Reguli de aur pentru dresajul perușilor

Regula nr.1: Câștigă-i încrederea

Foarte puțini pui de peruși sunt deja dresați de crescători și se urcă pe degetul tău. De obicei, sunt aduși la vânzare la vârste foarte mici, de 3 – 4 luni, perioadă prea scurtă pentru un dresaj eficient. Când sosește acasă la tine, micul pui de peruș este speriat, plânge după părinți și după locurile pe care le cunoștea (chiar dacă tu nu vezi lacrimile!) și tresare la cel mai mic zgomot. Pentru a-i câștiga încrederea, trebuie să te porți foarte blând cu el, să îi vorbești ca unui copil mic, pe o voce plăcută, să nu țipi, să nu ridici glasul și să nu faci niciun gest care ar putea să îl sperie. Nu bate cu degetele în colivie, nu încerca să îl prinzi în mână brutal și păstrează o atmosferă liniștită în casă.

Suportul pentru sticlele de vin a devenit un loc de joaca la geam, deasupra caloriferului

Regula nr. 2: Multă răbdare

După câteva zile, în care se obișnuiește cu colivia lui și cu obiectele din ea, încearcă să petreci cât mai mult timp pe lângă colivia lui și să ții mâna la intrarea în colivie, ca să se obișnuiască cu ea. De îndată ce nu mai sare speriat de mâna ta, poți să o introduci ușor în colivie cu semințe în palmă. Nu va veni la tine din prima zi, dar nu trebuie să te descurajezi. Încearcă acest lucru de 2-3 ori pe zi, timp de câteva săptămâni. Până la urmă se va obișnui cu mâna ta și va veni să ia semințe. Cu timpul, îi poți oferi și alte bunătăți din mâna ta, precum bucățele de măr, frunze de salată sau gălbenuș de ou fiert. De fiecare dată, ține mâna tot mai aproape de el până când reușești să îl mângâi sub cioculeț.

Mai au si o colivie de lemn rosie in care se ascund

Regula nr. 3: Pe deget

Dacă perușul începe să aibă încredere în tine și se urcă în palma ta, este timpul să începi să îl dresezi să se urce pe degetul tău arătător. După ce îi dai mâncare din palmă, întinde degetul arătător în fața lui, puțin mai sus de piept, chiar sub cioculeț, și spune-i Hai sus!. Atinge ușor pieptul perușului și împinge-l puțin în sus, să înțeleagă că vrei să urce pe degetul tău. Unii sunt mai curajoși și fac acest lucru de la primele încercări. Alții sunt mai timizi și au nevoie de repetiții timp de câteva săptămâni sau luni.

Iar jucariile colorate nu lipsesc

Regula nr. 4: Libertatea

Perușul se urcă pe degetul tău când vrei tu, mănâncă din palma ta… înseamnă că este dresat. Acum este timpul să îi dai drumul afară din colivie și să repetați dresajul în libertate. La început, va zbura haotic prin cameră. Stai liniștit pe un scaun și lasă-l să exploreze singur camera. Ar fi bine să strângi perdelele de la geam spre perete, să nu se agațe în ele, și să astupi spațiul dintre dulapuri și pereți cu niște cutii sau cărți, să nu cadă după dulapuri. De asemenea, recomand să astupi cu un șal și oglinda, dacă ai așa ceva în camera, să se nu lovească de ea. El va zbura de colo, colo, își va alege niște obiecte pe care va ateriza sau va veni pe capul tău – pentru că deja are încredere în tine. Întinde mâna deasupra capului, să se urce pe ea și vorbește-i blând cum îl alinți tu de obicei. Treptat, va învăța să vină pe capul și pe umărul tău, va explora casa cu tine și se va juca în afara coliviei. Ar fi bine să îi faci un loc de joacă în afara coliviei, cu o creangă de pom fructifer și jucării colorate, să nu se plictisească dacă tu ești plecat de acasă.

82 comentarii (+add yours?)

  1. Daniel
    Ian 09, 2012 @ 14:11:12

    esti foarte priceputa in a face bloguri si este foarte bun si folositor blogul

    Răspunde

    • Casa cu perusi
      Ian 09, 2012 @ 14:53:41

      Multumesc pentru aprecieri, Daniel, am intrat si eu pe blogul tau si o sa mai intru, sper sa pui si fotografii cu perusii tai sa ii cunoastem si noi. Cred ca iubesti mult perusii, daca te-ai hotarat sa le faci un blog. Sa ai grija de ei!!!!

      Răspunde

  2. anny
    Ian 09, 2012 @ 16:54:10

    ce mumos ai scris esti o duuulce:*:**:, vroaim sa t eintreb cv…frat a facut pojar dala mic:(, yo am facut cand eram mica da aseara ma gandeam oare e posibil sa o afecteze cumva pe kiki?pwp astept rapsuns:(

    Răspunde

    • Casa cu perusi
      Ian 10, 2012 @ 10:16:31

      Buna Anny, bine ai revenit… nu cred ca pojarul o va afecta pe Kiki. Eventual, cat timp are pojarul, fratele tau sa nu o ia pe mana si sa stea putin mai departe de ea. oricum nu cred ca se ia.

