Râia la peruşi – iată cum îi vindeci!

Ce este râia?

Este o boală provocată de un parazit, un acarian (o insectă minusculă, din familia păianjenilor, care poate fi observată la microscop) care se instalează îndeosebi pe zonele fără pene, pe picioare şi în jurul ciocului. Acarienii trăiesc la suprafaţa şi în grosimea pielii, unde sapă tunele microscopice pentru a-şi creşte puii. De aceea, la suprafaţa picioarelor şi pe nările peruşilor apar solzi albicioşi, ca şi cum pielea lor se descuamează. Crustele pot acoperi ochii şi nările, împiedicând peruşii să vadă şi să respire bine.

Cum se transmite râia?

Râia se transmite foarte uşor de la alte păsări bolnave, iar acarienii se răspândesc în toată colivia, pe toate jucăriile şi obiectele cu care intră în contact peruşul. De aceea, prima măsură pe care trebuie să o iei pentru a scăpa de ei este aceea de a curăţa foarte bine colivia, jucăriile şi toate obiectele peruşilor.

Freacă totul bine cu detergent de vase, perie de dinţi aspră şi apă fierbinte, în fiecare zi sau o dată la două zile, timp de câteva săptămâni. Ar fi bine să arunci toate jucăriile infestate şi să îi cumperi altele când pasărea este complet vindecată.  

Tratamentul indicat:

Acarienii vor muri mai repede dacă îi înecăm cu ulei de parafină şi vitamina A, suspensie uleioasă şi dacă îi tratăm cu neguvon. Iată cum trebuie făcut tratamentul corect:

- spală-te bine pe mâini cu săpun şi apă caldă.

- pregăteşte ceai cald de gălbenele, tampoane curate de vată, ulei de parafină şi un unguent special de la farmacia veterinară pentru râie (neguvon, spre exemplu)

- prinde peruşul în mână cu grijă şi blândeţe să nu îl sperii şi să nu îl răneşti.

- înmoaie crustele de pe picioarele şi nasul peruşului cu vata îmbibată bine în ceai cald şi încearcă să le îndepărtezi uşor, după ce s-au înmuiat bine de tot.  

- aplică neguvon, apoi ulei de parafină.

- repetă tratamentul dimineaţa şi seara, timp de două săptămâni, apoi numai o dată pe zi, până la vindecare sau în funcţie de indicaţiile farmacistului sau ale veterinarului.

- ai grijă să faci curăţenie drastic în colivie, să speli bine cu detergent de vase şi apă fierbinte sub duş cât mai des, să scapi de acarienii care pot infesta din nou păsările.  

Cu râia nu este de glumă! Scapi greu de paraziţii care dau această boală şi curăţenia este esenţială, altfel vor reapărea, iar peruşii tăi se vor îmbolnăvi din nou.

25 comentarii (+add yours?)

  1. Raluca
    Feb 08, 2013 @ 12:33:45

    Spuneti-mi va rog: Raia asta se poate lua la om? Sunt groaznic de speriata, pt ca ieri am descoperit si la perusul meu semnele care indica mai mult ca sigur aceasta boala, si mi-e frica tare sa nu o afecteze pe fetita mea…ma gandesc cu groaza ca fiica-mea si doarme in camera aia (e la bunici perusul)…Azi merg cu el la medic, dar oare ar trb sa dezinfectez cumva special camera in care a stat???

    Multumesc!

    Răspunde

    • Casa cu perusi
      Feb 08, 2013 @ 15:21:22

      Raia aceasta, data de acarienii respectivi, dupa cum cred ca ai citit deja in articolul facut de mine, este specifica doar pasarilor. Nu ai de ce sa te temi pt tine sau pt copilul tau. Nu tb sa dezinfectezi camera, ci doar colivia, jucariile perusului, toate celelalte obiecte din colivie si eventual scaunul sau bucata de mobila pe care a stat colivia. Oricum, acarienii acestia nu trec la om. La om, este alt fel de raie. Cu tratament adecvat si dezinfectare facuta de mai multe ori, vei scapa de ea foarte repede, in cateva saptamani, perusul va fi sanatos si nu vor mai fi probleme.

      Răspunde

  2. Raluca
    Feb 08, 2013 @ 21:11:34

    Merci de raspuns. Am fost la medic, si acelasi lucru mi-au spus si acolo. Am primit tratament, si sper sa fie ok.
    O zi frumoasa!

