Modificări hormonale sau cancer?

Am trecut prin momente grele cu perușul meu, Biluță, în această iarnă. Nu pot spune, încă, dacă pericolul a trecut, dar vreau să vă împărtășesc din experiența mea, să vă fie de folos, dacă vă veți confrunta cu aceeași situație.

Spre sfârșitul lunii decembrie, nasul lui Biluță a început să își piardă frumoasa nuanță albastră catifelată și să capete o culoare de un bej murdar, care s-a transformat curând în maron. Schimbarea culorii nu avea cum să fie de bun augur și am căutat imediat cât mai multe informații despre acest lucru.

Crusta maron incepe sa dispara

Majoritatea crescătorilor de elită din SUA spun că pierderea culorii albastre înseamnă, de obicei, modificări hormonale sau cancer testicular. Am apelat și la un veterinar din București, deși veterinarii noștri au prea puțină experiență cu păsările exotice. A confirmat faptul că este vorba de o modificare hormonală care poate fi pusă pe seama vârstei, Biluță având deja peste 6 ani și jumătate. Dar nu este exclus nici cancerul testicular, des întâlnit la perușii vârstnici. Știu că Billy este bătrân și că momentul în care ne vom despărți se apropie, dar este atât de dureros să știi că poate fi bolnav de cancer și că nu îl poți ajuta cu nimic… nu poți face nimic decât să suferi! Nici măcar nu știam dacă îl va durea… îl observam cu atenție în fiecare zi, încercam să îmi dau seama dacă suferă, dacă îl doare… Dar Billy părea doar puțin obosit, mai puțin vorbăreț decât înainte, mai puțin zburăcios… așteptam o schimbare cu sufletul îndoit… și a venit! 

Nasul își reia culoarea albastră

De câteva zile, nasul lui se curăță de crusta maron și își reia frumoasa culoare albastră. Sper din tot sufletul ca Biluță să fi trecut doar printr-o mică furtună hormonală, de iarnă, de bătrânețe, de ce-o fi… numai cancer să nu fie și să aibă parte de ultimii ani liniștiți și fără dureri. De azi sunt mai optimistă că Biluță va mai fi lângă noi mult timp de acum încolo și că mă va face să râd ori de câte ori va vorbi cu mine, alintat și schimonosit, cu glasul lui pițigăiat…

10 comentarii (+add yours?)

  1. anny
    Feb 18, 2012 @ 18:05:15

    wow adina:((:(( mi-au dat lacrimile, off sper sa fie bine biluta din tot sufletul:*:*:*:*:* simt yo asta multa bft ai mare grija de el si va pwp dulce ducle pe amandoi sunt sigura k a trecut peste datorita iubirii tale fata de el:*…cum are el ochisori gen k ai nostri kiki a mea ii are negri negri cand apare cercul ala in jurul ochilor ei?te pwp:*:*:*

    Răspunde

  2. Peruşii mei mici şi pufoşistefi
    Feb 18, 2012 @ 19:30:18

    sper sa fie bine . SANATATE MICUTULUI si bafta in continuare, Totul o sa fie bine , ai sa vezi

    Răspunde

  3. Maricica
    Feb 19, 2012 @ 18:45:16

    nu te speri nui din cauza batrineti eu am o prietene care a avut doi perusi ii aveu mai mult de 7 ani si se mai intimpla asa ceva poate trece printro schimbare si isi va reveni curind sau chear la sfrsitul iernii

    Răspunde

  4. emilia
    Mar 22, 2012 @ 18:24:30

    perusul meu are alta problema . A crescut o protuberanta deasupra cozii l-am dus la doctor si a fost diagnosticat cu cancer sincer nu prea stiu ce sa fac deocamdatai-am dat cu tinctiura de propolis daca cineva cunoaste vriun tratament rog sa ma abordeze Multumesc

    Răspunde

    • Casa cu perusi
      Mar 23, 2012 @ 08:50:37

      Draga Emilia, imi pare rau ca trebuie sa iti dau un raspuns fara speranta… daca veterinarul considera ca este o tumora, si de obicei protuberantele sunt tumori, 90% are dreptate. Sa ne rugam sa fie o tumora benigna cu care mai poate trai cativa ani. Dar, daca este maligna, adica un cancer… nu prea mai ai ce sa faci. Nici in cazul lui, ca nici in cazul oamenilor, cancerul nu poate fi invins decat daca este o forma usoara si poate fi atacat chimic. Tinctura de propolis nu ajuta la nimic, eventual il stresezi tot luandu-l in mana si masand locul respectiv. Sper din tot sufetul sa nu doara ce are el si sa fie benign. Tot ce poti face este sa ai grija de el, sa il iubesti, sa ii oferi hrana de calitate si sa incerci sa petreci mult timp cu el, sa vorbiti, sa va jucati… sa ii faci ultima perioada de viata cat mai frumoasa!