      Răspunde

  3. stefi
    Ian 16, 2012 @ 16:22:32

    sa o fi vazut pe fetita mea ieri :)) , manca fratele meu un cornulet facut de bunica , ea cand l-a vazut a facut ochii mari si a zburat in capul lui , pe spatele lui , iar apoi in nenumarate randuri a aterizat pe corn , am lasat-o si pe ea sa ciuguleasca de 2 ori , nu mult ca nu-i bine , era asa simpatica , ea se apropie din ce in ce mai mult de noi , si cu baietelul am facut progrese , adica daca stau cu mana pe langa el nu mai fuge , ma lasa sa il ating fugar , mananca din mana , dar , el parca e multumit de mine numai cand am mancare in mana , nu stiu cum sa il fac sa se urce pe deget , sa se apropie mai mult , sa se joace cu mine , si fiind 2 , ea nu se sperie , dar mereu merg unul dupa altul ca stan si bran si normal ca atunci cand sunt amandoi daca el se sperie si zboara de mana mea , zboara si ea , eu nu credeam sa il vad pe el mancandu-mi din mana , si uite ca s-a intamplata , care e sfatul tau ? cum sa ma apropii si mai mult de el , cum sa il fac sa se joace de mine?

    Răspunde

    • Casa cu perusi
      Ian 17, 2012 @ 09:13:02

      Draga Stefi, vei vedea cu timpul ca va veni si baietelul mai des la tine, daca petreceti mult timp cu ei si va jucati cu ei, vor capata incredere si de la o saptamana la alta vei vedea ca va face progrese… cum spuneam, trebuie sa ai rabdare si sa le arati ca tii mult la ei, dragostea este un limbaj universal, iar animalele il inteleg foarte bine!!!! In cateva luni, te vei juca cu amandoi, iar peruselul nu o sa mai fie speriat.

      Răspunde

  4. stefi
    Ian 17, 2012 @ 14:22:51

    asa sa fie! eu ii iubesc enorm de mult , de aceea insist si pe el , sa il apropii si pe el de noi , pentru ca nu imi place sa il vad speriat , imi place sa il vad increzator si fericit , ca atunci cand fac ei niste mici prostioare , care sunt atat de dulci , si se simt foarte bine mai apoi:)) , oricum ei au fost ca o raza de soare in viata mea , bucurandu-mi zilele . O mica intrebare , tu i-ai imblanzit pe amandoi? bravo tie ! si sa dea Domnu sa ajung si eu la acest progres , si sper sa fie cum ai zis .

    Răspunde

    • Casa cu perusi
      Ian 17, 2012 @ 14:53:00

      Buna Stefi, perusul meu Biluta a sosit la mine tarziu, avea deja vreo 3 ani si a fost dresat de fostii lui stapani. Cipita, in schimb, a fost adoptata de mica si sincera sa fiu nu am insistat sa o dresez din primele zile… am preferat sa o vad libera si fericita ca poate sa zboare… cu timpul, in decurs de un an, ea fiind libera prin casa, am inceput lectiile sa vina pe mana mea. A fost mai greu, pentru ca ea putea zbura unde dorea, dar pe mine nu m-a lasat inima sa o tin inchisa in colivie si sa o dresez. Pentru mine nici nu conteaza foarte mult sa vina pe mana mea la comanda. Eu sunt fericita sa ii aud cantand si zburand prin casa, si, pentru ca ma iubesc si ei pe mine, vin la mine oricum. La un moment dat, dresat sau nu, un perus care tine la stapanul lui se va duce oricum pe capul sau pe umarul lui… dresajul este util sa le impui o anumita disciplina, sa vina pe mana ta cand vrei sa ii bagi in colivie si sa ii iei cu tine dintr-un loc in altul.

      Răspunde

  5. stefi
    Ian 17, 2012 @ 15:58:46

    eu nu doresc un astfel de dresaj, imi doresc doar ca atunci cand ma apropii de ei sa nu mai fugfa baieelul , sdau sa ma lase sa il mangai umpic pe burtica , cum e fetita , si eu am procedat la fel , le-am dat drumul in a doua , sau a treia zi de cand ii aveam , fetita a fost receptiva urcandu-se pe degetul meu si lasandu-se alintata din primele zile , acum sunt sigura ca munca mea va da roade si in ceea ce il priveste pe perusel , , eu nu imi doresc sa vina la mine la comanda , ci sa vina la mine pentru a fi mangaiat si rasfatat , niciodata nu mi-a placut acest dresaj strct in ceea ce priveste orice animal gen :”rostogoleste-te” , „sari” „latra” etc , eu vrea sa nu se mai sperie de mine ,

    Răspunde

  6. Georgi
    Feb 02, 2012 @ 17:17:27

    Eu inca am probleme cu ei 😦 Ii am inca din septembrie si nu am facut progrese 😦 Inca se agita in colivie cand ma apropii de ea sau vreau sa iau tavita sa le fac curat.De bagat mana la ei nici nu mai zic :(.
    Crezi ca e prea tarziu acum sa se mai poata face ceva?Mi-e mila de ei si nu imi place sa ii vad asa speriati.Si cu toate astea au trecut cateva luni si nimic :(.
    Ce sa fac?:(

    Răspunde

    • Casa cu perusi
      Feb 03, 2012 @ 08:38:58

      Buna Georgi, niciodata nu e prea tarziu… intr-adevar este cam mult din septembrie pana acum, ar fi trebuit cel putin sa le treaca teama de tine… oricum, nu trebuie sa renunti sa comunici cu ei, sa le dai bunataturi si sa incerci sa ii hranesti din mana ta… eu as sugera sa scoti cutiuta cu mancare vreo 2 – 3 ore dimineata, din colivia lor si sa incerci sa le dai seminte din palma… dar ai grija totusi sa nu ii infometezi. Este o masura cam drastica, dar uneori poate sa dea roade… important este sa le vorbesti bland si sa misti mana foarte incet in preajma lor.

