ce zici ca este? Sa le dau niste vitamine , ce imi recomanzi

    Răspunde

    • Casa cu perusi
      Apr 23, 2012 @ 15:03:27

      Diareea a aparut din cauza fricii, daca a trecut, este totul in regula acum. Poti sa le dai vitamine, cate 2 picaturi in apa timp de 3 saptamani Dar mai bine le dai legume si fructe de calitate, nu din alea din Turcia, pline de chimicale.

      Răspunde

  5. Peruşii mei mici şi pufoşi
    Apr 23, 2012 @ 15:08:55

    Asa am sa fac , le dau fructe si legume , acum am venit de la tara si am luat salata proaspata din gradina , am morcovi romanesti , mere la fel si ne luam din ele vitaminele , si asa sunt super indignata de ceea ce am vazut in farmacie , am cerut vitamine si am primit unele care se pot administra bovinelor , ovinelor , porcinelor , caprinelor , si cica pasarilor , da dupa mintea mea cred ca se refera la pasari de curte : gaste , rate , gaini , curci , ca sunt mai mari , nu concep ca vitaminele vacilor , se potrivesc cu vitaminele perusilor , adica totusi difera dimensiunile

    Răspunde

  6. costel
    Mai 11, 2012 @ 19:05:16

    salutare tuturor!
    am de ceva vreme 2 perusi(pereche) Paco si Ozzy si citind pe diferite forumuri ca e bine sa le dai anumite legume am incercat si eu. dar nu se ating de ele raman acolo pana se usuca si le arunc. am incercat cu morcov, mere, portocale si salata dar degeaba. parca nici nu ar fi comestibile! ma mai jucam cu Paco cu un bat de chibrit, dar partea fara gamalie si el il tot rodea. am pus salata pe bat si am incercat si asa, dar el scuipa tot :)) ce sa fac? nu vreau sa se imbolnaveasca! sa fie de vina mancarea care le-o dau? mentionez ca le dau un amestec de seminte „KO-KO” dar pe langa faptul ca contin mai multe tipuri de seminte, scrie ca trebuie suplimentat si cu salata…..etc. in speranta ca ma veti intelege si ajuta va multumesc anticipat.

    Răspunde

    • Casa cu perusi
      Mai 14, 2012 @ 07:25:08

      Buna Costel, intr-adevar perusii trebuie sa manance legume si fructe proaspete in fiecare zi, asa ar fi ideal. Din pacate, in crescatorii, ei sunt crescuti de mici numai cu seminte si nu cunosc legumele, de aceea refuza sa le manance. Este o mare problema sa ii faci sa manance legume si fructe: 1 solutie ar fi sa iti faci tu salata de legume sau de fructe si sa mananci de fata cu ei, sa le faci pofta, si sa le incerci sa le dai. 2 o alta solutie ar fi sa le toci marunt legume cat mai colorate si sa le pui sub nas, poate aromele amestecate ii vor atrage. Sunt sanse sa ii inveti la legume… dar, daca nu reusesti, cumpara vitamine solubile in apa si da-le cam 3 luni pe an. Semintele nu prea au vitamine, au glucide si unele minerale, dar vitaminele sunt sarace in seminte, asa ca sistemul lor imunitar are de suferit daca nu au si vitamine.

      Răspunde

  7. maria
    Oct 10, 2012 @ 11:28:19

    am un perus care ma ciupeste cand vreau sa il ating si ii este si frica de mine si de lucrurile din cusca va rog ajutor!!!

    Răspunde

    • Casa cu perusi
      Oct 10, 2012 @ 11:42:30

      Buna Maria, perusul te ciupeste pentru ca ii este teama de tine, ca atare trebuie sa iti schimbi atitudinea fata de el. Chiar daca ai fost blanda pana acum, incearca sa fii si mai blanda si mai iubitoare, sa ii vorbesti calm si cu dragoste si sa te apropii de el treptat, cate putin in fiecare zi. In primele zile este suficient doar sa tii mana langa el, sa se obisnuiasca cu ea, si apoi sa duci un deget catre el cu seminte pe deget sau cu bucatele de legume… cauta pe blogul meu articolul despre dresajul perusilor si vei mai gasi acolo cateva idei.

      Răspunde

  8. maria
    Oct 11, 2012 @ 11:02:58

    ce alte legume si fructe mananca perusul?

    Răspunde

    • Casa cu perusi
      Oct 11, 2012 @ 12:06:16

      Buna Maria, ti-am raspuns de ieri, cand mi-ai scris prima data, in subsolul articolului Ce inseamna cantecul perusilor. Cat despre legume si fructe, gasesti toate legumele bune pentru perusi mentionate la pagina Hrana

      Răspunde

  9. maria
    Dec 03, 2012 @ 16:57:56

    perusii inteleg limbajul vorbit de noi?