      Răspunde

  5. Bianca
    Mar 24, 2012 @ 19:14:01

    Perusita mea avea tot felul de astfel de neclaritati si cand am luat-o. M-a derutat mult cand am fost interesata sa ii aflu sexul. Nici acum nu sunt 100% sigura daca e o ea. Crescatorul de la care am luat-o mi-a spus ca e o ea cand l-am luat pe baietel.Cand am adus-o acasa avea la un ochisor o pielita, din aceea care se afla in jurul ochiului doar ca era asemanatoare cu pielita pe care o au oamenii la degete. Se vedea ca o incomoda cand clipea. Acum e mult mai bine ca a cazut de cativa ani si narile sunt ceva mai clare. Cat despre Biluta, nu de descumpani. Crescatorul de la care mi-am luat eu perusii mi-a spus ca avea unul de vreo 20 de ani. Ceea ce e foarte mult. 🙂 Nu noi decidem cand sunt ei pe duca, daca ei au chef de viata si sunt sanatosi. Animalele isi iubesc viata si au grija de ea cu orice pret.Sanatate tie si perusilor!

    Răspunde

  6. Simona Simo
    Iul 27, 2013 @ 15:09:01

    Ma bucur pentru Biluta ca si-a revenit. Puschi, peruselul meu din pacate nu a fost asa de norocos, spun a fost deoarece pe 25.07.2013 a murit in chinuri mititelul de aceasta boala cumplita. Cam din febr-martie 2012 (avea 6 ani) a inceput sa-i apara mai intai in mijloc in partea de jos a nasului, o pata mica maronie, apoi treptat in cateva luni narile lui din albastru intens ca cerul au devenit maro in totalitate. Cam un an nu am observat schimbari semnificative in comportamentul lui, pana acum doua-trei luni in urma. Nu prea mai venea pe la noi, zbura mai putin, statea mai mult in colivie sau in preajma ei, sau isi alegea locuri mai retrase, dar avea si momente cand venea la noi vesel si ciripea mai ales dimineata, in rest manca normal ca intotdeauna (eu i-am dat mereu Vitakraft menu complet). Oricum aceste schimbari si culoarea narilor am considerat ca sunt normale la varsta lui. La un moment dat am observat sub coada ceva ca o umflatura, noi nu prea il luam in mana ca nu-i placea deloc, dar am zis la inceput ca-i grasut.
    Narile lui in ultimul timp devenisera de un maro foarte inchis. Treptat iesea tot mai rar din cusca si tragea la somn, umflatura crescuse mai mult, si era moale la pipait. Am fost cu el la veterinar, i-a facut ecografie, am vazut ca era o tumoare de 2,75 / 2,75 cm situata pe cloaca. Medicul mi-a spus ca dupa cum arata era un cancer avansat care sigur a mai cuprins si alte organe interne, ca nu mai era nimic de facut din cauza varstei. Asta a fost pe 24.07.2013. A doua zi pe 25 a incercat de dimineata sa manance cateva boabe saracutul dar a vomitat tot, a baut doar apa, a stat tacut intors cu spatele pe bara, cu ochisorii mai tot timpul inchisi, nemiscat. Pe la orele 18 brusc a stat cateva momente aplecat in fata, in acel momentul a cazut de pe bara iar acolo jos avut niste zvacniri ingrozitoare din tot corpul, cu picioarele intinse culcat pe o parte. Asa si-a dat sufletul micutul meu prieten, privindu-ne, iar noi il plangem de doua zile. A fost cu noi 7 ani si 4 luni, ne-a oferit toata dragostea, dar nu am putut sa il ajutam cu nimic.
    Ei perusii sunt atat de vioi si dragalasi pana aproape in ultima zi a vietii lor, de parca nu ar vrea sa ne intristeze nici macar o clipa, niste ingerasi care atunci cand pleaca pentru totdeauna iau cu ei acolo si o parte din sufletul nostru. Il voi pastra vesnic in memorie.

    Răspunde

    • Casa cu perusi
      Iul 29, 2013 @ 12:48:07

      Draga Simona, stiu exact prin ce ai trecut si stiu cat a fost de dureros… imi pare nespus de rau si as vrea sa te incurajez, sa iti aduc putina alinare… Din pacate, cancerul organelor reproductive este cumplit, si perusul meu Biluta si-a pierdut viata in cele din urma. A fost, timp de 7 ani complet sanatos, nu a avut niciodata nicio problema… apoi au aparut petele maronii pe nas, in perioada de imperechere se facea iar albastru pt scurt timp, apoi redevenea maroniu… stiam ca este cancer si ca nu putem face nimic. A reusit sa lupte 9 luni, de la primele semne pana cand l-a doborat, cu dureri puternice in ultimele zile… imi e greu si acum, dupa jumatate de an de cand a plecat de langa noi durerea din sufletul meu e la fel de mare si nu va pieri niciodata, indiferent cate lucruri frumoase voi avea sau nu in viata,nimic nu va sterge dorul de el si durerea… imi pare rau ca ai trecut si tu prin asa ceva, din pacate multi perusi masculi trecuti de 6, 7 ani se confrunta cu aceasta boala.

      Răspunde

  7. Simona Simo
    Iul 29, 2013 @ 05:05:51

    Revin cu cateva poze, linkurile de mai jos (merge cu copy paste in browser) pe diferite etape, pentru a veni in ajutorul celor care observa simptome asemanatoare la peruseii lor:
    Iulie 2008: http://img6.imageshack.us/img6/7818/0yse.jpg
    Ianuarie 2012 prima faza aici se vede o pata mica maronie in partea de jos: http://img40.imageshack.us/img40/2006/y62g.jpg
    Martie 2012: http://img405.imageshack.us/img405/529/aa8g.jpg
    23 iulie 2013 cu doua zile inainte de tragicul eveniment: http://img15.imageshack.us/img15/9980/07gu.jpg

    Răspunde

Lasă un răspuns