      Răspunde

  7. Muresan Emanuel
    Apr 03, 2012 @ 11:15:35

    Si eu am un perus acum de 3 zile dar nu vrea nici cum sa se urce pe degetul meu si se sperie.Am reusit doar sa il mangai pe piciorus dar pe deget nu vrea sa se urce.Va rog ajutati-ma astazi daca puteti(cat mai repede)
    E-mail-ul meu pentru contactare este :muresan_emanuel2001@yahoo.com

    Răspunde

    • Casa cu perusi
      Apr 03, 2012 @ 11:45:15

      Salutare, Emanuel, abia ai luat perusul de 3 zile, este un timp mult prea scurt sa capete incredere in tine si sa vina la tine fara nicio frica. Da-i timp, fii rabdator, o pasare nu este un catel care iti sare imediat in brate sa fie mangaiat. Perusii sunt speriosi, sunt timizi, sunt circumspecti, analizeaza cu mare atentie oamenii inainte de a se apropia de cineva… este si firesc. Daca nu a fost dresat deja de crescatorul de la care a venit, tu trebuie sa il dresezi cu multa rabdare si sa te apropii de el treptat, incet, cate un pic in fiecare zi. De altfel, vad ca ai citit deja articolul meu despre regulile dresajului… mult succes!

      Răspunde

  8. Muresan Emanuel
    Apr 04, 2012 @ 12:09:18

    Multumesc mult.Am mai incercat astazi 4.03.2012 si l-am putut mangaia pe burtica si pe labute.Si-a pus o labuta pe degetul meu dar in cateva momente si-a tras-o.Vreau sa va mai intreb:cand ciripesc ei(dupa cat timp)ca ameu ciripeste un pic dimineata si seara.Cand ma saluta isi ridiga usor aripile?A….era sa uit.Cand l-am mangaiat pe burtica m-a pupat cu ciocul usor.SI cum imi dau seama daca este mascul sau femela?DUPA cat timp de la cumparare il pot lasa sa zboare prin casa?EL de unde stie cand trebuie sa se duca inapoi?Cum il ademenesc inapoi in cusca?

    Răspunde

  9. Muresan Emanuel
    Apr 05, 2012 @ 16:59:47

    va rog sa-mi raspundeti azi daca se poate la comentariu>multumesc

    Răspunde

    • Casa cu perusi
      Apr 06, 2012 @ 07:34:10

      Deja ai citit articolul cu regulile de baza in dresaj, cred ca iti vor folosi, oricum totul depinde de personalitatea si inteligenta perusului. Unii sunt mai fricosi, altii sunt mai indrazneti si mai curiosi, altii sunt mai isteti, altii mai prostuti… depinde cum ai avut noroc. Cu rabdare si dragoste, sigur il vei convinge sa se apropie de tine.

      Răspunde

  10. Muresan Emanuel
    Apr 15, 2012 @ 13:50:30

    Am bagat mana in cusca si se cam sperie.Iam cumparat si oglinda si toata ziua sta in fata ei este ceva anormal?

    Răspunde

    • Casa cu perusi
      Apr 15, 2012 @ 16:38:07

      Emanuel, banuiesc ca ai perusul de foarte putin timp, de aia este atat de sperios. Va trece ceva timp pana cand ii vei castiga increderea. In ochii lui, tu esti un urias puternic care il poate strivi in orice clipa… iti dai seama ca nu se va acomoda peste noapte cu tine. Este atras de oglinda pentru ca acolo vede un frate de al lui si asa nu se mai simte singur. Eu nu recomand oglinzile pentru perusii singuri, unii ajung maniaci, se uita numai in oglinda, o ciugulesc, o pupa, vorbesc cu ea si ignora ceea ce este in jur. Ia oglinda, cumpara jucarii interesante, care sa zornaie si cu care sa va puteti juca amandoi si joaca-te mult cu el… pana la urma va fi curios, sa va apropia de tine. Vorbeste bland si ai multa rabdare!!!! O pasare nu se cucereste prea usor daca nu este obisnuita cu oamenii.

      Răspunde

  11. Muresan Emanuel
    Apr 15, 2012 @ 13:51:06

    ce sa mai fac ca sa nu se sperie .este mascul

    Răspunde

  12. ionutzz
    Aug 09, 2012 @ 09:18:35

    buna am si eu un pui de 1 luna si ceva il am de 1 saptamana sa obijnuit cu mine manca din palma de pe deget dar daca apropii degetul sa se urce pe el musca. Nu doare ca e micut dar vreau sa se urce pe deget sa nu se invete prost sa muste tot ce prinde, cand bag mana la el sta si cand imi apropii degetul de el se enerveaza si ciupeste:)) asa e simpatic..un sfat te rog..

    Răspunde

    • Casa cu perusi
      Aug 09, 2012 @ 12:40:57

      Ionut, perusul tau nu musca in momentul in care iti prinde ciocul cu degetul. El, de fapt, verifica obiectul din fata lui, sa vada daca se poate urca pe el, sa fie sigur ca e stabil, ca nu se rupe, ca nu il zgaltaie. Pasarile pun ciocul pe orice intalnesc, ca sa cunoasca mediul din jur, asa cum bebelusii baga jucariile in gura sa afle mai multe informatii despre ele (ce gust au, daca sunt de mancat, daca sunt tari sau moi… etc). Deci, ciocul e unealta lui de a explora lumea, mai ales la varsta asta atat de mica. Mai lasa-l o vreme sa te ciupeasca usor, sa se invete cu mana ta… vreo 2, 3 luni, apoi este posibil sa inceteze singur, pentru ca are incredere in deget si stie ca se poate urca linistit. Daca nu inceteaza, indeparteaza-i tu ciocul cu cealalta mana, nu il brusca, doar da-l la o parte si impiedica-l sa te ciupeasca, ca sa invete ca nu are voie sa faca asta. Despre oglinzi… este atasat de ele pentru ca el vede acolo alte pasari, nu se recunoaste pe sine, crede ca sunt alti perusi si are mare nevoie sa stie ca mai sunt si altii in preajma, sufera ca e singur si ca nu are cu cine comunica. Eu as sugera sa ii iei olginzile treptat, sa ii lasi doar una din cand in cand si sa petreci cat mai mult timp cu el, sa te joci cu el sa nu simta singuratatea. Lasa-i oglinzile cand nu esti tu acasa…

      Răspunde

  13. ionutzz
    Aug 09, 2012 @ 09:41:11

    app am uitat sa iti spun ca i-am luat 3 oglinzi si toata ziua sta in ele doar cand il hranesc atunci se dezlipeste de ele..