    Răspunde

    • Casa cu perusi
      Dec 04, 2012 @ 15:27:55

      Maria, perusii nu inteleg limbajul nostru… dar, de-a lungul timpului, ajung sa asocieze anumite cuvinte cu situatiile in care le rostim si astfel isi dau seama cam ce inseamna… spre exemplu, perusii mei au invatat ca daca le spun noapte buna, voi stinge lumina si ne culcam. ca atare, de cate ori spun noapte buna, biluta, perusul meu, se urca pe jucaria unde doarme, ceea ce inseamna ca el stie semnificatia cuvintelor noapte buna.

      Răspunde

  10. Oana
    Ian 16, 2013 @ 15:54:07

    Paulie al meu (il am de cateva zile) cand incep eu sa cant pe muzica, incepe si el cu mine…Prima data cu fluieraturi melodioase apoi incepe sa strige….Asta ce inseamna?

    Răspunde

    • Casa cu perusi
      Ian 16, 2013 @ 15:59:42

      Oana, cred ca strigatele inseamna ca papagalul se exprima liber, ca ii place sa auda muzica si il stimuleaza sa fie si el mai zgomotos. Papagalilor le place mult sa tipe, sa strige, sa atraga atentia asupra lor…. repetand lectiile de muzica, el va incerca sa scoata niste sunete mai melodioase, in timp…

      Răspunde

  11. Elfen
    Iun 27, 2013 @ 09:45:49

    perusa mea are program de tipete.pe la 7 dimineata tipa si face ca toti dracii,se potoleste pe la 8-9 🙂 next,pe la 12 ziua la fel…o nemultumeste ceva? sau asa face in mod natural??

    Răspunde

    • Casa cu perusi
      Iun 27, 2013 @ 15:17:07

      Elfen, este firesc ca perusii sa tipe, sa cante, sa comunice cu cei din jur, sa incerce sa descopere fiinte asemeni lor, care sa le raspunda. Mai ales cand sunt singuri, perusii tipa mai mult in speranta ca alti perusi ii vor auzi si le vor raspunde. Bineinteles, ea poate sa isi exprime si anumite nemultumiri, spre exemplu nu are hrana buna, nu are apa curata, nu e bagata in seama… tu tb sa stii cel mai bine si sa incerci sa ii oferi conditii cat mai bune de trai.

      Răspunde

  12. Elfen
    Iun 29, 2013 @ 12:22:32

    este ultimul sfat pe care ti-l cer si multumesc pentru ajutor dar inca sunt nelamurit,le-am oferit tot,os de sepie,pufuleti,mei,apa,morcovi razuiti etc,le-am curatat cusca des….fata e cea agitata,baiatul e cuminte.m-a disperat,toata ziua scoate niste sunete de te inebuneste,dimineata nu pot sa mai dorm si eu 1 ora 2 ca incepe fata sa faca urat,se mai linisteste cand acopar cusca cu o patura. greseala mea e ca am tipat la ea si am aruncat in ea cu tot ce gaseam prin jur.in rest am si alintat-o,i-am dat de mancare in palma,am mangaiat- pe burtica dar degeaba…eu inteleg ca ea incearca sa comunice cu alte animale dar in halul asta? scoate niste sunete de disperare si ma dispera si pe mine,nu stiu ce sa ii mai fac,as vrea sa o dau altcuiva dar nu vreau sa se simta baiatul trist,deja formeaza un cuplu..ce crezi ca ar trebui sa fac? 😦

    Răspunde

    • Casa cu perusi
      Iul 03, 2013 @ 14:37:30

      Elfen, perusica nu tipa de nebuna, cu siguranta exista factori de stres si printre ei cred ca tu esti numarul 1. Din pacate, se vede ca nu te poti ocupa cum tb de perusi si ar tb sa gasesti parinti adoptivi pt amandoi. Decat sa le faci viata un calvar si sa te enervezi si tu mai bine ii dai. Daca ai tipat la perusica si ai aruncat in ea cu diverse obiecte, daca ai luat-o brutal in mana si cine stie ce gesturi brutale ai mai facut… e firesc ca ea sa fie inebunita de frica si sa tipe asa… da-i altcuiva, care sa ii iubeasca si sa ii inteleaga, nu are sens sa mai tii papagali daca nu le intelegi firea si necesitatile!!!

      Răspunde

  13. Lucia
    Dec 09, 2013 @ 13:40:53

    ajutor !
    perusul meu a iesit din cusca si s-a lovit de mai multe ori de geam ! cum sa-l prind ????

    Răspunde

  14. Lucia
    Dec 09, 2013 @ 14:45:57

    l-am prins ! a innebunit de la muzica ! avea usa deschis , desi pana acum nu a iesit , el a vazut ca e usa deschisa si a iesit !

    Răspunde

  15. Andreiutzu Maier
    Feb 14, 2014 @ 18:30:45

    Paco al meu nu vrea sa ma asculte si tot fuge de mine iar cand il iau pe deget sta putin ma ciupeste si apoi zboara.ce sa fac?
    dati-mi un sfat Urgent!!!

    Răspunde

  16. Ariana
    Iul 14, 2014 @ 15:48:50

    Buna. Am un perus baiat , am vrut sa-l invat sa stea pe deget ,dar mereu zboara si cade, si se izbeste foarte tare. Cum pot sa-l invaţ sa stea pe deget?

    Răspunde

Lasă un răspuns