    Răspunde

  3. Marius
    Iun 19, 2013 @ 21:00:58

    Multumesc foarte frumos pentruacest articol.
    Am perusul de foarte mult timp, iar cand am plecat la faculate l-am lasat acasa. De 2 saptamani l-am adus la mine in casa unde m-am mutat dupa terminarea facultatii si am bservat ca are aceste cruste pe piciorusesi in jurul ochisorilor. Sambata mergem la veterinar si sper sa fie totul ok. Nu stiu de cat timp se afla in aceasta situatie saracu:(.

    Aceasta boala poate sa conduca la decesul perusului?:(

    Multumesc frumos
    Marius

    Răspunde

  4. Costin
    Iul 19, 2013 @ 14:10:34

    De unde cumpar ulei de parafina ? :((

    Răspunde

  5. Costin
    Iul 19, 2013 @ 18:10:10

    Baietelului meu am observat ca are foarte putine cojite iar fetita nu are cojite . Si piciorusele sunt putin cu cojite care nu se desprind . Nu stiu daca are raie sper ca nu pentru ca ii iubesc enorm. Te rog Adina ajutama ! :((

    Răspunde

  6. Costin
    Iul 19, 2013 @ 18:12:33

    Am uitat sa mentionez are putine cojite doar la nas. :((

    Răspunde

  7. Iosif Gabriel
    Sep 20, 2013 @ 22:38:04

    Salut, am si eu o problema….am un perus si am fost plecat la facultate mai mult timp(in acest timp a ramas la parinti).Cand am venit acasa am observat ca are nara stanga umflata si din ea iese o excrescenta alb-maronie de diametru cam 0.5 mm.Pur si simplu a crapat nara si este iesita la suprafata.Precizez ca nu are cruste in alte partii ci doar aceasta excrescenta.Imi poti spune te rog ce poate fii si cum o pot trata?Multumesc

    Răspunde

    • Casa cu perusi
      Sep 23, 2013 @ 14:29:38

      Gabriel, eu nu iti pot spune ce e, nici nu vad pasarea, nici nu sunt veterinar, pot doar sa imi dau cu parerea ca ar putea fi o tumora sau o ciuperca dezvoltata in nara. Mergi la vet cu el, la un vet cat de cat priceput la pasari.

      Răspunde

  8. adina
    Dec 12, 2013 @ 08:32:57

    si papagalul meu are raie, am cumparat tot tratamentul, numai am o problema: al meu nu sta sa ii aplic crema si uleiul, numai cu forta, si nu reusesc sa il dau peste tot, ce sa fac?

    Răspunde

    • Casa cu perusi
      Dec 12, 2013 @ 11:18:16

      Buna Adina, apeleaza la un veterinar sa ii faca tratamentul zilnic, daca nu, invata tu cum sa il tii, cu mare grija, intr-un prosop de bumbac curat, ca sa stea cat mai linistit, dar fara sa il strangi tare.

      Răspunde

  9. George Gisca
    Ian 14, 2014 @ 17:56:52

    Perusul nostru are dureri sub aripioara dreapta; despre ce-ar putea fi vorba? Nu sunt dureri continue, insa are sunt atroce, de-i vine sa urce pe peretii coliviei!
    Multuesc, poate-mi spuneti despre ce-i votba!

    Răspunde

    • Casa cu perusi
      Ian 16, 2014 @ 22:32:29

      Vai de mine George, imi pare nespus de rau… poate fi tumora in faza terminala, poate fi infectie sau rana netratata sau chiar aripa rupta in urma unei lovituri, accident… incearca sa gasesti un vet bun sa il trateze

      Răspunde

  10. sanda
    Mar 08, 2014 @ 11:41:53

    exista boli asemanatoare cu aceasta? fiind ca papagalul meu are un strat de ceva la cioc si nu stiu ce e exact

    Răspunde

    • Casa cu perusi
      Mar 11, 2014 @ 10:18:49

      Raia arata ca niste cruste albe, uneori unele infectii cu ciuperci pot arata similar, dar cea mai raspandita este raia. Mergi cu el la un vet si fa imediat tratament, raia se intinde cu repeziciune si e mai greu sa scapi de ea mai tarziu

      Răspunde

  11. Lilia moloman
    Apr 22, 2014 @ 18:35:38

    Buna,am doi perusi fetita si baietel. Mi se pare ca femela are raia. are ceva albucios in zona ciocului si a picioarelor si iau cazut penele pe linga cioc. imi fac griji de ea. sa ii saeparez?si cum sa o tratez pe ea?