    Răspunde

  14. ionutzz
    Aug 10, 2012 @ 09:26:34

    multumesc pentru sfat…deci afara o sa-i dau drumu peste 1 luna daca sta pe deget…

    Răspunde

    • Casa cu perusi
      Aug 10, 2012 @ 11:39:52

      Ionut, poti sa ii dai drumul de pe acum perusului tau, doar sa il tii inchis cand vrei sa il dresezi sa se urce pe deget. Daca el este in colivie, iti va fi mai usor sa il inveti acest truc. Daca este liber prin casa, probabil se va feri de tine si va zbura departe. deci, cand vrei sa il dresezi, il tii in colivie, apoi ii dai drumul. Nu il tine inchis o luna de acum incolo, este un sentiment groaznic, nici tie nu ti-ar placea sa fii tinut inchis intr-o camera mica.

      Răspunde

  15. ionutzz
    Aug 12, 2012 @ 10:16:28

    da o sa-i dau drumu dar peste 2 saptamani pt ca mi-am mai luat si o perusica de 2 sau 3 saptamani e mikuta si simpatica si tare blanda sta o iau in mana nu fuge dar inca nu stie sa zboare si nu pot sa il las numa pe 1 afara…multumesc pentru sfat

    Răspunde

  16. emanuel
    Aug 12, 2012 @ 12:00:50

    Am un perus de vreo 2 luni si nu vrea sa imi manance din palma si este foarte speriat.sa il las prin casa sa zboare?asa reusesc sa ma imprietenesc cu el???

    Răspunde

    • Casa cu perusi
      Aug 13, 2012 @ 08:54:26

      Emanuel, incearca sa il dresezi… sa apropii mana treptat de el, mai intai o tii prin colivie sa se obisnuiasca cu ea si apoi incerci sa te apropii de el cu seminte…. procesul dureaza, nu se petrece peste noapte, poate dura si cateva saptamani pana cand vine in palma ta. Poti incepe lectiile de dresaj dimineata si seara, cate 15 minute, iar intre timp sa il lasi liber sa zboare, sa se joace… sa te joci si tu cu el, sa ii arati jucarii, mingiute, clopotei…

      Răspunde

  17. Vlad
    Noi 17, 2012 @ 14:12:07

    Salut …, nu demult am primit de ziua mea un perusel Junior,(i spun asa deoarece este micut si cand ma uit fix la el face niste ochii de copilas de iti vine sa-l strangi in brate) dar mai am si o perusica Nina si e mai mare ca el si la ani si la marime si nu stiu daca e bine sa-i las impreuna mi-e teama sa nu il bata sau ceva de genu.Imi puteti spune ce sa fac?

    Răspunde

    • Casa cu perusi
      Noi 18, 2012 @ 13:40:55

      Buna Vlad, sa iti traiasca perusii si sa ii ingrijesti frumos!!! Cred ca ar fi bine, la inceput, sa ii lasi sa stea impreuna si, daca perusica incepe sa devina agresiva, sa ii separi in doua colivii. Eu sper totusi sa se imprieteneasca si sa poata trai impreuna fericiti. Tu ai un rol important in relatia dintre ei, sa nu il favorizezi pe nici unul, sa te joci cu amandoi, sa le vorbesti si sa ii tratezi in mod egal . perusii sunt foarte isteti si foartte gelosi, simt imediat cand altul le-o ia inainte. Eu sper ca perusica ta sa nu fie agresiva, dar trebuie sa incerci sa vezi cum se comporta cu noul perusel. Daca il accepta, este super!

      Răspunde

  18. catalina
    Dec 02, 2012 @ 20:02:30

    am doi perusi care fata vrea sa se pupe cu baiatul iar baiatul o ciupeste. ce inseamna?

    Răspunde

  19. Alexandra
    Dec 20, 2012 @ 10:41:50

    Buna eu am doi perusi o fata si un baiat. Fata are un an baietelul aproape 5 ani. Credeti ca e prea tarziu sa incep sa dresez macar fetita?

    Răspunde

    • Casa cu perusi
      Dec 21, 2012 @ 11:50:29

      Alexandra, daca baietelul nu este deloc dresat, este posibil ca el sa ii transmita fetitei mesaje sa nu se apropie de tine, dar nu trebuie sa te descurajezi. Incepe lectiile de dresaj cu perusica cand ea se afla la distanta de perusel, spre exemplu el sa fie in colivie, iar ea afara… iti tb multa rabdare si repetitii peste repetitii. Poti incerca aceleasi lectii si cu amandoi o data, sa apropii degetul de ei sau o bara din lemn pe care se pot catara amandoi… ma refer la acele bare din lemn identice cu barele din plastic cu care sunt dotate toate coliviile. IN general, este bine sa schimbi barele din plastic cu unele de lemn, se gasesc de cumparat la pachet in unele pet+shopuri, sau poti sa faci singura din niste crengi de copac mai grosute, sa le cureti cu un cutit de coaja. Mult succes!

      Răspunde

      • Alexandra
        Dec 21, 2012 @ 19:37:30

        Problema este ca doar de cateva ori i-am socs afara din colivie pentru ca zburaau speriati si mi-a fost teama pentru ei..si acum ei sunt foarte speriosi si mie frica sa ii las liberi

  20. Oana
    Ian 22, 2013 @ 18:59:52

    eu tot incer sa il fac pe perusul meu sa se urce pe deget, dar nu reusesc. La mine in palma vine cand ii aduc cate o bucata de mar sau ceva sa pape. Tin degetul in fata lui, il imping putin de piept, ba chiar incerc sami pun degetul sub piciorusele lui, dar nici ca-l intereseaza. Nu stiu cum sa-l fac sa inteleaga ca trebuie sa se urce pe deget.

    Răspunde

    • Casa cu perusi
      Ian 23, 2013 @ 14:00:54

      Oana, daca ai incercat de foarte multe ori sa il faci sa se suie pe deget si nu ai reusit, s+ar putea sa mearga urmatoarea smecherie: tine in fata lui, in dreptul pieptului un creion sau o baruta ca cele din colivie, sa inteleaga ca, daca are un obiect in fata pieptului, se poate urca pe el. Dupa ce reusesti sa il faci sa se urce pe creion, vei avea mai multe sanse sa se urce pe degetul tau. El nu are incredere in degetul tau, dar daca vei tine in dreptul lui o bara ca cele din colivie pe care le cunoaste deja, cred ca lucrurile se vor simplifica.

      Răspunde

  21. Alexandra
    Feb 02, 2013 @ 12:24:24

    cand imi las perusul afara din cusca, se aseaza numai in pat pe perna mea si nu se mai misca de acolo. Oare de ce?

    Răspunde

    • Casa cu perusi
      Feb 04, 2013 @ 13:04:44

      Alexandra, perusul tau este atasat de tine, vine la tine si te lasa sa il mangai? Daca exista o relatie stransa intre voi, el simte nevoia sa fie alintat si se duce pe obiectele care miros a tine. II place perna pt ca este calduroasa si moale, probabil ii aduce aminte de penajul mamei lui care il ocrotea cand era mic. Acorda-i mai multa atentie si afectiune.

      Răspunde

  22. Adi
    Feb 15, 2013 @ 18:35:34

    Buna.. va rog ajutati ma si pe mine… am 2 perusii mumosi boby si pamela…de 4 saptamani au 2 puisori katy si michael.. dar azi a facut pamela iar un ou:(( ce trebuie sa fac???? de ce a facut asa rpd ou iar??? multumesc!!!

    Răspunde

    • Casa cu perusi
      Feb 18, 2013 @ 09:27:17

      Adi, februarie si martie sunt luni de imperechere si clocire, asa ca este posibil sa mai apara niste oua. Ar fi bine sa i le iei, sa se poata ocupa de puisorii pe care ii are deja, sa ii faca mari. Doar daca nu vrei si alti puisori…

      Răspunde

  23. Adi
    Feb 18, 2013 @ 11:44:06

    A mai facut un ou..toata ziua se imperecheaza:(( si nu le mai da la astia mici de mancare:(( au deja 4 saptamani… pot sa manace singuri??? Mi si cam bate pe amandoi:((( Ar trebui sa i separ cumva???

    Răspunde

    • Casa cu perusi
      Feb 19, 2013 @ 15:06:27

      Adi, este destul de grav daca a inceput sa isi bata puii. Trebuie sa ii iei ouale neaparat ca sa isi poata hrani puii in continuare. Cauta pe net ce hrana suporta puii de o luna si incearca sa o prepari singur, s-ar putea sa fii nevoit sa ii hranesti tu si alti membrii ai familiei regulat, cam la 2 , 3 ore, altfel vor muri de foame daca perusica nu ii mai hraneste sau vor avea un sistem imunitar atat de slab incat se vor imbolnavi curand.

      Răspunde

  24. Adi
    Feb 20, 2013 @ 11:12:24

    Ei au inceput sa manace singuri…. papa seminte singuri…le dau salata verde .. si portocala…Problema e ca nu prea beau apa…au incenput si ei sa zboare..prin casa..!!! Mi greu sa i iau ouale ca toata ziua se imperecheaza si fac altele… au deja 3:((

    Răspunde

    • Casa cu perusi
      Feb 20, 2013 @ 14:26:47

      Adi, se pare ca tb sa treci la masuri extreme, adica sa separi adultii, sa pui capat imperecherii, astfel incat perusica sa nu mai depuna oua fertile si sa faca alti pui. Ea va mai depune oua, dar i le iei pe toate… e un pic stresant, dar nu prea ai ce face. Nici pentru sanatatea peruselei nu este bine sa depuna oua intr-una, sistemul ei imunitar slabeste, pierde elemente nutritive esentiale si orice slabiciune poate fi atacata usor de boli. Daca stau o vreme despartiti, instinctul de imperechere va fi inabusit… Cat despre pui, este foarte bine daca au inceput sa manance singuri seminte, le poti da apa de pe degetele tale la inceput, apoi cu adapatoare din aceea de tip cilindru cu cioc, asa vor invata mai repede de unde sa bea apa.