    Răspunde

    • Casa cu perusi
      Mai 12, 2014 @ 14:26:34

      Lili, mergi la veterinar sa iti dea tratament daca nu ai unul in apropiere, aplica sfaturile din articol, vad ca deja ai citit articolul, deci cu mare grija aplica sfaturile de acolo si vei reusi sa scapi de raie!

      Răspunde

  12. oana
    Apr 29, 2014 @ 11:33:07

    Va rog sa ma ajutati!!! Perusul meu are raie! Ii aplic de 2 zile tratamentul de 2 ori pe zi uleiul de parafina si unguientul antimicozic si nu arata prea bine tremura e supărat si nu mananca

    Răspunde

    • Casa cu perusi
      Mai 05, 2014 @ 14:45:17

      Tratamentul pt raie se aplica cel putin 1 luna, chiar 2, daca este necesar, nu se vede nicio imbunatatire in primele zile… abia peste vreo 2 sapt, dar daca boala este deja avansata, e firesc ca pasarea sa fie asa. Tb neaparat sa ii dai vitamine solubile in apa, sa stea linisit la caldurica si sa mergi si la un vet sa il consulte

      Răspunde

  13. Catalina
    Mai 02, 2014 @ 15:50:15

    Buna ziua.Am un perus de 2 ani si acum cateva saptamani am obsevat niste cojite galbene,uscate in jurul nasului si al ochilor. nu mi-am dat seama ca e ceva grav dar mai tarziu intr-o dimineata l-am gasit cu ochii umflati(avea niste pungulite sub ochi si nu putea sa vada bine) imediat l-am dus la vet si mi-a spus ca are raie(avea si niste cojite albe pe picioare)si mi-a dat CANIDER U, i-am dat 2 saptamani si i-a trecut doar pe picioruse.am fost la farmacie sa caut si neguvon si nu am gasit.am sa ma mai interesez(mentionez ca perusul meu se comporta normal;vorbeste mananca,e vesel dar vad ca il deranjeza cojile).este asa de grav? este ceva ce pot sa fac? sunt foarte ingrijorata

    Răspunde

    • Casa cu perusi
      Mai 05, 2014 @ 14:23:23

      Catalina, vad ca deja ai citit articolele mele despre raie, tratamentul poate dura si vreo 2 luni pana scapi definitiv de ea, asa ca continua cu tratamentul zilnic, aplica si vitamina A uleioasa si vei reusi sa il scapi. Raia nu trece in cateva zile!

      Răspunde

  14. Andrei
    Mai 04, 2014 @ 08:31:48

    salutare, am si eu un perus de 7 luni. acum o saptamana am vazut ciocul acestuia cu niste cojite albe pe el, gandindu-ma ca poate isi scimba culorile, fiind puiut. ieri l.am investigat mai de aproape si am vazut ca in partea drepta a ciocului a aparut o crusta galbuie.
    Am citit articolul de pe blog, nu sunt sigur daca este raie sau ciuperca. (in zona care stau medici veterinari nu au treaba cu pasarile).
    Am mai citit pe alte forum-uri despre cineva care si-a tratat parusul cu galbenele.
    sa fac si eu acelasi lucru ?
    Uitati o poza cu el. http://postimg.org/image/gu1kodj8f/ Multumesc !

    Răspunde

    • Casa cu perusi
      Mai 05, 2014 @ 14:14:19

      Of, of, Andrei, este raie si e deja destul de avansata. Cumpara imediat ulei de parafina si vitamina A uleioasa si aplica tratamentul cu delicatete, sa nu apesi sau sa se scurga prea mult ulei pe cioc. Sa dai usor cu vitamina A ulerioasa pana cand se inmoaie crustele apoi sa aplici parafina, zi de zi, de 2 ori pe zi, timp de mai multe saptamani pana se curata bine de tot…

      Răspunde

  15. Andrei
    Mai 06, 2014 @ 19:05:24

    Multumesc, am inceput un tratament cu Vitamina A. sa speram ca isi revine.

    Răspunde

Lasă un răspuns

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 124 other followers