      Răspunde

  25. Adi
    Feb 21, 2013 @ 12:20:01

    Deci sa i le iau..mi mila sa le iau..ca saraca toata ziua sta acolo pe ele si are grija de ele:(((Cat timp ai zice sai tin despartiti??? face urat rau boby daca il bag in alta cusca:(( si se supara si el:((

    Răspunde

    • Casa cu perusi
      Feb 21, 2013 @ 15:32:23

      Adi, se pare ca perusica ta isi doreste mult de tot inca o serie de pui… dar tu tb sa te gandesti bine daca te vei descurca cu toti, daca ii poti tine pe toti… sau daca poti gasi prieteni care isi doresc sa ii adopte. E complicat cu multi pui, de aceea recomandam indepartarea oualelor… dar depinde de tine. Cat despre curatarea penajului, poti folosi o discheta de vata moale inmuiata in apa calda sa ii cureti din cand in cand penele, dar nu foarte des, sa nu o stresezi prea tare. Sa folosesti doar apa calda, nimic altceva…

      Răspunde

  26. Adi
    Feb 21, 2013 @ 12:22:46

    si inca ceva katy e alba si e murdara pe pene…pot sa o dau cu apa umpik???e cuminte asa…dar e genul ca un soricel ce se baga peste tot..intra peste tot cu capul inainte:| si se murdaerste..se spala ea toata ziua si se curata …dar mereu se murdareste:(

    Răspunde

  27. Adi
    Feb 22, 2013 @ 07:04:55

    Oki Multumesc Frumos de Sfaturi…o sa il despart pe bobyy de pamela sa nu se mai imperecheze…dar cred ca o s ai las ouale… e bine??? asa?

    Răspunde

  28. mihai
    Feb 23, 2013 @ 15:25:58

    Eu sunt mihai si am doi perusi un mascul si o femela. Am vorbit bland cu ei 2 saptamani si am incercat sa introduc mana ibn colivie dar degeaba. se sperie atat de tare si imi este foarte mia de ei. ajutarima

    Răspunde

    • Casa cu perusi
      Feb 25, 2013 @ 10:33:10

      Buna Mihai, bine ai venit pe blogul meu. 2 saptamani este totusi o perioada scurta de timp pentru niste perusi sa se acomodeze si sa accepte un om necunoscut. Cum spuneam in diverse mesaje, pasarile sunt foarte sperioase, nu astepta de la ele sa se comporte ca niste pui de catei care abia asteapta sa fie alintati si mangaiati. Cu pasarile tb sa ai multa, multa rabdare, sa petreci mult timp cu ele, in preajma lor, sa fii bland, sa le vorbesti frumos si sa te apropii treptat de ele. In cateva luni, vei face progrese, vei vedea, dar in 2 sapt nu se putea… asa ca fii perseverent si vei avea rezultate bune.

      Răspunde

  29. mihai
    Feb 28, 2013 @ 07:39:39

    multumesc pentru sfat esti o draguta .apropo Papy al meu face tot timpul din cioc si casca tot timpul . E inseamna?

    Răspunde

    • Casa cu perusi
      Feb 28, 2013 @ 12:36:27

      Mihai, esti sigur ca perusul casca extrem de des? Fie nu doarme deloc noaptea de teama de intuneric si zgomotele din jur, fie are o problema care afecteaza caile respiratorii, de la acarienii care dau raia, la cei care ataca sacii aerieni sau o bacterie nenorocita. Uita+te cu mare atentie dupa semnele de boala si mergi cu el la veterinar.

      Răspunde

  30. mihai
    Feb 28, 2013 @ 14:51:50

    Vecinul meu este veterinar. Asi putea sa il intreb ce are.Multumesc din nou pentru sfat

    Răspunde

  31. ryssy
    Mar 16, 2013 @ 08:13:23

    papagalul meu stie deja multe trucuri stie sa treaca prin cerculete e ffrffff istet cum sa il fac sa mnance fructe?

    Răspunde

  32. maria
    Apr 07, 2013 @ 12:54:15

    ryssy ca sa faci ca papagalul tau sa manance fructe trebuie sa il obisnuiesti cu asa ceva sa stie ca e ceva delicios. Daca lai invatat sa manance din palma seminte acum cheamal in palma sa manance bucatele de fructe .Daca vrei sa manance fructele asa intregi trebuie sa mance cand sta pe degetul tau in timp ce tii cu mana cealalta fructul langa el. Dar daca e ceva cu coarja ca si marul decojestel. ai multa rabdare. cu mine a mers asta

    Răspunde

  33. mihai
    Apr 11, 2013 @ 16:07:25

    perusul meu ma pupa pe buze, dar se sperie cand ii dau sa imi pupe obrazul, chiar daca il dau incet . de ce?

    Răspunde

    • Casa cu perusi
      Apr 12, 2013 @ 08:41:58

      Mihai, el cunoaste buzele, obrazul este un teritoriu necunoscut si se sperie, deocamdata… dar, daca insisti, se va obisnui sa te ciuguleasca si pe obraz, totul este sa ai rabdare si sa faci gesturi domoale, lente.

      Răspunde

  34. alexandra
    Apr 13, 2013 @ 14:47:29

    buna. am si eu un perusel in varsta de 4 luni , il am de aproximativ 3 saptamani.La inceput, in prima saptamana am bagat mana in colivie si incetul cu incetul sta pe degetul meu si imediat ce am vazut asta i-am dat drumul prin casa , in prima faza zbura haotic, si nu a mai vrut sa stea pe degetul meu iar cand ma apropiam de el zbura in alt colt al camerei . pt a-l baga in cusca trebuia sa alerg dupa el si sa il prind in mana , caci altfel nu puteam sa il bag in cusca.
    Dupa cava timp (cand il alergam pt a-l prinde)a devenit mai sfios, si nici in cusca nu mai voia sa stea pe deget , incerc sa vb calm cu el sa nu fac ceva care sa il sperie dar tot ii este frica de mine.
    daca il las in colivie pt a nu mai fi nevoita sa fug dupa el sa il prind in mana ca pe un cartof, este agitat si zboara ca si cand ar vrea sa iese (colivia , recunosc este cam micuta)
    AJUTA-MA TE ROGGGG!!! CE SA FAC SA NU SE MAI SPERIE DE MINE????

    Răspunde

  35. Mocanu Andrei
    Apr 26, 2013 @ 13:55:31

    Va rog!!!!Spunetimi cum sa o fac sa vina pe deget in afara coliviei.In colivie n-are nicio teama dar afara zici ca sunt bau-bau pentru ea.
    P.S.: NU pot duce degetul la nivelul pieptului sta pe corniza.Cel mai sus loc unde pot duce degetul e la 3cm. sum picioarele ei.

    Răspunde

    • Casa cu perusi
      Apr 29, 2013 @ 13:25:37

      Andrei, incearca sa citesti toate articolele din pagina Sfaturi sa te imprietenesti cu perusul tau, sigur vei gasi niste idei care sa te ajute. In al doilea rand, daca perusica ta sta numai sus pe la geamuri, ar tb sa ii oferi niste tentatii la nivelul coliviei, sa nu mai zboare pe sus: un loc de joaca, o creanga ramificata de pom fructifer cu jucarii in ea, un cuib cu niste mingiute colorate in el, sa isi petreaca timpul cu ele si sa incepi sa o dresezi. daca sta numai pe sus, nu vei reusi, tb sa o convingi sa vina la nivelul tau.

      Răspunde

  36. Mocanu Andrei
    Apr 27, 2013 @ 13:12:53

    Cum o pot face sa iasa singura din colivie?Am fortato de doua ori dar nu vreau sa creada ca o pedepsesc!Va rog, SUNT DISPERAT!

    Răspunde

    • Casa cu perusi
      Apr 29, 2013 @ 13:45:20

      Andrei, ai citit articolul legat de subiectul acesta, in postarile mai vechi? Perusica va iesi din colivie, dar nu intr-o clipa cum vrei tu, are nevoie de timp sa capete incredere in tine, iar acest lucru se face treptat, cu jucarii, dandu+i legume si seminte din palma… citeste articolul si vei gasi multe sfaturi.

      Răspunde

  37. Yz Minzateanu
    Mai 09, 2013 @ 09:23:02

    Am o mare problema. Apolo perusul meu e tare fricos si vreau sa il dresez. Este un perus adult frumos cu burtica mov dar nu imi reuseste . Am incercat sa iidau in mana biscuite cu miere dar sa speriat si un singur lucru facea adica zbura nencetat am incercat si cu ousor dar la fel si cred ca o sa ma las batuta .Meru am vrut sa imi dresez perusul jucanduma cu el si lasandul prin camera dar acest vis nu se va adeverii. Varog ajutatima !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Răspunde

    • Casa cu perusi
      Mai 09, 2013 @ 12:21:34

      Yz, in dresajul perusilor nu este neaparat important ce le dai sa manance din mana, ci atitudinea ta. Asa cum am scris de nenumarate ori, tb sa ai rabdare iar acest lucru inseamna sa repeti dresajul zi dupa zi, luna dupa luna… poate sa dureze si 4 sau 6 luni si poate mai mult… Pe langa rabdare, tb multa dragoste, sa ii vorbesti bland, cu o voce calma, sa te apropii usor de el si sa incerci sa te joci putin cu o jucarie care ii place lui. Pe blog, gasesti mai multe articole legate de acest subiect, nu pot sa repet aici toate sfaturile date in articole, dar ttotul tine de tine, de rabdarea si de afectiunea pe care o ai. Daca incerci o data sau de 2 ori, nu vei avea succes. Incearca de o mie de ori si atunci vei vedea ce se intampla… in al doilea rand, un perus nu tb neaparat sa fie dresat pt a fi lasat liber prin camera, din contra, libertatea te va ajuta sa te apropii de el. Deci, incepe lectiile de dresaj dimineata, apoi da+i drumul prin camera si atrage+l cu jucarii. Fa+i un loc de joaca langa colivie, pune+i mingiute si alte lucruri mici si colorate si, in timp, vei vedea ca situatia se va imbunatati.

      Răspunde

  38. Yz Minzateanu
    Mai 09, 2013 @ 12:26:12

    multumesc mult !

    Răspunde

  39. andrada
    Iun 27, 2013 @ 18:38:24

    miam cumparat un perus acum o saptamana, insa a vazut pe unde se deschide usa coliviei, si incepe sa o deschida, daca bag mana in colivie ii este frica sa se urce, dar mie tare frica sa nu iasa cand nu sunt acasa pentru ca a deschiso de cateva ori, noroc ca eram in camera, ce pot face in privinta asta?

    Răspunde

    • Casa cu perusi
      Iun 28, 2013 @ 10:45:16

      Andrada, pana cand vei reusi sa te apropii de perusul tau, sa prinda incredere in tine si sa il poti lasa liber, e bine sa pui o clema la usita, sa o tina. o mica agrafa de par de genul clestisorilor.

      Răspunde

  40. alex
    Sep 02, 2013 @ 15:25:15

    Buna ma cheama alex si am un perus alb cu albastru e mascul. L-am dresat sa stea pe deget sa stea pe cap si pe umar. Da nu stiu cum sa fac sa nu mai fie fricos e umpic c-am sperios

    Răspunde

    • Casa cu perusi
      Sep 03, 2013 @ 14:54:02

      Faptul ca ai reusit sa il dresezi spune multe, in primul rand ca a capatat suficienta incredere in tine. Toti perusii vor fi putin speriosi in prezenta oamenilor, chiar daca sunt atasati de ei… cu timpul, vei vedea ca teama lui va scadea

      Răspunde

  41. Popa-David Mihai-Claudiu
    Sep 12, 2013 @ 13:19:05

    Buna! Ma numesc Claudiu si am un perus albastrui pe nume Tedy . Acum cateva zile i-am dat drumul prin casa. ( dupa vreo 4-5 zile cand l-am achizitionat ) A ramas afara din colovie o zi intreaga si m-am ingrijorat ca nu mancase nimic . Cum sunt mai scund , am luat matura , am indreptat catre el si am vrut sa se aseze pe capatul ei ca sa il duc pana in colovie dar sa speriat si a zburat prin toata camera de vreo 10 ori pana a obosit si a aterizat 🙂 pe covor . Am aruncat un prosop mic , subtire si usor pe el si l-am bagat in colivie . De atunci este foarte sperios ! Nu era asa de sperios inainte… Daca stii o metoda de ai recupera ambitia si curajul acela inapoi te rog sa raspunzi la comentariul meu . 🙂 Multumesc mult!

    Răspunde

    • Casa cu perusi
      Sep 13, 2013 @ 12:26:08

      Claudiu, ai ales cele mai proaste metode posibile sa aduci perusul in colivie… e o pasare mica, firava, plapanda care are nevoie de rabdare si de blandete, iar daca te porti brutal si faci gesturi bruste in preajma ei, daca o ataci cu matura sau o pocnesti in cap cu prosopul nu faci decat sa o indepartezi de tine. Tot ce ai facut a distrus deocamdata orice farama de sansa se te imprietenesti cu el si tb sa iti repari greseala. Tb sa te gandesti cat de firav si sperios este perusul si ca are nevoie de un stapan calm si intelegator. Cel putin 2, 3 luni de acum incolo nu tb sa il mai atingi sau sa faci gesturi bruste pe langa el. Nu era nicio tragedie ca statea afara, tb sa scoti capacul coliviei si venea singur la seminte si la apa cand murea de foame sau seara cand se facea intuneric. Citeste si articolul acesta si incearca sa fii foarte rabdator cu el https://casacuperusi.wordpress.com/2013/04/26/perusul-meu-nu-se-intoarce-in-colivie/ Într-o relatie cu un papagal, totul depinde de om. Perusii sunt sociabili si au nevoie de compania noastra, de afectiunea noastra, dar daca facem greseli, ei nu uita si nu iarta prea usor.

      Răspunde

      • Popa-David Mihai-Claudiu
        Sep 13, 2013 @ 19:42:32

        Ai mare dreptate! Perusul meu este si el un membu iubit al familiei! M-am gandit mai bine si mi-am dat seama ca este o fire firava si am gresit . Ori cum acum a inceput sa aiba incredere in mine cat de cat si acum ma lasa sa il mangai pe burtica si pe aripioare. Cand vrea iese si zboara ,uneori se pune pe dulap in locul lui preferat unde este o crenguta de mar si sta acolo cam 10 minute si canta fericit iar apoi zboara inapoi in colivie si de obicei mananca si apoi doarme :).
        Vreau sa te mai intreb ce jucari i-ar placea unui perus pui? Fiindca voi achizitiona niste mancare cu mai multe vitamine in vreo 2 zile de la un magazin de animale si ca atunci cand sunt plecat sa nu se plictiseasca ! Multumesc de raspuns m-a facut sa inteleg multe !

  42. Yoo Cozma
    Noi 14, 2013 @ 09:08:02

    Salut am si eu un perus l-am luat de pui si acum are 4 ani si sa imprietenit cu mine dar am o problema.Nu vrea nicicum sa urce pe degetul meu.Este foarte atasat de noi si il lasam liber prin casa canta de dimineata pana seara ce pot sa fac sa il fac sa stea pe degetul meu?

    Răspunde

    • Casa cu perusi
      Noi 14, 2013 @ 15:29:21

      Salut, Cozma, incearca sa pui in practica sfaturile de pe blog si sa le adaptezi in functie de modul in care raspunde perusul tau. Daca nu reusesti in cateva sapt sa il iei pe deget, incearca cu un creion sau cu o baruta de lemn de grosimea degetului.

      Răspunde

  43. Lucia
    Dec 08, 2013 @ 18:31:34

    perusul meu are intre 6 si 8 luni , iar petele de langa cioc sunt groase si toate diferentele arata ca e batran . este ok sa aiba la varsta aste asa ?

    Răspunde

  44. Munteanu Bogdan Cristian
    Ian 20, 2014 @ 22:28:03

    Buna , am primit de la cineva o pereche de perusi in varsta de vreo 6 ani , mai am vreo sansa sa ii dresez sau este prea tarziu , nu stiu daca fostul proprietar i-a dresat, astept un raspuns de la dumneavoastra .
    Multumesc 🙂

    Răspunde

  45. Florin
    Feb 01, 2014 @ 09:31:05

    Salut ! Am avut o pereche de perusi si o nimfa . Ieri femela mi-a murit si a ramas doar perusul si nimfa . Se inteleg bine pana ii cumpar alta perusica peruslui ? Am vazut intr-o zi ca nu s-au batut si ce spunea nimfa ce ciripea ea imita si perusul si cand perusul ciripea ceva imita si nimfa . Ce inseamna asta ?

    Răspunde

    • Casa cu perusi
      Feb 04, 2014 @ 15:43:47

      Se vor intelege bine toata viata, dar exista un mic risc in perioadele de imperechere perusul sa devina mai enervant pt nimfa… oricum, nu e o lege, daca se inteleg bine nu ai de ce sa ii separi

      Răspunde

  46. diaconucosmin
    Feb 09, 2014 @ 18:48:05

    Reblogged this on Diaconucosmin's Blog.

    Răspunde

  47. Mary
    Mai 24, 2014 @ 06:01:12

    Imi place foarte mult ,,casa cu perusi,,. Cred ca am citit toate articolele. Urmeaza sa.mi iau un perus englez, si vreau sa fie cel mai fericit. Felicitari!

    Răspunde

Lasă un răspuns

